دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم افسردگی در زنان
7
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علائم افسردگی در زنان:علت های اصلی افسردگی در زنان + درمان/برای دانستن بیشتر راجع به افسردگی در زنان و درمان آن با دلگرم همراه باشید.

علت های اصلی افسردگی در زنان + درمان

برای دانستن بیشتر راجع به افسردگی در زنان و درمان آن با دلگرم همراه باشید.

افسردگی و درمان آن در زنان

افسردگی و درمان آن در زنان

چرا زنان به افسردگی نزدیک ترند؟

زنان بیش از مردان احساساتی هستند. آنها بیشتر تحت استرس های کاری و رابطه هایشان قرار می گیرند. زنان مجبورند زندگی خود را متعادل کنند و به همین دلیل بیشتر از افسردگی رنج می برند. هر زن باید از نشانه های افسردگی آگاه باشد تا از آن جلوگیری کند.

امروزه بیشتر خانم ها بیش از پیش فشارهای روانی داخل و خارج خانه را تحمل می کنند و بیشتر ممکن است دچار افسردگی یا مشکلات روان شناختی می شند. البته فیزیولوژی بدن آنها نیز از نظر هورمونی، شرایط را برای بروز افسردگی و اختلال های خلقی مهیا می کند. شواهد نیز نشان داده میزان بروز افسردگی در خانم ها تقریبا 2 برابر آقایان است.

پس لزوم شناخت خلق و خوی خانم ها و توجه به تغییرات هورمونی و اقدام به موقع اطرافیان می تواند تا حدود زیادی سطح سلامت روان خانم ها را بالا ببرد. برای توضیح بروز افسردگی در خانم ها باید از 3 دیدگاه بیولوژیک، روان شناختی و اجتماعی به آن پرداخت.

افسردگی و درمان آن در زنان

علت های اصلی افسردگی در زنان

1. اختلالات خواب

این نشانه در بین بیشتر زنان متداول است. به دلیل افسردگی ، زنان نمی توانند درست بخوابند. یا زیاد می خوابند و یا اصلا نمی خوابند. به گزارش پرشین وی این عامل سلامت ذهن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.همچنین این دلیل سطح ناکامی در کارهایشان را نیز افزایش می دهد.

2. احساس خستگی

بیشتر زنان در اثر افسردگی احساس ضعف و خستگی می کنند.به گزارش پرشین وی این نشانه می تواند مربوط به استرس باشد و در زنان احساس درماندگی ایجاد می کند. آنها دوست ندارند کاری انجام دهند و در سراسر روز احساس کسالت و گیجی می کنند.

3. سرزنش کردن

زنان وقتی دچار افسردگی باشند، اغلب خود را برای همه چیز سرزنش می کنند و در برابر موقعیت ها درمانده می شوند. در هر کاری که انجام می دهند یک گناه وجود دارد. این نشانه می تواند منجر به افکار خود کشی نیز شود.

4. احساس ناراحتی و نگرانی

زنانی که از افسردگی رنج می برند تمام مدت احساس ناراحتی دارند. همه چیز را به شیوه منفی می بینند. آنها در هر موقعیتی نگران و بی قرار می شوند. به گزارش پرشین وی احساسات خود را پنهان می کنند و بیهوده می گریند.

5. مشکل در تصمیم گیری

آنها در تصمیم گیری های کوچک نیز دچار مشکل می شوند و تمرکز بر روی مسائل کوچک را نیز سخت می یابند و ذهن قاطعی ندارند. بهترین راه اجتناب از این مشکل آرام سازی ذهن است.

6. قاعدگی های نامنظم

بسیاری از زنان به دلیل افسردگی قاعدگی های نامنظم و به تاخیر افتاده دارند. این می تواند همراه با عدم تعادل در هورمون های بدن باشد.

7. رفتار بی تفاوت ونه چندان خوب

زنانی که افسرده هستند، رفتار بی تفاوتی از خود بروز می دهند. آنها سر هر چیز کوچک بدخلق می شوند. دوست دارند تنها باشند و به درستی با مردم صحبت نمی کنند. احساس تنهایی نیز دارند.

8. مشکلات گوارشی

در افسردگی مزمن ، بسیاری از زنان با مشکلات گوارشی روبه رو می شوند. افسردگی می تواند یبوست نیز ایجاد کند چرا که در عملکرد نرمال بدن اختلال وجود دارد.

9. اضطراب و خیال پردازی

زنان دچار افسردگی بیشتر تمایل به خیال پردازی دارند که می تواند موجب حملات نگرانی و اضطراب در آنها شود.به گزارش پرشین وی آنها بدون دلیل دچار ترس می شوند و در تمام مدت کناره گیری می کنند. در هر فعالیتی از خود اشتیاق نشان نمی دهند. این نشانه اغلب در افسردگی مزمن بیشتر دیده می شود.

بهترین روش برای مقابله با افسردگی ، کنترل استرس است. امروزه استرس دلیل اصلی افسردگی محسوب می شود. ذهن خود را آرام کرده تا از افسردگی جلوگیری کنید.

افسردگی و درمان آن در زنان

بررسی علت های دیگر افسردگی


عوامل متعددی چون ارث ، محیط ، شخصیت فرد و اجتماع در بروز افسردگی دخالت دارند .


الف) ارث


امکان بروز افسردگی در فردی که سابقه‌ ابتلایبه اینبیماری را در خانواده خود داشته ، زیاد است ( به ویژه نوع دو قطبی )با توجه به اینکه افرادی که سابقه ژنتیکی ندارند نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند .


ب) محیط


عوامل ایجاد کننده ی فشار روانی در زندگی همه یما وجود دارد که از جمله ی آنهامی توان بهاز دست دادن عضوی از خانواده و دارایی ، اشکال در برقرار کردن ارتباطبا اطرافیان ، مشکلات مالی و تغییر چشمگیر در شیوه و سبک زندگیاشاره کرد که این هااز جمله عوامل مهم تلقی می شوند. به علاوه ، اعتیاد در۳/۱ مواردمنجر بهبیماری افسردگی خواهد شد .


ج) عامل های روانی – اجتماعی


یک انسان منفی باف ، از اعتماد به نفس پائینی برخوردار است و نمی تواند وقایع زندگی خود را در دست بگیرد . دیدگاه و نگرش منفی سبب می شود که اثر عوامل استرس زا بیشتر شده و تندرستی فرد به خطر بیفتد . پژوهشگران معتقدند که منفی بافی در کودکی شکل گرفتهو پرورش دختران به شیوه های سنتی سبب بروز این گونه تفکر و دیدگاه خواهد شد .

افسردگی و درمان آن در زنان

آنچه زنان درباره افسردگی باید بدانند:

افسردگی و درمان آن در زنان


تنوع عوامل موجود در زندگی یک زن نفش مهمی در بروز افسردگی ایفا می کند . عوامل خاصی مانند تولید مثل ،‌ هورمون های ژنتیک و شخصیت ، عوامل بیولوژیکی و رنج هایی که زنان در زندگی خود متحمل می شوند قابل توجه اند . البته زنان بسیاری هستند که با این عوامل روبه رو شده اما هیچکدام از عوامل بیماری افسردگیدر آنها مشاهده نمی شود.

بلوغ و افسردگی


پیش از بلوغ ، دختران و پسرانکمتر دچار افسردگی می شوندواین نسبتدر سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی تغییر می کند . در سن ۱۵ سالگی دختران دو برابر پسران به این بیماری مبتلا می شوند؛ البته در دوره‌ بلوغ، نقش ها و انتظارهای فرد به طور چشمگیریتغییر پیدا می کند.

و فشار روانی ناشی از بلوغ ، شکل گیری هویت فرد ، تشکیل اندام های جنسی ، جدا شدن از خانواده واستقلال در تصمیم گیری ،پسران و دختران را درگیر می سازد . تغییرات هورمونی ، ذهنی و جسمی نیز فشار روانی خاص خود را ایجاد خواهد کردو به علت ظرافت های خاص دختران بیش از پسران علائم افسردگی ، اضطراب و اختلال های گوارشی را نشان می دهند.

دوره میانسالی و نقش روابط اجتماعی و محیط های شغلی


پژوهشگران معتقدند که علت بروز افسردگی در زنان ، آسیب پذیرتر بودن آنان نیست بلکه بیشتربستگی به فشاری دارد که با آن روبه رو می شوند . مسئولیت بیش از حد در محیط کار یا در منزل ، جدا شدن از همسر و به تنهایی مسئولیت پرورش فرزند یا فرزندان را به عهده گرفتن ،‌ مراقبت از والدین یا فرزندان از جمله فشارهایی هستند که زنان را متأثر می سازد .

کیفیت زندگی مشترک نیز تأثیر قابل توجهی بر ابتلا بهاینبیماری دارد . اگر زن وشوهر روابط دوستانه ، محکم و همراه با اعتماد دو جانبه نداشته باشند ، از زندگی مشترک خود احساس رضایت نمی کنند و در نتیجه میزان خطر ابتلا به افسردگی افزایش خواهد یافت.

دوره های تولید مثل


دوره های تولید مثل زنان مانند تخمک گذاری ، ‌دوره قاعد گی ، دوره بعد از وضع حمل ، یائسگی و حتی عقیم شدن ، نوسان هایی را در روحیه و خُلق زنان ایجاد می کند و ممکن است در دوره های کوتاه مدت به بروز افسردگی منجر شود . بنا به نظر محققین ، هورمون ها بر مغز اثر گذاشته ، روحیه و احساسات فرد را تغییـر می دهد و رابط های شیمیایی مغز تحت تأثیر هورمون ها قرار می گیرند .

بیشتر زنان در دوره قاعد گی با تغییرهای جسمی و رفتاری زیادی مواجه می شوند که گاه به صورت احساس افسردگی و تحریک پذیری بروز می کنند . این تغییرها پس از تخمک گذاری ایجاد شده و تا زمان شروع قاعد گی شدیدتر می شوند . تغییر روحیه ، پس از وضع حمل نیز به صورت گذرا بروز می کند .

علاوه بر این ،‌ دوره نگهداری از فرزند به دلیل دشواری ها و استرس های خاص خود می تواند خطر ابتلا به بیماری راافزایش دهد ، به ویژه در افرادی که سابقه ابتلا به دوره های کوتاه مدت افسردگی را ذکر می کنند .

نقش عوامل نژادی ، اجتماعی و فرهنگی


نژادهای مختلف از نظر ابتلا به افسردگی متفاوت اند . از نظر اجتماعی و فرهنگی ، زنانی که در دوره ی‌کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند ، بیش از سایرین به افسردگیمبتلا می شوند چنانچه این آزارها باعث تخریب اعتماد به نفس شدهو احساس پوچی در فرد ایجاد می کند . به علاوه احساس گناه ، ‌سرزنش خویشتن و انزوای اجتماعی را نیز به دنبال دارد .

پرورش یافتن در یک خانواده بی کفایت نیز از جمله عوامل مهم ابتلا به افسردگی در سالهای بعدی عمر به حساب می آید .
فقر و پائین بودن سطح زندگی نیز دستاوردهایی جز فشارهای روانی ، انزواطلبی ، عدم دستیابی به منابع جدید را به همراه نخواهد داشت . در بین افراد کم درآمد ناامیدی ، ناراحتی و نارضایتیبه ویژه کسانی که مورد حمایت اجتماعی قرار نگرفته اند ، رواج دارد .

سالخوردگی و افسردگی


در دوره ی‌سالخوردگی ، زمانی که فرزندان یکی پس از دیگری خانه و خانواده را ترک می کنند، زن با یک خانه ی تهی مواجه خواهد شد . برخی از زنان که مستعد ابتلا بهبیماریافسردگی هستند، با از دست دادن هویت و هدف زندگی روبه رو می شوند . البته بسیاری از سالمندان از زندگی خود رضایت دارند و آنچه اهمیت دارد این است که نباید افسردگی را با واکنش های طبیعی ناشی از مشکلات اقتصادی ، جسمی و اجتماعی اشتباه کرد .

افسردگی و درمان آن در زنان

یا افسردگی ارثی است؟

افسردگی ممکن است در افراد خانواده به ارث برسد. هنگامی که افسردگی موروثی است از بین سنین 15 تا 30 سالگی اثر خود را نشان می دهد. افسردگی در میان اعضای خانواده بیشتر در میان زنان رخ می دهد.

افسردگی و درمان آن در زنان

افسردگی زنان چه فرقی با افسردگی در مردان دارد؟

افسردگی زنان با افسردگی با مردان فرق دارد. این فرق به قرار زیر است:

  • افسردگی زنان زودتر رخ می دهد و بیشتر به طول می انجامد و احتمال بازگشت آن بیشتر است و بیشتر اوقات با حوادث پر از استرس زندگی و حساسیت به تغییرات فصلی در ارتباط است.
  • زنان بیشتر احساس گناه و بیشتر اقدام به خودکشی می کنند هرچند در واقع زنان کمتر از مردان خود را می کشند.
  • افسردگی زنان بیشتر با اختلالات افسردگی به خصوص ترس و علایم مرضی ترس و اختلالات خوردن در ارتباط است.
  • زنان افسرده بیشتر به مصرف الکل و سایر مواد مخدر روی می آورند.

افسردگی و درمان آن در زنان

چگونه PMS و PMDD با افسردگی زنان در ارتباط است؟

از هر چهار زن سه زن در دوره قاعدگی با سندرم پیش از قاعدگی یا PMS روبه رو می شود.
PMS اختلالی است که در آن نشانه های فیزیکی و احساسی از یک چرخه قاعدگی به چرخه دیگر به شدت در نوسان است. زنان بین 20 و 30 بیشتر به آن مبتلا می شوند.

حدود 3 تا 5 درصد زنان اختلال ملال پیش از قاعدگی یا PMDD را تجربه می کنند. PMDD شکل شدید PMS است که در آن علایم احساسی و فیزیکی 10 روز پیش از شروع قاعدگی معمولا شدید و شدیدتر می شود.

در دهه گذشته این شرایط به مهمترین علت ناراحتی و تغییر رفتار در زنان منجر شده است. هرچند رابطه دقیقی بین بروز PMS و PMDD و بروز افسردگی وجود ندارد اما تصور می شود تغییرات در مغز و نوسان در سطح هورمون ها هر دو از عوامل دخیل در این زمینه می باشد.

افسردگی و درمان آن در زنان

چگونه PMS و PMDD درمان می شود؟

بسیاری زنان که در کنار PMS و PMDD از افسردگی نیز رنج می برند با ورزش و مدیتیشن بهتر می شوند. برای افرادی با علایم شدید تر دارو یا روان درمانی گروهی یا شخصی یا مدیریت استرس مفید است

افسردگی و درمان آن در زنان

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رها | ۷ سال پیش
باسلام خدمت دست اندركاران اين سايت
مطالب ، ارزنده و آموزنده شمارا مطالعه كرده ام
اگر به طور شفاف بخواهم بگويم اين است كه ما در اين درمورد بيماري افسردگي و انواع ْن مقالات متعددي مطالعه كرده ايم اما متاسفانه دكتر خوب و متبحر در اين نوع بيماري ما يا نداريم ويا اگرهم داريم خيلي كم است به طوريكه دسترسي به آنها به راحتي نيست تازه هزينه هاي خيلي زيادي هم مي گيرن اما باز هم در درمان ناموفق عملمي كنند البته نظربنده اين طور هست اگرمي توانيد مرا راهنمايي كنيد
0
0
کیمیا | ۷ سال پیش
با سلام
طبق تحقیقاتی و بررسی هایی که درمورد بیماری افسردگی داشته ام به این نتیجه رسیدم که افسردگی شدید دارم و همسرم نیز به اختلال دوقطبی دچار است هرچند گاهی اوقات حس میکنم که من نیز یک سری از علائو اختلال دوقطبی را از خود بروز میدهم میل شدیدی به مرگ دارم و مرتبا به جسم خودم آسیب میرسانم و خودزنی میکنم از نظر روحی بسیار آشفته و پریشانم و همیشه افکار غیر واقعی دارم که بسیار مرا آزار میدهند اما توانایی فکر کردن به آنها را ندارم و بسیاری عوامل دیگر....
خواهشمندم مرا راهنمایی کنید چون حس میکنم دیگه نمیتونم ادامه بدم و بریدم
با تشکر از دلگرم
0
0

hits