دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جلوگیری از افسردگی با برقراری ارتباط عاطفی با این حیوانات خانگی

10 حیوان خانگی بامزه که می تواند شما را از افسردگی دور کند

جلوگیری از افسردگی با برقراری ارتباط عاطفی با این حیوانات خانگی
65
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درمان افسردگی با کمک 10 حیوان خانگی - درمان به کمک حیوانات خانگی می‌تواند به بهبود و کاهش افسردگی و خستگی کمک کند.

درمان افسردگی با کمک حیوانات خانگی

یکی از روشهای درمانی که چند سالی در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد ونتایج مطلوبی در این روش کسب شده است و هر روز بر کاربرد ودانش علمی آن افزوده می شود درمان بوسیله حیوانات خانگی است که به صورت علمی و تخصصی با این نام(Animal-assisted Therapy) خوانده میشود.ولی در زبان عامیانه به آن درمان بوسیله حیوانات خانگی و مونس انسان که مخفف شده با این نام pet therapy گفته میشود.

جای تاسف دارد که پت تراپی در کشور ما به هیچ وجه مورد توجه قرار نمیگیرد و خیلی افراد با این روش از درمان کاملا بیگانه هستند وبه کرارات گزارش و دیده شده که افرادی که خود رافردی با معلومات میدانند بخاطر عدم داشتن علم و معلومات در این روش درمانی بی نظیر برای انکه زیر سوال نروند این روش نوین را مورد تمسخر قرار می دهند و با افتخار هم منم منم میکنند(اینجا همون جایکه باید به این افراد گفت مدرکتو چند خریدی).

درمان افسردگی با حیوانات خانگی

تحقیقات گسترده و پر بار محققان در اقسا نقاط کشورهای مختلف جهان نشان داده که می‎توان پاره‎ای از مشکلات عاطفی و اختلالات روحی,افسردگی ,و پیش گیری الزایمر افراد را بوسیله حیوانات خانگی درمان و پیشگیری نمود. در علم روانشناسی و روانپزشکی عبارت pet therapy (درمان بوسیله حیوانات همدم) سالها است که در کشورهای دیگر جهان جای گاه خاص خود را تثبیت کرده ولحظه به لحظه علاقه محققان و پژوهشگران برای پی بردن به رمز و راز آن بیشتر اشکار میشود.

تحقیقات محققان بیانگر آن است که برقراری عاطفی و پیوند با حیوان در افراد گوشه گیر ومنزوی آنها را از حالت یکنواختی وسکون خارج نموده و قسمتی از نیازهای روحی انها را به صورت مداوم برآورده می‎کند. یک حیوان خانگی دست آموز می‎تواند با رفتارهایش محبت و عاطفه صاحب خود را به سبکی انحصاری جلب نماید وانسان با برقراری رابطه عاطفی و محبت گونه مداوم با حیوان مورد علاقه اش، احساسات درونی که همیشه با آن در ستیز بوده واز بیان خیلی چیزها دچار خجالت میشده ونمیتوانسته در مقابل انسانهای دیگر ابرازشان کندرا تخلیه بیانی کند و از این طریق روح و احساس مبارزگر خجالتی خود را ارضا و خالی نماید.

یکی ازعمده معضلات زندگی های صنعتی و شهر نشینی,احساس تنهایی و نیافتن مونس خوبی است که ادمی را درکندو این مشکل به وفور در میان انسانهای که بیشتر درزندگی شهری و صنعتی زندگی میکنند به چشم میخورد. احساس تنهایی در دراز مدت آثار تخریبی زیادی بر روح و روان و حتی جسم انسانها می‎گذارد و هر چه که به جلو پیشروی کند کم کم انسان دچار افسردگی میشود و زندگی‎اش تحت تاثیر قرار می‎گیرد. در جوامع وزندگی های کشور های غربیمدتی است که حیوانات دست آموز و خانگی به خانه‎های آنهاراه یافته و اشخاص زیادی علاقمند به داشتن حیوانات خانگی در منزل خود هستند.. غربی‎ها با نگهداری حیوانات توانسته‎اند قسمتی از خلاء عاطفی خود را اینگونه جبران نمایند.حال با دلگرم همراه باشید تا ده حیوان خانگی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید مانند یکی از اعضای خانواده آن ها رو دوست بدارید و از آن ها نگهداری کنید و ارتباط عاطفی خوبی برقرار کنید.

معرفی 10 حیوان خانگی برای مبارزه با افسردگی و تنهایی

سنجاب

 درمان افسردگی با حیوانات
درمان افسردگی با حیوانات

سَنجاب یکی از انواع جوندگان است از خانواده سنجابان (Sciuridae) و جنس آن جنس سنجاب‌ها (Sciurus) نام دارد. این حیوان معمولاً بر بالای درختان زندگی می‌کند و از مشخصات آن داشتن دم بلند و پر پشت و دستهای کوتاه و پاهای قوی و تنومند و موی ظریف بدن و گوشهای برجسته احاطه شده با پشم و چشمهای بزرگ است.

سگ

 درمان افسردگی با حیوانات
درمان افسردگی با حیوانات

سگ (نام علمی: Canis lupus familiaris) زیرگونهٔ اهلی گرگ‌ها و پستانداری از راستهٔ سگ‌سانان است. سگ نخستین جانوری است که به دست انسان اهلی شد. سگ‌ها از متنوع‌ترین جانوران زمین هستند که میراث چند هزار سال مداخله انسان در روند جفت‌گیری و پرورش این جانور است.

گربه

 درمان افسردگی با حیوانات
درمان افسردگی با حیوانات

گُربهٔ اهلی جانوری اهلی از خانواده گربه‌سانان و یک حیوان گوشت‌خوارسان است. گربه از ۶ تا ۷ ماهگی بالغ شده و توانایی همانندزایی دارد. ماده‌ها تا ۸ سالگی و نرها تا ۱۰ سالگی توانایی جفت‌گیری دارند. دوره بارداری گربه بین ۶۱ تا ۶۸ روز (میانگین ۶۳ روز) است.امروزه حدود ۶۰۰ میلیون گربه در سراسر دنیا پراکنده‌اند و تقریباً در هر جایی که انسان‌ها زندگی می‌کنند، بود و باش دارند.

عروس هلندی

 درمان افسردگی با حیوانات
درمان افسردگی با حیوانات

عروس هلندی (نام علمی: Nymphicus hollandicus) از خانوادهٔ طوطی‌های کاکل‌دار و کوچکترین عضو این خانواده از نظر جثه در استرالیا می‌باشد. این پرندگان به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارند و تکثیر آن‌ها نیز به نسبت آسان می‌باشد. این پرندگان پس از مرغ عشق محبوب‌ترین پرندگان زینتی محسوب می‌شوند.

مرغ عشق

 درمان افسردگی با حیوانات
درمان افسردگی با حیوانات

مرغ عشق(نام رایج در ایران), به لاتین Melopsittacus undulatus یا باجریگار(به انگلیسی: budgerigar) و نیز باجی(به انگلیسی: budgie) پرنده‌ای است اهلی از نژاد کوکوتله. وطن اصلی این پرنده همچون بسیاری از کوکوتله سانان دیگر، قارّه استرالیا است.

همستر

همستر

همستر (Hamster) یا موش بزرگ به گروهی از جوندگان گفته می‌شود که به زیرخانواده موش سانان تعلق دارد. همسترها ۲۵ گونه دارد که در شش یا هفت سرده دسته‌بندی شده‌اند.همستر جانوری پگاه‌رو است و در طول روز زیر زمین باقی می‌ماند تا مورد حمله شکارچیان قرار نگیرد. در طبیعت بیرون این جانور در درجهٔ اول از دانه‌ها، میوه‌ها و گیاهان تغذیه می‌کند و پس از آن گاهی به سراغ حشرات زیر زمین می‌رود. این جانور دارای جیب دهانی است به گونه‌ای که تا شانه‌هایش کشیده شده‌است و از آن برای جابجایی مواد خوراکی در هنگامی که در پناهگاهش زندگی می‌کند استفاده می‌کند.

بز

 درمان افسردگی با حیوانات
درمان افسردگی با حیوانات

بُز (نام علمی: Capra aegagrus hircus) حیوانی است اهلی از راستهٔ زوج‌سُمان (Artiodactyla)، خانوادهٔ گاوسانان (Bovidae)، زیرخانوادهٔ بزیان (Caprinae)، جنس بزها (Capra).به بچه‌بز یا بزِ خردسال، بُزغاله گویند. به بزغالهٔ شیرمست یا بزغاله شش‌ماهه کهره می‌گویند. بز نر بالغ نیز «پازن» و بز غالب(آلفا) گله تکشاد یا تَکّه نام دارد.

خرگوش

خرگوش

خَرگوش پستانداری است علفخوار، از تیره خرگوشان (Leporidae) و دارای اندامی شبیه به گربه و گوش‌های دراز و لب‌های شکافدار. دست‌های خرگوش از پاهایش کوتاهتر است؛ و بسیار تند حرکت می‌کند، و دارای انواع مختلف است. در حدود ۶ تا ۸ بچه به دنیا می‌آورد.

لاک پشت

لاک‌پشت‌ها

لاک‌پشت‌ها، سنگ پشت یا کَشَف‌هاسرده‌ای هستند از راستهٔ لاک‌پشت‌سانان (Testudines).لاک‌پشت‌سانان از بی‌کمانان هستند، آب‌پرده‌دارانی (خزندگانی) با لاک استخوانی پشتی و لاک استخوانی شکمی هستند که کمربند اندام حرکتی آنها درون دنده‌هاست و دندان ندارند.

ماهیان آکواریومی

10 حیوان خانگی بامزه که می تواند شما را از افسردگی دور کند

ماهی‌ نام یک دسته از جانداران خون‌سرد آبزی است. ماهی‌ها به کمک باله در آب حرکت می‌کنند که هنگام دور زدن از باله‌های سینه‌ای و هنگام حرکت سریع از بالهٔ دمی استفاده می‌کنند. پوست بدن ماهی‌ها از پولک پوشیده شده‌است و لغزنده است. ماهی‌ها با آب‌شش‌های دو طرف سر خود تنفس می‌کنند. ماهی‌ها در آب تخم‌ریزی می‌کنند و از هر تخم یک ماهی متولد می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (65 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نگار | ۲ سال پیش
سلام نظرتون راجع به کبوتر چیه
2
0
ستایش | ۳ سال پیش
من خیلی دوس داشتم اردک نگهداری کنم اما مادرم از اردک بدش میاد الان نظرمون روی سگ هاسکی که خیلی خیلی دوس دارم حیاطمون زیاد بزرگ نیست ولی باز خوبه از کرونا هم میترسم اما میگن به انسان نمیزنه ایا درسته ؟
3
5
پاسخ ها:
Rana | ۳ سال پیش
سگ هاسکی به نظر من نگیرید چون این بنده خداها عاشقه سرمان بعد تو محیط گرم باشن مثل ایران واقن اذیت میشن به نظر من هاسکی مناسب نیست چون گناه داره
0
19
آذر | ۴ ماه پیش
برای داشتن حیوون، فقط علاقه خودمون کافی نیست باید شرایط نگهداری حیوون هم داشته باشیم، مثل جای بزرگ. که طفلی ها اسیر نشن
0
0
آذر | ۴ ماه پیش
اردک هم اصلا خوب نیست‌. من تجربه شو داشته م. وحشتناک صدا میدن. مخصوصا ماده هاشون
0
0

hits