دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۴ راهکار جادویی برای مثبت اندیشیدن
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مثبت-اندیشی : هنگامیکه میزان شوخ طبعی و امیدواری در زندگی شما کم باشد، مثبت اندیشی کار سختی خواهد بود. حتی در هنگام مواجهه با سختی هنگامی که میزان شوخ طبعی و امیدواری در زندگی شما کم باشد،

بامجله دلگرم همراه باشید


چگونه مثبت اندیش باشیم

آیا میتوانید چگونه مثبت اندیشیدن را بیاموزید؟ حتما تا کنون یک یا دو مزایا در رابطه با تفکر مثبت شنیده اید. تحقیقات در این زمینه نشان می¬دهند افرادی با تفکر مثبت مهارت بهتری در مقابله با استرس و ایمنی قوی تری دارند، و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در آنها کمتر است. با اینکه این روند نوشدارویی برای سلامتی نیست، اما دیدگاه مثبت به جای تفکرات منفی¬گرایانه، می¬تواند برای سلامت کلی روان شما سودمند باشد.


راهکارهای مثبت اندیشیدن

چند راهبرد شامل تشخیص تفکرات منفی و جایگزینی آنها با تفکرات مثبت. در حالیکه ممکن است این روند زمانی طولانی را طی کند، اما در نهایت در می یابید که تفکر مثبت بطور طبیعی در حال جایگزینی است.

1. از گفتار درونی منفی بپرهیزید


این عمل شامل چیزهایی است که ذهن شما به خودتان میگوید، و بعنوان صدای درونی ذهن که در حال تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد و ارتباط شما با جهان اطراف میباشد، در نظر گرفته می شود. اگر این گفتار را بر افکار منفی متمرکز کنید، اعتماد به نفس شما آسیب می بیند.


بنابراین، برای مبارزه با این الگوهای گفتار منفی خود چه کاری می¬توانید انجام دهید؟ یکی از راههای شکستن این الگو، توجه و سپس تغییر آگاهانه ی آن است. به محض آغاز تفکر انتقادی نسبت به خودتان، یک لحظه مکث کرده و آن را تشخیص دهید.


توجه به خودگویی یک موقعیت عالی برای شروع زمان تلاش برای مثبت اندیشیدن است. اگر احساس تمایل به منفی بافی در شما شکل گرفت، می¬توانید به دنبال راههایی برای تغییر الگوهای فکری و اصلاح تفسیر رفتارهای خود باشید.
الیزابت اسکات، متخصص مدیریت اضطراب، نکات جالبی در مورد چگونگی تبدیل گفتار منفی به گفتار مثبت ارائه می¬کند. او به خوانندگان توصیه می کند با توجه به الگوهای ذهنی خود، تمرکز بر روی تبدیل آنها به الگوهایی مثبت تر را آغاز کنند. هنگامی که درگیر تفکرات منفی شدید، با گفتن عبارت «کافیه!» به شکستن این الگوی ذهنی کمک کنید.


2. شوخ طبعی را امتحان کنید

هنگامیکه میزان شوخ طبعی و امیدواری در زندگی شما کم باشد، مثبت اندیشی کار سختی خواهد بود. حتی در هنگام مواجهه با سختی ها، باید با آغوش باز پذیرای خنده و خوشی باشید. بعضی اوقات، تشخیص طنز بالقوه ی یک موقعیت نیز می تواند استرس شما را کاهش داده و چشم انداز شما را روشن کند. استفاده از منابع طنز مانند تماشای سریال های خنده دار و یا خواندن جوک های آنلاین می تواند به شما در مثبت اندیشیدن کمک کند.


3. خوش بینی را پرورش دهید


یادگیری مثبت فکر کردن، مانند تقویت یک عضله است. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، قوی¬تر خواهد شد. پژوهشگران معتقدند طرز بیان شما، و یا اینکه چطور اتفاقات را توصیف می¬کنید، مستقیا با بدبین یا خوشبین بودن شما مرتبط است.


افراد مثبت¬اندیش مایلند طرز بیانی مثبت داشته باشند. اگر شما اتفاقات خوب را به مهارت و کوشش خود نسبت می¬دهید، طرز فکر مثبتی دارید. از سوی دیگر، سبک وابستگی افراد بدبین معمولا منفی است؛ اگر شماهم اتفاقات خوب را ناشی نیروهای بیرونی می¬دانید، می¬توان گفت طرز فکر منفی¬تری نسبت به دیگران دارید.


همان اصول در رابطه با توصیف رویدادهای منفی نیز صدق می¬کند. مثبت¬اندیشان مایلند اتفاقات بد و ناخوشایند را بعنوان حوادث جداگانه¬ای که از کنترل آنها خارج هستند، در نظر بگیرند؛ این در حالیست که بدبین¬ها چنین اتفاقاتی را شایع¬تر می¬بینند و اغلب خود را مورد سرزنش قرار می¬دهند.


با صرف یک لحظه برای تجزیه و تحلیل این رویداد و اطمینان حاصل کردناز اینکه تنها اتفاقات مثبت را به خود نسبت می¬دهید و برای اتفاقات خارج از کنترل خود را سرزنش نمی¬کنید، می¬توانید بیش از پیش مثبت¬اندیش شوید.


4. از تقویت آن دست نکشید


هیچ کلید روشن-خاموشی برای مثبت¬اندیشی وجود ندارد. حتی اگر مادرزاد خوش¬بین متولد شده باشید، مثبت-اندیشی می¬تواند در مواجهه با شرایط چالش¬برانگیز دستخوش تغییراتی شود. مانند هر هدف دیگری، کلید مثبت¬اندیش شدن، حفظ آن برای مدت طولانی است. حتی اگر درگیر جنگ با افکار منفی هستید، می¬توانید راهی برای به حداقل رساندن خودگویی منفی و پروراندن یک چشم¬انداز خوش¬بینانه¬تر پیدا کنید.


و در آخر، از طلبیدن کمک دوستان و خانواده نهراسید. هنگامیکه درگیر تفکرات منفی می¬شوید، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده¬ی خود که می¬توانید برای بازخورد و تشویق مثبت روی آنها حساب کنید، تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که برای مثبت اندیشیدن لازم است خود را تقویت کنید. صرف کردن انرژی در فعالیت¬هایی که از آنها لذت می¬برید و معاشرت با افراد مثبت¬اندیش و خوش¬بین دو راه برای تقویت تفکر مثبت در زندگی شماست.


سخنی از سایت وری ول

آموختن مثبت اندیشی یک راه حل سریع نیست، بلکه ممکن است زمان زیادی صرف شود تا به تسلط کامل برسید. تحلیل عادت های فکری خود و یافتن راههایی برای وارد کردن چشم انداز مثبت به زندگیتان، میتواند شروع مناسبی برای اتخاذ رویکرد مثبت جدیدی باشد.

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits