دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا اختلال فوت فتیش قابل درمان است؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
فتیش به معنای هیجان جنسی نسبت به یک شی یا بخشی از بدن است که معمولاً جنسی تلقی نمی‌شوند مانند کفش یا پا.

معنی فوت فتیش چیست و آیا باید آن را برطرف کرد؟

فوت فتیش یکی از انواع انحرافات جنسی است که فرد علاقه‌ زیادی به پا و متعلقات آن مانند جوراب و کفش دارد تا جایی که حتی بدون حضور آن‌ها دچار برانگیختگی جنسی می‌شود. در واقع افراد با این اختلال در روابط جنسی به جای تمرکز روی نواحی جنسی، به شکل بیمارگون و غیرعادی به پا و متعلقات آن توجه می‌کنند.

علل فوت فتیش می‌تواند ریشه در کودکی داشته باشد و در صورتی که زندگی فرد و زناشویی را با مشکل مواجه کند هرچه سریع‌تر باید درمان صورت گیرد. همچنین علاوه بر پیامدهای روانی و خانوادگی این موضوع می‌تواند فرد را در مسائل بهداشتی نیز دچار مشکل کند.

فتیش (Fetish) در زبان پرتغالی به معنای علاقه و جاذبه‌ وسواس‌گونه است تا حدی که فرد به موضوع مورد علاقه تا حد پرستش آن جذب می‌شود. کسی که نسبت به موضوعی فتیش دارد الزاما به این معنی نیست که دارای اختلال عجیب و غریبی است، صرفا علایق او با بقیه متفاوت است اما اگر این علاقه فراتر از حالت عادی باشد مشکل‌ساز می‌شود. گاه در بعضی افراد برخی اعضای غیرجنسی یا اشیای شریک مقابل مانند پا لذت جنسی ایجاد می‌کند.

فوت فتیش یکی از انواع فتیش است که فرد علاقه‌ مبرمی به پا و متعلقات آن مانند جوراب و کفش دارد تا جایی که حتی بدون حضور آن‌ها دچار برانگیختگی جنسی خواهد شد. اغلب این علاقه از دوران کودکی و بدون داشتن میل جنسی شروع می‌شود اما با ورود به نوجوانی شدت می‌یابد. هر چه شدت این فتیش بیشتر شود، علاقه‌ شخص تبدیل به اختلال شده و در تمام ابعاد زندگی وی تاثیر می‌گذارد تا جایی که فعالیت‌های روزمره نیز مختل می‌شود.

فتیشیسم، دسته‌ای از اختلالات روانی هستند که در آن فرد دارای فتیش با نگاه کردن به شی مورد علاقه یا قسمت مورد علاقه‌اش از بدن، دست به خودارضایی می‌زند و تحریک جنسی خود را از آن می‌جوید. در روابط جنسی، به جای تمرکز روی نواحی جنسی، به شکل بیمارگون و غیرعادی به نواحی غیرجنسی توجه می‌کند.

این توجه می‌تواند به صورت دیداری، بوییدن، لمس و لیسیدن باشد. فرد با اختلال فوت فتیش به پای جنس مخالف علاقه‌ وافری دارد. پا، انگشتان پا، قوزک پا، لاک زدن ناخن‌های پا و حتی جوراب و وسایل تزئینی پا برای یک فوت فتیش تحریک‌کننده است. تنها موقعی یک فوت فتیش برچسب اختلال فتیشیسم دریافت می‌کند که در زندگی روزمره‌ او مشکلاتی ایجاد شود.

separator line

علت فوت فتیش چیست؟

طبق جدیدترین تحقیقات، همانند دیگر انحرافات روانی-جنسی هنوز علت قطعی فوت فتیش مشخص نیست. اما محققین معتقدند که این موضوع ریشه در کودکی افراد دارای فوت فتیش داشته است.

لمس بیش از حد کودک با پا

بسیاری والدین یا اطرافیان کودک، با پای خود کودک را لمس کرده یا با او بازی می‌کنند. این مورد می‌تواند عاملی برای علاقه‌ زیاد کودک به پا شود.

کودک ‌آزاری

در بسیاری فوت فتیش‌ها سابقه‌ تجربه‌ آزار جنسی به صورت تجاوز یا مشاهده‌ رابطه‌ جنسی یا لذت‌جویی جنسی از طریق پا وجود داشته است.

از دست دادن یکی از عزیزان در دوره‌ای از زندگی

در برخی فوت فتیش‌ها دیده شده است که با از دست دادن یکی از عزیزان چه به دلیل مرگ چه به دلیل دوری با یک یا چند وسیله‌ فرد شروع به لذت‌جویی می‌کند تا غم از دست دادن او را از یاد ببرد. در فوت ‌فتیش‌ها این وسایل مربوط به پای شخص موردنظر یا عکس از پای او است.

جنبه‌ تحقیر

یکی از نظریات روانشناسی معتقد است که پا به دلیل آنکه پایین‌ترین عضو بدن می‌باشد، یکی از اعضای تحقیر به‌شمار می‌رود. از این‌رو، افراد دارای فوت فتیش با تحقیر شدن از جانب شریک جنسی خود می‌خواهند به لذت برسند. آن‌ها دوست دارند که پای فرد رویشان قرار بگیرد تا احساس اختلاف قدرت را به آن‌ها القا کند.

جنبه سلطه

عموما یک فوت فتیش تمایل دارد کاری کند تا تحت سلطه‌ جنس مخالف خود در رابطه باشد. این مورد، در پوزیشن‌های تحقیرآمیزی که در رابطه جنسی انتخاب می‌کند کاملا مشهود است.

separator line

پیامدهای فوت فتیش چیست؟

مشکلات بهداشت جسمی

پا یکی از اعضای بدن است که همیشه در فضای گرم و مرطوب کفش و جوراب قرار دارد. همین مسئله سبب می‌شود وقتی یک فوت فتیش به لذت‌جویی مداوم از طریق لمس پا می‌پردازد، دچار انواع بیماری‌های عفونی شود.

عدم برقراری رابطه جنسی سالم

در صورتی که فوت فتیش درمان نشود، فرد هیچ‌گاه نمی‌تواند یک رابطه جنسی سالم و از طریق اعضای جنسی برقرار کند چراکه تنها از طریق پا به ارگاسم می‌رسد.

پدیده‌ میسترس و اسلیو

در صورتی که فوت فتیش در فرد درمان نشود و شدت یابد، ممکن است پدیده میسترس و اسلیو رخ ‌دهد. میسترس (mistress) به معنای ارباب و اسلیو (slave) به معنای برده است. در رابطه‌ جنسی که یک طرف فوت فتیش است، شخصی که پای او پرستیده می‌شود میسترس و طرف دیگر که پا را می‌پرستد، اسلیو نامیده می‌شود.

این تمایلات تاحدی زیاد می‌شود که فرد برده خواهان کتک‌خوردن از ارباب است و از این شکنجه لذت می‌برد. ارباب هم از شکنجه دادن لذت می‌برد. باز هم اگر این شکل از رابطه شدت یابد، فرد برده دچار اختلال مازوخیسم و ارباب دچار اختلال سادیسم خواهد شد.

separator line

درمان اختلال فتیش چگونه است؟

فانتزی‌های مرتبط با فتیش بسیار رایج‌اند و در اکثر مواقع ضرری ندارند. طبق تعریف DSM-5 فتیش‌ها فقط زمانی درمان می‌شوند که به عنوان اختلال باعث پریشانی و مشکل در عملکرد روزانه‌ شوند.بر اساس شواهد، ترکیب دارودرمانی و رویکرد شناختی-رفتاری می تواند موثر باشد.

دارو‌های آنتی آندروژن با کاهش میزان تستوسترون، تمایل جنسی در مردان و تصویرسازی برای رسیدن به تحریک جنسی را کمتر می‌کنند؛ ممکن است روان‌پزشکان برای درمان اختلال فتیش از این دست دارو‌ها بهره ببرنند.

separator line

چگونه درباره‌ی فوت فتیش با پارتنرمان حرف بزنیم؟

راه‌کارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا مکالمه‌ی مستقیمی درباره‌ی سلایق و علایق جنسی یکدیگر داشته باشید.

1-اگر پارتنرتان گفت که فوت فتیش دارد.

اگر شریک جنسی‌تان اخیراً بحث علاقه به پا را پیش کشیده، ممکن است سوال برای‌تان به وجود آید که چگونه باید دربرابرشان واکنش نشان دهید.گوش دهید و سوال بپرسید. همه وقتی شریک‌ جنسی‌شان درباره‌ی علاقه‌اش از پا می‌گوید، واکنش مثبتی بروز نمی‌دهند. اگر پارتنرتان صادقانه درباره‌ی این موضوع صحبت کرد، بدانید که این نشانه‌ی خوبی است.

آنها ممکن است بگویند که پای‌تان جذاب است، یا بخواهند که کفش خاصی بپوشید. شاید با پیشنهاد ماساژ دادن پای‌تان بعد از یک روز طولانی، علاقه‌ی‌شان را ابراز کنند. هر کسی علایق متفاوتی دارد؛ بنابراین از پاتنرتان درباره‌ی سلایقش پرس و جو کنید.

حس‌تان را مشخص کنید. شما یک واکنش سریع و در لحظه به شریکتان بدهکار نیستید. از آنها بخواهید که کمی زمان بدهند تا درباره‌ی حرف‌هایشان فکر کنید.اگر پا برای شما منطقه‌ای ناپسند در حین رابطه‌ی جنسی است، بسیار مهم است که آن را برای خود و پارتنرتان مشخص کنید.

2-اگر می‌خواهید به پارتنر خود بگویید که فوت فتیش دارید.

صادق باشید. اگر در روابط قبلی با اظهار علاقه‌تان به فوت فتیش، واکنش منفی‌ای دریافت کرده‌اید، احتمالاً برای گفتن این قضیه به پارتنر جدیدتان دودل و مردد خواهید بود.برای رابطه‌تان حیاتی است که خود واقعی‌تان باشید، کنجکاوی‌ها، و ترجیحات‌تان را ابراز کنید.زمان مناسب را بیابید.

در عوض دنبال فرصت‌های دیگری باشید مثلاً وقتی هر دو‌تان در حال ریلکس‌کردن یا خرید هستید. عنوان اینکه از لمس کردن پا لذت می‌برید یا ظاهر پا را در یک سری کفش‌های خاص می‌پسندید، می‌تواند راه خوبی برای باز کردن صحبت باشد.

آماده باشید. احتمالاً پارتنرتان کلی سوال در ذهنش ایجاد خواهد شد. برای مکالمه و صحبت‌ای صادقانه در این باره آماده باشید.صحبت درمورد اینکه چه زمانی و چگونه متوجه علاقه‌ی‌تان شدید می‌تواند خوب باشد. مثال‌هایی از فعالیت‌های مربوط به فوت فتیش بزنید. اگر فعالیت‌های مذکور برای پارتنرتان ناراحت کننده بود یا معذب‌شان کرد از انجام آن صرف نظر کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits