دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خستگی عاطفی را چگونه می‌توان درمان کرد ؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خستگی عاطفی به حالتی گفته می‌شود که در اثر استرس انباشته شده از زندگی شخصی، شغلی یا ترکیبی از هر دو، فرد از لحاظ احساسی حس خستگی و تخلیه انرژی بودن می‌کند. خستگی عاطفی یکی از نشانه‌های فرسودگی شغلی است!

فرسودگی و خستگی عاطفی چیست؟

به گزارش دلگرم : رویدادهای محلی و جهانی امسال خستگی عاطفی و فشارهای روانی شدیدی را بوجود آورده اند که اغلب یکی پس از دیگری رخ می دهد. این اتفاقات شامل ویروس کرونا COVID-19، انزوای اجتماعی، قرنطینه، دستورهای خانه نشینی، مشروبات الکلی، از دست دادن شغل، بی عدالتی نژادی، اعتراضات و تظاهرات هستند. بدون شک سال 2020 پر از تغییر و آسیب بوده است.

علاوه بر ناآرامی های اجتماعی، ممکن است شغل پر فشار، استرس مالی یا فقر، سرپرستی، تربیت فرزندان، بیماری مزمن یا مرگ یکی از اعضای خانواده یا دوست را تجربه کرده باشید.

ممکن است از خود بپرسید که اتفاق بعدی چیست یا چه چیز دیگری را باید تحمل کنید. با وقوع این وقایع، احتمالا احساس ناخوشایندی دارید و تحریک پذیری بیشتری را متحمل می شوید و برای تمرکز و ایجاد انگیزه در خود، در حال مبارزه هستید.

حتی ممکن است ندانید که چه چیزی باعث ایجاد این احساس در شما می شود. احساس گیر افتادن می کنید. از نظر احساسی خسته شده اید.

وقتی استرس وقایع منفی یا چالش برانگیز زندگی که مدام ادامه می یابد روی هم انباشته می شوند، احساس فرسودگی را به دنبال دارد. به این حالت، خستگی عاطفی می گویند. برای بیشتر افراد، خستگی عاطفی با گذشت زمان به تدریج جمع می شود. فرسودگی عاطفی شامل علائم عاطفی، جسمی و عملکردی است.

 خستگی عاطفی چیست ؟

شناخت خستگی عاطفی و راه های بهبود آن

علائم خستگی عاطفی

علائم احساسی عبارتند از:

اضطراب

بی علاقگی

افسردگی

احساس ناامیدی

احساس ناتوانی یا گیر افتادن

تحریک پذیری

کمبود انگیزه

عصبی بودن

گریه

علائم جسمی عبارتند از:

علائم عملکردی عبارتند از:

عدم رعایت اصول
تعهد پایین کار
غیبت بیشتر
انجام وظایف کاری با سرعت کمتر

آیا خستگی عاطفی قابل درمان است ؟

خستگی عاطفی چگونه درمان می‌شود؟

درمان خستگی عاطفی

با شناخت عوامل استرس زا قادر هستید آنها را به حداقل برسانید یا از بین ببرید. خستگی عاطفی قابل درمان است. هنگامی که قادر به تغییر شرایط استرس زا نیستید و از کنترل شما خارج است، مهم است که بر لحظه فعلی تمرکز کنید.

در زمان حال شما، بسیاری از وقایع خنثی یا مثبت اتفاق می افتد. وقتی روی این نوع رویدادها تمرکز می کنید، در مورد آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد، چشم انداز بهتری خواهید داشت.

استرس اغلب به عنوان تهدیدی برای بقا تعبیر می شود. وقتی این اتفاق می افتد، ترشح هورمون های استرس از مغز شما را افزایش می دهد و منجر به تجربه خستگی عاطفی می شود.

وقتی روی وقایع خنثی یا مثبت کوچک تمرکز کنید، مغز شما می تواند درک کند که تهدید آنچنان که به نظر میرسد وحشتناک نیست. میزان هورمون استرس ترشح شده کاهش می یابد، بنابراین شما می توانید احساس تعادل بیشتری داشته باشید.

حتماً بخوانید:
10 ورزشی که برای درمان افسردگی و استرس موثر است

10 ورزشی که برای درمان افسردگی و استرس موثر است

افراد افسرده و استرسی ، باید قدم های آهسته برای درمان افسردگی بردارند و برای گرفتن نتیجه بهتر، با متخصص ورزشی مشورت کنند . زیرا ورزش در صورتی برای…

سایر استراتژی های کاهش خستگی عاطفی عبارتند از:

1.عامل استرس زا را از بین ببرید یا به حداقل برسانید

2. یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

3. ورزش

4. به اندازه کافی خوابیدن

5. برای درگیر شدن در لحظه حاضر، ذهن آگاهی را تمرین کنید.

اگر فکر می کنید از خستگی عاطفی رنج می برید با یک ارائه دهنده بهداشت روان یا متخصص علوم اعصاب و سلامت مغز صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا علل و علائمی را که تجربه می کنید شناسایی کرده و به تعیین برنامه ای که به شما کمک می کند تا حس رفاه را بدست آورید، کمک می کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits