دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای انتخاب بهترین مرکز مشاوره و روانشناس
0
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آیا می‌دانید چطور باید بهترین مرکز مشاوره را تشخیص دهید؟ شاید بارها برای حل مشکل‌تان به مشاور مراجعه کرده‌ باشید، اما به نتیجه دلخواه‌تان نرسیده‌اید. انتخاب یک مرکز مشاوره خوب به شما کمک می کند تا مسئله ای که با آن رو به رو هستید به بهترین نحوه حل...

آیا می‌دانید چطور باید بهترین مرکز مشاوره را تشخیص دهید؟ شاید بارها برای حل مشکل‌تان به مشاور مراجعه کرده‌ باشید، اما به نتیجه دلخواه‌تان نرسیده‌اید. انتخاب یک مرکز مشاوره خوب به شما کمک می کند تا مسئله ای که با آن رو به رو هستید به بهترین نحوه حل شود.

بر عکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ یعنی با انتخاب یک مرکز مشاوره نامناسب و دریافت راهکارهای غیر اصولی به ادامه و پیچیده تر شدن مشکل‌تان دامن بزنید. پس اگر به دنبال خدمات درمانی مناسب هستید، به غیر از بعد مالی (که در همه مراکز تقریبا یک میزان است) باید فاکتورهای دیگر را نیز در نظر بگیرید. در ادامه به ارائه فاکتورهایی جهت سنجش یک مرکز مشاوره روانشناسی خوب و معرفی بهترین مراکز و مشاوره ها پرداخته ایم.

برای آن که بتوانید بهترین مرکز مشاوره را انتخاب کنید، ابتدا باید در مورد ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب اطلاعات کسب نمایید. در ادامه 7 پارامتر را برای شناسایی یک مرکز مشاوره خوب و مناسب سنجیده ایم.

1- حضور متخصصان روانشناسی در حوزه‌های مختلف

هنگامی که برای مشکل خاصی به روانشناس مراجعه می‌کنید، باید مطمئن باشید که درمانگر شما آموزش‌های لازم را در حوزه تخصصی خود دریافت کرده است. در یک مرکز روانشناسی حضور افراد آموزش دیده و تحصیل‌کرده ضرورت دارد. هم‌چنین حضور افراد متخصص در حوزه‌های مختلف به یک مرکز این امتیاز را می‌دهد که بتواند در زمینه‌های مختلف همانند مشاوره ازدواج، خانواده و ... به مراجعان خود خدمت رسانی کند. حضور روانشناسان بالینی، متخصصان در حوزه کودک و نوجوان، خانواده، ازدواج، مشاوران تحصیلی و... در یک مرکز مشاوره منجر به افزایش کارایی آن خواهد شد.

2- بهترین مرکز مشاوره دارای کادری مجرب است

قرار گرفتن تجربه در کنار تخصص میزان بازدهی درمان را تا حد زیادی بالا خواهد برد. توجه داشته باشید که هیچ کدام از این دو مورد به تنهایی کافی نیستند اما وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند میزان رضایت و موفقیت در درمان بالا خواهد رفت. تحقیق در مورد میزان تجربه کاری یک مرکز مشاوره و کادر آن به شما در داشتن انتخاب درست کمک بسیاری خواهد کرد. داشتن تجربه بخصوص در جلسات مشاوره خانواده برای حل مشکلات و مسائل خانوادگی و روابط دوستانه بسیار مهم است.

3- مجوز فعالیت در بهترین مرکز مشاوره ضروری است

ممکن است برخی از مراکز بدون داشتن مجوز قانونی، به ارائه خدمات روان درمانی بپردازند. در حالی که انجام خدمات تشخیصی و درمانی در حوزه روانشناسی نیازمند مجوز و اخذ پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور است.

4- استفاده از روش‌های درمانی جدید

نوع خدمات درمانی که در یک مرکز مشاوره ارائه می‌شود، آن را از سایر مراکز ممتاز می‌کند. درمانگران در مراکز مشاوره باید از نظر علمی مطابق علم روز باشند و از روش‌های نوین درمان انواع اختلالات روانی، آگاهی داشته باشند. درمان‌هایی نظیر درمان شناختی-رفتاری، روان پویشی کوتاه مدت و طرحواره درمانی از جمله روش‌های رایجی هستند که در مراکز مشاوره ارائه می‌شوند.

5- وجود تجهیزات کافی در مرکز مشاوره

در درمان برخی از اختلال‌ها نظیر اختلال بیش فعالی روش‌های خاصی نظیر بیوفیدبک و نوروفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها به دستگاه‌های خاصی نیازمندند و درمانگران برای استفاده از آن‌ها باید آموزش‌های لازم را دیده باشند. وجود این تجهیزات در یک مرکز مشاوره می‌تواند امتیازی برای آن محسوب شود. هم‌چنین وجود تست‌های روانشناسی که در تشخیص اختلالات روانی و تخمین ضریب هوشی افراد به کار می‌روند در یک مرکز مشاوره ضرورت دارد.

6- تنوع در ارائه خدمات در بهترین مرکز های مشاوره

ممکن است همه افراد دسترسی به مرکز مشاوره مورد نظر خود را نداشته باشند. اگر در کنار خدمات مشاوره حضوری، مشاوره تلفنی و آنلاین نیز در دستور کار مرکز مشاوره قرار داشته باشد به مراجعان کمک می‌شود تا فارغ از مشکلاتی نظیر رفت و آمد و دوری راه بتوانند از خدمات با کیفیت مشاوره روانشناسی استفاده کنند.

7- ارائه خدمات آموزشی و جلسات کارگاهی

برخی از مراکز مشاوره با استفاده از مدرسین متخصص در حوزه روانشناسی به برگزاری کارگاه‌هایی برای عموم اقدام می‌کنند. کارگاه‌هایی نظیر آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های ارتباطی، کارگاه‌های سخنوری و... در ارتقای کارکرد افراد و افزایش سلامت روان آن‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت. در نتیجه برگزاری این کارگاه‌ها مزیتی برای یک مرکز مشاوره محسوب می‌شوند.

چرا به دنبال بهترین مرکز مشاوره باید گشت؟

بسیاری از افراد و خانواده‌ها در مورد خدماتی که در مراکز مشاوره ارائه می‌شود اطلاعات چندانی ندارند. به همین خاطر ممکن است مدت‌های طولانی با مشکل خود زندگی کنند. روانشناس در حل مشکلات درون فردی نظیر؛ اضطراب، افسردگی، اعتیاد، مشکلات شخصیتی و مشکلات بین فردی نظیر؛ اختلاف با همسر، خانواده، شکست عاطفی و... به شما مشاوره ارائه می‌دهد.

اما توجه داشته باشید که انتخاب یک مرکز مشاوره خوب کلید اصلی حل مشکل شماست چرا که افرادی که تخصص کافی در حوزه مورد نظر شما را نداشته باشند ممکن است با راهکارهای اشتباه روند درمان شما را با مشکل مواجه کنند. برای آنکه بتوانید بهترین مرکز مشاوره را انتخاب کنید به نکات ذکر شده فوق دقت کرده و با توجه به آنها موسسه ای مناسب برگزینید.

معیارهای انتخاب بهترین روانشناس

راهنمای انتخاب بهترین مرکز مشاوره و روانشناس

برای آنکه بتوانید یک درمانگر خوب و حرفه‌ای را از درمانگر غیرحرفه‌ای تشخیص دهید موارد زیر کمک بسیاری به شما خواهند کرد. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های درمانگر خوب اشاره کرده‌ایم:

1- شنونده فعال

یک درمانگر حرفه‌ای درمانگری است که می‌تواند صبورانه به حرف‌های شما گوش دهد. اما فقط گوش کردن احساسات مراجع را بهبود نمی‌بخشد؛ بلکه درمانگر متخصص باید شنونده‌ای فعال باشد. یعنی توسط زبان بدن، ارتباط چشمی مناسب و واکنش‌های به موقع؛ به شما درک و توجه‌اش را نشان دهد. شنونده فعال بودن در درمان به خصوص در جلسات ابتدایی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اگر درمانگر درست به حرف‌های مراجع گوش ندهد نمی‌تواند به تشخیص درستی در مورد مشکل او برسد و به این ترتیب درمان نیز در مسیر درستی قرار نخواهد گرفت.

2- همدلی و ارتباط مؤثر

برقراری ارتباط درمانی مناسب یکی از اصول اساسی درمانگری است. در حقیقت تا زمانی که ارتباط شکل نگیرد عملاً درمان نیز اتفاق نمی‌افتد. در یک ارتباط مؤثر درمانگر باید بتواند رویکرد همدلانه‌ای با مراجع خود داشته باشد. یعنی مشکلات او را بشناسد و تلاش کند مراجع خود را درک کند. البته توجه داشته باشید که رابطه درمانی یک رابطه حرفه‌ای است و از لحاظ قانونی و اخلاقی درمانگر حق ندارد که ارتباط شخصی و خارج از فضای درمان با شما برقرار کند.

3- عدم قضاوت

درمانگر حرفه‌ای هرگز مراجع خود را به خاطر اعمالش قضاوت نمی‌کند. او به عنوان یک فرد بی‌طرف تنها وظیفه دارد که در درمان اختلالات، بهبود اوضاع و شرایط روانی و خانوادگی به شما کمک کند.

4- حفظ حریم شخصی بیمار

هنگامی که شما به روانشناس مراجعه می‌کنید باید از حق و حقوق خودآگاه باشید. یکی از ابتدایی‌ترین حقوق مراجعین این است که درمانگر اطلاعاتی را که مراجعانش در اتاق او فاش می‌کنند، محرمانه نگه دارد. البته این موضوع استثنائاتی نیز دارد. برای مثال اگر فرد قصد آسیب رساندن و یا ارتکاب جرم را داشته باشد درمانگر می‌تواند به مراجع قانونی اطلاع دهد.

5- درمانگر آینه است

ممکن است برخی از مراجعان این باور غلط را داشته باشند که درمانگر باید تنها به تأیید و تصدیق آن‌ها بپردازد. در حالی که وظیفه اصلی درمانگر این است که آینه شما باشد. یعنی بدون هیچ تحریفی از واقعیت، نقاط قوت و ضعفتان را به شما نشان دهد تا با افزایش آگاهی در مورد خود بتوانید مسیر بهبود و سلامت روان را پیش بگیرید.

6- درمانگر تصمیم گیرنده نیست

توجه داشته باشید که هیچ درمانگری حق انتخاب یا تصمیم‌گیری در مورد مراجع خود را ندارد، او تنها راه‌حل‌ها و گزینه‌های موجود را به شما معرفی می‌کند و در نهایت این شما هستید که باید مسئولیت انتخاب در مورد مسائل مختلف زندگی خود را به عهده بگیرید.

نمونه‌هایی از بهترین مرکز های مشاوره در کشور

همانطوری که گفتیم برای انتخاب بهترین مرکز مشاوره فاکتور هایی وجود دارد. که بر اساس این فاکتور ها در ادامه به معرفی چند مرکز مشاوره می پردازیم.

1- مرکز مشاوره حامی هنر زندگی

راهنمای انتخاب بهترین مرکز مشاوره و روانشناس

مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از سال 1392 فعالیت جدی خود را در زمینه روانشناسی شروع کرد. این مرکز با گردهم آمدن تیم تخصصی در زمینه روانشناسی و روانکاوی فعالیت خود را در تهران آغاز نمود و همکاری تنگاتنگی با بسیاری از اساتید دانشگاه های تهران دارد. این مرکز با توجه به نیازهای جدید جامعه در سال 1394 اقدام به فراهم سازی بستر مشاوره تلفنی روانشناسی نمود. شاید به راحتی بتوان گفت که یکی از بهترین مراکز مشاوره روانشناسی بدون اغراق مرکز حامی هنر زندگی است که با داشتن انستیتیتوهای تخصصی در زمینه خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، سکستراپی، اعتیاد، اختلالات روانی، اختلالات شخصیت و... در حال خدمت رسانی به مردم است.

مزیت های مرکز مشاوره حامی هنر زندگی

  • همکاری با اساتید دانشگاه های تهران
  • دارا بودن انستیتو های تخصصی در زمینه های مختلف روانشناسی و روانکاوی
  • داشتن زیر ساخت مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین
  • قابل دسترس بودن از تمام نقاط کشور
  • تجربه بالای متخصصین این مرکز
  • خدمت رسانی نزدیک به سه میلیون مراجع در زمان فعالیت خود
  • برگزاری کارگاه‌های روانشناسی با اساتید با تجربه

2-مرکز مشاوره لیبیدو

راهنمای انتخاب بهترین مرکز مشاوره و روانشناس

مرکز مشاوره روانشناسی لیبیدو موسسه ای تازه تاسیس و نوعی استارت آپ است. این مرکز با بهره‌مندی از تیم تخصصی در زمینه روانشناسی سعی در فراهم سازی بستری جدید و آسان برای خدمت رسانی به مردم دارد. مرکز مشاوره لیبیدو با فراهم سازی یک ساختار عالی جهت دریافت مشاوره آنلاین و تست‌های روانشناسی به صورت آنلاین سعی در برطرف نمودن نیازها مردم دارد.

مزیت های مرکز مشاوره لیبیدو:

  • دارا بودن تیم متخصص در زمینه روانشناسی و روان کاوی
  • زیر ساخت مناسب برای دریافت مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین
  • تست روانشناسی آنلاین
  • همکاری با اساتید دانشگاه و برترین متخصصان روانشناسی و روانکاوی کشور
  • برگزاری کارگاه های روانشاسی

3- مراکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی

این مراکزِ مشاوره تحت نظر بهزیستی هستند و طبق تعرفه های مالی این سازمان در حال ارائه خدمات مشاوره روانشناسی می‌باشند. این مرکز اغلب با تازه فارغ التحصیلان دانشگاهی همکاری می کند. در واقع این افراد تحت نظر اساتید خود در حال فعالیت هستند.

مزیت های مراکز تحت پوشش بهزیستی:

  • ارزان
  • در دسترس بودن برای مشاوره حضوری
  • دارا بودن مدد کار
  • برگزاری گروه درمانی در مراکز دولتی

معرفی بهترین روانشناسان

با توجه به معیارهای گفته شده می توان از جمله بهترین روانشناسان و اساتید روانشناسی کشور به موارد زیر اشاره داشت:

1- دکتر فرزاد طباطبایی

  • متخصص در زمینه روانکاوی
  • درمانگری با تسلط بر نگاه موضوعی
  • برگزارکننده کارگاه‌ها و سوپروایزر دوره های آموزشی درمانگری
  • مدرس دانشگاه های تهران
  • عضو هئیت مدیره خانه روانشناسان
  • عضو هئیت تحریریه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

2- دکتر محمد علی بشارت

  • متخصص در زمینه مشاوره خانواده، زوج درمانی گری و سکستراپی
  • عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
  • فوق دکتری سکس تراپی از دانشگاه لندن

3- دکتر بهنام اوحدی

  • متخصص اعصاب و روان
  • روان پزشک و رواندرمانگر مشکلات جنسی و زناشویی
  • سکسولوژیست و سکس تراپیست
  • زوج و خانواده درمانگر
  • آغازگر سکسولوژی جامعه نگر

4- دکتر مهدی رضا سرافراز

  • روان درمانگر پویشی
  • دکترای روانشناسی سلامت از دانشگاه تهران

5- دکتر نیما قربانی

  • روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت
  • سوپروایزر رسمی انجمن بین‌المللی درمان‌های پویشی-تجربه‌ای
  • استاد دانشگاه تهران

6- دکتر حسن احدی

  • دکتراى روانشناسى از فرانسه
  • عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسى ایران
  • پدر روانشناسی رشد

در نهایت برای انتخاب بهترین مرکز مشاوره و یا مشاور چه باید کرد؟

راهنمای انتخاب بهترین مرکز مشاوره و روانشناس

جدا از مطالب ذکر شده در خصوص معیارها و ویژگی‌های مراکز مشاوره و روانشناس خوب، باید ببینید مشاورتان چقدر شما را درک کرده و می توانید با او ارتباطی موثر برقرار کنید. عدم شکل‌گیری ارتباط موثر میان شما و روانشناس (هر چقدر هم که روانشناس تایید شده باشد)، منجر به شکست درمان خواهد شد.

چرا که ارتباط میان شما و روانشناس یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در موفقیت درمان است. پس اگر به دنبال حل واقعی مشکل خود یار ارتقاع زندگیتان به سطحی بالاتر هستید، ، تنها کافی یکی مشاور متخصص را برای همراهی در خود در حل مشکلتان انتخاب کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits