دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه طور از آدم های سمی در محیط کار فاصله بگیریم؟

اشتباهات و رفتارهای نامناسب در محیط کار

چه طور از آدم های سمی در محیط کار فاصله بگیریم؟
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
9 اشتباه بزرگ در محیط های کاری : محل کار مجموعه ای از آدم های خوب، بد و زشت است. آدم های خوب که تکلیفشان مشخص است. همکارانی هستند که همیشه و همه جا می توانید به آنها اعتماد کنید. آدم های بد، افرادی هستند که باعث آزار دیگران می شوند اما خودشان هم نمی...

چگونه با همکاران مشکل‌ساز برخورد کنیم؟

همه ما شنیده و یا از نزدیک دیده ایم که بعضی از افراد در محل کار خود دست به کارهای عجیبی می زنند؛ اما برای آنکه از شغل تان خلاص شوید نیازی به این نیست که میز و صندلی خود را از پنجره به بیرون پرتاب کرده و یا جلسه مهمی را بدون اعتنا به دیگران، نیمه کاره رها کنید.

به یاد داشته باشید که سطح استعداد و توانایی شما در انجام امور در درجه دوم اهمیت قرار دارد و بهتر است در وهله نخست حواستان به رفتارهایی باشد که به سرعت سبب تغییر نگاه اطرافیان به شما خواهند شد و وجهه تان را مخدوش می کنند.

محیط کار استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

وقتی سخن جدی از خبرچینی به میان می‌آید، هدف اغلب سرکوب شیوع آن به منظور جلوگیری از آثار زیانبار غیرقابل‌انکاری است که ممکن است در گروه‌های کاری و دیگر شبکه‌های اجتماعی با خود به همراه داشته باشد. منتها با این که این عادت عمدتاً بدخواهانه یا مغرضانه نیست، این جنبه کثیف از سخن چینی است که اغلب بر کارکردهای مثبت آن در اجتماع سایه می‌افکند.

در اقداماتی که برای حذف خبرچینی در محیط کار انجام می‌گیرد، این واقعیت که خبرچینی بخشی از ماهیت ما و بخشی حیاتی از چگونگی عملکرد گروه‌های کاری است نادیده گرفته می‌شود. سودمندتر آن است که به این عادت اخلاقی به چشم مهارتی اجتماعی بنگریم و نه ایرادی شخصیتی، چرا که دقیقاً وقتی آن را به درستی انجام نمی‌دهیم در دردسر می‌افتیم.

در میان گذاشتن خبری که شنیده‌ایم با فردی دیگر نشان از اعتمادی عمیق دارد، و سهیم کردن فرد دیگر در اسرار راهی برای پیوند میان انسان‌هاست. فردی که در شبکه سخن چینی محیط کار جایی ندارد یک خارجی محسوب می‌شود که اعضای گروه نه به او اعتماد دارند و نه او را می‌پذیرند.

بنابراین پذیرش نقش یک فرد درستکارِ از خود مطمئن که در خبرچینی اعضای گروه مشارکت نمی‌کند در نهایت خود فرد را نابود می‌کند و نتیجه‌اش چیزی جز بلیتی به انزوای اجتماعی نخواهد بود. از آن طرف هم به فردی تبدیل نشوید که بدون استثناء هر آن چه می‌شنود را با هر کسی در میان می‌گذارد. با این کار چیزی نخواهد گذشت که به فردی فضول و غیرقابل اعتماد شهرت پیدا خواهید کرد.

سخن چینی صحیح یعنی این که بازیکن تیمی خوبی باشید و اطلاعات حساس را به گونه‌ای با دیگران در میان بگذارید که تصور نشود تنها به دنبال منافع خود هستید و این که بدانید چه موقع دهان خود را بسته نگاه دارید.کاربرد شماره تلفن مجازیاین کارها باعث اتلاف وقت در محیط کار می شود.

 همکاران مشکل‌ساز

یک شبکه خبرچینی مفید از راه‌های گوناگونی به سازمان‌ها و نیز کارکنانشان خدمت می‌کند:

۱. به تازه‌واردها کمک می‌کند تا با آشنا شدن درباره هنجارها و ارزش‌های گروه جای خود را میان دیگر اعضا باز کنند. گوش کردن به قضاوت افراد درباره رفتار دیگران به تازه‌وارد‌ها کمک می‌کند تا بفهمند در آن گروه چه رفتاری قابل قبول و چه رفتاری غیر قابل قبول است.

۲. مانع از آن می‌شود که «مفت‌خورها» و متقلبان بتوانند از دیگران بیگاری بکشند. این که بدانیم رفتارمان زیر ذره‌بین دیگران است باعث می‌شود حواسمان به عملکردمان باشد و وظیفه‌مان را خودمان انجام دهیم.

۳. باعث می‌شود اعضای سلطه‌جوی گروه سر جای خود قرار بگیرند و قدرت اجتماعی عادلانه میان اعضای گروه تقسیم شود.

۴. خبرچینی بی‌ضرر با همکاران موجب انسجام گروهی می‌شود و اخلاقیات را بهبود می‌شود و در نهایت به افزایش رضایت شغلی می‌انجامد.

۵. مدیریت می‌تواند از طریق شبکه خبرچینی، اطلاعات مهمی را در موقعیت‌هایی که اعلام «رسمی» سودمند یا مجاز نیست میان اعضای سازمان پخش کند.

 همکاران مشکل‌ساز

لب کلام این که، عادت سخن چینی هرگز برچیده نخواهد شد، و تلاش برای از بین بردن آن محکوم به شکست است. درک این واقعیت که این رفتار دارای کارکردهای اجتماعی مهمی است و همزمان غافل نماندن از معایب آن آن می‌تواند کمکمان کند تا محیط کاری سالم و منسجمی داشته باشیم.

ویژگی های محیط کاری سالم

1- پشت سر دیگران حرف نزنید

تمام کلمات بار معنایی دارند و هر جمله می تواند خواسته یا ناخواسته، مانند سلاح سردی از پشت سر به دوست یا همکارتان صدمه بزند و شما را وارد وضعیت پرتنشی در محل کار کند.

به یاد داشته باشید هر حرف شما می تواند باعث بروز مناقشه ای با اطرافیان تان شود. یکی از رایج ترین اشکال غیبت، سرک کشیدن در کار دیگران، برای رفع مشکل آنهاست.

معمولاً افراد این کار را با هدف جلوگیری از بروز اختلاف انجام می دهند اما به محض آنکه فرد مورد نظرشان لبه تیغ حرف و حدیث ها را حس می کند، درگیری و مناقشه ای به مراتب بزرگ تر از آنچه تصور می شد، رخ می دهد. یادتان باشد هرگاه شخصی را جلوی چشم همکارانش خراب کنید، در حقیقت به خودتان آسیب زده اید و فرقی ندارد که چه نیتی دارید.

2- شایعه پراکنی نکنید

هنگامی که افراد در مورد دیگران خبرچینی یا بدگویی می کنند، در اصل وجهه خود را تخریب می کنند. اگر حرف و حدیث هایی که در مورد اشتباهات و مشکلات دیگران مطرح می شود به گوششان برسد می تواند به احساسات آنها آسیب وارد کند. از طرف دیگر سخن چینی می تواند شما را به فردی منفی و منفور بدل کند.

3- دستاوردهای دیگران را به نام خود ثبت نکنید

احتمالاً همه شما حس به سرقت رفتن طرح و ایده هایتان توسط شخصی دیگر را تجربه کرده اید. سوء استفاده از دستاورد و زحمت دیگران هر چقدر هم کوچک باشد، اخلاقی نیست و نشان می دهد که شما توانایی و همت انجام کار قابل توجهی را نداشته اید و به همین دلیل موفقیت دیگران را به نام خود تمام کرده اید.

همچنین این کار نشان می دهد شما هیچ ارزش و احترامی برای تیم و رابطه خود با مجموعه ای که با آنها کار می کنید، قائل نیستید.

4- درگیر تنش های احساسی نشوید

حتما تا به حال در محیط کار با افرادی که اشیاء را به اطراف پرت کرده اند، جیغ کشیده اند، دیگرن را به گریه انداخته اند و موارد دیگری از این دست روبرو شده اید.

اینها نمونه هایی از تنش های احساسی هستند که از کمبود هوش حسی نشأت گرفته و در برخی موارد ممکن است که به اخراج شدن فرد بیانجامند. به یاد داشته باشید که به محض نشان دادن یکی از این رفتارها، سطح اعتماد همکارانتان به شما پایین می آید و این سوال در ذهنشان شکل می گیرد که آیا توانایی انجام امور را دارید؟

گفتنی است داشتن روحیه عصبی و پرخاشگر (فارغ از اینکه طرف مقابل به شما تا چه اندازه استحقاق چنین رفتاری را داشته) می تواند سبب توجه انبوهی از نگاه های منفی را به سمت شما جلب کند.

علاوه بر این دیگران نیز شما را به عنوان یک شخصیت بی ثبات، غیر قابل معاشرت، ترسناک و غیردوستانه خواهند شناخت، در مقابل، کنترل عواطف و احساسات به شما کمک می کند تا در مسیر صحیح قدم برداشته و تصمیمات درستی بگیرید.

اگر بتوانید احساسات خود را در برابر فردی که موجب غلیان احساساتتان شده، کنترل کنید، فرد مقابل تان وجهه بدی می یابد و دیگران در رابطه با او نگاهی منفی پیدا می کنند نه شما.

 همکاران مشکل‌ساز

5- نگویید که از شغلتان بیزارید

آخرین حرفی که رئیس یک شرکت از یک کارمند ناراضی می خواهد بشنود این است که اعلام کند از کارش متنفر است. با انجام این کار، اطرافیان به شما برچسب صادر کننده انرژی منفی می زنند و شما را عامل برای جلوگیری از پیشرفت گروه تلقی خواهند کرد.

اغلب مدیران نسبت به افرادی که روحیه کار تیمی شرکت را خراب می کنند حساس اند و مطمئند که همواره افراد مشتاق زیادی پشت درب شرکت صف کشیده اند تا آن پست را بر عهده بگیرند.

6- به دیگران فخر نفروشید

از فخر فروشی و کوچک شمردن همکاران خود بپرهیزید. حتی کوچکترین تحقیر و توهین، تبدیل به کینه هایی عمیق در دل افراد می شوند. سعی کنید از موفقیت آنها خوشحال شوید؛ به عبارت دیگر پیروزی آنها برای شرکت های رقیب تهدیدآمیز خواهد بود نه شما.

بدست آوردن موفقیت های بزرگ بدون اینکه نگاه فخرفروشانه ای نسبت به آنها داشته باشید، نشان دهنده قدرت ذهنی و فهم بالای شما است و اینکه موفقیت دیگران برای شما نیز خوشایند است.

7- دروغ نگویید

بسیاری از دروغ ها با نیت خوب شروع می شوند و افراد با دروغ گفتن می خواهند از خود یا دیگران دفاع کنند اما دروغ ها این خاصیت را دارند که بزرگ و بزرگ تر شوند تا زمانی که حقیقت فاش شود و شخصی به حقیقت ماجرا پی ببرد.

در این هنگام هیچ راهی برای بازگشت نخواهید داشت. اسیر شدن در دام درغ، هرچقدر هم کوچک، عذاب آور است و عزت نفستان را خواهد گرفت. اگر می خواهید در کنار دیگران احساس خوبی داشته باشید، صادق باشید.

 همکاران مشکل‌ساز

8- غذاهای بودار نخورید

اگر هنگامی که شما همراه با گروهی در یک اتاق کار می کنید بهتر است از صرف غذاهای بودار و آزرده خاطر کردن آنها خودداری نمایید.

قانون کلی برای غذاهایی که به محل کار می آیند این است: هر غذایی که بوی آن از درب آشپرخانه فراتر برود، باید در منزل یا خارج از محل کار خورده شود. شاید این مسئله به ظاهر پیش پا افتاده به نظر برسد اما بدانید که بوی برخی از غذاها می تواند برای دیگران آزار دهنده باشد.

زمانی که عامل ناراحتی افراد مساله ای به این کوچکی باشد و شما نیز از آن غافل بوده و مرتبا بر رفتار خود اصرار بورزید، به سادگی می توانید باعث دلخوری شان شوید و حتی بدتر از آن، این رفتار نشان می دهد که دیگران برای شما اهمیتی ندارند.

9- ارتباطات خود را خراب نکنید

در اغلب شرکت ها یا سازمان ها، کارها روی ارتباطی که کارمندان با ارباب رجوع یا مشتری ها برقرار می کنند می چرخند و به همین دلیل خراب کردن روابط خوب با مشتریان اشتباه بسیار بزرگی است. در واقع مدیریت ارتباط با مشتری یک استراتژی کلان برای تمام کسب و کارهاست که با هدف بهینه کردن سود، درآمد و رضایت مشتریان به کار گرفته می شود.

برای درک بهتر این مورد بهتر است که به ذکر یک مثال بپردازیم:

یکی از کافی شاپ های زنجیره ای آمریکا گردش مالی نسبتاً بالایی داشت اما این سود بلافاصه پس از ترک یکی از پیشخدمتان آن که رابطه بسیار خوبی با مشتریان و کارکنان آنجا برقرار می کرد، به یکباره کاهشی چشمگیر پیدا کرد و مدیر را با چالشی بزرگ مواجه کرد.

همچنین بخوانید:

بهترین شیوه برخورد با کودک فضول و خبرچین

۲۱ راه عملی برای جلو گیری از خبر چینی کودک !



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits