دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افسردگی فصلی چیست؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با نوعی از افسردگی به نام افسردگی فصلی

افسردگی فصلی زنان

افسردگی فصلی

یک روانپزشک گفت: باید افسردگی فصلی را شناخت تا بتوان با درمان به موقع، از تبعات آن جلوگیری کرد. دکتر فائزه تاتاری از افسردگی فصلی یا پاییزی به عنوان نوعی افسردگی یاد کرد که عمدتاً با آغاز برخی فصول سال بروز و از الگوهای فصلی تبعیت می‌کند.

وی ادامه داد: افسردگی فصلی در برخی از افراد حساس شایع است و شدت افسردگی آنها از حد خفیف و ملایم فراتر رفته و علائم آنها با آغاز پاییز و زمستان بیشتر می‌شود. به گفته این پزشک متخصص کوتاه شدن روز و کاهش اشعه خورشید و به دنبال آن کاهش تولید ملاتونین در ایجاد این نوع افسردگی نقش دارد و زمینه بروز افسردگی فصلی را خصوصاً در افرادی که آسیب پذیری بیولوژیک بیشتری دارند، ایجاد می‌کند.

تاتاری اظهار داشت: احساس غم و اندوه، تمایل به گریه، احساس پوچی، عدم تصمیم‌گیری صحیح، کسالت و یکنواختی، کاهش انرژی و خود ملامت گری از جمله مهم‌ترین علائم این بیماری است و گاهی در درجات شدیدتر فرد تصمیم به خودکشی می‌گیرد. تغییر در الگوهای خواب و تغذیه از دیگر علائم افسردگی پاییزی است که این روانپزشک به آن اشاره کرد و افزود: در این حالت فرد دچار کم اشتهایی و کم خوابی می‌شود.

افسردگی فصلی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است سطح عملکرد ا از جتماعی افرادی که به افسردگی فصلی مبتلا هستند کاهش می‌یابد و در روابط روزمره خود دچار مشکل می‌شوند و معمولاً با احساس یاس شدید عقاید منفی را در مورد گذشته و حال خود دنبال می‌کنند. تاتاری با اعلام اینکه این بیماری بیشتر در دهه سوم و چهارم زندگی رخ می‌دهد، یادآور شد: امکان ابتلا به افسردگی فصلی در تمام سنین وجود دارد و در خانم‌ها تا حدودی از آقایان بیشتر است.

وی درخصوص شیوه‌های درمانی این بیماری نیز تصریح کرد: در مراحل اولیه استفاده از فوتوتراپی(نوردرمانی) در کنار درمان دارویی توصیه می‌شود و در این حالت فرد چند ساعت در روز در معرض نور مهتابی قرار می‌گیرد. به گفته این روانپزشک استفاده از داروهای ضد افسردگی کم عارضه از مهم‌ترین شیوه‌های کنترل این بیماری است، اما در مراحل حادتر در کنار روان‌درمانی و دارودرمانی، از الکتروشوک هم استفاده می‌شود.

تاتاری با تاکید بر اهمیت شناخت این بیماری و تشخیص به موقع آن، از خانواده‌ها خواست در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به روانپزشک مراجعه کنند. وی خاطرنشان کرد: شناخت و درمان به موقع افسردگی فصلی اهمیت خاصی دارد و می‌توان فرد را در گذراندن این دوران تلخ تا حدودی کمک کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits