دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر تفاوت های فردی در یادگیری و آموزش
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تدریس بر اساس تفاوت های فردی و تاثیر آن در افزایش سطح یادگیری دروس بسیار حائز اهمیت است .

آشنایی با تفاوت های فردی در یادگیری

انسانها با یکدیگر متفاوتند و متفاوت خلق شده اند بنابراین بسیار بدیهی ست که در یادگیری نیز با یکدیگر متفاوت باشند . مشکل اصلی آموزش اینست که این تفاوت ها در نظر گرفته نمی شود و افراد را به یک چشم می نگرند و از آنان انتظار دارند که در توانایی یادگیری یکسان باشند .

زمانی که تفاوت های افراد در یادگیری نادیده گرفته شود فاجعه ببار می آید زیرا در آموزش یکسان توقع یادگیری یکسان داریم . لذا توجه به تفاوت های فردی و کشف استعدادها در دانش آموزان امری است حیاتی که می بایست به وسیله نهادهای تربیتی و در درجه اول از طرف خانواده و مدرسه صورت گیرد. خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی است که کودک در آن رشد می یابد و به سن مدرسه می رسد.

اگر خانواده در دوران کودکی به کودک توجه لازم را داشته باشد و به رشد جسمانی و روحی و عاطفی او توجهات لازم نماید وقتی او وارد مدرسه می شود به راحتی می تواند تعلیم پذیر باشد.

ولی امروزه به علت اینکه توانایی های مالی خانواده های کم درآمد در سطح متعادل نیستند، کودکان این خانواده ها در دوران کودکی با سوتغذیه و فقر عاطفی روحی و روانی روبه رو می شوند و چنانکه این کودکان به مدرسه پا می گذارند نمی توانند خود را پابه پای دیگر همکلاسیان خود در یادگیری به جلو بکشند و در نتیجه همیشه یک تفاوت فاحش در یادگیری این کودکان با دیگر همکلاسیان به وجود می آید و این امر کار را بر مربیان آموزشی سخت می کند.

تفاوت های فردی پیش از آنکه در یافته های پژوهش ها جستجو گردد باید در خود انسان دیده شود. نخست آنچه انسان ها را از هم متفاوت می سازد عامل وراثت است. هر کس با ردیفی از ویژگی ها زاده می شود که با خصوصیات فرد دیگر یکسان نیست. عامل دیگری که سبب تفاوت در بین انسان ها می شود محیط است. محیطی طبیعی و اجتماعی ویژگی هایی را در فرد پدید می آورد و شخصیت او را شکل می دهد.

نخستین بار سرفرانسیس گالتون به وجود تفاوت های فردی توجه کرد. اولین کار گالتون برای روانشناسی نبوغ ارثی او بود. اساس فکری او این بود که مردان برجسته فرزندان برجسته می آورند. اندیشه گالتون در زمینه تفاوت های فردی منشا خدمات ارزنده برای آموزش و پرورش شد.

 تفاوت های فردی در یادگیری و آموزش

تاثیر تفاوت های فردی در یادگیری

بنابراین وجود تفاوتهای فردی در بین دانش آموزان امری بدیهی و غیر قابل انکار است و همواره باید این نکته را در نظر داشته باشیم که یادگیرندگان مختلف با سرعت های متفاوت می آموزند.

روش آموزش معلم باید به گونه ای طرح ریزی شود که دانش آموزان بتوانند با سرعت متفاوت با توانایی های خود پیش بروند.

بعضی از یادگیرندگان نیاز به توجه و کمک بیشتری از سوی معلم دارند و لازم است تکالیف و تمرین های بیشتری انجام دهند تا به هدف های آموزشی درس مسلط گردند، در حالی که برخی از آنها با اندک راهنمایی می توانند راه خود را بیابند و سریعا به مقصد برسند.

معلم باید در اجرای روش های آموزشی خود تفاوتهای فردی دانش آموزان را در توانایی و سرعت یادگیری در نظر گیرد و فنون آموزشی متناسب با آنها را در مورد استفاده قرار دهد.

بنابراین وجود تفاوت های فردی در دانش آموزان ایجاب می کند که در مورد هر کس از روشی مناسب با روحیه او استفاده می کنیم و اگر روشی درباره فرد یا افرادی کارساز بوده آن را به همه یا خصوصیاتی متفاوت تعمیم ندهیم و از برخورد های کلیشه ای در تعلیم و تربیت پرهیز نماییم.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits