دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با کودکان دیرآموز چگونه برخورد کنیم؟
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کودک دیرآموز، کودکی است که توانایی یادگیری مهارت‌های تحصیلی ضروری را دارد، اما میزان و عمق یادگیری‌اش نسبت به متوسط همسالانش کمتر است. این کودکان دارای بهره هوشی بین ۷۰ تا ۸۵ هستند و به علت رشد ذهنی کم، قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل، همانند افراد...

مشکل کودک دیرآموز را چگونه حل کنیم؟

کودکان دیرآموز ظاهرا مانند دیگر کودکان در جامعه می باشند، اما بهره هوشی آن ها کمتر از دیگر همسن هایشان (بین 70 - 84) است. این کودکان علاقه ای به یادگیری و کارهای فکری نداشته و قادر به برنامه ریزی و انجام کاری به صورت پیشرفته نمی باشند.

اغلب این کودکان در زمینه تحصیلی دچار مشکل می شوند، به طوری که ضعف تحصیلی در تمامی دروس مشخص می شود. اما کودکانی دچار اختلالات یادگیری هستند، ممکن است در برخی مهارت ها بسیار عالی نیز باشند. دیگر نشانه های کودکان دیر آموز به شرح زیر می باشد.

ویژگی کودکان دیر آموز

  • در پردازش اطلاعات ضعف دارند؛ یکی از علل قابل شناسایی بدکاری در سیستم عصبی مرکزی است.
  • از نظر مهارت های حرکتی درشت مثل راه رفتن تفاوتی با همسالان خود ندارند، اما از نظر مهارت های ظریف مثل نخ کردن دشواری هایی دارند.
  • یک نوع کندی حسی حرکتی در انجام کارهای شخصی خود دارند.
  • درجاتی از آسیب مغزی یا بدکاری سیستم اعصاب مغزی را در آنها دیده می شود.
  • در حافظه دیداری و شنیداری مشکلات جدی دارند. در نتیجه دیکته و نوشتن برای شان دشوار و سخت می باشد.
  • بیشتر این کودکان به خاطر بازخوردهایی که در طول زمان از دیگران دریافت می کنند، از اعتماد به نفس و خودپنداره پایینی برخوردارند.

کودک دیرآموز

چه عواملی باعث دیر آموزی کودکان می شود؟

علل بروز اختلالات یادگیری و دیرآموزی کودکان هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، با این حال در پژوهش های مختلف مجموعه ای از عوامل در بروز دیرآموزی کودکان شناسایی شده اند. هر کدام را به اختصار شرح داده ایم.

عوامل ژنتیکی: تحقیقات نشان می دهد در خانواده هایی که عضوی دچار اختلال یادگیری است احتمال بروز چنین اختلالی بیشتر می شود.

عوامل فیزیولوژیکی و بیوشیمی: آسیب به مغز در اثر صدمه و یا ابتلا به یک بیماری می تواند منجر به اختلال در یادگیری یا دیرآموزی کودک شود. این آسیب ها ممکن است در دوران جنینی و یا بعد از زایمان نیز رخ دهد.

عوامل آموزشی: نداشتن فعالیت های محرک، تخصص ناکافی معلم در شیوه های آموزشی پایه، توقعات بسیار بالا یا پایین معلمان از دانش آموزان، تدریس ناکافی به دانش آموزان از دیگر عوامل محیطی می باشند.

دانش آموزان با ناتوانی یادگیری چه کسانی هستند:

کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری گروهی از کودکانی هستند که ظاهر طبیعی دارند و رشد جسمی و قد وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوششان در حد متوسط می باشد به خوبی صحبت می کنند و مانند سایر کودکان بازی کرده و با دیگران ارتباط برقرار می نمایند

در خانه کارهایی را که والدین به آن ها واگذار می کنند به خوبی انجام می دهند در مهارت های خودیاری نیز مشکل بسیار مشخص و چشمگیری ندارند. اما در مهارت های تحصیلی با مشکل بسیار مشخص و چشم گیری ندارند. اما در مهارت های تحصیلی و درسی و مفاهیم پیشرفت تحصیلی با مشکل روبرویند.

کودک کند ذهن

این کودکان در ابتدا با همسالان خود چندان تفاوتی از نظر درسی ندارند اما به تدریج و با افزایش پیچیدگی دروس این فاصله بیشتر خواهد شد توانمندی آن ها در یادگیری مطالب به طور قابل ملاحظه ای با دیگر همسالان متفاوت است

و یادگیری مهارت های آموزشگاهی مانند خواندن و نوشتن و حساب کردن به شیوه معمول در مدارس بر ایشان دشوار می باشد این مشکل معمولا بعد از آنکه کودک مدتی در مدرسه مشغول تحصیل می شود ظاهر می گردد.

این کودکان در ابتدا اطمینان کافی به پیشرفت تحصیلی خود دارند به تدریج در می یابند که کودکان دیگر نسبت به آن ها از وضعیت تحصیلی بهتری برخوردارند عدم شناخت این دانش آموزان از سوی معلم و اولیا تاثیرات بدی را به لحاظ فردی و اقتصادی و اجتماعی روی دانش آموزان و اولیا و جامعه می گذارند.

احساس عدم توانایی در این گونه دانش آموزان به کار بردن روش های منسوخ گذشته از سوی مدرسه و اولیا ( فشار ها، تحقیرها، سرزنش های مقایسه ای ناروا ) موجب عدم اعتماد به نفس، احساس تحقیر و افسردگی و نهایتا مردودی و ترک تحصیل را همراه دارد.

کودک دیرآموز

برخورد با کودکان دیرآموز چگونه باید باشد؟

اطرافیان کودکان دیر آموز باید در نظر داشته باشند که برای کمک به این کودکان باید از روش ها و تکنیک های خاصی استفاده کنند. اگر کودک دیر آموز در اطراف خود دارید، به نکات زیر توجه کنید.

  1. از زدن برچسب هایی مانند مرزی،کودن، تنبل و... دوری کنید.
  2. از تنبیه های شدید بدنی و تهدید استفاده نکنید.
  3. مهارت های شخصی و اساسی را به او آموزش دهید.
  4. استعداد و توانایی هایش را کشف و شکوفا کنید و از مقایسه کودک با همسالانش پرهیز کنید.
  5. دادن مسئولیت های خارج از خانه مثل خرید کردن باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود.
  6. موانع یادگیری مثل لوزه سوم، دندان های نامرتب، لکنت زبان، اختلال توجه و تمرکز را درمان و رفع کنید.
  7. این کودکان دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند، پس لازم است مفاهیم یاد گرفته شده در زمان مناسب تمرین و تکرار شود.
  8. از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید و به پیشنهاداتی که می دهد عمل کنید.

همه چیز درمورد کودکان دیرآموز | راه‌های تشخیص و درمان آن‌ها

همچنین بخوانید:

علت و درمان اختلالات یادگیری در کودکان

تقویت یادگیری و حافظه با این راهکارهای ساده

راهکارهای روانشناسی برای یادگیری بهتر دانش آموزان

در مدرسه از معلمان بخواهید

  1. نیازی نیست کودکان دیر آموز به مدارس استثنایی بروند، فقط کافی است معلمان و مسئولین مدرسه را در جریان قرار داده و از آن ها بخواهید برخی اقدامات را انجام دهند.
  2. بهتر است در جلوی کلاس بنشیند تا هم توجه و تمرکزش بیشتر شود و هم معلم بر کارهایش نظارت داشته باشد.
  3. این کودکان در کلاس هایی قرار بگیرند که جمعیت کمتری دارد، زیرا درک مفاهیم برایشان راحت تر می شود.
  4. تدریس با تکرار بیش‌تری صورت بگیرد و از خود دانش آموز در تدریس دخالت داشته باشد.
  5. فعالیت های عینی و معنی دار برای آنها فراهم کرده و آنها را در فعالیت های گروهی مشارکت دهند.
  6. استفاده از تکنیک های مختلف آموزشی مثل بازی های آموزشی
  7. دانش آموزان دیر آموز را از دیگر دانش آموزان جدا نکنند.
  8. به جای اهمیت دادن به نمرات کلاسی و امتحانی دانش آموزان دیر آموز به تلاش آنها توجه کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

صدیقه صفری | ۴ سال پیش
سلام فرزندم بسیار دیر آموز است مطالب را با خواندن یاد نمی گیرد باید بخوانم ده دوازده بار تکرار کنم وقتی بر می گردم ازش بپرسم یادش رفته خسته شدم هفتم ولی اندازه سوم دبستانی مهارت ندارد خدایا کمکم کن
1
6

hits