دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ایده آل ترین روش برای درمان درد روحی چیست ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همانطور که جسم ما بیمار می شود و احتیاج به مداوا دارد روحمان نیز بیمار می شود و نیاز به درمان دارد و همانطور که جسممان در معرض تهدید بیماری های مسری است روحمان نیز در خطر است اما این مسئله اغلب مورد غفلت ماست .

درد روحی چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش دلگرم : در برخی مواقع زندگی ممکن است هر فردی دچار درد روحی شود، عواملی مختلفی وجود دارد که موجب آسیب روحی می شود.

همه ی دردها جسمی نیستند و هستند درد هایی که روح ما آنها را تجربه می کند و حتما شما خوب مفهوم این تعریف را درک می کنید. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که احساس اضطراب و استرس می تواند از لحاظ جسمی نیز ما را درگیر کند. از طرفی این احساسات به دلیل محرک هایی مانند احساس خطر یا حتی یک احساس تشنگی معمولی هم ایجاد می گردند.

درد عاطفی و روحی می تواند از بسیاری شرایط ناشی شود که شامل از بین رفتن رابطه طولانی مدت، از دست دادن شغل، گذراندن بیماری یا از دست دادن عزیزی و ... می شود.

در طی این وقایع در زندگی و حتی پس از آن، ما معمولاً احساس استرس، اضطراب، افسردگی یا حتی رفتارهای خرابکارانه شخصی را تجربه می کنیم، که در نهایت می تواند ما را تحت فشار قرار دهد.

البته این احساسات به شکل های مختلفی بروز پیدا می کنند. کنار آمدن با آن ها خیلی کار سخت و پیچیده ای نیست. درد فیزیکی و روانی می تواند در این مسیر افراد را وارد پروسه های مختلفی برای درمان نیز بکند.

علت درد روحی چیست؟

علل ؛ چه چیزی باعث آسیب روحی می شود؟

آسیب روحی یا ترومای روحی معمولا نتیجه یک اتفاق همراه با استرس است که شرایط زیر را شامل می گردد:

  1. درگیری در یک تصادف یا یک نوع حمله
  2. درگیری طلاق
  3. یک رابطه نا سالم یا خشن
  4. از دست دادن فرد مورد علاقه
  5. رنج بردن از یک بیماری
  6. شاهد یک صحنه سخت روحی بودن

علائم درد و یا ترومای روحی

درد روحی معمولا از لحاظ ذهنی نیز افراد را درگیر می کند. پاسخ های فیزیولوزیکی برای همه متفاوت است و نوع درمانشان نیز با یکدیگر فرق خواهد داشت. این احساسات منفی گاهی اوقات بسیار شدید است و فرد را از همه چیز نا امید می کند و علائمی هم با خود به همراه دارد که شامل موارد زیر است:

  1. علائم جسمی شامل درد روحی و تروما
  2. کابوس های مکرر
  3. مشکل خواب زیاد یا بیخوابی
  4. کلافگی
  5. عقب نشینی از روابط نزدیک گذشته

درد روحی در کودکان چگونه ظاهر می گردد؟

تروما می تواند در هر مرحله ای از رشد فرد اتفاق بیفتد. به عنوان مثال یک نوجوان که در یک خانه با مشکلات اخلاقی زندگی می کند، احتمالا به ترومای روحی دچار خواهد شد. همچنین ممکن است قربانی خشونت هم بشود که معمولا حس امنیت را در او از بین خواهد برد.

ترومای روحی می تواند از دوران کودکی آغاز شده و تا نوجوانی هم ادامه پیدا کند. این کودکان باید حتما نزد متخصص برده شوند و در سریع ترین زمان ممکن برای درمان اقدام کنند تا فرصت بیشتری برای بهبودی داشته باشند.

حتماً بخوانید:
پیشگیری از اختلالات روانی در سالمندان

پیشگیری از اختلالات روانی در سالمندان

پیشگیری از اختلالات روانی در سالمندان روانپزشکان و روانشناسان افزون بر بیماری های ناشی از سالخوردگی اختلالات و عوارض روانی گوناگونی برای سالمندان…

درد روحی و اختلال استرس بعد از آسیب

گاهی اوقات این شرایط طولانی تر از آن چیزی می شود که افراد فکر می کنند و ممکن است که آن ها را به یک اختلال بعد از حادثه روحی دچار کند که معمولا علائم زیر را نیز با خودش به همراه دارد:

1. کابوس های شبانه و مرور دوباره آسیب گذشته
2. استرس عاطفی و روحی
3. خاطرات محو از یک اتفاق
4. احساس جدا شدن از روابط گذشته

گزینه های درمانی برای این افراد چیست؟

بهترین راه همراهی یک شخص دوم است. همراه بودن با یک فرد متخصص ایده آل ترین گزینه پیش رو برای درمان است. در چنین حالتی شما می توانید از یک متخصص ذهنی کمک بگیرید یا یک مشاور یا روان شناس متبحر را پیدا کنید. گاهی اوقات فرد با دارو و گاهی بدون دارو درمان می شود.

این روش ها کمک می کند تا افراد درد روحی خود را پیدا کرده و با راهنمایی متخصص بتوانند قدم های تدریجی در این مسیر بردارند و به سمت بهبودی حرکت کنند. این افراد با انجام این کار یاد می گیرند که چگونه با الگو های منفی فکر خود غلبه کنند و به سمت ریکاوری و بهتر شدن پیش بروند.در کنار این مشاوره ها همچنین باید از یک روتین ورزشی و رژیم غذایی منظم هم پیروی کنند تا از لحاظ جسمی هم وضعیت بهتری پیدا کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits