دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کنترل استرس در جلسه کنکور
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
استرس و اضطراب را می‌توان جزو جدانشدنی کنکور دانست که اکثر داوطلبان با آن درگیر می‌شوند و از این امر بسیار ناراحت و سردرگم هستند؛ البته میزان این استرس و واکنشی که افراد مختلف در مواجهه با آن از خود نشان می‌دهند، متفاوت و متنوع است.

آیا می توان استرس را در جلسه کنکور کنترل کرد ؟

استرس و اضطراب را می‌توان جزو جدانشدنی کنکور دانست که اکثر داوطلبان با آن درگیر می‌شوند و از این امر بسیار ناراحت و سردرگم هستند؛ البته میزان این استرس و واکنشی که افراد مختلف در مواجهه با آن از خود نشان می‌دهند، متفاوت و متنوع است.

داشتن این استرس و اضطراب تا حدی طبیعی است اما اگر کنترل نشود و میزان آن از حدی فراتر رود باعث ایجاد مشکلات جدی برای داوطلب خواهد شد و حتی ممکن است بر نتیجه کنکور هم تاثیر منفی بگذارد.

در ایام کنکور داوطلب ممکن است به دلیل هر موضوع کوچکی دچار استرس شود و در این بین نباید نقش مهم اطرافیان در کاهش استرس داوطلب کنکور را نادیده گرفت؛ در کنار اقداماتی که داوطلب برای کاهش استرس خود انجام می‌دهد اطرافیان هم می‌توانند در این زمینه او را همراهی و کمک کنند.

مقابله با ترس در روز کنکور

کنترل استرس کنکور

ما به اختصار در ذیل به مواردی برای کنترل استرس پرداخته ایم:

1.یاد بگیریم که احساسات و افکار منفی را در کنترل خود در بیاوریم.

داشتن نگرش منفی نسبت به استعداد، هوش و آموخته هایمان در جلسه کنکور باعث ایجاد استرس می شود. این یک باور روان شناختی می باشد که منشاء استرس در فرد، همین افکار منفی و بی ارزش شمردن توانایی های خود است. در یک کلام وجود استرس ناشی از افکار منفی می باشد.

رعایت نکات زیر برای حذف افکار منفی می تواند کمک کننده باشد:

  • سعی کنید به شکست های که بارها در کنکور خورده اید توجه نکنید.
  • برای حال و آینده ای که پیش رو دارید هدف گذاری و برنامه ریزی کنید.
  • دوری از افراد و افکاری که به شما می گویند اگر امسال در کنکور قبول نشدی دیگر فرصتی نداری.
  • در صورتی که اگر شما با اراده و ایمان تلاش کنید حتما نتیجه خواهید دید.
  • داشتن نگرش مثبت و تلقین افکار مثبت
  • به خود بارها بگوید که من می توانم امسال در کنکور رتبه خوبی کسب کنم، من حتماً موفق خواهم شد. تا موفقیت راهی ندارم . داشتن افکار مثبت یعنی رفتن نیمی از راه موفقیت.

2.داشتن روحیه رقابت سالم در خود در جلسه کنکور.

داشتن رقابت سالم، سازنده و موثر است. البته وجود این تفکر که باید تنها من نفر اول کنکور شوم تفکر غلطی می باشد. این تفکر غلط فشار مضاعفی را برای موفقیت و تلاش در فرد به وجود می آورد که حاصلش چیزی جز استرس مضاعف و خستگی شدید نیست.

3.سر جلسه کنکور، این تفکر را که دیگران راجع به من چه انتظاراتی دارند و …را فراموش کنید.

وای اگر کنکور را خراب کنم چیکار کنم؟ خانواده ام ، فامیل چی میگن؟ دوستام اگه از من بهتر شوند چیکار کنم؟ این های همه افکار تخریب کننده ای می باشند که جز خراب کردن امتحان شما، هیچ نفعی برای شما ندارد. مهم این است که خودتان چه انتظاری از خود دارید. داشتن انتظار غیر معقول و متناقض با توانایی هایتان، اشتباه بی جا و غیر قابل توجیهی می باشد.

4.از خودتان انتظار موفقیت در کنکور را داشته باشید اما انتظار 100 درصد نداشته باشید.

اینکه شما طالب موفقیت با رتبه عالی در کنکور هستید بسیار هدف خوبی است. اما اینکه توقع داشته باشید که به تمام سوالات کنکور پاسخ بدهید و سوالی را از قلم نیاندازید اشتباه بزرگی است. که وجود همین انتظار بی جا برعکس تفکر خودتان باعث شکست در کنکور می شود. اینکه کمال گرا باشید عالی است اما کامل گرا هرگز. و در بسیاری از مواقع همین انتظارات اشتباه منبع استرس داوطلب در سر جلسه کنکور می باشد.

5.داشتن آرامش و تمرکز حواس در جلسه کنکور

آرامش را تمرین کنید. قبل از شروع آزمون چشم هایتان را ببندید و 30 ثانیه نفس های عمیق بکشید. و این جمله را با خود تکرار نمایید که من با توکل بر خدا می توانم امروز امتحان خوبی بدهم. با آرامش و تمرکز حواس شروع به پاسخ دادن به سوالات کنید.

جلسه کنکور کنترل استرس

6.خوردن مواد غذایی مناسب قبل از ورود به جلسه

غذاهایی قندی مثل نوشابه گازدار و چرب و سنگین نخورید. نباید معده تان را پر کنید. ولی استفاده از مغزها و خرما قبل از جلسه کنکور و حین آن در افزایش کارایی مغز موثر است.

7.داشتن مدیریت زمان و توجه به زمانی که در سرجلسه کنکور در اختیار دارید.

خیلی مواقع بیش آمده که داوطلب از زمان غافل شده و در زمان پایانی کنکور به دلیل پاسخ ندادن به حجم زیادی از سوالات دچار استرس شدید شده است. در این شرایط فرد عجله می کند و سوالات را بدون اینکه بادقت بخواند جواب می دهد. نتیجه این شتابزدگی می شود کسب نمره منفی برای فرد. پس حتما به زمان پاسخ گویی به سوالات هر دفترچه توجه کنید.

8. زمان پاسخگویی به سوالات

به سوالات وقت گیر و زمانبر بعد از جواب دادن به سوالات دیگر بپردازید.

9. استراحت کافی داشتن

داشتن استراحت و خواب کافی در شب های قبل از کنکور که باعث ایجاد تمرکز و عدم وجود استرس در فرد می شود.

10. بخشی از استرس طبیعی است

یاد بگیرید که داشتن استرس امری طبیعی است و فقط در وجود شما نیست.

افراد در مواقعی که پای موفقیت یا شکستشان در زندگی وسط باشد دچار استرس می شوند. این یک واکنش طبیعی در بدن می باشد و همه داوطلبان کنکور دچار اضطراب و استرس می شوند. افراد و رتبه های برتر راه کنترل بر آن را بلد هستند. راه کنترل آن هم ایمان و باور به خود و توانایی های خود می باشد. با آرزویی موفقیت برای تک تک شما داوطلبان عزیز.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits