دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فوبیای اجتماعی از علائم تا درمان
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا برای شما اتفاق افتاده که در جمع احساس نگرانی و اضطراب داشته باشید ؟ این حس ناشی از چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد ؟ با ما باشید تا شما را با این مسئله آشنا نماییم.

اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی چیست ؟

شاید شما افرادی را بشناسید که وقتی در جمع حضور می یابند، دچار دلهره و نگرانی می شوند و نمی توانند صحبت کنند. برخی از این افراد مهارت سخنرانی بالایی دارند اما از صحبت کردن در جمع ناتوانند.

آن ها به دنبال راهی برای فرار از آن جمع هستند و مدام حس اضطراب دارند. اگر نتوانند از آن جمع فرار کنند، دچار رنج و استرس زیادی می شوند و این شرایط برای آن ها قابل تحمل نیست.

این نوع اختلال را اختلال اضطراب اجتماعی (Social Anxiety Disorder) یا فوبیای اجتماعی (Social Phobia) می گویند که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می گیرد. همانطور که گفته شد، افرادی که به این نوع اختلال مبتلا هستند از هر گونه جمعی که ممکن است آن ها را مضطرب کند دوری می کنند.

آن ها گمان می کنند که دیگران درموردشان ارزیابی منفی دارند و حتی شاید او را مسخره کنند به همین دلیل از صحبت کردن در آن جمع خودداری می کنند و حتی از چنین شرایطی دوری می کنند.

مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی در جمع های مختلف مضطرب می شوند و نشانه هایی مثل لرزش، تپش قلب، تعریق، اسهال، گرفتگی ماهیچه‌ها، سرخ شدن و سردرگمی را تجربه می کنند.

فوبیای اجتماعی چیست

اضطراب اجتماعی چیست ؟

علائم اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال نیز همانند اختلالات دیگر همراه با علائمی است که از سوی روانشناس تشخیص داده می شود. علائم فوبیای اجتماعی عبارتند از:

افراد مبتلا به این اختلال هنگامی که در معرض توجه و دید دیگران قرار می گیرند، مضطرب می شوند. به طور مثال هنگام گفتگو کردن با دیگران و یا آشنا شدن با دیگران، خوردن و آشامیدن در مقابل افراد، سخنرانی کردن و ... احساس نگرانی و دلهره می کنند.

جالب است بدانید که این اختلال فقط مختص بزرگسالان نیست و در کودکان نیز وجود دارد. البته کودکان این احساسات را نه تنها در مقابل بزرگسالان تجربه می کنند بلکه در مقابل همسالان و دوستان خود نیز حس اضطراب اجتماعی را دارند.

یکی دیگر از علائم فوبیای اجتماعی این است که فرد همیشه ترس از مسخره شدن، شرمگین شدن و مورد بی اعتنایی دیگران قرار گرفتن دارد. یعنی او می ترسد رفتارهایی انجام دهد که ناخواسته دیگران را ناراحت کند یا باعث شود دیگران او را مسخره کنند.

در اکثر اوقات موقعیت های اجتماعی برای فرد استرس زا است و دلهره به دنبال دارد. او سعی می کند که از موقعیت های اجتماعی و جمع های مختلف دور باشد و اگر نتواند این کار را انجام دهد، به شدت مضطرب می شود.

البته ترس و اضطرابی که از آن حرف می زنیم به اندازه ای است که با آن موقعیت تناسب ندارد و بیش از حد است. نمی توان هر نوع استرس در جمع را نشانه فوبیای اجتماعی دانست بلکه اضطرابی که پیوسته باشد و بیش از 6 ماه طول بکشد ممکن است خبر از این اختلال دهد.

این ترس و اضطراب به حدی باشد که مانع شرکت او در موقعیت های اجتماعی شود و زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی فرد را دچار نابسامانی کند.

البته لازم است بگوییم که برخی از اختلالات روانی دارای علائم مشابه به اختلال اضطراب اجتماعی هستند برای نمونه اختلال وحشت‌زدگی، بادی دیسمورفیک یا اختلال طیف اتیسم نیز نشانه هایی مشابه دارند که باید توسط روانشناس تشخیص داده شود.

درمان اختلال اضطراب اجتماعی

نشانه های فوبیای اجتماعی

درمان اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی

اولین گام برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه به روانشناس است. او با روش های مختلف به تشخیص اختلال پرداخته و در جهت درمان آن اقدام می کند. از روش دارودرمانی و روان درمانی برای درمان این نوع اختلال استفاده می شود.

دارو درمانی اختلال اضطراب اجتماعی

داروهایی که برای اختلال اضطراب اجتماعی تجویز می شود، می تواند علائم و نشانه های آن را کاهش داده و از شدت آن کم کند اما برای تکمیل فرایند درمان و جلوگیری از بازگشت دوباره ی اختلال نیاز به روان درمانی است.

داروهایی که اغلب برای درمان فوبیای اجتماعی تجویز می شوند عبارتند از: بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز MAOI، بازدارنده‌های جذب سروتونین SSRI. البته هیچگاه نباید بدون تجویز پزشک این داروها را مصرف نمود و حتما باید با مشورت با پزشک مقدار و نوع دارو مشخص شود.

درمان اختلال اضطراب اجتماعی

فوبیای اجتماعی چگونه درمان می شود ؟

روان‌ درمانی اختلال اضطراب اجتماعی

تا به حال روش های زیادی برای روان درمانی اختلال اضطراب اجتماعی بکار گرفته شده است اما در میان آن ها روش درمان شناختی رفتاری یا CBT بسیار مؤثر واقع شده است. البته روش های روانکاوی، نوروفیدبک و گروه‌ درمانی نیز تأثیر مثبتی داشته اند.

در درمان اختلال اضطراب اجتماعی، خانواده نقش بسیار مؤثری دارند و باید با حمایت از فرد بیمار به بهبود او کمک کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits