دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خوش بین بودن / ۱۰ راهکار جادویی برای خوش بین بودن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خوش بینی مزایای تعجب آوری دارد. زنانی که خوش بین هستند سی درصد کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند.

با مجله دلگرم همراه باشید تا با راههای خوش بین بودن آشنا شوید


خوش بین بودن یا خوش بینی بدون حس سپاسگذاری نسبت به چیزهایی که بهتان کمک کرد این جایگاه شاد را داشته باشید، سخت است. در حالی که فکر کردن به اینکه چه قدر متشکر هستید، کمک بزرگی است، تقسیم این سپاسگزاری با دیگران مزایای بیشتری دارد. وقتی به دیگران می گویید چه قدر ممنونشان هستید کمی لذت و شادی را گسترش می دهید.


1- نیمه ی پر لیوان را ببینید


گاهی با وجود اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد شاد بودن سخت است. وقتی اطرافیانتان مدام در حال شکایت از این اتفاقات اند سخت تر هم می شود. اما این به این معنا نیست که مجبورید به انسان های بدبین اطرافتان بپیوندید. بلکه این یعنی آن زمان نیمه ی پر لیوان را دیدن از هر وقتی مهم تر است.


2- مزایای خوش بینی


خوش بینی مزایای تعجب آوری دارد. بر اساس تحقیقی که دانشگاه پیتسبرگ انجام داده است زنانی که خوش بین هستند سی درصد کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند.


بر اساس تحقیقی در دانشگاه میشیگان کاهش سکته ی مغزی با خوش بینی ارتباط دارد. علاوه بر این تحقیقی که در مجله ی انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است نشان می دهد که افراد خوش بین در سنین بالا کمتر دچار ناتوانی های جسمی می شوند و از افراد بدبین بیشتر عمر می کنند.


3- خوش بینی یک انتخاب است


اگر فکر می کنید که ذاتاً فرد بدبینی هستید و راهی وجود ندارد که این را تغییر دهید بهتر است تجدید نظر کنید. تحقیقی در مجله ی رفتار شناسی و روان شناسی تجربی چاپ شده است که الگوی فکری دو گروه از افراد را با هم مقایسه می کند.
گروه اول تمرینی پنج دقیقه ای انجام می دهند که شامل مثبت اندیشی در مورد آینده شان می شود. در حالی که گروه دوم فقط زندگی روزمره شان را می گذرانند بون اینکه برای خوش بینی تلاشی کنند.


گروه اول بعد از دوره ای دو هفته ای خوش بینی اشان به میزان قابل توجهی افزایش یافت و بسیاری از آنان بعد از تنها یک روز احساس می کردند خوش بین تر شده اند.


اگر می خواهید با وجود تمام ارژی منفی اطرافتان فردی خوش بین باشید می توانید از همین حالا اقدام کنید و مثبت فکر کنید و این دید مثبت را به اطرافیانتان نیز منتقل کنید.


4- تصمیم بگیرید مثبت اندیش باشید


در زندگیتان انتخاب هایی دارید. می توانید تمام روزتان را صرف تمیز کردن کنید یا مطالعه کنید. می توانید برای شام به بیرون بروید یا در منزل آشپزی کنید. می توانید با دوستی قدیمی قهوه ای بنوشید یا ارتباطتان را با آن ها قطع کنید.


و در نهایت می توانید تصمیم بگیرید مثبت باشید یا به همین شکل به زندگیتان ادامه دهید. فردی خوش بین بودن در دنیایی منفی با این تصمیم شروع می شود که مثبت باشید و هر روز اینگونه زندگی کنید.


5- از انرژی مثبت آشامان دوری کنید


شاید به آن ها نق نقو یا سمی بنگویید اما هرچه که آن ها را می نامید، افراد بد بین انرژی مثبت درون اتاق را جذب می کنند. این افراد انسان های خود بینی هستند که هیچ حس همدلی و دلسوزی ای ندارند.


مهم است که با افرادی که پیوسته مایل اند به بدبختی و بیچارگی خود بچسبند حد و مرز مناسبی تعیین کنید. این کار ممکن است به این معنا باشد که به دوستی بگویید متوجه شدم هر وقت که پیشنهادی می دهم که چگونه اوضاعت را بهتر کنی اصرار داری که هیچ راهی کارساز نیست. مطمئن نیستم کمکی از دستم بر بیاید.


همچنین شاید به این معنا باشد که از عضوی از فامیل که اصرار دارد پیش بینی های اخیرش درباره ی پایان دنیا را به شما بگوید کمی فاصله بگیرید.


6- استفاده از رسانه ها را نیز محدود کنید


تماشای بیش از حد داستان های غم انگیز از شبکه های خبری یا اخبار سیاسی در شبکه های مجازی می تواند توانایتان در دیدن نیمه ی پر لیوان را کم کند.


7- افکار منفیتان را بشناسید


خوب است که بدانید ممکن است اتفاق های بدی رخ دهد. با تمام این ها نادیده گرفتن واقعیت بهتان کمکی نمی کند.


در حقیقت واقع بین بودن می تواند رمز موفقیتتان در انجام دادن کارها به بهترین شکل ممکن باشد. اگر بیش از حد درباره ی مصاحبه ای پیش رو مثبت هستید، احتمال دارد به دلیل اینکه مطمئن هستید برای آن شغل پذیرفته می شوید هیچ زمانی برای آماده کردن خود نگذارید.


اگر هم بیش از اندازه منفی نگرید ممکن است فرصت شغلی خود را از دست بدهید.


با فکر کردن به اینکه هیچ کس هیچ وقت مرا استخدام نمی کند، باعث می شود وقتی وارد اتاق مصاحبه می شوید احساس شکست کنید. کمبود اعتماد به نفس می تواند دلیل استخدام نشدنتان باشد.


اینکه به خودتان یادآوری کنید صرف نظر از نتیجه تمام تلاشتان را می کنید و مشکلی نخواهید داشت، می تواند دیدگاه سالم و درستی باشد. خوش بین بودن کمکتان می کند باور کنید که فرصت های بهتری پیش روست و قادر هستید برای دستیابی به این فرصت ها تلاش کنید.


وقتی منفی فکر می کنید لحظه ای ارزیابی کنید که افکارتان حقیقتاً چه قدر واقع بینانه است. افکار بیش از حد منفیتان را به افکار واقع بینانه تری تبدیل کنید که به باقی ماندن مقدار سالمی خوش بینی کمک می کند.


8- به دیگران انرژی مثبت ببخشید


با اینکه خوشحال کردن دیگران وظیفه ی شما نیست، روز کسی را ساختن به شما آسیبی نمی رساند. یکبار در روز از شخصی تعریف کنید.


سر کار از شخصی به دلیل پرسیدن سئوال خوبی در ایمیلی یا مطرح کردن نکات برجسته ای در جلسه ای مهم تعریف کنید.


در منزل فرزندتان را به دلیل تلاش بسیارش در تکالیف ریاضی تشویق کنید. یا به همسرتان بگویید که چه اندازه از او متشکرید.


در دیگران حس مثبت ایجاد کردن تأثیرات بادوامی بر زندگیتان دارد. در عین حال فراموش نکنید که به خودتان انرژی مثبت بدهید. قبل از خواب به کارهایی که در طول روز انجام داده اید، فکر کنید. اگر به طور کلی روز تاریکی بوده، می بایست چیزی باشد که بتوانید به خاطرش خود را تحسین کنید می خواهد آرام نگه داشتن خودتان هنگامی که راننده ای راهتان را بند آورده بود، باشد یا تمام کردن پروژه ای که چالشی برایتان بود.


9- آینده ای مثبت را تصور کنید


شاید کاری سطحی به نظر بیاید ولی یادداشت کردن ایده هایتان برای آینده ای مثبت از دورنمایی کلی حقیقتاً می تواند تغییر ایجاد کند.


اگر به پیش زمینه ای نیاز دارید، این کارها را انجام دهید:


چهار روز متوالی بیست دقیقه وقت بگذارید و بنویسید می خواهید فردا، هفته ی بعد، ماه بعد، سال بعد چه اتفاقی بیافتد. راحت باشید و آرزوهای بزرگی داشته باشد.


همجنین می توانید به چالشی جدیی فکر کنید که اکنون در زندگیتان با آن مواجه اید و به نتایج ممکن فکر کنید.


10- سپاسگزاری را تمرین کنید


درباره ی تمام چیزهایی فکر کنید که باید به خاطرشان سپاسگزار باشید. از طلوعی گرم گرفته تا آب پاکیزه می تواند فوراً خوش بینیتان را بالا ببرد. شاید حتی تصمیم بگیرید دفتر روزانه ی سپاسگزاری داشته باشید که در آن هر چیزی که در طول روز لبخندی بر لبتان آورد را یادداشت کنید.


اگر چیز دیگری نبود لحظه ای صبر کنید و به خاطر تمام چیزهای خوبی که در زندگی دارید، متشکر باشید. لحظاتی از زندگی که داشتن زندگی خوبی را برایتان ممکن کرد را دوست بدارید.


به شخصی که بر زندگیتان تأثیر مثبتی گذاشته است چه معلمتان، رئیس سابقتان یا حتی مادرتان نامه ای بنویسید. اگر ممکن است شخصاً نامه را تحویل دهید.

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits