دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پیشگیری از حسادت در کودکان با چند راهکار عالی
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
علت حسادت در کودکان : حسادت احساسی است که می‌تواند آرام آرام وارد زندگی کودک‌تان شود. حسادت در کودکان نسبت به دوستان، خواهر و برادر یا هم‌کلاسی‌ها شکل می‌گیرد.

حسادت در کودکان و راه های از بین بردن آن

حسادت کاملا آموختنی است و اگر در فردی دیده شود، قطعا ریشه در نوع تربیت والدینش دارد. همین که والدین به طور مداوم کودکشان را با دیگران مقایسه می کنند در واقع به او این مساله را می فهمانند که همه خوبی باید برای تو باشد و این امر به مرور زمان در فرد تثبیت می شود.
آرزو کردن زوال نعمت از کسی که آن را به دست آورده است، یعنی دوست داشتن گرفته شدن نعمت ها و پیشرفت های دیگران و رسیدن آنها به خود.
حسادت، یک واکنش هیجانی است و که از دوران کودکی در تمام افراد دیده می شود. همین که یک کودک 3 ساله از دادن وسایلش به دیگران امتناع می کند و می خواهد همه چیز برای خودش باشد، حس حسادت ایجاد شده است.
این واکنش در کودکان کاملا طبیعی است ولی اگر در افراد بزرگسال دیده شود ممکن است مشکلات زیادی را در فرد ایجاد کند. در دوران کودکی، این واکنش نا آگاهانه می باشد ولی در بزرگسالی کاملا آگاهانه ایجاد می شود.

حسادت کاملا آموختنی است و اگر در فردی دیده شود، قطعا ریشه در نوع تربیت والدینش دارد. همین که والدین به طور مداوم کودکشان را با دیگران مقایسه می کنند در واقع به او این مساله را می فهمانند که همه خوبی باید برای تو باشد و این امر به مرور زمان در فرد تثبیت می شود.
حسادت یعنی آرزو کردن زوال نعمت از کسی که آن را به دست آورده است، یعنی دوست داشتن گرفته شدن نعمت ها و پیشرفت های دیگران و رسیدن آنها به خود. شخصی که حسود است، از وجود هر گونه شادی، موفقیت و پیشرفت درحوزه های مختلف زندگی دیگران اعم از شغلی، تحصیلی، ازدواج، فرزنددار شدن و ...، احساس نارضایتی می کنند.

پیشگیری از حسادت در کودکان

حسادت کودکان بسیار شایع است و اگر با رفتارهای مناسب با حسادت کودکتان مقابله نکنید، ممکن است خیلی زود به یکی از عادت های بی جهت کودکتان تبدیل شود. غالبا حسادت کودک از حسادت به دوستان و همکلاسی، حسادت به خواهر و برادر و افراد دیگری که با کودکتان در ارتباط هستند شکل می گیرد.
زمانیکه حسادت در کودک ایجاد می شود می تواند روی کوچکترین مسائل هم خودش را به طور جدی نشان دهد! درمان حسادت در کودکان بسیار جدی و مهم است و بایستی قبل از اینکه کودک این احساس را برای همیشه داشته باشد آن را درمان کنید.
به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با حسادت کودکان و راهکارهای درمان حسادت با شما صحبت کنیم تا بتوانید با استفاده از این راهکارها، حسادت کودکتان را در کوتاه ترین زمان درمان کنید. با دلگرم همراه باشید.

دلایل حسادت کودکان چیست؟

برخی مواقع پدر و مادرها با واکنش های نامناسب، باعث ایجاد حسادت در کودکان می شوند. شعله ور شدن آتش حسادت کودکان در بیشتر موارد ناشی از رفتار نامناسب والدین است که در ادامه به چند نمونه از این رفتارهای نامناسب می پردازیم.

کودکتان را لوس می کنید!

مهمترین اشتباه والدین لوس کردن کودک است، زمانیکه فرشته کوچکتان را لوس و نازپرورده بار می آورید، همه چیز را برایش مهیا می کنید و از گل نازک تر به او نمی گویید، خودش را در دنیا تک و بی رقیب می داند و هر چیزی را برای خودش می خواهد چون شما با رفتارهایی که به او نشان داده اید، باعث شده همه چیز را متعلق به خودش بداند.
در این زمان کافیست در جمع خانوادگی و یا یک میهمانی، یک کودک دیگر هم در جمع باشد و یا فرزند دیگری را به خانواده خود اضافه کنید، در چنین زمانی کودکتان احساس می کند تمام توجهات به سمت او نیست و نوعی کمبود را احساس خواهد کرد.
زمانیکه فرشته کوچکتان احساس امنیت نکند، دچار نوعی حسادت می شود، در واقع او احساس می کند دیگر مثل قبل ارزش ندارد و این می تواند نشانه آغاز افسردگی هم باشد. بنابراین اگر می خواهید کودکتان دچار حسادت نشود، او را لوس نکنید.

رفتار با کودک حسود

توجه بیش از حد به کودک

توجه بیش از حد به هیچ عنوان مناسب نیست و یکی از اشتباهات والدین این است که بیش از حد به کودک توجه نشان می دهند و از او مراقبت می کنند. فرشته کوچکتان در حال بزرگ شدن است و خیلی زود وارد جامعه می شود! آیا در جامعه به اندازه شما به او رسیدگی می شود؟آیا در جامعه به اندازه شما به او توجه می شود؟
توجه و رسیدگی بی اندازه نه تنها فایده ای ندارد بلکه می تواند کودکتان را دچار آسیب های اجتماعی کند. شما قرار است کودکتان را به گونه ای پرورش دهید که بتواند در جامعه زندگی کند و از پس همه چیز بر بیاید، بنابراین توجه بیش از حد شما باعث می شود که وقتی با دنیای بی رحم بیرون آشنا می شود، به فردی منزوی و گوشه گیر تبدیل شود.
زمانیکه در جمع خانوادگی هستید و کودک دیگری هم در آن جمع وجود دارد که بی پروا و تیز است باعث می شود کودکتان دچار حسادت شود، چرا که خصوصیات کودک شما در مقابل آن کودک فرقشان بین زمین تا آسمان است. از این رو سعی کنید برای جلوگیری از شعله ور شدن حسادت کودک از توجه بیش از حد به کودک خودداری کنید.

کنترل بیش از اندازه

زمانیکه برای کودک قوانین سفت و سخت می گذاریم، به نوعی او را کنترل می کنیم، کنترل بیش از اندازه یکی دیگر از دلایل حسادت کودکان است. در برخی از خانواده ها، والدین با وضع مقررات سخت باعث می شوند که کودک مدام در محدودیت های بی دلیل باشد.
این کودک خواه ناخواه دچار حسادت می شود. محدودیت های بی دلیل و سفت و سخت باعث می شود کودک اعتماد به نفس خوبی نداشته باشد و زمانیکه در کنار دوستان و همسالان خودش قرار می گیرد این ضعف را احساس می کند و در نهایت باعث ایجاد حس حسادت در کودک می شود.

مقایسه کودک با دیگران

از دیگر علت های حسادت کودکان، مقایسه آنها با فردی دیگر است. جالب است بدانید: مقایسه کردن یکی از مهمترین و اصلی ترین دلیل حسادت کودکان است و هیچ نتیجه خوبی برای والدین نخواهد داشت.
اگر می خواهید ویژگی خوب کودک دیگری را به کودکتان بگویید، بهتر است ابتدا از ویژگی های خوب کودک خودتان حرف بزنید و در لا به لای حرف هایتان اشاره ای به رفتار خوب کودک دیگر کنید، نه اینکه کودکتان را با فردی دیگر مقایسه کنید. اینکار نه تنها باعث حسادت می شود، بلکه اعتماد به نفس کودکتان را هم کاهش می دهد.

اصرار کردن به کارهایی که کودک نمی خواهد!

برخی از والدین برای اینکه کودکشان با کودک دیگری رقابت کند، او را به انجام کارهایی وادار می کنند که به هیچ عنوان جایز نیست.

بهتر است بدانید: هر کودکی استعدادها و توانمندی های منحصر به فرد خودش را دارد که با کودک دیگری فرق می کند. بایستی با توجه به استعدادها و توانمندی های کودکتان او را به انجام کارهایی تشویق کنید که می تواند خودش را اثبات کند و هرگز او را با کسی مقایسه نکنید و ناخواسته حسادت را در دلش نیاندازید.

چگونه حسادت در کودکان را درمان کنیم؟

حسادت در کودک و مقابله با آن

برای درمان حسادت راهکارهای مناسبی وجود دارد که در ادامه به چند راهکار کاربردی و موثر می پردازیم.

به کودک انرژی مثبت دهید!

زمانیکه کودکمان به دلیل اینکه همکلاسی اش نمره ریاضی بالاتری گرفته، ناراحت است، می توانیم او را تشویق کنیم که با تلاش بیشتر می تواند در امتحان بعدی موفق تر باشد. زمانیکه کودکمان از انرژی های مثبت دریافت کند، کمتر به حسادت و امواج منفی فکر خواهد کرد و روی تلاش بیشتر و رقابت سالم تمرکز می کند.

با کودکتان حرف بزنید و حرفهایش را گوش دهید!

برای درمان حسادت کودکتان، یکی از بهترین راهها گوش دادن به حرفهایش است تا بتوانید دلیل حسادتش را فهمیده و راه حلی ارائه دهید. شاید کودکتان از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است و ضعف خود را با حسادت نشان می دهد. سعی کنید علت حسادت کودک را بفهمید تا بتوانید برای درمان اقدام کنید.

داشتن یک الگوی مناسب

برای اینکه حسادت کودکان را کاهش داده و آن را درمان کنید، سعی کنید الگوی مناسبی برای کودکتان باشید، نسبت به دیگران احساس خوب داشته باشید و در مقابل کودک از دیگران به خوبی صحبت کنید تا کودکتان نیز از شما الگو برداری کند و احساس خوب نسبت به همسالانش داشته باشد.

برای درمان حسادت کودکان، کودکتان را تشویق کنید!

سعی کنید کودکتان را به دلایل داشتن توانایی و استعدادهایش تشویق کنید تا بتواند خودش را قبول داشته باشد و احساس ارزشمند بودن کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits