دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت از دست دادن حافظه چیست؟

از دست دادن حافظه چه دلایلی دارد؟

علت از دست دادن حافظه چیست؟
4
زمان مطالعه: 10 دقیقه
اگر فراموشی با تکرر زیاد رخ داده و در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است دلیلی جدی در پس این شرایط قرار داشته باشد. در ادامه با برخی از شایع‌ترین دلایل از دست دادن حافظه بیشتر آشنا می‌شویم.

مهمترین علت از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه ممکن است در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. Seth Gale MD، یک متخصص مغز و اعصاب در Brigham و بیمارستان زنان در بوستون می گوید: “بیماران ممکن است حافظه خود را از دست داده و علائم مشابهی را بیان کنند، اما پزشک می تواند مشخص کند چه بخش هایی از مغز تحت تاثیر قرار گرفته است.

او مواردی مانند پلی فاگماتیسم (مصرف چندین دارو)، افسردگی قابل توجه و خواب ضعیف را بیان می کند که می تواند منجر به مشکلات حافظه شود.”
با پزشک خود در مورد نگرانی هایی که ممکن است در مورد حافظه خود داشته باشید صحبت کنید، بنابراین می توانید شرایطی که مسئول علائم شما است را در نظر بگیرید.
گیل می گوید: بحث در مورد علائم شما و انجام آزمایش های مختلف، احتمالا شامل MRI می باشد، که ممکن است به پزشک شما کمک کند بفهمد چه چیزی بر حافظه شما تأثیر می گذارد. در برخی موارد، یک یا چند مسئله زیر ممکن است نقش داشته باشند.

علت از دست دادن حافظه آپنه خواب است

این اختلال خواب مشترک اما قابل درمان باعث می شود تنفس به طور مختصر و اغلب در طول شب متوقف شود. کنستانتین لیکتس، MD، مدیر مرکز حافظه و درمان آلزایمر در پزشکی جان هاپکینز و استاد و رئیس روانپزشکی در جانز هاپکینز بایوئیس می گوید این مشکل با کاهش حافظه و زوال عقل همراه است.
اگر با سردرد بیدار شوید و خستگی روزانه داشته باشید، ممکن است آپنه خواب داشته باشید. مطالعه ای که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است بیان می کند، هنگامی که آپنه خواب درمان نشود، در حافظه ناوبری فضایی تاثیر می گذارد.

از دست دادن حافظه

این نوع حافظه شامل توانایی یادآوری جهت ها یا جایی است که شما چیزهایی مانند کلید های خود را قرار داده اید. تحقیقات نشان می دهد خواب عمیق که همچنین به عنوان حرکت سریع چشم (REM) شناخته شده است، نقش مهمی در حافظه ایفا می کند.
یک توضیح این است که برای افراد مبتلا به آپنه خواب، انتقال اکسیژن به مغز چند صد بار در شب قطع می شود. دکتر لیکتسو توضیح میدهد “در این شرایط مغز تاکید دارد، مردم از خواب بیدار شوند .” او اضافه می کند که آپنه ناشی از آسیب دیدگی می تواند به عنوان نشانه های مختلف از دست دادن حافظه نشان داده شود.

سکته خاموش یکی از علت از دست دادن حافظه

گیل می گوید: تغییرات واضح در توانایی فکر کردن و حرکت به طور عادی می تواند ناشی از سکته مغزی باشد که باعث انسداد رگ های اصلی مغز می شود.مشکلات حافظه نیز می تواند به تدریج پس از سکته های خفیف که عروق خونی کوچکتر را تحت تاثیر قرار می دهند، توسعه یابد.
این تغییرات در عملکرد مغز، که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، به نام اختلال شناختی عروقی نامیده می شود. مغز به خصوص در معرض مسدود شدن یا کاهش جریان خون محروم از اکسیژن و مواد مغذی ضروری است.افراد مبتلا به از دست دادن حافظه در معرض خطر بیشتر سکته مغزی هستند و فراموشی ممکن است یک نشانه هشدار دهنده سکته مغزی باشد، مطالعه ای که در مجله Stroke منتشر شده است.

داروها یکی از علت از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه می تواند نشانه ای باشد که دارو شما باید تنظیم شود. طبق اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) چندین نوع از داروها می توانند حافظه را تحت تاثیر قرار دهند، از جمله:

علت از دست دادن حافظه

FDAنیز هشدار می دهد که داروهای کاهش کلسترول شناخته شده به عنوان استاتین می تواند خطر عوارض شناختی را کمی افزایش دهد.
این شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. متفورمین دارویی که برای دیابت نوع ۲ معمولی تجویز می شود، همچنین با مشکلات حافظه مرتبط است. یک مطالعه منتشر شده در Diabetes Care نشان داد افرادی که دچار دیابت بودند، عملکرد بدتری را نسبت به افرادی که از آن استفاده نکردند، نشان دادند.

کمبود تغذیه ای یکی از علت از دست دادن حافظه

کمبود B12 کافی، یکی از ویتامین های B ضروری برای عملکرد عضلانی عادی، منجر به سردرگمی و حتی زوال عقل می شود. هر روز باید حدود ۲٫۴ میکروگرم B12 در رژیم غذایی خود را از منابع طبیعی مانند محصولات لبنی، گوشت و ماهی و یا از مواد غذایی با ویتامین B12 مانند غلات تقویت شده دریافت کنید.

استرس، اضطراب و افسردگی

Lyketsos می گوید: استرس یا اضطراب قابل توجه می تواند منجر به مشکلات حافظه شود. این امر به ویژه در میان افرادی که در خانه و محل کار مسئولیت کاری دارند و افرادی که به خوبی نمی خوابند شایع است. معمولا کاهش استرس می تواند حافظه را بهبود بخشد.
با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله داروسازی و علوم بیوالیلیس، استرس مزمن درمان نشده می تواند منجر به افسردگی شود که می تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. موسسه ملی پیری می گوید اختلال خلقی ممکن است با دارو و مشاوره بهبود یابد.

مراقب علت‌های از دست دادن حافظه باشید

موارد کمتر شایع فراموشی

شرایط دیگر که می تواند به مشکلات حافظه منجر شود عبارتند از:

عفونت: دکتر گیل می گوید: از دست دادن حافظه ممکن است به عفونت شدید در اطراف مغز، از جمله سفلیس عصبی مربوط باشد.با توجه به موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی ایالات متحده آمریکا، علائم آسیب مغزی خفیف ممکن است شامل سردرگمی و مشکلات حافظه باشد.
تومورها: انجمن تومور مغزی آمریکا می گوید: حافظه و توانایی پردازش اطلاعات ممکن است تحت تاثیر تومورهای مغزی قرار بگیرد. علاوه بر این، درمان برای تومور، از جمله جراحی مغز، شیمی و یا پرتودرمانی می تواند حافظه شما را تحت تاثیر قرار دهد.
الکل، سوء مصرف مواد: مشروبات الکلی و سوء مصرف مواد می تواند حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

از دیگر دلایل کاهش عملکرد مغز

شاید شنیده باشید مسایلی همانند غم، ناراحتی، استرس و افسردگی قدرت مغز را تحلیل می‌برند. حتی میزان تمرکز و حافظه کوتاه مدت را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.در کنار اینها، موارد دیگری نیز هستند که قدرت و کارکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند که باید تا حد امکان از آنها دوری کنید.

ضربه فیزیکی به سر

یکی دیگر از مواردی که مغز را به طور موقت از کار می‌اندازد، ضربه دیدن سر است. وقتی به سر فردی ضربه وارد می‌شود با توجه به شدت ضربه، ممکن است بخشی از حافظه خود را از دست بدهد.دلیل آن نیز این است که متابولیسم گلوکز مغز قطع می‌شود و نمی‌تواند اطلاعات وارده را تحلیل و ثبت کند.

علت از دست دادن حافظه: آلزایمر، افسردگی و موارد دیگر

هیجان

هیجان و اشتیاق زیاد چه برای شادی بیش از حد باشد و چه برای غم، ما را از دنیای واقعی یک قدم عقب‌تر نگه می‌دارند. این مساله را می‌توانید در نوجوان‌هایی که به تازگی عاشق شده‌اند به خوبی ببینید و حس کنید. آنها دایم در دنیای خیال هستند و خیلی زود عصبی و بی‌حوصله می‌شوند.
قدرت تمرکز خود را نیز تا اندازه زیادی از دست می‌دهند.افرادی که عاشق می‌شوند، هورمون‌های اکسی توسین و اندروفین در مغز آنها بیشتر ترشح می‌شود که موجب افزایش حس سرخوشی است. این مساله باعث می‌شود دایم به عشق خود فکر کنند و همین مساله حواسشان را پرت می‌کند
و نمی‌توانند به خوبی روی مسایل زندگی تمرکز کنند. حتی موجب آسیب رسیدن به حافظه آنها نیز می‌شود. البته همه این مسایل در مورد عشق‌های آتشین و هیجانی مصداق دارد و اگر فرد بتواند عواطف خود را کنترل کند، در معرض آسیب کمتری قرار خواهد داشت.

ضربه عاطفی یکی از علت از دست دادن حافظه

تغییر شخصیت، استرس، افسردگی، عدم توانایی در تمرکز، دو بینی چشم و از دست دادن حافظه کوتاه مدت از جمله عوارض آسیب‌های روحی است که به فرد وارد می‌شود.این نشانه‌ها سه ماه پس از این رویداد تازه خودنمایی می‌کنند و اگر درمان نشوند حتی ممکن است تا آخر عمر گریبانگیر فرد باشند.

سومصرف مواد و الکل

زیاده‌روی در هر امری آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. از جمله باید به سو مصرف مواد مخدر و الکل اشاره کرد که منجر به از بین رفتن حافظه می‌شوند. این افراد در تمرکز کردن نیز مشکلات زیادی خواهند داشت و میزان صبر آنها را نیز کاهش خواهد داد.

کم‌خوابی یکی از علت از دست دادن حافظه

از دیگر دزدهای مغز باید به بی‌خوابی اشاره کرد. یک فرد سالم باید در طول شبانه‎روز دست‌کم 7 ساعت خواب کامل داشته باشد. 7 تا 9 ساعت ایده‌آل‌ترین زمان خواب برای هر انسانی به شمار می‌رود.
کمتر و بیشتر از آن به عملکرد مغز آسیب می‌رساند. افرادی که دچار کم‌خوابی هستند، روی عواطف خود کنترل ندارند و میزان یادگیری آنها به طرز محسوسی کاهش پیدا می‌کند. حتی ممکن است به بدبینی و ترس نیز منجر شود.

 فراموشی

استرس و خشم یکی از علت از دست دادن حافظه

خشم و استرس نیز کارکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.افرادی که به طور دایم تحت استرس هستند، بخش هیپوکامپوس مغز آنها آسیب می‌بیند و نمی‌توانند اطلاعات را در حافظه خود ذخیره کنند. این افراد به دلیل ترشح بیش از اندازه کورتیزول، دایم در حالت خستگی، ترس و حواس‌پرتی قرار دارند.

حتماً بخوانید:
۲۹ علت تاثیرگذار در از دست دادن حافظه کوتاه مدت

۲۹ علت تاثیرگذار در از دست دادن حافظه کوتاه مدت

اگرچه آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل مسئول بسیاری از موارد از دست دادن حافظه هستند، اما عوامل غیر دائمی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث از دست…

بیماری لایم یکی از علت از دست دادن حافظه

این بیماری نوعی تورم است که با خارش، سردرد، تب و لرز خودش را نشان می‌دهد و به بدن درد منتهی می‌شود. لایم که نوعی بیماری باکتریایی است موجب می‌شود تا تمرکز فرد بیمار دچار آسیب بشود و حافظه کوتاه مدت خود را - در طول بیماری - از دست بدهد.

رژیم غذایی ناسالم یکی از علت از دست دادن حافظه

هنوز به طور دقیق تاثیر غذاهای سالم و ناسالم مشخص نیست. اما دانشمندان کشف کرده‌اند ویتامین‌هایی همانند اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، کتان، سویا، آجیل و ... یافت می‌شوند آمینو اسید لازم برای سلامت مغز را تامین می‌کنند
و باعث می‌شوند تا کارکرد مغز انسان بهبود بیابد. سلامت سلول‌های مغزی نیز علاوه بر افزایش حافظه موجب بیشتر شدن حس‌های مثبت و خوش‌بینی نیز می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits