دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بروز عورت نمایی چیست ؟
17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
به تمایل فرد به نمایش دادن بدن یا اعضای جنسی یا رفتار جنسی خود به دیگران در ملأ عام یا اماکن نیمه عمومی، بدن‌نمایی یا عورت‌نمایی گفته میشود.

عورت نمایی چیست ؟

عورت نمایی (exhibitionism) یک اختلال جنسی است که معمولا در مردان رخ می‌دهد. این اختلال ممکن است براثر آسیب‌های روحی و جسمی در کودکی ایجاد شود و علائم، علل بروز و روش‌های درمان خاص خود را دارد.

احتمالا تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده که کسی در خیابان یا یک مکان عمومی، اقدام به نمایش آلت جنسی خود می‌کند. این افراد آسیب فیزیکی به اطرافیان نمی‌زنند ولی از لحاظ روانی دیگران را آزرده کرده یا متحمل فشار جنسی می‌کنند.

عورت نمایی یک انحراف جنسی است که فرد مبتلا تمایل دارد آلت جنسی خود را به طور ناگهانی و بی دلیل به افراد غریبه نشان دهد. فرد در اثر انجام این کار از لحاظ جنسی هیجان زده و گا‌ها تحرک می‌شود، اما خطری برای دیگران ندارد و تنها با نمایش عورت خود لذت می‌برد. این افراد متاسفانه هیچگونه کنترلی بر روی رفتار خود ندارند و آنرا برای برانگیخته شدن ضروری می‌دانند. آن‌ها حتی تمایلی به برقراری رابطه‌ی جنسی با قربانی ندارند و پس از تحریک اقدام به خودارضائی می‌کنند.

divider

انواع عورت نمایی (بدن‌نمایی)

  1. بدن‌نمایی در استریپ کلاب
  2. یا در جمع دوستان که البته جزو اختلال روانپزشکی (exhibitionism طبقه‌بندی نمی‌شود)
  3. عورت نمایی در اماکن عمومی و نیمه عمومی

هرچند ممکن است مخاطبی که ممکن است گروهی از دوستان، رهگذران یا غریبه‌ها باشند احساس آزردگی کرده و از فرد شکایت کند. فرد مبتلا به اختلال بدن‌نمایی یا بطور خاص عورت نمایی با انجام اینکار لذت می‌برد. این لذت لزوماً به ارگاسم منجر نمی‌شود.

علائم عورت نمایی

از آنجا که عورت نمایی از هرکسی سر نمیزند و انسان به طور غریزی سعی در پوشاندن آلت تناسلی خوددارد، تشخیص این اختلال جنسی در افراد کار چندان دشواری نیست. مهم‌ترین نشانه‌ی ابتلا به این اختلال تمایل فرد به نشان دادن آلت خود به افراد غریبه آنهم به صورت ناگهانی است. این افراد تنها با دیدن خشم و نارضایتی غریبه‌ها از این عمل لذت می‌برند. آن‌ها دوست دارند که تعجب، نفرت و خشم دیگران را نسبت به خودشان و عملشان ببینند. افرادی که از این نوع اختلال رنج می‌برند ممکن است همزمان دچار اختلال میل جنسی به کودکان و سایر بیماری‌ها نیز باشند.

به طور کلی علائم اختلال عورت نمایی عبارتند از

  1. تمایل زیاد به نشان دادن آلت جنسی به افراد غریبه و معمولا جنس مخالف
  2. آشفتگی و خشم در ابعاد دیگر زندگی
  3. عدم تمایل به رابطه‌ی جنسی با قربانیان

علت اختلال عورت نمایی (بدن‌نمایی)

تجربیات کودکی در ابتلای افراد به اختلال نمایشگری جنسی نقش به سزایی دارند. احساس های مزمن شرم و تحقیر از کودکی با این افراد همراه است. این افراد برای اینکه بر این احساسات غلبه کنند، از عورت نمایی استفاده می کنند. در واقع آن ها با انجام دادن این کار موقتا احساس کفایت و قدرت کرده و در نتیجه این عملشان در بلند مدت تکرار می شود. یکی از مهمترین علل عدم آموزش جنسی کودک می باشد که در آینده سبب ابتلا به این اختلال می گردد. ممکن است برخی الگوهای نامناسب رفتاری او را به این کار برانگیخته کرده باشد. بیماری‌های مغزی نیز ممکن است سبب شوند فرد تکانه های خود را در دنیای واقعی اعمال کند. برخی دانشمندان آسیب های قطعه گیجگاهی مغز را، را با عورت نمایی مرتبط دانسته‌اند.

دلایل بروز اختلال عورت نمایی

  1. افراد مبتلا به این اختلال احتمالا در کودکی دچار آسیب‌های روانی شده‌اند. این افراد در کودکی بسیار در معرض تحقیر و سرزنش بوده‌اند و همواره احساس شرم همراهشان بوده است. به همین علت این افراد در بزرگسالی، با نمایش آلت جنسی خود، بر حس حقارت خود غلبه می‌کنند و احساس قدرتی کاذب را تجربه می‌کنند. در نتیجه‌ی این احساس غریب و دوست داشتنی، فرد به انجام این کار عادت می‌کند و سرانجام دچار اختلال عورت نمایی می‌شود.
  2. براساس یک پژوهش مردانی که در کودکی مدت زمان زیادی را در برابر مادرشان برهنه بوده‌اند و در واقع این کار برایشان نرمال شده است، در معرض ابتلا به چنین اختلالی هستند.
  3. همچنین گاهی تکان شدید سر در کودکی یا ضربه به ناحیه‌ی گیجگاهی مغز، منجر به بروز چنین اختلالی می‌شود.
  4. آزار جنسی در کودکی، مشکلات خانوادگی، زندگی متشنج، ترشح بیش از حد تستوسترون و بسیاری موارد دیگر می‌توانند موجب بروز این اختلال عورت نمایی در بزرگسالان شود.

والدین باید در کودکی در زمینه‌ی آموزش مسائل جنسی به کودکان بسیار دقت کنند. عدم آگاهی در این زمینه به بروز این عادت بسیار کمک می‌کند.

درمان عورت نمایی چیست ؟

متاسفانه افراد مبتلا به این اختلال، خودشان به دنبال راه‌های درمان نیستند چرا که آن‌ها اصلا فکر نمی‌کنند که دچار اختلال یا بیماری باشند. مگر اینکه زمانی به علت عورت نمایی با قانون و دادگاه به مشکل بربخورند. در این صورت آن‌ها پس از رسیدگی‌های قانونی به پزشک یا روانشناس معرفی می‌شوند؛ و این اولین جایی است که آن‌ها به درمان فکر می‌کنند.

برای افراد مبتلا به اختلال عورت نمایی، ضروریست که به طور منظم به جلسات درمانی مراجعه کنند. درمان رفتاری-شناختی می‌تواند به این افراد کمک کند که آنچه موجب تحریک جنسی آن‌ها می‌شود را شناسایی کنند و همچنین مهارت‌هایی را برای کنترل این برانگیختگی به آن‌ها آموزش می‌دهد. این روش درمانی شامل بازسازی شناختی (شناسایی و تغییر افکار تولید کننده‌ی این عمل) آموزش ریلکسیشن (برای کاهش مواجهه با تنش‌های رفتاری)، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای (ارائه‌ی راهکار برای زمان‌هایی که تحریک یا تشنج جنسی اتفاق می‌افتد) است.

درمان اختلال عورت نمایی معمولا شامل روان درمانی و درمان دارویی است که براساس شرایط بیمار در این خصوص تصمیم گرفته می‌شود. علاوه بر این‌ها، فرد در معرض درمان‌های گروهی، زوج درمانی یا مشاوره و درمان خانوادگی نیز قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین فواید درمان گروهی این است که فرد مبتلا متوجه می‌شود، تنها او نیست که دچار این اختلال شده است.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits