دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پلاسیبو (دارونما) چه تاثیر مثبتی روی فرد دارد ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
به چه چیزی پلاسیبو (دارونما) می‌گویند : دارونما یا پلاسیبو placebo به معنی «خوب خواهم شد» است که به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد.

اثر پلاسیبو چیست و چگونه باعث بهبود علائم بیماری می شود؟

به گزارش دلگرم : اثر پلاسیبو (Placebo Effect) به نتایج سودمند درمان های مصنوعی و تقلبی روی یک فرد اشاره دارد، درمان هایی که هیچ ارزش پزشکی ندارند. بنابراین بهبود وضعیت فرد تنها حاصل باور اوست، نه روند معالجه. واژه پلاسیبو ریشه لاتین دارد و معنای تحت اللفظی آن «من خوب خواهم شد» است.

به عبارت دیگر، با ایجاد حالت پلاسیبو، مغز فرد به حالت خاصی وارد می شود که تأثیر قابل توجهی بر کل بدن، و حتی بر خود مغز دارد. این وضعیت ذهنی می تواند یک سری تغییرات روانی و جسمانی را به وجود آورد که بسیاری از علائم بیماری را از میان برده، و حتی آن را به طور کامل درمان نماید.

دارونما یا پلاسیبو چه اثراتی دارد؟

placebo-effect-1

در فهرست بیماری هایی که تحت تأثیر پلاسیبو قرار می گیرند، می توان انواع مختلف درد، افسردگی، بیماری های مزمن همچون دیابت یا بیماری های قلبی، و حتی برخی از انواع سرطان ها را مشاهده کرد. البته هنوز نتایج آشکار و واضحی در این زمینه به دست نیامده.

در واقع اثر پلاسیبو آنقدر قدرتمند و رایج است که در تمامی آزمایشات بالینی نوین به منظور بررسی داروهای جدید، طرح تحقیق باید آنقدر دقیق طراحی شود که ثابت نماید این دارو اثر درمانی واقعی دارد، و نتایج به دست آمده صرفاً به خاطر اثر جعلی یا پلاسیبو نبوده.

به همین منظور طرح های آزمایش پوشیده (کور) و دوسو پوشیده ارائه شدند. در حالت اول، بیمار نمی داند که آیا داروی واقعی دریافت می دارد یا داروی تقلبی. در حالت دوم، حتی پزشکان نیز نمی دانند که کدام بیمار از داروی اصلی استفاده می کند و کدامیک داروی تقلبی و بی اثر را دریافت می نماید.

با استفاده از این روش، از بروز اثر پلاسیبو در بیماران و سوگیری ذهنی پزشکان در مورد نتایج به دست آمده، جلوگیری می شود.در واقع اگر به خوبی بتوان از اثر پلاسیبو بهره گرفت، می توان به یکی از برترین روش های درمان مکمل دست یافت، زیرا این روش هزینه ای در پی ندارد، اثرات جانبی خاصی برای آن گزارش نشده، و معمولاً نتایج مثبت بسیار خوبی را حاصل می کند.

متأسفانه در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد اثر پلاسیبو در مغز و بدن وجود ندارد، و به سختی می توان این اثر را به صورت دلخواه ایجاد نمود. با این حال با پیشرفت های اخیر در حوزه علوم عصبی، محققین توانسته اند درک بهتری از نحوه فریب خوردن مغز به دست آورند.

حتماً بخوانید:
تاثیر اعجاب انگیز افکار مثبت در زندگی و راه های افزایش آن

تاثیر اعجاب انگیز افکار مثبت در زندگی و راه های افزایش آن

زندگی ما حاصل افکار ماست. در حقیقت انسان هرگونه در زندگی خود فکر کند، آثارش را خواهد دید. در این مطلب قصد داریم تاثیر افکار مثبت در زندگی را بررسی…

به عنوان مثال در سطح آناتومیکی، چندین قسمت از مغز در حین درمان های پلاسیبو فعال می شوند که در شکل زیر نمایش داده شده اند. توجه کنید قسمت های قرمز و نارنجی در حین وضعیت پلاسیبو، اقدام به آزادسازی پیام رسان های عصبی همچون اپیوید و دوپامین می نمایند.

placebo-effect-2

بنابراین تعجبی ندارد که حتی اگر داروی به کار گرفته شده بی اثر باشد، بیمار به خاطر ایجاد اثر پلاسیبو احساس بهتری خواهد داشت. چنین وضعتی در به کار گیری داروهای مسکن در برخی افراد نیز به وجود می آید.

به همین صورت در سطح سلولی و مولکولی نیز تعدادی از پیام رسان های عصبی همچون دوپامین و GABA به مقدار بسیار زیاد آزاد می شوند. این ترکیبات باعث بروز یک سری پاسخ های عصبی در بدن شده، که احساس درد را از بین برده و حالت ذهنی فعال و مثبتی را به وجود می آورند.

placebo-effect-3

پس از انجام این واکنش ها، بدن دستخوش تغییراتی کلی در متابولیسم می شود، مثلاً پاسخ های ایمنی تقویت شده و در نتیجه پیشرفت و بهبود، شکل واقعی به خود می گیرند. اما آنچه در این روند می بینیم، در بین افراد مختلف، کاملاً متفاوت است و بنابراین امکان شناخت آن به طور کلی وجود ندارد.

در مجموع، اگرچه اثر پلاسیبو به خوبی شناخته شده، اما هنوز نمی توان در مورد مکانیسم های عملکرد آن به خوبی اظهار نظر کرد، و در حال حاضر صرفاً می شود گفت روش هایی همچون مدیتیشن و تفکر مثبت نیز از طریق مکانیسمی مشابه، باعث بهبود کلی وضعیت بدن انسان می گردند.

به چه چیزی پلاسیبو (دارونما) می‌گویند

اثر دارونما در روانشناسی چگونه کار می کند؟

منظور از اثر دارونما چیست؟

گاهی اوقات ممکن است افرادی که دارونما دریافت می‌کنند، از خودشان واکنش بروز دهند. این واکنش می‌تواند مثبت یا منفی باشد. برای مثال، ممکن است علائم بیماری فردی عود کند. یا ممکن است اثرات جانبی جدیدی سراغ فرد بیاید. این واکنش‌ها تحت عنوان «اثر دارونما» شناخته می‌شوند.

مکانیسم روانی دقیق اثر دارونما هنوز یک معما در علم پزشکی است. البته برخی نظریه‌ها سعی دارند که این موضوع را بررسی کنند:

1- اختلالات خود محدودشونده

بسیاری از بیماری‌ها، مثل سرماخوردگی، خود محدودشونده هستند. آن‌ها باید روند طبیعی خود را طی کنند و چه با دارو و چه با دارونما، روندی در تسریع بهبودی حاصل نمی‌شود.

2- تغییر در رفتار

دارونما می‌تواند انگیزه بیمار را افزایش دهد.

3- کاهش نگرانی

ممکن است دارونماها باعث ترشح کاهنده‌های طبیعی درد شوند و به مواد شیمیایی مغز دستور آزادسازی آندورفین و سرکوب آدرنالین را بدهد. کاهش آدرنالین برابر است با کاهش استرس.

4- تغییر در سطح درک

درک بیمار نسبت به علائم بیماری می‌تواند انتظار حس بهتر را تغییر دهد.

5- انتظارات بیمار

اگر شخص انتظار داشته باشد قرصی که می‌خورد، حالش را حتماً بهتر می‌کند، در این صورت، شیمی بدن تأثیر مشابه درمان واقعی روی فرد خواهد گذاشت.

پس نتیجه می گیریم حتی ممکن است شرایطی پیش آید که مردم علی‌رغم آگاهی از دریافت دارونما، باز هم واکنش نشان دهند. مطالعات ثابت کرده‌اند که دارونماها می‌توانند تأثیرات بدی داشته باشند. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم:



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits