دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
9 نشانه ی هوش احساسی پایین
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هوش احساسی پایین:هوش احساسی پایین مشکلی است که بر روی اکثر روابط یک فرد به خصوص روابط اجتماعی او تاثیر گزار خواهد بود. در این زمینه، هوش احساسی و عاطفی به مراتب از آی.کی....

هوش احساسی پایین

چگونه هوش احساسی پایین بر روی رابطه ی شما تاثیرگزار خواهد بود؟

هوش احساسی پایین مشکلی است که بر روی اکثر روابط یک فرد به خصوص روابط اجتماعی او تاثیر گزار خواهد بود. به گفته ی بعضی از متخصصان در این زمینه، هوش احساسی و عاطفی به مراتب از آی.کی.یو یا همان هوش درسی مهم تر است و شما را به موفقیت نزدیک تر یا دور تر خواهد کرد. پس نباید آن را دست کم بگیرید.راجع به آخرین باری که با یک نفر دعوا کردید یا جر و بحث داشتید فکر کنید و در مورد احساستان نیز موشکافانه فکر کنید. فقط خودتان هستید که می دانید در آن زمان چه احساسی داشتید. و یا آخرین باری که با فردی دچار کشمکش شده بودید ، نیز فکر کنید. شما هرگز نمی توانید احساس واقعی آن فرد را در آن لحظه درک کنید. در هر دو مورد، هوش عاطفی یا احساسی نقش مهمی در به وجود آمدن این تضاد ها و اختلافات دارند.

هوش احساسی در این که ما چگونه با دیگران برخورد می کنیم نقش اصلی را ایفا می کند. گاهی اوقات همکاران، کارمندان، دوستان، اعضای خانواده و دیگر آشنایان ممکن است با مهارت های احساسی پایین با دیگران وارد بحث و دعوا شوند و شرایط سختی را از نظر اجتماعی به وجود بیاورند و به خودشان و بقیه فشار های سنگین از نظر روحی وارد کنند. در موارد دیگر، حتی ممکن است مهارت های هوش احساسی خود شما نیز به کمی تمرین و کار کردن نیاز داشته باشد.
سطح هوش احساسی در یک فرد و مهارت های احساسی او مخصوص به خودش می باشد. یعنی در افراد مختلف سطح این هوش با دیگر افراد متفاوت است که به آن ای.کیو EQ نیز می گویند. در این قسمت از مجله دلگرم بعضی از نشانه های هوش احساسی پایین را به شما معرفی کرده ایم.

هوش احساسی

زیاد دعوا کردن

ممکن است افرادی را در دور و بر خودتان دیده باشید یا بشناسید که در هر لحظه گارد گرفته اند و آماده شکل گیری یک دعوا یا بحث هستند. دوستان، خانواده، همکاران، و یا حتی افراد ناشناسی که بک بار با ان ها برخورد داشته اید ، ممکن است این ویژگی ها را داشته باشند. این افراد به نوعی در خودشان پتانسیل دعوا و جر و بحث را می بینند و شاید غیر قایل باور باشد اما گاهی اوقات از آن لذت نیز می برند. علت این موضوع این است که افرادی که هوش احساسی پایینی دارند در هنگام دعوا در درک احساس طرف مقابل ضعف دارند و نمی توانند احساس طرف دعوا را در آن لحظه بفهمند ، به همین دلیل همیشه خود را در وسط دعوا می بینند چون که از درک احساس دیگران عاجزند.

درک نکردن احساس دیگران

افرادی که هوش احساسی پایین دارند ،کاملا به احساسات اطرافیان خود بی توجه هستند. در واقع اصلا فراموش می کنند که دیگران هم مثل خودشان دارای احساس و عاطفه هستند. هیچ گاه درک نمی کنند که همسرشان یا شریک عاطفی شان هم این حق را دارد که از دست او عصبانی شود . حتی در مورد همکارانشان نیز حق عصبانی شدن را کلافه شدن را قائل نیستند. شاید این موضوع همیشگی نباشد اما در اکثر مواقع و در بیش تر این افراد دیده شده که وقتی کسی از آن ها می خواهد که احساسش را درک کند ، عصبانی می شوند . به طور کلی ، احساسات دیگران برای یک فرد با هوش احساسی پایین کاملا بی معنا بوده و آن ها را عصبی می کند.

فکر کردن به این که دیگران بیش از حد حساس هستند

افرادی که هوش احساسی پایینی دارند به احتمال زیاد در شرایطی که شوخی کردن کاملا نا به جاست شروع به جوک گفتن و شوخی کردن می کنند. به عنوان مثال، ممکن است در مراسم خاکسپاری یا درست بعد از رخ دادن یک حادثه غم انگیز در کنار شما بنشینند و شروع به جوک گفتن کنند . زمانی که در برابر این عمل آن ها عصبی شویم و یا واکنش نشان دهیم ، این افراد به دلیل هوش احساسی پایینی که دارند ، به ما به چشم آدم های فوق العاده حساس نگاه می کنند. همان گونه که گفتیم درک احساس دیگران در هر شرایطی برای این افراد بسیار سخت است . برای همین کمی برایشان جای تعجب است که چرا نباید در این شرایط شوخی کنند یا بخندند و شادی را بروز دهند.

گوش نکردن به نظرات و دیدگاه های دیگران

افراد با هوش احساسی پایین همیشه فکر می کنند که حق با آن هاست و دیگران هیچ حقی ندارند. به همین دلیل همیشه با قدرت از جایگاه خود و حق خود دفاع می کنند. دفاعی که با کمی خودخواهی همراه است. از طرفی دیگر حتی برای دیگران قائل نیستند و از گوش دادن به حرف های دیگران اجتناب می کنند. اگر از درک نکردن طرف مقابلتان به شدت ناراضی هستید ، بهتر است این مورد را بدانید که آن ها در ذهن خود فقط خودشان را محق می دانند و این در درون آن ها کاملا شکل گرفته است. این افراد کاملا نسبت به احساس دیگران بدبین بوده و در صورت نظر دادن دیگران کاملا جبهه می گیرند.

سرزنش کردن دیگران بعد از یک اشتباه

افراد با هوش احساسی پایین معمولا درک این را ندارند که دیگران هم می توانند خطا کنند همان گونه که خودشان دچار اشتباه می شوند. وقتی که خطایی صورت می گیرد، اولین برخورد یا واکنش این افراد سرزنش کردن دیگران می باشد. آن ها اغلب شخصیت دیگران را تحقیر کرده و یا این که برخورد و واکنش دیگران را در مواجهه با شرایط مورد نقد قرار می دهند. ممکن است برای آن ها توضیح دهید که به غیر از این واکنشی که انجام دادید، هیچ راه بهتر و انتخاب بهتری نداشتید ولی باز هم آن ها متوجه نمی شوند که در چه شرایطی قرار داشتید. معمولا گرایش و تمایلی که این افراد به شانه خالی کردن از مسئولیت ها دارند باعث می شوند که همیشه نوعی احساس ناخوشایند با آن ها همراه باشد. به گونه ای که فکر می کنند همیشه طعمه بودند و قربانی یک ماجرا شدند.

ناتوانی در مواجهه با شرایط احساسی

برخوردار بودن از احساسات قوی ، چه در دیگران باشد و چه در وجود خودشان، برای افرادی که هوش احساس پایینی دارند ، غیر قابل درک می باشد. گاهی اوقات این ناتوانی در درک احساسات و عواطف دیگران باعث می شود که این افراد از قرار گرفتن در شرایط و موقعیت های احساسی بتنرسند و از آن دوری کنند. به عبارت دیگر این افراد واهمه دارند که در موقعیت های احساسی گیر بیافتند. به همین دلیل راهی که برای این موضوع در پیش می گیرند این است که احساسات واقعی خود را از دیگران پنهان می کنند . این رایج ترین رفتار این افراد در مواجهه با شرایط احساسی می باشد.

طغیان های احساسی ناگهانی

توانایی نظم بخشیدن به احساسات یکی از پنج اصل اساسی هوش احساسی می باشد. افرادی که از هوش احساسی پایینی برخوردار هستند، اغلب در برابر فهمیدن و کنترل کردن احساساتشان مقاوت می کنند. ممکن است در برخورد با این افراد حداقل یک بار با یک انفجار یا طغیان احساسی از طرف آن ها مواجه شوید که به نظر می رسد خودشان هم قادر به کنترل کردن آن نیستند. پس خود را آماده کنید تا در صورت بروز این احساسات متعجب نشوید و نترسید. این واکنش برای این افراد کاملا طبیعی و رایج است.

ناتوانی در حفظ روابط دوستانه

به دلیل این که افراد با هوش احساسی پایین از نظر دیگران افرادی کاملا بی احساس و آزار دهنده هستند، برای همین دوستی با این افراد هیچ گاه پایدار نخواهد ماند. در واقع کسی تمایل به ادامه ی دوستی با این افراد ندارد. روابط دوستانه ی نزدیک به داد و ستد های متقابل نیاز دارند . به این معنا که هر دو طرف در دوستی باید برای یک دیگر مایه بگذارند و همه ی مسئولیت ها به عهده ی یک نفر نباشد. این افراد باید احساساتشان را با یک دیگر شریک شوند، غم خوار یک دیگر باشند، از لحاظ احساسی یک دیگر را ساپورت کنند، تمام این مواردی که ذکر شد، چیزهایی هستند که افراد با هوش احساسی پایین از انجام آن عاجز هستند.

دل رحم و یک دل نبودن

به علت این که افراد با هوش احساسی پایین نمی توانند احساس دیگران را درک کنند ، ممکن است در طول زندگی متوجه شوند یا از دیگران بشنوند که اصلا انسان دل رحم و دلسوزی نیستند. برای این افراد غیر ممکن است که بتوانند خود را جای دیگران بگذارند و احساسات آن ها را درک کنند.
هوش احساسی پایین در خیلی از مراحل زندگی باعث اتفاقات ناخوشایند و دلخوری ها می شود . گاهی اوقات باعث می شود که دیگران از این افراد کینه به دل بگیرند و به فکر انتقام باشند. محیط هایی مثل مدرسه، محل کار، خانواده، دوستی، و رابطه های احساسی و رمانتیک ، جاهایی هستند که به احتمال بالایی این افراد با مشکلات اساسی در آن مواجه خواهند شد. اگر فکر می کنید که مهارت های احساسی تان کمی ضعغیف است، بهتر است مقاله های بیش تری را در این باب مطالعه کنید.

در این رابطه بیشتر بدانید:

اصول روانشناسی برای یادگیری بهتر دانش آموزان

اصول روانشناسی دروغ

خصوصیات روانشناسی چشم رنگیها

روانشناسی رنگ ها

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits