دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیکاری چیست ؟ پیامدهای زیان بار بی کاری کدامند ؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بی تردید یکی از معضلات اساسی و مخاطره آمیز در کشورهای جهان سوم، مساله بیکاری است. که عمدتا از نقش و جایگاه آنها در معادلات و مناسبات جهانی از یک سو و شاخص های رشد و توسعه اقتصادی اجتماعی و سیاستهای خرد و کلان نظامهای داخلی آنها ناشی می شود.

بیکاری چیست ؟

«بیکاری» وضعیتی است که در آن گروهی به کار اشتغال نداشته باشند یا در جریان انتقال به‌کار جدیدی باشند یا نتوانند در سطح دستمزد‌های واقعی موجود، کاری بیابند.

بنا بر تعریف دفتر بین‌المللی کار، تمام افرادی که در یک روز معیّن در جستجوی کارند امّا با وجود داشتن توان برای انجام کار موفق به کسب کار نمی‌شوند، بیکار به حساب می‌آیند.

به تعبیر دیگر بیکار کسی است که در جستجوی کار است و در فنّ و حرفه عادی خود کاری را نمی‌یابد که مزد عادی را به دست آورد.

از سوی دیگر اصطلاح بیکاری را می‌توان هم در مورد یک صنعت یا یک ماشین و هم در مورد یک کارگر به کار برد ولی، در زبان محاوره، بیکاری به معنای توقف اجباری کار، توسط کارگران یا مزد بگیران است.

خواه به جهت پیدا نکردن کار باشد خواه به دلیل اخراج آن‌ها از محل کار قبلی.

در جامعه ایران مساله بیکاری بویژه بیکاری قشر تحصیلکرده از جمله معضلاتی است که دولتمردان همواره آن را طی مقاطع مختلف بر دوش یدک کشیده و نتوانسته اند راهکار اساسی و مناسب برای حل آن بیابند.

در میان انبوه جمعیت بیکار و بازار بیکاری، سایتهای متعددی همچون بازار کار اقدام به ارائه اگهی های استخدامی جهت اشتغال به کارجویان می نمایند.

بیکاران که عمدتا جوانان تحصیلکرده هستند و بیمناک از آینده شغلی خود، چاره ای جز شرکت در این آزمونها نمی بینند تا شاید از این طریق زمینه اشتغال آنان فراهم گردد.

اما ظاهرا به نظر می رسد که ارائه چنین فراخوان های عمومی جهت اشتغال و برگزاری آزمونهای استخدامی نتیجه مطلوب و دلخواه را بدنبال ندارند.

آنچه مسلم است این است که اگر می خواهیم کشور توسعه یافته در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم و در مناسبات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید یک رویکرد مناسب و مطلوبی نسبت به قشر جوان بویژه دانش آموختگان دانشگاهها داشته باشیم .

باید بتوانیم با برنامه ریزی صحیح و عقلانی و مدیریت صحیح نیازها و خواسته های نسل جوان جامعه که محور توسعه هستند، زمینه را برای پیشرفت و تعالی جامعه فراهیم سازیم.

در عین حال اگر از این امر مهم همچنان غافل باشیم و نتوانیم راهکار اساسی برای معضل بیکاری پیدا کنیم پیامدهای منفی آن به صورت اعتیاد، فقر، ناامنی، سرقت، بزهکاری فساد اخلاقی و ... گریبان گیر جامعه خواهد بود.

بیکاری

پیامدهای بیکاری

1. احساس بی‌ارزشی

بیکاری چه این‌ که به‌ خاطر فراهم نبودن زمینه کار باشد و یا به خاطر عدم تلاش خود فرد، در هر دو صورت باعث می‌شود که فرد مورد سرزنش اطرافیان به‌خصوص خانواده قرار گیرد و یا حدّاقل اطرافیان توجّه لازم را نسبت به فرد بیکار نداشته باشند، در این صورت، فرد احساس بی‌ ارزشی می‌کند.

2. فقر و تنگدستی

دومین پیامد بیکاری، فقر و تنگدستی و محرومیت از رفاه و آسایش مادی است.

بیکاری باعث می‌شود که فرد و خانواده از امکانات مورد نیاز و رفاه و آسایش زندگی محروم گردد. این مسئله به مرور زمان، آرامش روانی خانواده را متزلزل نموده و چه بسا باعث محرومیت فرزندان از تحصیل و دیگر مزایای زندگی اجتماعی می‌گردد.

خانواده و فرزندان، اوضاع معیشتی خود را با وضعیت زندگی دیگران به‌خصوص خانواده‌هایی از فامیل که از نظر اقتصادی در وضع مطلوبی قرار دارند، مقایسه نموده و از زندگی خود مرتب اظهار نارضایتی کنند و در بعضی موارد حتّی ممکن است این امر به فروپاشی نظام خانواده منجر شود.

3. فراهم آمدن زمینه بزهکاری

جامعه‌شناسان علل متعدّدی را برای بزه‌کاری ذکر کرده‌اند که یکی از آن علل عامل اقتصادی و فقر و بیکاری است.

بیکاری باعث می‌شود جوانان برای تأمین زندگی خود مرتکب بزه و کارهای خلاف شوند.تحقیقات نشان داده است که بیش از نصف افرادی که مبتلا به بزه‌کاری شده‌اند، افراد بیکار بوده‌اند و یا حداکثر عمر خود را به صورت فصلی کار کرده و مرتب تغییر شغل داده‌اند.

4. آلوده شدن به اعتیاد

برخی پژوهشگران دریافتند که رابطه مستقیمی بین اعتیاد به تریاک و وضع ناجور اجتماعی وجود دارد، به‌گونه‌ای که اپیدمی‌های بزرگ اعتیاد و همه‌گیر شدن آن اغلب در مناطقی روی می‌دهد که عیار بیکاری و جنایت بالا است یا وضع منطقه و منازل، رضایت بخش نیست.

وقتی برای افراد مخصوصاً جوانان شغل مناسب و برنامه کاری نباشید، گرد هم‌ جمع می‌شوند و حاصل چنین مجموعه‌ای آلوده شدن به قمار ، فحشا و اعتیاد و... است.

بیکاری و عقب ماندگی کشور

5. عقب ماندگی کشور

در میان کشورهای جهان، بعضی از ملّت‌ها را می‌بینیم که میانگین کار در میان آنان به ساعت‌ها می‌رسد و به دین سبب از نظر اقتصادی به رتبه‌های بالایی رسیده و به پیشرفت‌های چشم‌گیری نایل شده‌اند تا جایی‌که مورد تحسین و حسرت و حسادت کشورهای دیگر حتّی ابرقدرت‌ها واقع گردیده‌اند.

در حالی‌که شاید از کشورهای دیگر این میزان به دقایقی چند، بیش‌تر نرسد و از این روی باعث شده تا در زمره کشورهای عقب مانده و توسعه نیافته و یا در حال رشد باقی بمانند و نتوانند لذت رشد و پیشرفت و استقلال اقتصادی را درک نمایند.

6. مهاجرت

جوانان جویای کار بویژه نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهها به کشورهای مختلف دنیا یکی از پیامدهای بیکاری در کشور است .

واضح است که پرورش یک شخص از مقطع پیش دبستانی تا مقطع لیسانس یا سایر مقاطع دانشگاهی چه هزینه های سرسام آوری برای کشور ایجاد می کند.

به دلیل عدم دسترسی به کار مناسب ٬ احساس این جوانان به هویت و سرزمین مادری خود هم عوض می شود و حتی به مهاجرت روی می اورند .

چون در کشور خودشان به آن شأن و منزلت و احترامی که انتظارش را داشته اند نرسیده اند و لذا فرد به کشوری دیگر رفته و آن کشور بی هیچ دغدغه ای از حاصل زحمات کشور مبداء استفاده نموده و ارزش افزوده فراوانی برای خود ایجاد می کند.

بدین ترتیب بخش مهمی از منابع کشور بصورت کاملا" پنهان و نامرئی و به طور رایگان تقدیم کشورهای بیگانه می شود غافل از اینکه چه زحمات و سرمایه گذاری های وسیعی جهت آموزش و پرورش و آماده سازی و نگهداری آنها صورت گرفته است .

7. تهاجم فرهنگی

نبود کار و شغل قوه خودباوری شخص را تضعیف و زمینه وابستگی به فرهنگ غیر خودی را تقویت می کند .

فرد بیکار بویژه فارغ التحصیلان بیکار که سطح آگاهی آنها بالاتر بوده و دسترسی به اطلاعات بیشتر و به روز تری دارند ٬احساس خودباختگی نموده و ریشه های اعتقادی اولیه خود را خشکانیده و فراموش نموده و زمینه رویش و پذیرش فرهنگ غیر خودی را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید:

سوالات رایج خدمات تامین اجتماعی در مورد بیکاری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits