دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و راههای کم کردن استرس شغلی
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چگونه میتوان استرس کاری کاری را کم کرد ، چگونه میتوان تشخیص داد فرد دچار استرس کاری روش و راهکارهای استرس شغلی

کم کردن استرس کاری :در اوضاع سخت اقتصادی، كنار ‌آمدن با مشكلات شغلی بیش از حد، سخت به‌نظر می‌رسد‌.استرسی كه ما همراه خود به محل كار می‌بریم و حتی استرسی كه در محل كار منتظر ما است، طغیان می‌كند و بدین‌ترتیب كاركنان‌، مدیران و كارگران همه و همه فشار مضاعفی را تجربه خواهند كرد.

با اینکه وجود كمی استرس در زندگی روزانه عادی است، ولی استرس زیاد، سطح بهره‌وری را كاهش داده و از لحاظ جسمی و روانی صدماتی به همراه دارد، پس یافتن راهكارهایی برای مقابله با آن بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه راه‌های زیادی برای كاهش استرس وجود دارد

برای كارگران در هر نقطه از جهان، وجود اقتصاد مریض و نابسامان، مساوی است با نگرانی‌های فكری و روانی این قشر. با توجه به اینكه استرس‌های كاری در شرایط بحران اقتصادی، رشد افزونی دارد، بسیار مهم است كه راه‌های جدید و معقول‌تری را برای كنار آمدن با این شرایط تجربه كنیم.

توانایی كنترل استرس در محیط كاری می‌تواند طعم موفقیت را در زمان ناامیدی و شكست به ما بچشاند. می‌دانید كه احساسات افراد به راحتی به دیگران منتقل می شود، بنابراین استرس می‌تواند بر كیفیت ارتباط شما با دیگران تاثیر بگذارد‌. راهكارهای مثبت و مناسب برای مقابله با استرس به معنای تاثیر‌گذاری مثبت بر محیط اطراف خود و تاثیر‌پذیری كمتر از شرایط یاس و ناامیدی است.

علائم و نشانه‌های استرس:

  1. - احساس اضطراب، تحریك‌پذیری و یا افسردگی
  2. - بی‌علاقگی و از دست‌دادن تعلقات شغلی
  3. - كاهش تمركز
  4. - ناراحتی‌های شكمی
  5. - كاهش میل ‌جنسی
  6. - بی‌قراری در هنگام خواب
  7. - خستگی مفرط حین كار
  8. - پرش عضلات و یا سردرد
  9. - گوشه‌گیری از اجتماع
  10. - استفاده مداوم از داروهای محرك روان

علائم استرس شدید:

هنگامی‌كه افراد احساس درماندگی می‌كنند، اعتماد به نفس خود را از دست داده و تحریك‌پذیر و گوشه‌گیر می‌شوند، بهره‌وری و اثربخشی شان كاهش یافته، در نتیجه پاداش و مزایای آنان نیز كاهش می‌یابد‌.اگر علائم استرس، ناخودآگاه افزایش یابد می‌تواند به مشكلات بزرگی ختم شود‌. جدا از تاثیر منفی استرس بر رضایت شغلی و اجرایی كار‌، استرس مزمن و یا حاد، مطمئنا بر سلامت جسمی و روحی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

راههای درمان استرس کاری یا شغلی

روش های کم کردن استرس شغلی :


1. با خودتان مهربان باشید:

هنگامی كه استرس كاری باعث تداخل در بازدهی كارتان می‌شود، با خودتان مهربان‌تر باشید و سكان زندگی را در دست بگیرید‌. حالا نوبت شماست كه وارد عمل شده و آستین‌ها را بالا بزنید‌، به سلامت خود توجه كنید و نیازهای روحی و جسمی خود را در حد توان برآورده ‌كنید‌. مطمئنا هر چقدر احساس بهتری داشته باشیم، نسبت به استرس و نتایج مخرب آن مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر خواهیم شد‌.

در واقع لازم نیست تغییرات عمده‌ای در زندگی‌تان به‌وجود آورید، حتی تغییرات كوچك نیز می‌تواند در بهبود شرایط روحی شما تاثیر بالقوه ای داشته باشد‌. اگر همین حالا شروع كنید، متوجه خواهید شد كه به مرور زمان با در نظر گرفتن نكات مثبت زندگی، تغییرات قابل توجهی در زندگی‌ و محیط كاری و محیط خانه ی شما پدید خواهد آمد.

2. جنب و جوش داشته باشید‌:

انجام ورزش های هوازی مثل پیاده روی، یك روش درمانی مؤثر برای کاهش ‌استرس، افزایش انرژی، افزایش هوشیاری و بالاخره تنش‌زدایی از فكر و جسم است. حتی می‌توانید برای آرامش خاطر بیشتر، هر روز به‌مدت چند دقیقه به صدای آب گوش دهید. ورزش را می‌توانید طی 2 یا 3 نوبت در روز انجام دهید.

3. وعده‌های غذایی مناسب را انتخاب كنید:

کاهش حجم غذا همراه با افزایش تعداد وعده‌های غذایی در طی روز می‌تواند سطح قند خون بدن‌تان را در حد مطلوبی نگاه دارد‌. قند خون پایین، باعث تحریك‌پذیری و اضطراب می‌شود و از طرف دیگر پُرخوری بیش از حد، شما را سست و بی‌حال می‌كند‌.

4. سیــگار را كنـار بگذارید:

كشیدن سیگار حین اضطراب و استرس اگرچه ممكن است احساس آرامش را به فرد تلقین كند، اما در حقیقت، نیكوتین موجود در سیگار یك ماده مخدر محرك است كه خود افزایش دهنده ی استرس است، نه كاهش‌دهنده آن.

5. به قدر كافی بخوابید‌:

استرس و نگرانی، بی خوابی را به‌همراه دارد و بی‌خوابی شما را مستعد استرس بیشتر‌می‌كند‌. اگرچه هنگام عدم ‌وجود خواب كافی در شبانه روز، بدن با شرایط موجود تطابق نسبی می‌یابد‌، ولی نباید فواید داشتن خوابی ارام وکافی را در حفظ تعادل روحی و روانی انكار كرد.

divider

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits