دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراحل چرخه واکنش جنسی مرد و زن

چرخه پاسخ جنسی چیست + مراحل ۴ گانه پاسخ جنسی

مراحل چرخه واکنش جنسی مرد و زن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انسان برای ارضای نیازهای جنسی خود، نیاز به داشتن ارتباط با جنس مخالف خود دارد. برای کامل شدن این ارضا لازم است چرخه پاسخ جنسی به درستی طی شود. در این نوشتار به بیان چرخه پاسخ جنسی در انسان می پردازیم.

آیا با چرخه پاسخ جنسی انسان آشنایی دارید؟

چرخه پاسخ جنسی انسان شامل مراحل میل جنسی، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی است که هر فردی هنگام درگیر شدن در هر نوع فعالیت جنسی آن‌ها را طی می‌کند.

در واقع از اولین جرقه‌های جنسی که در ذهن زده می‌شود و علائم جسمانی که به دنبال آن در بدن برانگیخته می‌شود تا رسیدن به مرحله ارگاسم و فرونشینی را تحت عنوان چرخه پاسخ جنسی انسان می شناسیم.

گاهی مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان به طور کامل طی نمی‌شود؛ در واقع یک یا چند مرحله از چرخه پاسخ جنسی مهار می‌شود؛ در این صورت کژکاری جنسی اتفاق می‌افتد که می‌تواند بر رابطه جنسی بین زوجین و یا رابطه با شریک جنسی تاثیر منفی بگذارد. در این مقاله به بررسی مراحل 4 گانه پاسخ جنسی و نقش آن‌ها در رابطه جنسی می‌پردازیم.

مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان

مراحل چرخه پاسخ جنسی انسان عبارت است از :

مرحله اول : میل

  • اولین مرحله از چرخه پاسخ جنسی انسان با میل جنسی شروع می‌شود.

میل جنسی با هر نوع محرکی می‌تواند ایجاد شود:

یک تصویر، محرک دیداری یا کلامی، یک فکر یا یک تماس فیزیکی. نوع محرک شروع کننده میل جنسی بسیار مهم است و نقش پررنگی در طی کردن مراحل دارد؛ در واقع می‌تواند مرحله برانگیختگی را طولانی یا کوتاه کند و حتی آن را قطع کند.

مرحله دوم : برانگیختگی

در مرحله برانگیختگی جنسی فرد تحریک شده است و نشانه‌های بدنی تحریک و برانگیختگی دیده می‌شوند:

  • در مردان نعوظ اتفاق می‌افتد و در زنان خیس شدن آلت تناسلی به وجود می‌آید. علاوه بر این در هر دو جنس ضربان قلب بالا می‌رود، فشار خون افزایش می‌یابد و تنفس سریعتر می‌شود. در مردان اندازه بیضه افزایش پیدا می‌کند و کیسه بیضه سفت و به سمت بالا کشیده می‌شود.
  • در زنان کلیتوریس بزرگ می‌شود و لب‌های دستگاه‌های تناسلی داخلی دچار پرخونی و تغییر رنگ می‌شوند و نوک پستان‌ها برآمده می‌شود. در این مرحله شاهد شروع لذت جنسی هستیم. مرحله‌ برانگیختگی می‌تواند از چند ثانیه تا چندین دقیقه به طول بیانجامد.

مرحله پلاتو: برخی این مرحله را منفک از مرحله قبل می‌دانند اما در این مرحله همچنان هیجان جنسی افزایش می‌یابد و پیش زمینه ای برای مرحله ارگاسم است. این مرحله زنان و مردان هیجان و لذت شدید و قوی را تجربه می‌کنند که می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

  • تنش عضلانی در این مرحله از آلت جنسی به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کند، مثلا دست و پا. ضربان قلب، تنفس و فشار خون همچنان افزایش پیدا می‌کنند. هیچ مرز مشخصی برای ورود به پلاتو و تمایز آن از مرحله برانگیختگی وجود ندارد. در پلاتو همان ویژگی‌های مرحله برانگیختگی ادامه می‌یابند، منتها شدتشان بسیار بیشتر است.

مرحله سوم : ارگاسم

  • مرحله سوم چرخه پاسخ جنسی، ارگاسم است که کوتاهترین مرحله از مراحل 4 گانه پاسخ جنسی است. ارگاسم در مردان با انزال همراه است، ضربان قلب شدید می‌شود همچنین فشار خون و تنفس افزایش می‌یابند. در زنان انقباضات ثلث تحتانی مهبل و انقباض‌های قوی در رحم مشخصه ارگاسم هستند. ارگاسم دقیقا اوج لذت جنسی است.
  • زنان و مردان به غیر از انزال تفاوت‌های دیگری در ارگاسم دارند. برای زنان ارگاسم می‌تواند طولانی‌تر از مردان باشد، همچنین زنان قابلیت تجربه‌ ارگاسم‌های چندگانه و پشت هم را (در صورت ادامه پیدا کردن تحریک) دارند.
  • اما در مردان متفاوت بوده و برای داشتن فعالیت جنسی بعدی نیاز به زمان دارند؛ این فاصه زمانی بسته به عواملی در مردان فرق داشته و نمی‌توان زمان مشخصی برای همه مشخص نمود.

مرحله چهارم: فرونشینی

  • مرحله آخر در چرخه پاسخ جنسی، فرونشینی جنسی است. در این مرحله بدن به حالت اولیه خود قبل از برانگیختگی بر می‌گردد. در واقع با تجربه ارگاسم بدن سریعا وارد مرحله پیش از فعالیت جنسی می‌شود ولی اگر ارگاسم رخ ندهد این فرونشینی با سرعت کم رخ می‌دهد و ممکن است تجربه خوشایندی نباشد.
  • مردان پس از ارگاسم یک دوره تحریک ناپذیری دارند که می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد ولی زنان چنین دوره ای را تجربه نمی‌کنند. به طوریکه با ادامه دار شدن معاشقه می‌توانند چندین مرتبه به اوج لذت برسند، با این حال برخی زنان بعد از مرحله فرونشینی ممکن است تمایلی به ادامه رابطه جنسی نداشته باشند.

کژکاری جنسی یا بروز اختلال در چرخه پاسخ جنسی

مشخصه اصلی کژکاری جنسی، مهار شدن یک یا چند مرحله از چرخه پاسخ جنسی است. اختلال در احساس ذهنی لذت یا میل جنسی، اختلالات انگیختگی جنسی و اختلالات ارگارسم از جمله کژکاری‌های جنسی هستند.

کژکاری جنسی می تواند بر کیفیت و عملکرد فرد در رابطه جنسی تاثیر منفی بگذارد. شاید این تجربه را داشته باشید که با وجود داشتن انگیزه و میل به برقراری رابطه جنسی، نتوانسته باشید رابطه را ادامه داده و به سطح برانگیختگی برسید، یا در دیگر مراحل چرخه جنسی با مشکل مواجه شوید. استفاده از تکنیک های جنسی و دریافت مشاوره جنسی می تواند به حل این مسأله کمک کند.


دانستنی هایی جالب از ارگاسم در زنان و مردان

  • مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی):

به علت پرخون شدن بافت دیواره یک سوم خارجی واژن ، متورم می شود و سبب تنگی ورودی دهانه مهبل می شود که به این مرحله سکوی ارگاسم می گویند.

در این مرحله (کلیتوریس) به داخل کشیده شده و زیر یک کلاهک می رود .رحم، لوله رحم و تخمدان بزرگتر و تنفس، ضربان نبض و حرکات زن سریعتر می شود.

  • مرحله اوج لذت جنسی:

در این محله تعداد نبض و میزان فشار خون بالا رفته و لوله واژن و اسفنکتر مقعد شروع به منقبض شدن می کند. افزایش انقباض عضلات و مملو از خون شدن سیاهرگ سبب رسیدن به اوج لذت جنسی می شود.ارگاسم به طور طبیعی اتفاق می افتد.

  • مرحله آرامش:

در این مرحله ضربان نبض کاهش یافته و احتقان یک سوم خارجی واژن و احتقان عروقی تغییر کرده و بافت ها از تورم خارج می شوند. بدن آرام و سست شده و در برخی مواقع عرق می کند و رنگ تیره واژن به رنگ اولیه باز می گردد.


راه های جلوگیری از زود انزالی

  • بسیاری از مشکلات در زندگی وجود دارد که در روابط جنسی ما تاثیر گذار است .
  • از شایع ترین مشکلاتی که در رابطه های جنسی تاثیر فراوان دارد اضطراب، هیجان و استرس های روانی است. این مشکلات سبب می شوند که فرد درزمان نزدیکی تمرکز کافی روی رابطه جنسی نداشته باشد و در نتیجه نتواند انزال خود را کنترل کند و یک رابطه بی کیفیت بدون رضایت زوجین داشته باشند.
  • از دیگر مشکلات روانی که موجب انزال زودرس می گردد، ترس از بروز اختلا ل نعوظ است. ترس از اختلال نعوذ سبب زود انزالی می شود.
  • مصرف برخی دارو های اعصاب نیز می تواند سبب بروز انزال زودرس شود.
  • شما می توانید با این تکنیک ها آستانه انزال را در خودتان بالاتر ببرید و انزال را کنترل کنید و مدت رابطه جنسی خود را بالا ببرید تا شریک جنسیتان از شما راضی باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits