دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهای طلایی برخورد با شوخی های آزار دهنده افراد
19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
برخی اشخاص هستند که با سخنان و اعمال خود موجب آزردگی‌ خاطر اطرافیان‌ شان می‌شوند. بی‌ادبی، گستاخی، توهین و تمسخر مسائلی هستند که تحمل آن ها بسیار دشوار است. در ادامه با چگونگی برخورد با این افراد آشنا خواهید شد.

نحوه برخورد با شوخی های آزار دهنده افراد

نحوه برخورد با شوخی های آزار دهنده افراد بسیار مهم است. شما به ناچار در طول زندگی خود، با افراد گستاخ و بی‌ ادبی برخورد دارید. این افراد می‌توانند شخص کاملا غریبه‌ای در سوپر مارکت باشند یا هم‌ اتاقی و حتی همکارتان؛ همیشه فردی وجود دارد که اعصاب شما را به‌ هم بریزد و عصبانی‌تان کند.

راهکارهای مختلفی بر اساس موقعیت و شرایط، برای برخورد با افراد بی‌ ادب وجود دارد:

روش اول: مقابله با فرد

1. آرامش خود را حفظ کنید

اگر عصبانی و پرخاشگر هستید، مقابله با طرف مقابل اصلا گزینه‌ی مناسبی برای شما نخواهد بود. اگر نظر اشخاص بی‌ ادب، شما را ناراحت یا آشفته کرد، قبل از برخورد با آن ها چند نفس عمیق بکشید. هرچه آشفته‌ تر به‌ نظر برسید، آن ها کمتر به حرف‌ های شما گوش می‌ دهند.

به‌ جای فریاد کشیدن بر سر طرف مقابل، ابتدا چند لحظه در مورد چیزی که می‌خواهید بگویید، فکر کنید. اگر آن ها ببینند که حرف توهین‌ آمیزشان شما را پریشان نکرده است، احتمال کمی دارد که در جواب به شما، مشاجره‌ ای را شروع کنند.

بزرگ‌ منشی به معنی داشتن اعتماد به‌ نفس و کنترل احساسات است.

با کسانی که گستاخانه و تمسخر آمیز رفتار می‌کنند، هرگز وارد درگیری فیزیکی و مشاجره نشوید. این کار فقط شرایط را بدتر می‌کند. اگر نگران هستید که طرف مقابل به شما حمله کند، حتما دوستی را با خود ببرید تا مراقب شما باشد و نگذارد کنترل رفتار خود را از دست بدهید.

2. رک باشید

طفره نروید یا پرخاشگر منفعلانه (کسی که خصومت خود را غیر مستقیم بیان می‌کند مثلا طعنه می‌زند، ترش‌ رویی یا فرافکنی می‌کند) نباشید. مستقیما با آن ها روبه‌رو شوید، ارتباط چشمی برقرار کنید و در مورد چیزی که شما را ناراحت کرده است، حرف بزنید.

آن ها تا نفهمند چه کاری انجام داده‌ اند، نمی‌توانند از اشتباهات خود درس بگیرند.

اگر کسی در صف فروشگاه نوبت شما را گرفت، آه سوزناک نکشید و چشمان خود را به امید این که طرف مقابل متوجه ناراحتی شما شود، نچرخانید. به‌طور مستقیم آن ها را مورد خطاب قرار داده و بگویید: «ببخشید، من در صف، قبل از شما بودم» یا اینکه بگویید «ببخشید آخر صف، آن طرف است.»

برخورد با شوخی های دیگران

3. شوخ‌ طبع باشید

اگر با رک‌ گویی رابطه‌ ی خوبی ندارید و نمی‌ توانید به شکل جدی با فرد گستاخ برخورد کنید، برای کاهش فشار و تنش، حرف خود را با شوخ‌ طبعی بیان کنید.

اگر کسی در کنار شما نشسته است و با صدای نا خوشایندی در حال جویدن ساندویچ خود می‌باشد، لبخند بزنید و با همان لبخند، مثلا بگویید: «از خوردن این ساندویچ خیلی لذت می‌برید، نه؟» اگر متوجه منظور شما نشد، حرف خود را این‌ گونه ادامه دهید: «امکان دارد با صدای آرام‌ تری غذای‌ تان را بجوید ؟»

باید شوخ‌ طبعی شما با نشاط باشد نه پرخاشگری منفعلانه یا طعنه‌آمیز. دوستانه رفتار کنید و لبخند بزنید. حرف شما باید شبیه جوکی باشد که هر دوی شما به آن بخندید نه این که حرفی بی‌ ادبانه باشد و مشاجره‌ ی تازه را میان شما شروع کند.

4. مؤدب باشید

بهترین راه مقابله با بی‌ ادبی و تمسخر دیگران، مهربان بودن است. شما آن فرد بزرگ‌ منش باشید و با بی‌ادبی، سطح شخصیت خود را به‌اندازه‌ ی شخصیت آن ها، پایین نیاورید. تُن صدای خود را مؤدب نگه دارید و از گستاخی بپرهیزید. لبخند بزنید. از واژه‌ های «لطفا» و «ممنون» استفاده کنید.

این کلمات می‌توانند راه‌ گشا باشند. مثلا بگویید «لطفا ادامه ندهید، این چیزی که شما می‌ گویید بی‌ ادبانه و توهین‌ آمیز است. من رفتار شما را درک نمی‌کنم.» یا اینکه بگویید «نیازی به چنین حرف (پرخاش‌ گرانه، بی‌ ادبانه، توهین‌ آمیز و …) نیست. ممنون.»

اغلب اوقات کسانی که دیگران را مورد تمسخر قرار می‌دهند و رفتار توهین‌آمیز دارند، چیزی اذیت‌ شان کرده است. این بی‌ ادبی و گستاخی آن ها شاید فریادی برای کمک باشد یا به دنبال گوشی شنوا برای همدردی هستند.

اگر شخص مورد نظر را به‌ خوبی می‌شناسید، از او بپرسید که چه چیزی باعث اذیت‌ او شده است یا این که به کمک نیاز دارد یا خیر. هرگز با لحنی طعنه‌ آمیز این حرف‌ها را نزنید. سعی کنید جمله‌ ای مثل این بگویید: «من متوجه شده‌ ام که این اواخر بیشتر ناراحت (پریشان، عصبی و …) شده‌ ای. اوضاع خوب است؟ می‌توانم کمکت کنم؟»

روش دوم: نادیده گرفتن فرد

1. قیافه‌ ی خشک و بی‌ تفاوت بگیرید

هیچ واکنش و احساسی از خود نشان ندهید. حتی اگر احساس می‌ کنید کم‌کم عصبانی، اذیت یا تحریک می‌شوید، اصلا واکنشی نشان ندهید و قیافه‌ ای کاملا بی‌ تفاوت بگیرید. با نشان دادن خشونت در رفتار خود که نتیجه‌ ی توهین و گستاخی طرف مقابل است، کاری را کرده‌ اید که آن ها دقیقا می‌ خواهند.

آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد باشید. اگر احساس می‌کنید در حال عصبانی شدن هستید، چشم‌ های خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید.

قیافه‌ ای جدی بگیرید یا سعی کنید که صورت‌ تان کاملا حالت بی‌ تفاوتی شما را نشان بدهد. فرد را به حال خود رها کنید تا طرف مقابل‌ تان بفهمد که وقت شما باارزش‌ تر از اهمیت دادن به حرف‌های اوست.

2. ارتباط چشمی مستقیم را قطع کنید

زمانی که ارتباط چشمی برقرار می‌کنید، در واقع شما در حال تأیید فرد مقابل، رفتار و اعمال او هستید. نگاه خود را از او بگیرید و به چیزی زل بزنید که رو به‌ رو و در فاصله‌ی دور از شما قرار دارد.

به هیچ‌ وجه به زمین نگاه نکنید. این نوع زبان بدن، نشان از مطیع بودن و عدم اعتماد به‌ نفس شما دارد. نگاه ثابت و استوار به بالا، شما را فردی با اعتماد به‌ نفس زیاد و مسلط به رفتار نشان می‌دهد.

واکنش به بی ادبی افراد

3. روی‌ تان را برگردانید

شما می‌ توانید به‌ تنهایی با زبان بدن خود، پیام‌ های بسیاری به دیگران منتقل کنید. شانه‌ ها و پاهای خود را در جهت مخالف شخص مورد نظر بچرخانید. بازوهایتان را جلوی بدن‌ تان قرار بدهید تا نسبت به خود فرد و حرف‌ های او بی‌ تفاوت به‌نظر برسید.

4. از محل دور شوید

اگر امکان دارد، در جهت مخالف حرکت کنید و اصلا به عقب نگاه نیندازید. در حین دور شدن از محل، قامت خود را راست نگه دارید و اعتماد به‌ نفس خود را نشان بدهید. اگر از طرف مقابل خجالت می‌کشید که بدون گفتن چیزی از او دور شوید، فقط یک پاسخ‌ کوتاه به او بدهید.

این کار نشان می‌ دهد که شما به حرف‌ هایش گوش می‌ دهید اما با او موافق نیستید. می‌ توانید قبل از دور شدن، فقط بگویید «خب» یا «نمی‌دانم».

مثلا اگر یکی از هم‌ کلاسی‌ هایتان در مورد نمره‌ ی خوبش در امتحان آخر به شما فخر فروخت، فقط لبخند بزنید و بگویید «خیلی خوب است.» سپس توجه خود را به فرد دیگر یا چیزهای خیلی مهم‌ تر معطوف کنید.

اگر کسی که شما را ناراحت کرده است، می‌شناسید و می‌ دانید دوباره او را می‌ بینید (مثل همکار یا دوست)، دور شدن از او به مدت چند دقیقه می‌تواند فرصتی به او بدهد تا آرام‌ تر شود. امیدوار باشید که هنگام بازگشت، رفتار طرف مقابل تغییر کرده باشد.

5. از فرد بی‌ ادب دوری کنید

همیشه از فرد بی‌ ادب و گستاخ دوری کنید تا حالت منفی‌‌ بودن همیشگی او، باعث ناراحتی شما نشود. اگر چنین فردی غریبه باشد، این کار ساده است؛ احتمالا شما دیگر او را هرگز ملاقات نخواهید کرد.

اگر واقعا نمی‌ توانید چنین فردی را تحمل کنید اما احتمال دارد که هر روز او را ببینید، سعی کنید ارتباط خود را با او تا حد امکان به حداقل برسانید. در صورت امکان‌، دفتر خود را عوض کنید یا تغییرات دیگری انجام بدهید تا برخورد کمتری با او داشته باشید. این اقدام باعث می‌شود آن ها را کمتر ملاقات کنید و در نتیجه کمتر اذیت شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits