دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
7 راه حل مؤثر برای مقابله با استرس و اضطراب
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این مقاله به 7 راه حل مؤثر و متنوع درباره استرس می‌پردازد.

چطور استرس و اضطراب را مدیریت کنیم؟

هرچند اجتناب از استرس در دنیای امروز تقریبا غیر ممکن است اما رها کردن این غول سرکش و آزاد گذاشتن آن هم، کار عاقلانه ای نیست. استرس روی شما چه تأثیری می‌گذارد؟ باعث می‌شود زود از کوره در بروید یا تمام انرژی و انگیزه درونیتان را نابود می‌کند؟ استرس هر چه که هست، زندگی را تلخ تر و سخت تر می‌کند. بنابراین بهتر نیست یاد بگیریم مدیریتش کنیم؟


پیشنهاد می‌کنم با این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با 7 نمونه از راه هایی که استرس را کنترل و مدیریت می‌کنند، آشنا کنم.

یاد بگیرید که «نه» بگویید!

اگر بیش از حد ضعیف و سست عنصر هستید و به بقیه یاد داده اید همیشه به شما تکیه کنند، بار سنگین کارها و مسئولیت های خودشان را به دوش شما بیندازند و هیچ وقت با جواب منفی شما به درخواستشان رو به رو نشوند، وقتش رسیده که نه گفتن را یاد بگیرید، چرا که نارضایتی و استرس بلافاصله بعد از بله گفتن های ناخوشایند از راه می‌رسند.

قهرمان بازی درنیاورید

سعی نکنید شبیه یک سوپرمن رفتار کنید، قبول کنید هیچ کس کامل نیست و همه ما نقص ها و البته استعداد هایی هم داریم. اینکه سعی کنیم همه را از خود راضی نگه داریم و از عهده هر کاری بربیاییم یک اشتباه بزرگ است که معمولاً به سرخوردگی و استرس و ناراحتی منجر می‌شود.

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش

این احتمالاً از همان راه حل هایی است که برای مقابله با استرس همیشه شنیده ایم اما کمتر آن را به کار گرفته ایم. حقیقت این است که بیست تا سی دقیقه فعالیت بدنی البته به صورت منظم راهی عالی برای مدیریت استرس است و برای کنترل وزن، فشار خون، بیماری قلبی، آرامش ذهن نیز بسیار مفید است. یک برنامه ورزشی منسجم نه تنها ما را در طول روز هشیارتر و متمرکزتر نگه می‌دارد، بلکه کمک می‌کند شب ها راحت تر و بهتر بخوابیم. اگر تنش و استرس بسیار زیادی را تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم پیاده روی تند یا شنا کردن آرام را امتحان کنید.

محدود کردن تغییرات

حتماً شما هم متوجه شده اید که هنگامی که تغییراتی ناگهانی در زندگی ما ایجاد می‌شود، استرس هم به دنبالش می‌آید. بنابراین بهتر است تصمیم بگیریم تا تغییرات زندگیمان را محدود کنیم. قبول دارم که برخی تغییرات اجتناب ناپذیرند و نمی‌توان از وقوعشان جلوگیری کرد اما گاهی می‌شود آن ها را اولویت بندی کرد و اجازه نداد همه تغییرات، با هم اتفاق بیفتند.

مدیتیشن و تمرکز

مدیتیشن و تمرکز با سایر ورزش ها متفاوت است. مدیتیشن ضربان قلب را کاهش داده و کمک می‌کند آرامش بیشتری داشته باشیم. همیشه مدیتیشن نیاز به باشگاه و مربی ندارد. گاهی خیره شدن به دریا، گوش کردن به موسیقی، نشستن روی نیمکت و آرام گرفتن نیز به معنای مدیتیشن است. تنها 10 تا 20 دقیقه مدیتیشن، استرس مزمن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تفریح کنید

تنظیم بخشی از روز یا هفته برای تفریح، یک راه حل عالی برای کاهش استرس است. مشخص کنید کدام تفریح یا سرگرمی لذت بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد، آن ها را انجام دهید و گاهی سعی کنید لذت ها و سرگرمی های جدیدی مثل باغبانی، آواز خواندن و نقاشی کردن را تجربه کنید.

تغذیه سالم را جدی بگیرید

تغذیه

تغذیه خوب یکی از بهترین راه ها برای کنترل و مدیریت استرس است. اگر احساس تنش و استرس زیادی می‌کنید، مصرف کافئین، شکر و غذاهای مضر را محدود کنید زیرا این مواد می‌توانند علائم فیزیکی استرس را افزایش دهند. به جای اینها بهتر است سبزیجات و میوه هایی مثل انواع مرکبات که غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در همین رابطه می‌توانید مقالات زیر را هم مطالعه کنید:

کاهش استرس با حرف های مثبت

خواص بی نظیر شکلات تلخ در کاهش استرس

اضطراب و استرس با ما چه می کند و راه حل آن چیست؟

عوارض خوابیدن همراه با استرس

ممنون که تا پایان، با این مقاله همراه بودید. امیدوارم از آن لذت برده باشید و در ضمن ضمناً خوشحال می‌شویم اگر تجربه و نظر خود را درباره راه های مقابله با استرس، با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

divider

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش روانشناسی مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits