دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اختلال شخصیت B اختلالی شایع و مزمن است

انواع و نشانه‌های اختلالات شخصیتی خوشه B چیست؟

اختلال شخصیت B اختلالی شایع و مزمن است
5
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اختلالات شخصیت عبارتند از مجموعه اختلال‌های روان شناختی که ویژگی اصلی آن‌ها رفتارهای خشک و غیرقابل انعطاف است. این رفتارها به اشخاص آسیب می‌رساند، چون مانع سازگاری آن‌ها با الزام‌های زندگی روزانه می‌شود و روابط آن‌ها را با دیگران مختل می‌سازد.

فرد مبتلابه اختلال شخصیت خوشه‌ای B ممکن است مشکلاتی در کنترل احساسات خود داشته و رفتارهای ظاهراً غیرمنطقی را نشان دهد. اگر درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد مشکلات ارتباطی شود. اختلال شخصیت یک وضعیت سلامت روانی است که بر شخصیتی که فکر می‌کند، رفتار می‌کند و به دیگران مربوط می‌شود، تأثیر می‌گذارد. انواع مختلف اختلالات شخصیت وجود دارد. برای کمک به تشخیص پزشکان آن‌ها را به گروه‌های مختلف به نام خوشه‌ها سازمان‌دهی می‌کنند.

این مقاله به بررسی انواع مختلف اختلالات شخصیت خوشه‌ای B، علائم آن‌ها و نحوه درمان آن‌ها می‌پردازد. همچنین برخی از مکانیسم‌های مقابله‌ای را که ممکن است به افراد دارای شرایط و عزیزان آن‌ها کمک کند، را در نظر می‌گیرد.

اختلالات شخصیتی خوشه‌ای B چیست؟

اختلالات شخصیتی خوشه B با رفتار بسیار عاطفی یا بی‌ربط مشخص می‌شود.اختلالات شخصیتی خوشه‌ای گروهی از شرایط سلامت روان هستند که بر احساسات و روابط بین فردی تأثیر می‌گذارد.پزشکان از یک کتابچه راهنمای تشخیصی به نام «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی»، نسخه پنجم یا (DSM-5) برای کمک به تشخیص شرایط سلامت روانی استفاده می‌کنند.

Personality disorders

DSM سه خوشه اصلی اختلالات شخصیت را تعریف می‌کند:

  1. خوشه A: افرادی که در این خوشه تشخیص داده می‌شوند تشخیص اختلال شخصیتی در آن‌ها ممکن است در ارتباط با دیگران دشوار باشد. آن‌ها ممکن است به‌گونه‌ای رفتار کنند که ازنظر دیگران عجیب‌وغریب یا پارانویا باشند.
  2. خوشه B: افرادی که با اختلالات شخصیتی خوشه B تشخیص داده می‌شوند دشوار است که احساسات خود را تنظیم کنند؛ که این ممکن است مشکلات ارتباطی ایجاد کند. آن‌ها ممکن است به طریقی رفتار کنند که ازنظر دیگران بیش‌ازحد عصبی، دراماتیک و یا ناکارآمد باشند.
  3. خوشه C: افراد مبتلابه اختلالات شخصیتی خوشه‌ای C ممکن است توسط دیگران به‌عنوان غیراجتماعی یا غیرقابل‌انکار دیده شوند. آن‌ها ممکن است بسیار مضطرب باشند و رفتار ترسناکی داشته باشند.در هر خوشه‌ای، یک اختلال شخصیت مرتبط وجود دارد. این مقاله به اختلالات شخصیتی خوشه B می‌پردازد.

چهار نوع اختلالات شخصیتی خوشه B وجود دارد:

  • اختلال شخصیت ضداجتماعی
  • اختلال شخصیت مرزی
  • اختلال شخصیت هیستریک
  • اختلال شخصیتی خودشیفتگی

علائم

تجربه علائم اختلال شخصیت ممکن است موجب سر زدن رفتارهایی از فرد شود که برای آن و دیگران ترسناک است.درک علائم اختلالات شخصیت خوشه‌ای B ممکن است به فرد کمک کند که به دنبال درمان باشد. افزایش آگاهی از علائم ممکن است به دوستان و خویشاوندان که از اختلال شخصیت خوشه‌ای B برخوردار هستند کمک کند.علائم هر یک از اختلالات شخصیتی خوشه‌ای B در زیر در نظر گرفته‌شده است.

اختلال شخصیت ضداجتماعی

فرد مبتلابه اختلال شخصیتی غیرعادی ممکن است رفتارهایی را انجام دهد که نشان دهد آن‌ها به نیازهای دیگران اهمیت نمی‌دهند.

فرد مبتلابه این بیماری ممکن است:

  • دروغ یا دست‌کاری در حقیقت
  • شکستن قوانین و یا دیگر کنوانسیون‌های اجتماعی
  • دیگران را فریب دهد
  • از نام‌های جعلی برای فرار از دیگران استفاده کند
  • ممکن است به نظر برسد که آن‌ها در این راه به نفع خود عمل می‌کنند.

فردی که با این وضعیت الگوهای رفتاری ایجاد می‌کند که عبارت‌اند از:

  • خشونت‌آمیز
  • تحریک‌کننده
  • بی‌مسئولیت
  • فرد مبتلابه اختلال شخصیتی غیرعادی معمولاً نمی‌داند و یا احساس ناراحتی می‌کند. اگر درمان نشوند، رفتار آن‌ها ممکن است با مواجهه با قانون باشد.

اختلال شخصیت مرزی

  • فرد مبتلابه اختلال شخصیت مرزی ممکن است در حفظ روابط مشکل داشته باشد؛ زیرا رفتار آن‌ها ممکن است تغییر یابد.
  • فرد مبتلابه اختلال شخصیت مرزی ممکن است از اعتمادبه‌نفس پایین و حس شکننده‌ای را احساس کند. این احساس‌ها در مورد خودشان ممکن است بر روابط آن‌ها تأثیر بگذارد.

احساس آن‌ها در مورد خودشان شامل:

  • ترس از رها شدن یا تنهایی
  • پوچی
  • در مورد چگونگی رفتار آن‌ها با دیگران پارانویید است

این احساس‌ها منجر به الگوهای فکر ناسالم و واکنش شدید به تنش بین فردی می‌شود.آن‌ها ممکن است باخشم شدید یا غم و اندوه به چیزهایی که دیگران می‌گویند و یا انجام می‌دهند، واکنش نشان دهند و البته غالباً به مردم آسیب نمی‌رسانند.این واکنش‌های هیجان‌انگیز می‌تواند در روابط مشکل ایجاد کند. افرادی که با فردی که دارای اختلال شخصیت مرزی هستند وقت خود را صرف می‌کنند، رفتار خود را تغییرمی دهند.تنش بین فردی ممکن است باعث ایجاد الگوهای ناپایدار در خلق‌وخوی با دوره‌های طولانی و کم شود.گاهی اوقات فرد مبتلابه اختلال شخصیت مرزی ممکن است درباره رفتارهای خودخواهانه صحبت کند یا انجامش دهد. آن‌ها ممکن است افکار خودکشی را تجربه کنند و در معرض این احساسات هستند.

همچنین بخوانید:

معرفی چند کتاب برتر در زمینه موفقیت

آیا من آدم خشنی هستم؟+ تست روانشناسی

روانشناسی شخصیت چیست ؟

اختلال شخصیت هیستریک

یک فرد مبتلابه اختلال شخصیت هیستریکی احتمالاً به شیوه‌ای که فرد به دنبال توجه است رفتار می‌کند که همیشه مناسب نیست.

صفات زیر ممکن است در یک شخص با این شرایط قابل‌توجه باشد:

  • دارای رفتار است که بیش‌ازحد احساسی یا ازنظر جنسی تحریک‌آمیز است
  • سخنرانی که در آن از بسیاری از عبارات برجسته و تأکید استفاده می‌کند
  • بیش‌ازحد علاقه‌مند به بیان نظرات قوی است که ممکن است به نظر بی‌اساس برسد
  • باور کردن و رفتار کردن به‌طوری‌که مردم به آن‌ها نزدیک‌ترند
  • مثل اختلال شخصیت مرزی، این وضعیت نیز به رفتار خودکشی مرتبط است. اگر یک فرد مبتلابه اختلال شخصیت هیستریک باشد ممکن است تجربه‌ای از افکار خودکشی داشته باشد.

اختلال شخصیتی خودشیفتگی

فرد مبتلابه اختلال شخصیت نارسیسیس احتمالاً به نحوی رفتار می‌کند که بیانگر این است که معتقدند آن‌ها برتر از دیگران هستند:

  • انتقاد از انتقادات
  • معتقدند که آن‌ها بسیار مهم هستند
  • تمرکز بر روی برنامه‌های بزرگ و چشم‌انداز موفقیت
  • نیاز جدی به تحسین دارند
  • احساس حق‌به‌جانب دارند
  • با همدردی کردن با دیگران مشکل‌دارند
  • افراد مبتلابه اختلال شخصیت خودشیفتگی ممکن است احساس کنند که دیگران، از آن‌ها استفاده می‌کنند تا موقعیت خود را بهبود ببخشند.

روانشناسی شخصیتی

علل

علت دقیق اختلالات شخصیتی را نیافته‌اند. بااین‌حال، محققان بر این باورند که احتمالاً تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی قرار دارند.

بعضی از مطالعات برخی از عوامل بالقوه علت را دربرمی گیرد:

ترومای جنسی

مطالعه سال 2002 نشان می‌دهد که ارتباط بین ترومای جنسی و اختلالات شخصیت وجود دارد.

سوءمصرفی کلامی در دوران کودکی

در سال 2001، ارتباط بین سوءاستفاده کلامی دوران کودکی و خطر اختلال شخصیت یافت شد.

توسعه مغز

یک مطالعه 2017 نشان داد افرادی که با اختلال شخصیت تشخیص داده می‌شوند نوع مشابهی از رشد مغز را به اشتراک می‌گذارند.

سابقه خانوادگی

یک مطالعه 2017 نشان داد که داشتن یک خواهر و برادر با اختلال شخصیت در ارتباط با توسعه اختلالات شخصیت است.

تحقیق بیشتر برای درک علل اختلالات شخصیت به‌طور کامل ضروری است.

تشخیص

تشخیص بعضی از علائم ذکرشده در بالا به این معنی نیست که فرد دارای خوشه B است.

رفتار

بحث درمانی و درمان رفتارشناختی گزینه‌های درمان هستند که ممکن است به افراد مبتلابه اختلالات شخصیتی خوشه‌ای کمک کند.طیف وسیعی از درمان‌ها برای اختلالات شخصیتی خوشه B وجود دارد. شاید روشی برای کسی مناسب باشد که ممکن است برای فرد دیگری به کار نیاید، به همین دلیل یک پزشک به افراد کمک می‌کند تا بهترین درمان را پیدا کنند.

درمان‌های موجود عبارت‌اند از:

بحث درمانی

بحث درمانی یا روان‌درمانی به شخص اجازه می‌دهد تا احساسات خود را به درمانگر بیان کند. درمانگر به افکار و احساسات فرد بدون قضاوت گوش می‌دهد و ممکن است مشاوره دهد.

درمان رفتاری شناختی (CBT)

این روش به فرد کمک می‌کند تا الگوها و فکر خود را برای یافتن راه‌های عملی برای تغییر رفتار خود موردبررسی قرار دهد.

درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT)

این روش به افراد مهارت‌های جدیدی را، باهدف ایجاد تغییرات مثبت در زندگی می‌آموزد.

دارو

داروهای خاص برای اختلالات شخصیتی وجود ندارد. بااین‌حال، تثبیت‌کننده‌های خلق‌وخو، ضدافسردگی‌ها، داروهای ضد روان‌پریشی و داروهای ضد اضطراب ممکن است نشانه‌های خاصی را بهبود بخشد یا ممکن است در صورت وجود اختلالاتی مانند اضطراب یا افسردگی استفاده شود.

مقابله و حمایت

صحبت کردن با پزشک و دسترسی به درمان اولین گام برای مقابله با اختلال شخصیت است.گاهی اوقات ممکن است شخص احساس کند که یک دوست عزیز در معرض اختلال شخصیت است و مرز شخصی را ازدست‌داده است. درصورتی‌که این مورد باشد، باید در مورد آن صادق باشد و در مورد وضعیت بیمار بدون تصویب قضاوت مشورت کند.ذهنیت، مراقبه و تمرین نیز ممکن است به بهبود کلی وضعیت سلامت روانی فرد کمک کند.

چشم‌انداز

در صورت عدم درمان، اختلالات شخصیتی خوشه B برای فرد ممکن است حفظ روابط مثبت سخت باشد. اما با درمان، بسیاری از افراد مبتلابه اختلالات شخصیتی خوشه‌ای B می‌توانند وضعیت خود را به‌خوبی کنترل کنند.

فرد مبتلابه اختلال شخصيت خوشه‌ای B می‌تواند سالم، شاد، روابط با حمايت، درمان و درک درست را به دست آورد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits