دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟
10
زمان مطالعه: 10 دقیقه
چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟:راهکارهای مناسب برای کنترل خشم و عصبانیت با دلگرم همراه باشید تا با راهکارهای مناسب برای کنترل عصبانیت در زندگی آشنا شوید...

راهکارهای مناسب برای کنترل خشم و عصبانیت

با دلگرم همراه باشید تا با راهکارهای مناسب برای کنترل عصبانیت در زندگی آشنا شوید...

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

راه های کنترول خشم

همه ی ما آدمیان در طول زندگی به مراتب بسیاری عصبانی میشویم اما چه باید انجام

بدهیم؟!

اینکه گاهی در زندگی عصبانی شویم، کاملا طبیعی و عادی است؛ چرا که در برخی مواقع حتی موارد کوچک هم می توانند ما را تحریک کنند. متاسفانه خشم و عصبانیت احساساتی هستند که به سختی می توان آنها را کنترل کرد اما با به کارگیری چند روش کارآمد می توان تلاشی سودمند در جهت کنترل این احساسات کرد.
امافراموش نکنید سلامتی مهمترین بخش زندگی هر فرداست و فردی که مدام عصبانی می شود، باید در انتظار بیماری هایی نظیر افزایش فشار و قند خون باشد.

خشم، هيجاني طبيعي است که همه ما آن را در زندگي تجربه مي کنيم، اما زماني که به دفعات اتفاق بيفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد مي تواند به يک حس مخرب و ويرانگر تبديل شود و پيامدهاي ناگواري را براي فرد و اطرافيان رقم زند .

خشم اغلب بر اثر واکنش شخص نسبت به رفتار ناشايست ديگران بروز مي کند. خشم مي تواند يک رنجش و ناراحتي جزئي باشد و يا در نوع حاد، واکنشي جنون آميز باشد. واکنش افراد مختلف در مقابل احساس خشم متفاوت است. برخي ازافراد خشم خود را فرو مي خورند و نمي خواهند کسي متوجه شود آن ها تا چه حد عصباني و ناراحت هستند. آن ها به شدت رفتار خود را کنترل مي کنند و هيچ نشاني از عصبانيت را بروز نمي دهند.

برخي از افراد هنگام احساس خشم رفتارهاي پرخاشگرانه از خود نشان مي دهند. با صداي بلند داد مي زنند، ناسزا مي گويند، ديگران را کتک مي زنند، آن ها را مسخره مي کنند، به صحبت ديگران گوش نمي دهد و حقوق ديگران را ناديده مي گيرند. برخي ديگر در زمان احساس خشم آرام ولي محکم صحبت مي کنند، صحبت ديگران را قطع نمي کنند، بدون اين که به حقوق ديگران تجاوز کنند، احساسات خود را شفاف و محترمانه بيان مي کنند. به اين رفتارها رفتارهاي جرات مندانه مي گويند.

فرد با کمک رفتار جرات مندانه مي تواند بدون پرخاشگري و خودخوري به ديگران نشان دهد که عصباني و ناراحت شده است. با توجه به تاثيرات مخرب رفتارهاي پرخاشگرانه در خانواده و به خصوص رابطه زوجين در ادامه راهکارهايي براي مديريت خشم ارائه مي شود .

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

به‌راستی راه کنترل فرد عصبانی از طریق کلام چیست؟

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

برای این کار روش‌های متعددی وجود دارد. این روش‌ها را بیاموزید و در موقعیت‌های مناسب آنها را به‌کار ببرید. در این‌جا شانزده روش وجود دارد که با انجام آنها وقتی شخص عصبانی آرام شود، خود را خرسند و سربلند می‌یابد.

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

راهکارهای مناسب برای کنترول خشم

  • به شخص عصبانی بگوئید که کاملاً حق با اوست!

با او موافقت کنید. این کار باعث می‌شود که او از عصبانیت دست بردراید. با او هم‌عقیده باشید و بدانید که با این کار او دیگر جائی برای رفتن ندارد. بنابراین به‌جای این‌که با او به بحث و جدل بپردازید، به او توجه کنید. با اشتیاق به حرف‌های او گوش فرا دهید، زیرا بزرگ‌ترین مشکل او نیاز به حس هم‌دردی و درک شدن از جانب دیگران است.

به او بگوئید که او را باور دارید و مشکل او را می‌فهمید، اما از او بخواهید که اگر امکان دارد یک‌بار دیگر مشکل خود را بازگو کند تا فقط شما کمی بهتر مشکل را بفهمید. لحظه‌ای که او شروع به بازگو کردن مسئله خود می‌کند، عصبانیت او به‌تدریج کاهش می‌یابد و در نتیجه، خشم به پایان می‌رسد، زیرا همین‌طور که ناراحتی او افزایش می‌یابد تازه متوجه می‌شود که مشکل او بیشتر عصبانیت و جار و جنجال است. بنابراین با سیاست رفتار کردن به حرف‌های شخص عصبانی به‌عنوان ترفندی برای کنترل خشم او بهره بگیرید.

  • مشاجره‌های لفظی را به آسانی خاتمه دهید.

چرا با درگیر شدن در چیزی که ناچیز و مخرب است، شانس موفقیت را از دست می‌دهید؟ پس بر عصبانیت غلبه کنید! مشاجره هیچ‌گاه منطقی نیست. شما حتی در عین پیروزی شکست خورده تلقی می‌شوید. شما به‌جای بگومگو از چه ترفندی استفاده می‌کنید؟ از واژگانی استفاده کنید که به غرور آن شخص لطمه نرساند و جذاب و گیرا باشد.

  • هرگز نگذارید احساسات بر شما تأثیر بگذارد.

در حین این‌هک از احساسات برخوردار هستید از فشارهای احساسی دوری کنید، در این صورت هرگز گرفتار مشاجرات بی‌ثمر نمی‌شوید، همین‌طور صرفاً برای شعله‌ور کردن دیگران سوخت فراهم نکنید.

  • اگر به شما اهانت شده است آن را نادیده بگیرید.

توهین دیگران را با لبخند خنثی کنید. وقتی شما جر و بحث نکنید او به‌جای دیگری پناه نمی‌برد.

  • اظهارنظرهائی که همانند شمشیر به دیگران جراحت وارد می‌کند را فراموش کنید.

تمام واژه‌های طعنه‌آمیز، انتقادی و دلسردکننده را از فرهنگ واژگان خود حذف کنید. مهربان، دلسوز و همدل باشید. به فرد خشمگین اجازه دهید، فکر کند حق با اوست و او برنده این نزاع لفظی است. بعداً شما می‌توانید این مشکل اجتماعی را با سیاست تحت کنترل خود درآورید.

  • انتقاد را به آسانی بپذیرید.

او را به خاطر اظهار نظر هوشیارانه‌اش تمجید کنید. به او بگوئید که او کاملاً درست می‌گوید.

  • با علاقه، کمی وقت برای توضیح دادن موضوع صرف کنید.

هیچ‌چیز سریع‌تر از محروم شدن از شنیدن چیزی که دیگران احساس می‌کنند برای آنها مهم و حیاتی است باعث خشمگین شدن آنها نمی‌شود. اطلاع داشتن یکی از این عوامل است. از طریق کلام موضوع را بفهمانید.

  • در حضور شخص عصبانی با ملایمت سخن بگوئید.

هرچه با او آرام و آرام‌تر صحبت کنید تا وقتی‌که به سختی حرف شما را بشنود، سریع‌تر می‌توانید جلوی عصبانیت او را بگیرید و ناچاراً مجبور خواهد شد تن صدای خود را پائین آورد تا بفهمد آیا شما هم در این بحث و جدل شرکت کرده‌اید یا نه. همیشه به خاطر داشته باشید که چنین شخصی به نقطه‌نظر شما علاقه‌مند نیست.

  • همه سئوالات را با سئوالات متعدد دیگر پاسخ دهید.

خود را در یک موقعیت به دام نیندازید. زمان و مکان مناسب برای بیان موقعیت خودتان وجود دارد اما موقع عصبانیت هرگز زمان مناسبی نیست.

  • برای این‌که از عصبانیت دست بکشید به او هدیه‌ای بدهید.

بگوئید: مطمئناً، ما از تعویض کالا خوشحال خواهیم شد. از این‌که دستگاه خراب بوده، متأسفم.

با چهره خود وانمود کنید که او را می‌فهمید و اجازه دهید که فکر کند او بهترین است.

  • سیمای خود را با لبخند مزین کنید و گرم و محکم دست بدهید.

برای لبخند زدن تنها ۱۲ عضله شما به‌کار می‌افتد. اما برای اخم کردن ۴۶ عضله به زحمت می‌افتد. بنابراین از اخم کردن بپرهیزید و انرژی کمتری را هدر دهید.

  • به مشاجرهد به‌عنوان اسراف زمان در برنامه خود نگاه کنید.

از هدر دادن لحظه‌ای برای چنین اسرافی بپرهیزید.

  • در همه حال آرام نمایان شوید.

هرگز صدای خود را بالا نبرید. اصلاً مهم نیست که فشار خون شما بالا است یا نه، از نشان دادن آن خودداری کنید. دیگران نیز در مقابل آرامش شما سعی می‌کنند همانند شما آرام باشند و آن‌گاه عصبانیت برطرف شود.

  • همیشه به چیزهای مثبت بیندیشید.

به راحتی از افسردگی، ناراحتی، دلسردی و احساس حقارت خودداری کنید و هرگز چیزهای منفی را بر زبان نیاورید.

  • هرگز از دیگران تقاضای انجام کاری نکنید.

برای این‌که از مشاجره قبل از شروع خودداری کنید، همیشه درخواست‌های خود را با سیاست مطرح کنید و برای این‌که کارها بدون کشمکش انجام شود، سئوالاتی را مطرح کنید که حق انتخاب برای طرف مقابل فراهم کند. به‌طور مثال بگوئید: عزیزم، کدام کار را دوست داری انجام بدهی؟ سطل زباله را بیرون می‌بری؟ یا کهنه‌های بچه‌ را می‌شوئی؟

  • هرگز آتش را به سمت آتش افروزان هدایت نکنید.

در یک کنفرانس یا محیط جمعی هرگز مشاجرات خود را خطاب به فریاد زنان و افراد جنجال‌برانگیز نگوئید. از آرامش کمک بجوئید و وقتی که حمایت آنها را جلب کردید می‌توانید عقاید این افراد جنجالی را برای مطابقت با خواسته گروه تحریف کنید. درست است این کار یک نوع فریب اجتماعی است، اما راهی است به‌سوی موفقیت از طریق کلام.

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

  • آيا واقعا اهميت دارد

قبل از اين که جر و بحثي را باهمسرتان شروع کنيد، با خود فکر کنيد آيا موضوع واقعا ارزشش را دارد که شما را عصباني کند؟ يا مي توانيد به سادگي از آن بگذريد؟ و يا طور ديگري رفتار کنيد.

  • به نشانه هاي بروز خشم دقت کنيد .

در هنگام خشم ابتدا نشانه هاي آغازين و هشدار دهنده خشم بروز مي کند. با شناخت اين نشانه ها و کنترل آن ها مي توان از شدت يافتن خشم جلوگيري کرد. تغييرات بدني همچون افزايش ضربان قلب، افزايش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغيير تنفس، مشت شدن دست ها و به هم فشردن دندان ها از نشانه هاي فيزيولو‍ژيک خشم است.

  • احساس منفي خود را بيان کنيد.

گاهي اوقات زوجين هنگام اختلاف و بروز مشکل به جاي بيان ناراحتي و خشم خود، آن احساس را به نمايش مي گذارند مثلا اخم مي کنند، حرف نمي زنند، داد و فرياد مي کنند و... نکته مهم اين است که اگر ناراحتي خود را به زبان نياوريد همسرتان متوجه نمي شود که شما چه احساسي داريد. به جاي خشم و پرخاشگري، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بيان کنيد.

مثلا بيان کنيد زماني که به قولت عمل نمي کني، ناراحت مي شوم. با بيان احساسات خود، زمينه مناسبي را براي حل مشکلي که چنين احساساتي را به وجود آورده است، فراهم مي کنيد .

  • مراقب کلام خود باشيد .

تحقير، توهين، تهديد، سرزنش و پرخاشگري نکنيد. دقت کنيد اگر صدايتان بلندتر شده، به تندي و يا با پرخاشگري صحبت مي کنيد کمي مکث کنيد تا آرام شويد.

  • موقعيت را ترک کنيد .

زماني که فکر مي کنيد در صورت ادامه بحث ديگر نمي توانيد خشم خود را کنترل کنيد ادامه صحبت تان را به زمان ديگري موکول کنيد، با اين کار به خود و همسرتان فرصت مي دهيد تا از عصبانيت و خشم فاصله بگيريد و رفتار مناسب تري داشته باشيد. براي اين منظور مي توانيد بگوييد: الان شرايط روحي مناسبي نداريم، ممکن است حرف هايي بزنيم که هر دو بعدا پشيمان شويم اجازه بده در شرايط بهتري با يکديگر صحبت کنيم و يا اين که من الان عصبانيم، بعد درباره اين موضوع صحبت خواهيم کرد .

  • خود را آرام کنيد .

روش هايي مانند تنفس عميق، شست و شوي دست و صورت، نوشيدن آب و پياده روي در کاهش خشم و عصبانيت موثر است. ريلکسيشن(آرام سازي) نيز يکي از روش هاي موثر براي کاهش خشم و اضطراب است. ريلکسيشن به معناي آرام کردن عضلات منقبض بدن است. وقتي فرد خشمگين مي شود، بدن حالت انقباض پيدا مي کند، اما وقتي بدن در حالت ريلکس قرار مي گيرد، ديگر تنش و انقباضي در بدن وجود ندارد و ذهن فرد نيز آرام مي شود. براي يادگيري دقيق آرام سازي مي توانيد از کتاب ها و سي دي هاي آموزشي استفاده کنيد.

  • مسائل و مشکلات خود راحل کنيد.

گاهي زوجين به اين دليل دچار خشم و عصبانيت مي شوند که به دنبال حل مسئله نيستند براي خروج از بن بست عصبانيت، به حل مشکلاتي که موجب خشم و عصبانيت مي شود، بينديشيد. بدين منظور نخست مشکل را به طور دقيق تعريف کنيد، سپس راه حل هايي براي آن انتخاب کنيد، آن گاه نکات مثبت و منفي هر راه حل را بررسي کنيد و در پايان بهترين راه حل را انتخاب کنيد.

  • گذشت کنيد.

گذشت به معناي فراموش کردن مسئله نيست، بلکه گذشت به معناي رها کردن خود از خشم است. گذشت نشانه کنترل شما بر احساساتتان است نه نشانه ضعف .

  • از عذرخواهي نترسيد .

اگر متوجه شديد رفتار شما باعث ناراحتي و عصبانيت همسرتان شده است عذرخواهي کنيد. اين امر براي ترميم رابطه و کاهش آثار زيانبار پرخاشگري ضروري است .

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا | ۶ سال پیش
سلام.ممنون از سایت خوب دلگرم.خیلی مطلب به کنترل خشمم کمک کرد ممنون
0
0
منوچهر | ۷ سال پیش
خسته نباشید ممنون بابت زحماتتون
0
0
نسیم | ۷ سال پیش
مطلب خیلی آموزنده و خوب بود مممرسی
0
0
حمیده | ۷ سال پیش
ممنون از مجله ی اینترنتی خوبتون
0
0

hits