دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه عزت نفس داشته باشیم؟
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چگونه عزت نفس داشته باشیم؟ این سوال خیلی از مردم است. در این مقاله به شما راهکار هایی یاد میدهیم تا عزت نفس خود را بالا ببرید

عزت نفس چگونه بدست می آید؟

با یک عنوان دیگر از سری جدید مقاله های موفقیت مجله دلگرم همراه شما هستیم. آیا تابحال شده جرئت انجام کاری که دوست داشتید انجام بدهید رو نداشته باشید؟ آیا کنون شده از خودتان بپرسید چرا برخی افراد بسیار قدرتمند و جذاب بنظر میرسند؟ و یا دلیل اینکه بعضی ها در ارتباطاتشان بسیار موفق تر هستند حتی با اینکه تلاش کمتری در این زمینه دارند چیست؟

اگر دوست دارید جواب این سوال ها رو بدونید به شما توصیه میکنم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

divider

خب حالا سه راهکار بسیار ارزشمند در باره افزایش عزت نفس را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

1. شما ذاتا یک انسان خوب هستید

این عبارت یا شعار یا هرچیزی که اسمش رو میزارید رو باید هر روز صبح در آینه به خود بگویید. شاید احمقانه بنظر برسه اما تاثیرات "صحبت کردن با خود" خیلی بیشتر از اون چیزی هست که بهش بگیم احمقانه. یک مطالعه علمی در سال 2015 که بر روی 2400 نوجوان صورت گرفت، این حقیقت را نمایان ساخت که "خودخواه بودن" تا حدودی میتواند بر اعتماد به نفس پایین سرپوش بگذارد اما باعث افسردگی و اظطراب و نگرانی میشود.

محققان نوشتند که خودخواه بودن باعث شده که افراد دچار شک به خودشان شوند و تصویر بدی از خود در ذهن داشته باشند و همچنین تفاوت هایی که نسبت به بقیه افراد دارند را نپذیرند. در حالی که فقط "مهربان بودن با خود" میتواند همه ی این مشکلات را حل کند.

چگونه عزت نفس داشته باشیم شما ذاتا یک انسان خوب هستید

سعی کنید که هر روز نقاط قوتتان را به خود یادآور شوید مثلا اینکه شما یک پدر یا مادر خوب هستید یا توانایی خوبی در قصه گفتن دارید یا هر چیز دیگری که در آن توانایی دارید. زمانی که نکات مثبتی در مورد خود بدانید دیگر خیلی نگران ضعف هایی که ممکن است داشته باشید نیستید. هیچ کسی بی نقص نیست و دقیقا همین ویژگی باعث میشه که چالش هایی که برای ارتقا خودمون پشت سر میگذاریم بسیار جذاب باشند.

2. اصلا مهم نیست اگر افراد دیگر با شما موافق نیستند

داشتن عزت نفس هیچ ارتباطی با تایید یا موافقت دیگران ندارد. کسی که زیاد به حرف مردم توجه میکند و عزت نفس او بر پایه نظرات دیگران است در هر لحظه که با نظرات مخالف روبرو شود، شخصیتش از هم میپاشد.

چگونه عزت نفس داشته باشیم اصلا مهم نیست اگر افراد دیگر با شما موافق نیستند

شبکه های اجتماعی هم در این میان باعث شده اند تا افراد زیادی دچار اینگونه اعتماد به نفس های کاذب بشوند. یک تحقیق علمی دیگر که سال 2014 در دانشگاه هیوستون آمریکا انجام گرفت نشان داد که افرادی که زمان بیشتری در فیسبوک میگذارنند علائم افسردگی بیشتری دارند.

شاید بپرسید چرا. به دلیل اینکه مردم در شبکه های اجتماعی تنها لحظات خوب زندگی خود را به اشتراک میگذارند و ما صرفا با ظاهر زندگیشان آشنا میشیم و بصورت ناخودآگاه شروع به مقایسه کردن وضعیت زندگی خودمان با آنها میکنیم در حالی که واقعیت اینگونه نیست و همه ی مردم دنیا در هر سطحی و با هر میزان ثروت دارای مشکلات زیادی هستند.

3. سعی کنید خود واقعیتان را بشناسید

شاید خود را با افراد معروف تر مقایسه بکنید و زمانی که احساس کردید در موردی از آنها عقب هستید به خود دلداری بدهید که "خوب، شرایط آن ها متفاوت تر بوده" و یا چیزهایی مثل این بگید اما بازهم اینکار نمیتونه راه حل مشکلات شما باشه.

شما باید به خاطر کسی که واقعا هستید قدر دان خودتان باشید. (گرچه در ابتدا کار کمی سخت است) شاید کمک گرفتن از یک روانشناس میتونه گزینه خوبی برای رفع مشکلات عزت نفس و یا اعتماد به نفس شما باشه اما اولین نقطه برای شروع این هست که بدانید واقعا به چه چیزهایی در زندگی اهمیت میدهید.

همیشه یادتان باشد که اعتماد به نفس واقعی زمانی خود را نشان میدهد که زندگی ای بر اساس خود حقیقیتان داشته باشید.

چگونه عزت نفس داشته باشیم سعی کنید خود واقعیتان را بشناسید


الان که به انتهای این مطلب رسیدیم امیدوارم جواب سوال هایی که در ابتدا مطرح کردیم رو گرفته باشید، اگر هنوز هم ابهاماتی دارید و یا دوست دارید با ما در ارتباط باشید در قسمت کامنت ها نظرات خود را اعلام کنید و همچنان با سری جدید مقاله های موفقیت همراه دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits