دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت فتیش چیست ؟
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
فوت فتیش یکی از انواع انحرافات جنسی است که فرد علاقه‌ زیادی به پا و متعلقات آن مانند جوراب و کفش دارد تا جایی که حتی بدون حضور آن‌ها دچار برانگیختگی جنسی می‌شود.

فوت فتیش چیست ؟

افراد داراری فوت فتیش در روابط جنسی به جای تمرکز روی نواحی جنسی، به شکل بیمارگون و غیرعادی به پا و متعلقات آن توجه می‌کنند.

علل فوت فتیش می‌تواند ریشه در کودکی داشته باشد و در صورتی که زندگی فرد و زناشویی را با مشکل مواجه کند هرچه سریع‌تر باید درمان صورت گیرد.

همچنین علاوه بر پیامدهای روانی و خانوادگی این موضوع می‌تواند فرد را در مسائل بهداشتی نیز دچار مشکل کند.

فتیش (Fetish) در زبان پرتغالی به معنای علاقه و جاذبه‌ وسواس‌گونه است تا حدی که فرد به موضوع مورد علاقه تا حد پرستش آن جذب می‌شود.

کسی که نسبت به موضوعی فتیش دارد الزاما به این معنی نیست که دارای اختلال عجیب و غریبی است، صرفا علایق او با بقیه متفاوت است اما اگر این علاقه فراتر از حالت عادی باشد مشکل‌ساز می‌شود.

گاه در بعضی افراد برخی اعضای غیرجنسی یا اشیای شریک مقابل مانند پا لذت جنسی ایجاد می‌کند.

فوت فتیش یکی از انواع فتیش است که فرد علاقه‌ مبرمی به پا و متعلقات آن مانند جوراب و کفش دارد تا جایی که حتی بدون حضور آن‌ها دچار برانگیختگی جنسی خواهد شد.

اغلب این علاقه از دوران کودکی و بدون داشتن میل جنسی شروع می‌شود اما با ورود به نوجوانی شدت می‌یابد.

هر چه شدت این فتیش بیشتر شود، علاقه‌ شخص تبدیل به اختلال شده و در تمام ابعاد زندگی وی تاثیر می‌گذارد تا جایی که فعالیت‌های روزمره نیز مختل می‌شود.

شروع فوت فتیش از کودکی

بعضی از بچه هایی که اعضای خانواده آنها بیشتر با پا با آنها بازی می کنند تمایل به پا پیدا می کنند و در بزرگی فوت فتیش می شوند البته فقط بعضی ها این میل را پیدا می کنند و این به معنای این نیست که همه کسانی که با پا با آنها بازی شده فوت فتیش می شود ولی بهتر است خانواده ها از بازی های پایی با کودکانشان خود داری کنند.

در سنین نوجوانی فوت فتیش ها ممکنه تمایل داشته باشد روی کفش بخوابد به طوری که آلتش ته کفش قرار داشته باشد و آلتش را روی کفش بمالد تا ارضا شود و یا آلتش را درون کفش کرده و ارضا شود.

هنگامی که مدتی گذشت این میل پیشرفت کرده و تمایل به بوسیدن و خوردن و لیسیدن کفش پیدا می کند.

این پرستش پای جنس مخالف میسترس و اسلیو می گویند که در آن خانومی که پای او پرستیده می شود میسترس است و آقایی که پای خانوم را می پرستد اسلیو است.

فوت فتیش | علت فوت فتیش | درمان فوت فتیش

علاقه به پا چیست ؟

میسترس و اسلیو چیست ؟

میسترس به معنای ارباب و اسلیو به معنای برده می باشد.

تمایلات فوت فتیش به حدی شدت می گیرد که برده تمایل به کتک خوردن از ارباب پیدا می کند و واقعا خود را برده خانوم حس می کند و تمایل دارد که خانوم او را شکنجه کند و از این شکنجه شدن لذت می برد که این همان مازوخیسم یک بیماری روانی است که در سکس تمایل به شکنجه شدن دارند و خانوم هایی هم که از شکنجه کردن طرف مقابل لذت می برند دچار بیماری سادیسم می باشند.

ازدواج با فرد فوت فتیش صحیح نمی باشد و بهتر است شخص فوت فتیش هر جه سریعتر برای درمان اقدام کند.

فوت فتیش به عنوان یک اختلال روانی

فتیشیسم، دسته‌ای از اختلالات روانی هستند که در آن فرد دارای فتیش با نگاه کردن به شی مورد علاقه یا قسمت مورد علاقه‌اش از بدن، دست به خودارضایی می‌زند و تحریک جنسی خود را از آن می‌جوید.

در روابط جنسی، به جای تمرکز روی نواحی جنسی، به شکل بیمارگون و غیرعادی به نواحی غیرجنسی توجه می‌کند.

این توجه می‌تواند به صورت دیداری، بوییدن، لمس و لیسیدن باشد. فرد با اختلال فوت فتیش به پای جنس مخالف علاقه‌ وافری دارد.

پا، انگشتان پا، قوزک پا، لاک زدن ناخن‌های پا و حتی جوراب و وسایل تزئینی پا برای یک فوت فتیش تحریک‌کننده است.

تنها موقعی یک فوت فتیش برچسب اختلال فتیشیسم دریافت می‌کند که در زندگی روزمره‌ او مشکلاتی ایجاد شود.

فوت فتیش چیست

فوت فتیش یا مازوخیسم جنسی

علت فوت فتیش چیست ؟

طبق جدیدترین تحقیقات، همانند دیگر انحرافات روانی جنسی هنوز علت قطعی فوت فتیش مشخص نیست. اما محققین معتقدند که این موضوع ریشه در کودکی افراد دارای فوت فتیش داشته است.

لمس بیش از حد کودک با پا

بسیاری والدین یا اطرافیان کودک، با پای خود کودک را لمس کرده یا با او بازی می‌کنند. این مورد می‌تواند عاملی برای علاقه‌ زیاد کودک به پا شود.

لمس بیش از حد کودک با پا علت فیتیش

اختلال فتیشیسم

کودک ‌آزاری

در بسیاری فوت فتیش‌ها سابقه‌ تجربه‌ آزار جنسی به صورت تجاوز یا مشاهده‌ رابطه‌ جنسی یا لذت‌جویی جنسی از طریق پا وجود داشته است.

کودک ‌آزاری از علل فیتیش

درمان فتیشیسم

از دست دادن یکی از عزیزان در دوره‌ای از زندگی

در برخی فوت فتیش‌ها دیده شده است که با از دست دادن یکی از عزیزان چه به دلیل مرگ چه به دلیل دوری با یک یا چند وسیله‌ فرد شروع به لذت‌جویی می‌کند تا غم از دست دادن او را از یاد ببرد. در فوت ‌فتیش‌ها این وسایل مربوط به پای شخص موردنظر یا عکس از پای او است.

فوت فتیش‌ | فوت فتیش | علت فوت فتیش | درمان فوت فتیش

درمان اختلال فوت فتیش

جنبه‌ تحقیر

یکی از نظریات روانشناسی معتقد است که پا به دلیل آنکه پایین‌ترین عضو بدن می‌باشد، یکی از اعضای تحقیر به‌شمار می‌رود. از این‌رو، افراد دارای فوت فتیش با تحقیر شدن از جانب شریک جنسی خود می‌خواهند به لذت برسند. آن‌ها دوست دارند که پای فرد رویشان قرار بگیرد تا احساس اختلاف قدرت را به آن‌ها القا کند.

فوت فتیش | علت فوت فتیش | درمان فوت فتیش

فوت فتیش و مشکلات روحی روانی

جنبه سلطه

عموما یک فوت فتیش تمایل دارد کاری کند تا تحت سلطه‌ جنس مخالف خود در رابطه باشد. این مورد، در پوزیشن‌های تحقیرآمیزی که در رابطه جنسی انتخاب می‌کند کاملا مشهود است.

پیامدهای فوت فتیش

نقش پاها در لذت جنسی

پیامدهای فوت فتیش

مشکلات بهداشت جسمی

پا یکی از اعضای بدن است که همیشه در فضای گرم و مرطوب کفش و جوراب قرار دارد. همین مسئله سبب می‌شود وقتی یک فوت فتیش به لذت‌جویی مداوم از طریق لمس پا می‌پردازد، دچار انواع بیماری‌های عفونی شود.

عدم برقراری رابطه جنسی سالم

در صورتی که فوت فتیش درمان نشود، فرد هیچ‌گاه نمی‌تواند یک رابطه جنسی سالم و از طریق اعضای جنسی برقرار کند چراکه تنها از طریق پا به ارگاسم می‌رسد.

پدیده‌ میسترس و اسلیو

در صورتی که فوت فتیش در فرد درمان نشود و شدت یابد، ممکن است پدیده میسترس و اسلیو رخ ‌دهد.

میسترس (mistress) به معنای ارباب و اسلیو (slave) به معنای برده است.

در رابطه‌ جنسی که یک طرف فوت فتیش است، شخصی که پای او پرستیده می‌شود میسترس و طرف دیگر که پا را می‌پرستد، اسلیو نامیده می‌شود.

این تمایلات تاحدی زیاد می‌شود که فرد برده خواهان کتک‌خوردن از ارباب است و از این شکنجه لذت می‌برد. ارباب هم از شکنجه دادن لذت می‌برد.

باز هم اگر این شکل از رابطه شدت یابد، فرد برده دچار اختلال مازوخیسم و ارباب دچار اختلال سادیسم خواهد شد.

راهکارهای درمانی فوت فتیش

همان‌طور که گفته شد تمامی فتیش‌ها که فوت فتیش هم از جمله‌ آن است، تنها زمانی نیاز به درمان دارند که در زندگی روزمره‌ فرد یا زندگی مشترک مشکل ایجاد کند.

همچنین به دلیل عمق مشکل یک فتیش، فرایند درمان هم طولانی خواهد بود. رایج‌ترین درمان‌های فتیش شامل موارد زیر هستند.

  • روان ‌تحلیل‌گری
  • شناختی-رفتاری
  • مداخلات دارویی
  • روانشناسی خانواده

بیشتر بخوانید :

جنون آتش‌ افروزی چیست؟ + بهترین راه درمان این اختلال روانی

علائم بیماری روانی خفیف و شدید را بشناسیم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits