دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 افراد باهوش چه ویژگی هایی دارند؟

۱۰ مورد از مهمترین ویژگی های افراد باهوش!

افراد باهوش چه ویژگی هایی دارند؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مشخصه و ویژگی افراد باهوش موضوعیست که در دهه‌های گذشته تا حد بسیار زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله از دلگرم به بررسی مشخصه‌هایی که در بسیاری از مطالعات به آن‌ها اشاره شده، خواهیم پرداخت.

مشخصات افراد باهوش

دنیای ما پر از افراد متفاوت با استعداد های مختلف است در حالی که همه میتوانند نشان دهند که باهوش هستند و قطعا بسیار سخت است که بتوانیم ارزیابی دقیقی از سطح اطلاعات و استعداد هایمان داشته باشیم, پس از همه اینها ما عادت داریم که در ذهنمان خودمان را باهوش بدانیم, آیا اینطور نیست؟

آیا تا کنون از خود پرسیده اید که آیا من باهوش هستم؟

شاید شما هم مدت ها منتظر مقاله ای درباره ویژگی افراد باهوش بوده اید تا به دیگران اثبات کنید که چقدر هوش بالایی دارید. عموما افراد باهوش، صفات خاصی دارند که آنها را از دیگران متمایز می‌کند. در این مقاله به بررسی 10 ویژگی افراد هوشمند که در بسیاری از مطالعات اثبات شده است، اشاره خواهیم کرد. البته این بدان معنا نیست که افراد دیگر، بهره هوشی پایینی دارند بلکه این ویژگی‌ها به طور کلی در بیشتر افراد باهوش مشاهده شده است.

انواع گوناگونی از هوش وجود دارد که از جمله آنها می توان به هوش هیجانی، هوش کلامی و هوش منطقی اشاره کرد. در این مقاله منظور ما از افراد باهوش، افرادی نیستند که هوش تک بعدی دارند بلکه منظور افرادی هستند از انواع گوناگون هوش به خوبی بهره می‌برند.

1- تصمیمات هوشمندانه اتخاذ می کنند

افراد باهوش به خوبی می دانند هر کاری انجام دهند، عواقبی در پی دارد و هر تصمیمی که در هر لحظه از زندگی خود می گیرند، باید نتایج ثمر بخشی برای کسب و کارشان داشته باشد. به عبارت دیگر چند تماس تلفنی هوشمندانه نمی تواند از شما یک فرد خارق العاده در انجام امور بسازد؛ بلکه توانایی اتخاذ تصمیم های درست و هوشمندانه، به داشتن نظم و تمرکز دائمی نیاز دارد.

2- از اشتباهات گذشته خود درس می گیرند

انسان ها از اولین تا آخرین گام در زندگی خود، همه چیز را با آزمون و خطا یاد گرفته اند. همه ما در زندگی اشتباهاتی داشته ایم تا از آنها درس گرفته و تجربه کسب کنیم. افراد باهوش نیز از اشتباهات خود درس می گیرند. با این همه اگر شما نتوانید با واقعیت ها رو به رو شده و قضاوت منصفانه ای از خود داشته باشید، نمی توانید پیشرفت کرده و کارهای بعدی تان را بهتر انجام دهید.

3- جواب همه چیز را نمی دانند

یک جمله قدیمی می گوید، «افرادی که ادعّا می کنند جواب همه چیز را می دانند، آنها که بیشتر اهل عمل هستند را به دردسر می اندازند» شاید در ابتدا خنده دار به نظر برسد اما اگر جدی به آن نگاه کنید، واقعاً آزار دهنده است. افراد باهوش برای نشان دادن استعداد خود به دیگران وانمود نمی کنند که همه چیز را می دانند، و در عوض به اندازه کافی باهوش هستند که بدانند چه چیزهایی نمی دانند.

4- با افراد نخبه در ارتباط اند

هیچ کس به تنهایی کامل نیست. شاید یک فرد باهوش باشد اما همواره چند عقل بهتر از یک عقل است و تیم ها عملکرد بهتری نسبت به افراد دارند. شاید استیو جابز مدیر عامل فقید اپل کمی دمدمی مزاج بود اما به خوبی می دانست که باید 8 تا 9 نفر از باهوش ترین افراد شرکت در تیم رهبری اش حضور داشته باشند و به آنها نیز یادآور می شد که همین کار را در تیم های خود انجام دهند. این کار بسیار هوشمندانه است.

5- کاردان هستند

از آنجا که هوش انسان خاصیت تکاملی دارد (نئوکورتکس های مغز بی دلیل پرورش نیافته اند) افراد باهوش در استفاده مناسب از محیط اطرافشان برای رسیدن به هدف خود در زندگی، سازگارتر و خلاق ترند.

6- استدلال می کنند

"تا زمانی که زنده ام، محال است که چنین اتفاقی برایم رخ دهد". بعضی از مردم حتی وقتی که با شواهد انکار ناپذیر در رد تفکرات نادرست شان روبرو می شوند هم چنان در برابر آن مقاومت می کنند که گویی تمام زندگی شان به آن وابسته است. به یاد داشته باشید بدون داشتن تفکر انتقادی، استدلال منطقی، دلیل و روش علمی، انسان ها در تاریکی جهل خود باقی خواهند ماند.

7- دمدمی مزاج نیستند

ما در عصری زندگی می کنیم که مدها، باورها و خرافات، بیداد می کند. صادقانه بگوییم هیچ فیلمی به اندازه ایندوکراسی (ساخته میک جاج)، حماقت یک جامعه را با این دقت به تصویر نکشیده بود. درمورد این اثر گفته شده، فیلمی که واقعاً کمدی بود اما به یک مستند تبدیل شد.

8- بیشتر از درآمدشان خرج نمی کنند

بدون شک همه شما در جوانی، خودتان را برای بدست آوردن چیزی به آب و آتش زده اید؛ اما زمانی که به چیزی رسیدید، دیگر نمی خواهید آن را از دست بدهید. به یاد داشته باشید اصلاً نباید چیز هایی را که با زحمت بدست آورده اید، با ولخرجی تباه کنید.

9- از نقاط ضعف خود به شکلی مفید بهره می گیرند

لوب پیشانی به قسمتی از مغز گفته می شود که در مهارت های شناختی و مهم انسان مانند حافظه، زبان، قضاوت، رفتارهای جنسی و... نقش دارد. هر میزان که لوب پیشانی رشد کند، انسان ها نیز حداقل یک نقطه کور احساسی پیدا می کنند که همواره با آنهاست. گاهی اوقات همین نقاط کور است کهآنها را به افرادی نخبه تبدیل می کند. در واقع، در این افراد، یک نقطه ضعف به عاملی برای رشد افراد بدل می شود.

10- همیشه هم موفق نیستند

هنگامی که حرف از موفقیت در کسب و کار مطرح می شود، داشتن هوش یک شرط لازم است نه کافی! به یا داشته باشید برای شروع و مدیریت یک کسب و کار موفق، باید در همه حال و همیشه باهوش بود اما شاید این هوش هم برای پیروزی شما کافی نباشد.

دیگر مشخصات افراد باهوش

عینک

برای شروع میتوان به یکی از خصوصیات ظاهری افراد باهوش که از قدیم شایع بوده است اشاره کرد. عینک! طبق مطالعاتی که یکی از کالج های اپتومتریستی انگلستان انجام داده است، استفاده از عینک باعث می شود فرد باهوش تر به نظر برسد. این نتیجه بر اساس ۴۳ درصد از افراد تحت مطالعه به دست آمده است.

سرعت راه رفتن

یکی دیگر از خصوصیات ظاهری افراد باهوش ، سرعت راه رفتن است. بگذارید یک مثال از نیویورکی ها بزنیم. تصور کنید که برای یک مصاحبه کاری دعوت شده اید و می خواهید به آنجا بروید.بهتر است که از راه رفتن با سرعت های ناگهانی پرهیز کنید. افرادی که سریعتر یا آهسته تر از سرعت نرمال راه رفتن آدم ها، راه می روند، شایستگی و هوش کمتری دارند.

انگشتان دست

یک پزشک نروژی، کارل پینسک، روشی را برای تعیین خصوصیات رفتاری فرد با توجه به نسبت طول انگشتان دست ابداع کرده است. با توجه به مشاهدات وی هرچه طول انگشت حلقه فردی بلندتر باشد، این فرد راحت تر می تواند مسائل ریاضی را حل کند ولی در عین حال با عبارات کلامی شاید مشکل داشته باشد.

همچنین در یک تحقیق دیگر در دانشگاه کمبریج نشان داده شد که افرادی که انگشت حلقه آن ها از انگشت اشاره آن ها بلندتر باشد، درآمد بیشتری کسب می کنند.

همچنین بخوانید:

علت باهوش بودن بعضی از بچه ها چیست؟

مردان پر مو باهوش ترند ! ( نشانه های عجیب برای انسانهای باهوش )

راه های مناسب برای باهوش تر شدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits