دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مفهوم خوش بینی چیست؟ آیا شما خوش بین هستید؟

۵ راهکار ساده برای خوش بین شدن

مفهوم خوش بینی چیست؟ آیا شما خوش بین هستید؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چگونه خوش‌بین باشیم؟ بله درست است مغز شما هم برای رسیدن به حال خوب نیاز به خوش بین شدن دارد کافیست راه و روش تبدیل بدبینی را به خوش بینی پیدا کرده و آن را در زندگی اجرا کنید.

چگونه خوش بین باشیم؟

تاثیر مثبت اندیشی و خوش بینی در زندگی + 5 تکنیک موثر

وقتی که بحث خوش بینی و بدبینی پیش می آید، افکار عمومی و علم مدتهاست که به نفع خوش بین ها رای داده اند. هر چه باشد، خوش بینها به جنبۀ روشن چیزها نگاه می کنند و معتقدند که خوبی در نهایت بر همۀ بدیهای جهان چیره خواهد شد.

در سال ۲۰۰۹، مطالعه بر روی بیش از ۱۰۰۰۰۰ زن بالای ۵۰ سال آمریکایی نشان داد که خوشبین بودن به زندگی باعث عمری طولانی تر است.
در سال ۲۰۱۳، تحقیقی انجام شد که نتایج آن عکس این موضوع را نشان می داد: بدبین بودن باعث عمری طولانی تر است، چونکه محتاطتر هستند و ریسکهای احمقانه ای که خوش بینهای سر به هوا و دنبال سرخوش دنبالش هستند را انجام نمی دهند.

این نتایج سردرگم کننده است؟ حق دارید. در نتیجه، در همان سال موسسه ملی سلامت آمریکا به نوعی در بحث اینکه چه کسی بیشتر عمر می کند، حکم داد و میانه روی پیشه کرد و گفت که “بقا و سلامتی ما نیازمند توازن میان خوش بینی و بدبینی است”.

خوش بینی و مثبت ماندن در زندگی

ویژگی های مثبت خوش‌ بین ها کدام است؟

1. استقامتشان بیشتر است

خوش بینها زودتر از بدبینها از عوارض تجربیات دردناک خود خلاص می شوند. آنها به پایداری ادامه می دهند، به این خاطر که انتظار دارند اوضاع در نهایت درست شود.

2. به ندرت احتمال دارد جا بزنند

رویکرد امیدوارانۀ خوش بینها به آنها در مواجهه با دشواری کمک می کند و می دانند که در نهایت اوضاع رو به راه خواهد شد. آنها همچنین تطبیق پذیر هستند و وقتی که بفهمند مسیری که در پیش گرفته اند به درد نمی خورد، سراغ راه دیگری می روند.

خوش بین بودن

3. بیشتر احتمال دارد که ورزش کنند

برای اینکه بدانیم چگونه فردی خوشبین شویم باید بیشتر به انجام کارهایی که به سلامت کمک می کند، میل نشان دهیم. البته این موضوع را با قطعیت نمی توان عنوان کرد، چرا که معلوم نیست خوش بینها به خاطر ورزش کردن است که خوش بین شدن، یا به خاطر خوش بین بودن است که ورزش می کنند.

4. زودتر می بخشند

شواهدی وجود دارد که خوش بینها بخشنده تر هستند. آنها به جای اینکه ماجرا را شخصی کنند، به دیگر عوامل احتمالی رفتاری که به آنها آسیب زده فکر می کنند و با طرفشان با همدردی بیشتری برخورد می کنند.

5. کمتر وسواس دارند

خوش بینها کمتر بر الگوی فکری غیرمولد متمرکز می شوند و کمتر خود را درگیر جنبۀ منفی امور می کنند. یک تحقیق در این زمینه نشان داده که خوش بینها “انتظارات مثبتی” دارند که می تواند به سلامت احساسی آنها کمک کند.

6. کمتر استرس دارند

تحقیقات نشان داده که خوش بینها کمتر هرمون کورتیسول که عامل استرس است را ترشح می کنند که بخشی از آن را مدیون خوش بینی شان هستند.

5 راه برای تمرین خوش بینی

7. راحتتر میخوابند

نگرانی نداشتن باعث می شود که خوش بین ها شبها بیدار نمانند و از سندرمی به نام “مغز میمونی” رنج ببرند و تا صبح در تخت غلت نمی زنند. به همین خاطر عجیب نیست که نمرۀ خوش بینی افراد دچار بی خوابی از کسانی که هر شب به طور معمول ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، کمتر است.

همچنین بخوانید:

خوش بین بودن / ۱۰ راهکار جادویی برای خوش بین بودن

خصوصیات افراد خوشبین،افراد خوش بین چگونه هستند؟

5 راهکار طلایی و تغییرات برای خوش بین شدن و دوری از بد بینی

1-شکر گذار باشید

این چنین افکار نسبت به تمام داشته ها و نداشته هایتان سروتونین را افزایش و کورتیزول را کاهش می دهد که باعث تحرک بیشتر و در کل شادی بیشتر در شخص می شود . روزانه 3 بار شکر گذار باشید تا احساس خوبی نسبت به زندگی داشته باشید .

برای تمرین این گزینه می توانید یک دفترچه را همراه خود داشته باشید و نکات مثبتی که در روز برای شما اتفاق می وفتد را در آن بنویسید و نسبت به آنها شکرگذار باشید .با یان کار مغز شما خوش بین تر خواهد شد.

2-خوبی کنید

کارهایی مانند مهر و محبت باعث ایجاد احساس خوب در دوپامین خواهد شد .حتی یک لبخند ساده نیز می تواند باعث شادی اطرافیانتان بشود . می توانید نوعی چالش را ایجاد نمایید که روزانه با ارسال یک ایمیل به دوستتان و بابت زحماتش تشکر کنید یا یک لیوان قهوه برای خود و یکی را برای دوست یا همکارتان بخرید و باهم بنوشید . این کار باعث خوش بین شدن شما خواهد شد و اینکه پس از گذراندن این مراحل کمی با زندگی آشنا می شوید و به آن خواهید پرداخت.

3-خندیدن با صدای بلند

خندیدن به عبارتی بهترین دارو و درمان است که می تواند بر شما تاثیرگذار باشد . خنده های از ته دل باعث تولید سروتونین می شوند که باعث آرامش یافتن مرکز استرس در مغز (amygdala) می شوند .

سعی کنید بیشتر وقت خود را صرف خندیدن کنید یا با دوستانتان جمع شوید وفیلم های کمدی ببینید و دل سیر بخندید و همچنین می توانید به یوگا نیز بپردازید . پس خندیدن در هر روز از زندگی تان را فراموش نکنید .

خوش بین بودن

4-در انتخاب لغاتی که از آنها استفاده می کنید محتاط باشید

زمانی که شروع به شکایت از شخصی یا گروهی می کنید ، قبل از آن سعی کنید خودتان را کنترل کنید و به عبارت ساده می شود گفت که " اگر چیزی برای گفتن ندارید ، حرف نزنید" بنابراین در انتخاب کلمات و لغاتی که می خواهید استفاده کنید دقت کنید تا مشکلی برای خود ایجاد نکنید .

5_ خوش بین بودن به شما اجازه می دهد طول عمر بیشتری داشته باشید

مطالعات متعددی به این نتیجه رسیدند که خوش بین بودن، با طول عمر در ارتباط است، همچنان که احساس فیزیکی و روانی خوب هم، در مقایسه با بدبینی تاثیر گذار است، که قبلا بحث شده است.

یک مطالعه در ایالات متحده، در حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که افراد خوش بین، نسبت به افراد بد بین، به احتمال کمتری در اثر بیماری گرفتگی رگ قلب یا دیگر عوامل می میرند و اختلاف مرگ بین این افراد ، بالای هشت سال می باشد. مطالعات مشابه دیگری نیز صورت گرفته است که ارتباط ما بین خوش بینی و وضعیت سلامتی خوب را تایید کرده اند.

باور داشتن این امر که چیز های خوبی در زندگی خواهد افتاد، یک خوش بینی مستقل از موقعیت خاص می باشد، و دارای ارتباط قوی با نرخ ریکاوری بهبود یافته، بعد از عمل جراحی و نرخ افراد زنده مانده بعد از رشد سرطان، می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits