دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افسردگی پس از زایمان: ۱۱ روش خانگی درمان افسردگی پس از زایمان
8
زمان مطالعه: 11 دقیقه
افسردگی پس از زایمان مشکلی است که بسیاری از خانم ها با آن روبرو میشود. درمان افسردگی پس از زایمان روش های مختلفی دارد. در این مقاله 11 روش درمان افسردگی پس از زایمان همچنین علائم و علل این بیماری روانی را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | افسردگی پس از زایمان میتواند خیلی چالش برانگیز باشد. قطعا مادر شدن خارق العاده ترین اتفاقی است که در زندگی هر خانمی اتفاق افتاده اما اگر بلافاصله پس از زایمان دچار افسردگی و اضطراب شوید، نه تنها حال روحی خودتان بهم میریزد بلکه ممکن است نتوانید بخوبی از کودکتان مراقبت کنید.

البته توجه داشته باشید که کاملا طبیعی است که پس از زایمان دچار تغییرات خلق و خو شوید اما اگر این تغییرات رفتاری بیش از حد و طولانی شود ممکن است به دلیل افسردگی پس از زایمان باشد.

اما سوال اینجاست که چگونه میتوان فهمید که به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده اید یا نه؟ علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

در ادامه یک لیست کامل از علائم افسردگی پس از زایمان برای شما آورده ایم. اگر این یک یا چند تا از این علائم را دارید احتمالا به افسردگی پس از زایمان دچار شده اید. البته هیچ جای نگرانی وجود ندارد چراکه در این مطلب قصد داریم 11 روش خانگی درمان افسردگی پس از زایمان را به شما آموزش دهیم.

علائم افسردگی پس از زایمان

تشخیص افسردگی و اضطراب پس از زایمان مانند دیگر مشکلات روانی خیلی سخت است. بنابر داده ها و اطلاعات علمی و آماری، از هر 7 مادر، یک نفر دچار افسردگی پس از زایمان میشود. اغلب خانم ها، همه یا چند تا از علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه میکنند اما در بیشتر مواقع این علائم کوتاه مدت است و خیلی زود از بین میرود. اگر علائم افسردگی پس از زایمان بیش از 2 هفته بطول انجامد یک هشدار جدی است که میتواند نشانگر این باشد که فرد به این مشکل دچار شده است چراکه پس از 2 هفته هورمون ها به سطح عادی خود بازمیگردند.

علائم افسردگی پس از زایمان عبارتند از:

1. احساس ناکافی بودن و یا احساس گناه

بسیاری از مادران پس از زایمان دچار این ترس میشوند که ممکن است توانایی های کافی برای مراقبت از کودک خود را نداشته باشند. این مسئله یک امر کاملا طبیعی است چراکه مراقبت کردن و بزرگ کردن بچه واقعا مسئولیت سنگینی است اما اگر فردی افسردگی پس از زایمان داشته باشد، این احساسات در او شدید تر بوده و فکر میکند برای فرزندش کافی نیست و یا حتی ممکن است احساس گناه داشته باشد.

2. عدم خو گرفتن با کودک

احساس عدم خو گرفتن و ارتباط برقرار کردن با کودک یکی از بدترین علائم افسردگی پس از زایمان است. معمولا این مسئله با احساس گناه ترکیب میشود و باعث ایجاد استرس و اضطراب زیادی برای مادر میشود.

3. کج خلقی و عصبانیت

مادران ممکن است پس از زایمان دچار خشم بسیاری شوند. جالب اینجاست که در این مواقع قسمت منطقی مغز بصورت کاملا آگاهانه احساس میکند که بدون هیچ دلیل خاصی عصبانی هستید و خودتان تعجب میکنید که چرا نسبت به اطرافیان و حتی کودک خود انقدر خشمگین هستید.

4. احساس پوچی

چیز های کوچکی که همیشه باعث شادی شما میشدند دیگر برای تان لذت بخش نیستند. ممکن است احساس کنید که فقط زنده هستید و عملا زندگی نمیکنید! این نشانه افسردگی پس از زایمان را خیلی سخت تر میتوان توضیح داد چراکه بچه دار شدن یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر کسی است و اگر پس از این رویداد مبارک احساس پوچی داشته باشید قطعا یک هشدار جدی است.

5. خواب نامنظم

مادران تازه زایمان کرده معمولا خواب منظمی ندارند اما زمانی میتوان به این مسئله به عنوان یکی از نشانه های افسردگی پس از زایمان اشاره کرد که خواب نا منظم تبدیل به بیخوابی شود. اگر در طول شب و بین زمان های شیر دادن به بچه نمیتوانید بخوابید و یا اینکه در طول روز به سختی میتوانید چشم های خود را باز نگه دارید، ممکن است به افسردگی پس از زایمان دچار شده باشید. بیخوابی یکی از مهم ترین عوامل کج خلقی و احساس عصبانیت میباشد.

6. وعده های غذایی نا منظم

مادرانی که دچار افسردگی پس از زایمان میشوند معمولا یا غذای کافی نمیخورند و یا اینکه در غذا خوردن زیاده روی میکنند. اگر این مسئله در الگوی غذایی شما خیلی شدید شود، میتوان آن را به عنوان یکی از علائم افسردگی پس از زایمان در نظر گرفت.

7. افکار خودکشی

افکار خودکشی یکی از خطرناک ترین علائم افسردگی پس از زایمان میباشد مخصوصا اگر قبلا چنین مشکلی نداشته اید چراکه افکار آسیب زدن به خودتان میتواند پیشرفت کرده و حتی آسیب زدن به کودک نیز به ذهنتان خطور کنید.

اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید چراکه افسردگی پس از زایمان اگر درمان نشود میتواند به شرایط خطرناک تری تبدیل شده و هم ماد و هم کودک را تهدید کند.

اما اگر پزشک تشخیص داد که به افسردگی پس از زایمان دچار شده اید چه باید کرد؟ اولین چیزی که باید بخاطر داشته باشید این است که بسیاری از مادرانی که تازه زایمان کرده اند دچار این مشکل میشوند و بنابراین نباید اصلا احساس شرم و یا گناه داشته باشید. افسردگی پس از زایمان هم مثل هر بیماری و یا وضعیت پزشکی دیگر نیز قابل درمان است و مطمئن باشید که خیلی زود به شرایط عادی باز میگردید.

خبر خوب این است که روش های خانگی زیادی برای درمان افسردگی پس از زایمان وجود دارد. در این مقاله 11 روش قوی و موثر خانگی را به شما آموزش میدهیم.

افسردگی پس از زایمان

1. ورزش کردن

ورزش کردن برای همه مفید است اما اهمیت آن برای خانم ها دوچندان است. یکی از مهم ترین فوایدی که ورزش کردن برای مادران تازه زایمان کرده دارد، درمان افسردگی پس از زایمان میباشد. مطمئن باشید که ورزش کردن میتواند به شما کمک کند حتی اگر تنها هفته ای 90 دقیقه ورزش کنید. تاثیر ورزش در درمان افسردگی پس از زایمان از نظر علمی نیز ثابت شده است. ورزش کردن نه تنها برای درمان افسردگی پس از زایمان مفید است بلکه میتواند از سایر بیماری های روانی نیز پیشگیری کرده و حتی آن ها را درمان کند.

یکی از بهترین ورزش ها پیاده روی است که نیاز به هیچ تجهیزات خاصی هم ندارد. تنها به یک جفت کفش مناسب پیاده روی نیاز خواهید داشت. بنابراین هرچه زود تر شروع کنید. حتی اگر از روزی 5 تا 10 دقیقه هم شروع کنید بهتر از هیچی است.

2. دورهمی های پزشکی

افسردگی پس از زایمان یک مشکل روانی است و به همین دلیل اگر خود را در موقعیتی قرار دهید که با افرادی که شرایطی مثل شما دارند و همچنین مربی ها (افراد کارشناس در زمینه روانشناسی) در ارتباط باشید، قطعا میتوانید خیلی سریعتر مشکل خود را حل کنید.

امروزه در بسیاری از درمانگاه ها و مراکز پزشکی معتبر چنین دورهمی هایی برای کمک به بیماران وجود دارد که میتوانید براحتی با شرکت در یکی از آن ها، به آسانی و سرعت هرچه بیشتر بر این بیماری فائق بیایید.

3. ماساژ

تاثیرات دراز مدت ماساژ درمانی بر درمان افسردگی پس از زایمان، همچنان نیاز به مطالعات بیشتری دارد تا بصورت قطعی تعیین شود اما محققان میگویند که ماساژ باعث ریلکس شدن و آرامش بیشتر میشود و به همین دلیل خلق و خوی شما را نیز بهبود میبخشد و از این رو ماساژ درمانی میتواند یکی از روش های موثر در درمان افسردگی پس از زایمان بشمار رود.

اگر ماساژ درمانی با رایحه درمان (آروما تراپی) شود اثری دوچندان خواهد داشت.

4. ماهی

ماهی سرشار از امگا3 میباشد. امگا3 برای قلب بسیار مفید است اما آیا میدانستید که میتواند افسردگی پس از زایمان را هم درمان کند؟ تحقیقات علمی معتبری وجود دارد که اثبات کرده است مادرانی که دچار کمبود امگا3 هستند بیشتر دچار افسردگی پس از زایمان میشوند. امگا3 به دلیل اینکه یک عامل ضد افسردگی طبیعی است و به تقویت مغز نیز کمک میکند، برای پیشگیری از افسردگی پس از زایمان دارای اهمیت زیادی میباشد.

از بین انواع ماهی ها، ماهی سالمون امگا3 بیشتری دارد. اگر ماهی دوست ندارید، میتوانید بجای آن از دانه های کتان، گردو، زرده تخم مرغ و دانه های چیا استفاده کنید.

5. طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی است که در طب سنتی چین رواج داشته است اما امروزه تقریبا در همه جای دنیا (از جمله کشور خودمان) انجام میشود. طب سوزنی در واقع با آزاد کردن چاکراه های انرژی بدن، استرس و اضطراب را کاهش داده و به این ترتیب میتواند افسردگی پس از زایمان را درمان کند. طب سوزنی در تنظیم هورمون های بدن نیز موثر است.

علاوه بر موارد ذکر شده، طب سوزنی فواید بسیار بیشتری نیز دارد و به همین دلیل توصیه میشود که حتی اگر مشکل خاصی نیز ندارید، هر چند وقت یکبار برای انجام طب سوزنی به پزشک مراجعه کنید.

توجه! طب سوزنی یک کار کاملا تخصصی است و تنها باید توسط پزشکان متخصص و ماهر انجام شود.

6. آروماتراپی با روغن های طبیعی

تاثیرات مثبتی که آروماتراپی بر درمان افسردگی پس از زایمان دارد از لحاظ علمی کاملا تایید شده است. شما میتوانید برای رایحه درمانی از روغن های طبیعی مختلفی همچون روغن چوب صندل، روغن لاوندر، روغن یاسمن، روغن گل رز و... استفاده کنید.
برای انجام آروماتراپی بهتر است که به کلینیک های تخصصی مراجعه کنید.

7. نور درمانی

نور درمانی یکی دیگر از روش های درمان افسردگی پس از زایمان است چراکه این متد درمانی میتواند به کاهش استرس کمک کند. نور درمانی بوسیله یک جعبه نورانی انجام میشود. با کمی جستجو میتوان جعبه نور درمانی را در داروخانه ها و یا مراکز فروش وسایل پزشکی پیدا کرد.

پزشکان میگویند برای اینکه نور درمانی تاثیر گذار باشد باید حداقل به مدت 30 دقیقه نور به پوست بتابد. توجه داشته باشید که جعبه های نور درمانی باید حداقل 10.000 لوکس شدت روشنایی داشته و 10 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب استفاده شود.

8. شیردهی طبیعی

مطالعات علمی زیادی نشان داده است مادرانی که بطور طبیعی به کودکان خود شیر میدهند به میزان بسیار کمتری دچار افسردگی پس از زایمان میشوند. شیردادن به بچه نه تنها باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان میشود بلکه باعث میشود خواب کافی و با کیفیتی نیز داشته باشید.

9. کربوهیدرات

یکی تحقیق علمی اثبات کرده است که مصرف کربوهیدرات ها میتواند به کاهش افسردگی کمک بسیاری داشته باشد چراکه با افزایش مصرف غذا های دارای کربوهیدرات، مغز تحریک میشود که سروتونین بیشتری تولید کند. سروتونین یکی از مهم ترین هورمون های موثر بر خلق و خو و حالات روحی میباشد. به همین دلیل است که افزایش سروتونین میتواند در درمان افسردگی پس از زایمان موثر باشد.

10. سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز دارای مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند. منیزیم و آهن از جمله مواد معدنی هستند که برای تنظیم فعالیت های مغز و سیستم عصبی ضروری بوده و میتواند از استرس و اضطراب پیشگیری کرده و به درمان افسردگی پس از زایمان کمک کند.

مصرف سبزیجات برگ سبز به دلیل مواد معدنی غنی که دارند نه تنها به پیشگیری و درمان افسردگی پس از زایمان میپردازد بلکه از بیخوابی و دیگر مشکلات روحی و روانی جلوگیری میکند.

11. بلوبری

شاید تعجب کنید که بلوبری را در لیست درمان های افسردگی پس از زایمان قرار داده ایم اما باید بدانید که تحقیقات علمی اثبات کرده است که مصرف این میوه خوشمزه میتواند به درمان افسردگی پس از زایمان کمک کند.

بلوبری به این دلیل بسیار مفید است که دارای تعداد زیادی از آمینو اسید های ضروری بدن میباشد. این آمینو اسید ها از ایجاد اختلالات در مغز و سیستم عصبی جلوگیری کرده و به همین دلیل میتواند به پیشگیری و درمان افسردگی پس از زایمان بپردازد.
اگر تازه زایمان کرده اید، توصیه میکنیم که حتی اگر هیچکدام از علائم افسردگی پس از زایمان را هم ندارید، بصورت روزانه و مرتب بلوبری استفاده کنید.

در ادامه باید و نباید هایی که برای پیشگیری و درمان افسردگی پس از زایمان باید بدانید را آورده ایم.

برای پیشگیری و درمان افسردگی پس از زایمان چکار هایی باید انجام داد؟

  • در طول شبانه روز حداقل 8 ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.
  • خود را در محیط های شاد و مثبت قرار دهید.
  • تنها نباشید. سعی کنید بیشتر بیرون رفته و با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید.
  • فعال باشید و هر روز ورزش کنید.

از انجام چه کار هایی باید پرهیز کرد؟

  • از تفکرات منفی بپرهیزید.
  • از مصرف الکل بپرهیزید چراکه میتواند محرک افسردگی باشد.
  • از مصرف بیش از حد کافئین بپرهیزید چراکه میتواند منجر به افسردگی شود.
  • - همه وعده های غذایی رو بخورید چراکه با تنظیم سطح قند خون میتواند از افسردگی پیشگیری کرد.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits