دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رازهای مودب بودن : ۲۲ روش جادویی برای با ادبانه رفتار کردن
35
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مودب بودن یک مهارت اجتماعی بسیار مهم است که می تواند به شما در ایجاد دوستی و موفقیت در حرفه تان کمک کند و باعث شود که شما از دیدگاه دیگران به فردی مورد احترام تبدیل شوید.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

آموزش رفتار و گفتار مودبانه فقط مختص سن های پایین نیست بلکه همه ی ما در طول زندگی با قوانین و پیامد های جدید آشنا می شویم که اگر آن موارد را نادیده بگیریم بی شک جریمه خواهیم شد.

حال این جریمه می تواند مادی باشد و یا معنوی، نباید از یاد برود که با حفظ ادب می توان اعتبار مان را بالا ببریم. در هر صورت اگر بخواهیم ادب را در کارهای روزمره مان لحاظ نکنیم متضرر خواهیم شد.

مزایای رفتارهای خوب و مودبانه

داشتن اخلاق خوب و رفتار مودبانه در تمام سطوح زندگی لازم و ضروری است اگر شما دوست دارید که دیگران به شما احترام بگذارند باید فردی مودب و خوش اخلاق باشید.

1. افراد مودب جواب "متشکرم" را با هیچ چیز دیگری به جز "خواهش می کنم" نمی دهند

در حالی که ممکن است عادت داشته باشید که از زبان عامیانه و غیر رسمی در مکالمات استفاده کنید، اگر قصد دارید از استانداردهای دقیق مودب بودن پیروی کنید، به این معناست که وقتی کسی از شما تشکر می کند در جواب او بگویید "خواهش می کنم".

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

2. افراد مودب قوانین را اجرا می کنند

به طور معمول افراد با ادب تا جایی که امکان دارد از قوانین سر باز نمی زنند و لازم نیست به اینگونه افراد دائما درباره خوب و یا بد بودن موضوعی گوشزد کرد چرا که افراد مودب به فکر آزار و اذیت مردم نیستد و این را می دانند که پیروی از قوانین و مقررات به نفع خودشان نیز است.

حال فهماندن این موضوع برای افراد بی ادب و مردم آزار کار بسیار سختی خواهد بود. یادمان نرود که افراد مودب از احترام و عزت خاصی در بین سایر افراد جامعه برخوردار هستند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

3. افراد مودب "خواهش می کنم" را به صورت معنی دار و از روی ناراحتی نمی گویند

ممکن است وسوسه انگیز باشد که بی ادبی فردی را که در را برای او باز کرده اید و او در جواب تشکر کوتاهی کرده است، را تلافی کنید، اما این به آن معنا نیست که اظهار خشونت و رفتار بی ادبانه مشابه، قابل قبول است.

افراد مودب هرگز در پاسخ به کسی که از آن ها تشکر نکرده است، با لحن کنایه آمیز نمی گویند "خواهش می کنم".

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

4. افراد مودب هنگام صحبت با دیگران، با تلفن همراه خود کار نمی کنند

با وجود این که قرار دادن تلفن همراه هنگام شام بر روی میز یا صدای ویبره آن ممکن است برای شما طبیعی باشد، اما اگر می خواهید در نظر دیگران مودب تر جلوه کنید، بهتر است دستگاه را در حالت بی صدا قرار دهید و تمام توجه خود را به طرف مقابل بدهید.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

5. رانندگی با رفتار خوب از اصول افراد مودب

با خشم رانندگی کردن به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که افرادی که با عصبانیت رانندگی کنند بی شک تمرکزشان نیز کمتر می شود و دیرتر می توانند در برابر حوادث پیش بینی نشده واکنش نشان دهند.

داشتن خلق و خوی مهربان به شما کمک می کند تا حواستان به جاده بیشتر شود و از رقابت های پر خطر با سایر رانندگان در طول مسیر اجتناب کنید. بی شک آرمش در حین رانندگی از بروز انواع تصادفات جلوگیری می کند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

6. افراد با ادب قبل از دیگران غذا نمی خورند

اگر می خواهید به مودب بودن شناخته شوید، مهم است که صبر کنید تا بقیه افراد نیز آماده غذا خوردن شوند. افراد مودب هرگز قبل از تعارف میزبان شروع به غذا خوردن نمی کنند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

7. افراد با ادب هیچ گاه اشتباهی که دیگران مرتکب می شوند را یاد آوری نمی کنند

اگر فکر می کنید که مودب بودن به این معناست که رفتار دیگران را اصلاح کنید و دائما به آن ها به خاطر اشتباهات شان تذکر دهید، در اشتباهید.

افراد مودب وقتی رفتارهای اشتباه دیگران مانند استفاده نادرست از قاشق چنگال های غذاخوری، تلفظ اشتباه یک اسم و حرکاتی از این دست را می بینند، آن ها را نادیده می گیرند و به روی شخص مقابل نمی آورند تا با این کار باعث خجالت زده شدن فرد مقابل نشوند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

8. نجیبانه رفتار کردن افراد مودب

یعنی وقتی کاری انجام می دهیم، چیزی تعارف می کنیم یا درخواستی می کنیم، رفتارمان طوری نباشد که طرف مقابل احساس کند که در محظور قرارگرفته یا به نحوی مجبور به انجام خواست ما است. این بی ادبی است که با عمل یا کلام خود حتی اگر به منظور کمک کردن باشد سبب نارحتی دیگران شویم.

اگر برای کمک می خواهید ظرفها را بشویید یا از روی لطف می خواهید پول غذا را بپردازید و طرفتان می گوید:” نه، متشکرم.” بگویید:” خواهش می کنم، دوست دارم من هم کاری کنم.” و اگر باز هم پاسخ منفی گرفتید دیگر اصرارنکنید و مسئله را تمام کنید.

آنچه مسلم است مورد لطف واقع شده اید، لطف را بپذیرید و در آینده در سبب جبران آن بربیایید.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

9. افراد مودب زندگی خود را به رخ دیگران نمی کشند

بالا رفتن اعتماد به نفس تان به خاطر چیزهایی که به دست آورده اید خوب است، اما بین اظهار شادی به خاطر دستاوردهای خود و خودستایی تفاوت وجود دارد و افراد مودب هرگز دومی را انجام نمی دهند.

انسان های مودب از اظهار متکبرانه داشته های شان، از جمله درباره شغل، درآمد و وضعیت اجتماعی خودداری می کنند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

10. آداب اجتماعی و سلام کردن افراد باادب

هنگام دست دادن، مستقیما به چشمهای طرف مقابل نگاه کنید و دست او را به گرمی بفشارید. حواستان باشد: به گرمی نه به سختی! مراقب فشار دست خود باشید، بخصوص اگر فردی قوی هستید.

مخصوصا هنگام دست دادن با خانم هایی که انگشتر در دست دارند مراقب باشید تا دستشان را زیاد فشار ندهید زیرا ممکن است دردناک باشد.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

11. آن ها وقتی بیرون غذا می خورند، با دیدن صورت حساب سر و صدا راه نمی اندازند

اگر صورت حسابی که پس از صرف غذا دریافت کرده اید متناسب با چیزی که سفارش داده اید نبود، بهتر است آن را پس بفرستید. اما با این حال تلاش برای چانه زدن بر سر قیمت ها بعد از این که غذا را سفارش دادید یا درخواست یک صورت حساب دیگر، یک اشتباه انکار ناپذیر است.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

12. رفتاری با وقار از نشانه های فرد مودب

رفتاری برازنده و با وقار داشته باشید. آرام بودن و حضور کامل در مجلس سبب جلب دیگران می شود و رفتار خوب، مؤدبانه و مهرآمیز دیگران مهمترین عامل در احساس راحتی و لذت بردن شما است.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

13. آن ها سعی نمی کنند تا گفت و گو ها را تحت کنترل خود در آورند

صحبت کردن درباره موضوع مورد علاقه کار آسانی است، اما افراد مودب به دیگران نیز فرصتی برای اظهار نظر می دهند. چنان چه قصد دارید آداب معاشرت را رعایت کنید، پس باید بدانید چه موقع و چه طور باید صحبت کنید و چه زمانی بهتر است که چیزی نگویید.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

14. افراد مودب داستان های وحشتناک برای دیگران تعریف نمی کنند

تعریف کردن داستان های ترسناک ممکن است برای شما جالب باشد، اما ممکن است با این کار باعث بد شدن حال دیگران شوید. افراد مودب مسائل این چنینی را با جزئیات برای دیگران تعریف نمی کنند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

15. درباره برنامه های خانوادگی دیگران سوال نمی کنند

برخی افراد قصد تشکیل خانواده دارند، بعضی دیگر نمی خواهند فرزندی داشته باشند و بعضی ها هم منتظرند تا خبر بچه دار شدن خود را در فرصت مناسب به دیگران بدهند.

هر کدام از این افراد بنا به دلایلی تمایل ندارند تا این اخبار را با دیگران در میان بگذارند و آن را فاش نکنند، پس نباید درباره چیزهایی که ارتباطی به ما ندارد سوال کنیم. یک شخص مودب هرگز از دیگران درباره مسائل خانوادگی این چنینی سوال نمی پرسد. این مسائل مربوط به افراد نزدیک در یک خانواده است.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

16. افراد مودب سعی نمی کنند کانون توجه باشند

خواستگاری کردن از پارتنرتان در عروسی اقوام و آشناهای تان کار درستی نیست. یا مثلا خوب نیست که در روز تولد فرزند دوست تان خبر بارداری خود را بدهید.

افراد مودب در مراسم و رویدادهای مهم دیگران، خود را مرکز توجه نمی کند. آن ها مودبانه رفتار می کنند و اخبار خود را برای فرصت مناسب تری نگه می دارند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

17. رعایت کردن نوبت، از ویژگی های مهم مودب بودن است

مهم نیست چه قدر عجله دارید، افراد دیگر نیز احتمالا کارهایی دارند که باید انجام دهند، بنابراین مهم است منتظر نوبت خود باشید. این حالت در موقعیت های دیگر نیز صدق می کند، مثلا افراد مودب وقتی می بینند دیگران نیز پشت سرشان منتظر هستند، در یک نقطه توقف نمی کنند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

18. افرد مودب با افرادی که مشاغل خدماتی دارند بدرفتاری نمی کنند

هر کسی که تاکنون کار خدماتی انجام داده است، به شما خواهد گفت که این کار، کار ساده ای نیست.

برای داشتن یک رفتار مودبانه، مهم است که با افرادی که در محیط های خدماتی هستند، بد رفتاری نکنید و از جملات "متشکرم" و "لطفا" برای قدردانی از آن ها استفاده کنید. افراد مودب با یک سرایدار بد رفتاری نمی کنند و با عزت و احترام با آن ها برخورد می کنند.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

19. آن ها هیچ گاه در قرارهای خود دیر نمی رسند

این یک رفتار بی ادبانه است که بخواهید ترافیک را بهانه ای برای دیر رسیدن خود قرار دهید. این کار بی احترامی به وقت ارزشمند افراد دیگر است. لازم است 10 دقیقه زودتر از زمان پیش بینی شده برای طی مسافت، راه بیفتید تا در صورت بروز موانع غیر منتظره، بدقولی نکرده باشید.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

20. افراد مودب دیگران را لمس اجباری نمی کنند

فقط به این دلیل که شما مشکلی با در آغوش گرفتن همکار تان ندارید، به این معنی نیست که همه چنین احساسی داشته باشند. افراد مودب می دانند که دیگران ممکن است از تماس بدنی با یک غریبه احساس خوشایندی نداشته باشد.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

21. آن ها به افراد دیگر اشاره نمی کنند

اگرچه ممکن است به نظر شما ایرادی نداشته باشد، اما برای کسی که مورد اشاره قرار می گیرد احتمالا ناخوشایند خواهد بود که توسط فردی مورد اشاره قرار گیرد.

اشاره با انگشت می تواند شبیه به اتهام زدن یا مقصر دانستن شخص دیگر باشد. اگر می خواهید از این کار نادرست جلوگیری کنید، توصیه می شود به جای انگشت، با کف دست باز به طرف مقابل اشاره کنید. این حرکت بسیار خوشایند تر و بی طرفانه تر است.

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی

22. آن ها هیچ وقت تظاهر به داشتن چیزی که نمی دانند، نمی کنند

افراد مودب به جای این که خود را در هر چیزی کارشناس جلوه بدهند، بدون نگرانی درباره چیزی که نمی دانند سوال می کنند.

بیشتر بخوانید :

با بچه های بی ادب در مهمانی ها چه کنیم؟

۷۰ متن جمله کوتاه و ناب ادبی و فلسفی از بزرگان برای بیو و استوری

بهترین راهکار های مودب بودن در زندگی اجتماعی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (35 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits