دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش‌های مطالعه خودخوان دروس در سال تحصیلی جدید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در دوران کرونا، لازم است بهترین روش‌های مطالعه خودخوان دروس در سال تحصیلی جدید را به دانش‌آموزان آموزش دهیم تا به آن‌ها در گرفتن نتیجه بهتر کمک کنیم. در ادامه با بعضی از این روش‌های کاربردی مطالعه آشنا خواهید شد.

ماندن در خانه و از دست دادن موقعیت شرکت در کلاس‌های حضوری، شرایطی متفاوت را برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها ایجاد کرده است. مطالعه در خانه می‌تواند یک فرصت طلایی برای دانش‌آموزان باشد، اما اغلب با برنامه‌ریزی نادرست به یک زنگ خطر بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود. در این شرایط، لازم است بهترین روش‌های مطالعه خودخوان دروس در سال تحصیلی جدید را به دانش‌آموزان آموزش دهیم تا به آن‌ها در گرفتن نتیجه بهتر کمک کنیم. در ادامه با بعضی از این روش‌های کاربردی مطالعه آشنا خواهید شد.

1- رعایت زمان‌بندی صحیح؛ چند ساعت درس، چند ساعت استراحت؟

یکی از اشتباهاتی که میان دانش‌آموزان برای مطالعه خودخوان دیده می‌شود، زمان‌بندی نامرتب و دلخواه است. بسیاری از دانش‌آموزان تصور می‌کنند که باید در ساعات اولیه روز، بدون وقفه درس بخوانند. این موضوع ممکن است در ابتدا روش مناسبی برای استفاده از ساعت‌های دیگر روز به نظر برسد؛ اما نتیجه‌ای جز خستگی نخواهد داشت.

مغز شما برای تمرکز و یادگیری بیشتر، به فاصله‌های زمانی برای استراحت نیاز دارد. پس سعی کنید که به ازای هر دو ساعت مطالعه، سی دقیقه استراحت را در برنامه خود قرار دهید.

2- رفع اشکال در خانه؛ حاشیه‌نویسی را دست کم نگیرید

رفع اشکال در دوران خانه‌نشینی، یکی از مراحل دشوار مطالعه است. به همین دلیل بهتر است از ابتدا به فکر راه حلی برای رفع آن باشید. ساده‌ترین روشی که می‌توانید برای برطرف کردن به موقع اشکالات و ضعف‌های خود داشته باشید، حاشیه‌نویسی است.

در این روش باید هنگام مطالعه، اشکالات خود را در حاشیه کتاب بنویسید و از روی آن بگذرید. بعد از اتمام مطالعه، همه تمرکز خود را روی حاشیه‌نگاری‌ها بگذارید. در صورت نیاز، منابع معتبر را نیز از بانک کتاب تهیه کنید. سهل‌انگاری در رفع اشکالات، تنها دامنه ضعف‌های شما را بزرگ‌تر می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد اضطراب در شما می‌شود.

3- تمرین و تکرار دروس، شکست منحنی فراموشی

مهم‌ترین تفاوت یادگیری دروس از طریق آموزش آنلاین با کلاس حضوری، میزان تکرار مفاهیم است. در کلاس‌های حضوری اغلب بعد از ارائه درس، تمرین‌های بسیاری برای درک بهتر موضوع در کلاس انجام می‌شود. این تکرار باعث ماندگاری درس در ذهن دانش‌آموزان خواهد بود. اما در کلاس‌های آنلاین، امکان تمرین و تکرار بسیار محدود است. از طرفی دانش‌آموزان تنها به خرید کتاب درسی اکتفا می‌کنند و در حل تمرینات اضافی سهل‌انگاری می‌کنند.

اگر شما هم دچار این مشکل هستید، با یکی از روش‌های مطالعه خودخوان دروس آشنا شوید. در این روش، کافی است که یک تخته وایت‌برد و یا کاغذ سفید را روی دیوار نصب کنید. بعد از یادگیری دروس، مفاهیم را به صورت کلیدواژه‌های مهم یا عبارت‌های کوتاه روی تخته بنویسید. در این صورت با هربار دیدن این مفاهیم کلیدی، مهم‌ترین بخش‌های درس برای شما تداعی می‌شود.

روش‌های مطالعه خودخوان دروس در سال تحصیلی جدید

4- انبار نکردن دروس؛ بهترین روش درس خواندن در خانه

اگر از آن دسته افرادی هستید که کار امروز را به بعد می‌سپارید، حتما با پیامدهای آن در طولانی مدت آشنا هستید. مهم‌ترین خط قرمزی که باید در مطالعه خودخوان آن را رعایت کنید، پایبند بودن به زمان‌بندی و بودجه‌بندی دروس است.

اگر حتی یک پاراگراف از یک درس را برای روز بعد باقی بگذارید، ممکن است در ابتدا احساس راحتی داشته باشید. اما مباحث انبار شده در هر روز، می‌تواند کوهی از تکالیف حل نشده و تمرین‌های بی‌پاسخ را برای شما باقی بگذارد. بنابراین بهتر است به برنامه خود در هر روز به‌طورکامل عمل کنید تا هم حس بهتری داشته باشید و هم تمرین باقی‌مانده نداشته باشید.

برای راحتی در حل تمرین و پیشرفت سریع در یادگیری مطلب، خرید کتاب کمک درسی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

5- بهترین مکان برای مطالعه در خانه را انتخاب کنید

در سال‌های گذشته پیشنهاد روانشناسان انتخاب یک مکان ثابت برای مطالعه بود. اما این روزها خلاف این تصور ثابت شده و عده زیادی عقیده دارند که مکان مطالعه درسی نباید جای ثابتی باشد. با این حال هنوز هم چارچوب‌هایی برای بالا بردن کیفیت مطالعه وجود دارد.

برای مثال خواندن مطالب درسی روی تخت‌خواب یا مکان‌هایی که به‌طور معمول در آن استراحت می‌کنید، یکی از اشتباهات مطالعه در خانه است. برای مطالعه دروس مهم، یک فضای پر نور و جدی را در نظر بگیرید تا میزان یادگیری خود را به‌طور قابل توجهی بالا ببرید.

روش‌های مطالعه خودخوان دروس در سال تحصیلی جدید

6- استفاده از تکنولوژی برای پیشرفت درسی

برای اینکه امکان دوره مفاهیم ارائه شده در کلاس آنلاین را داشته باشید، از امکان ضبط ویدیو در جلسات آموزش آنلاین استفاده کنید. این ویدیوها می‌تواند نکات مهم را بارها و بارها برای شما به نمایش درآورند.

خرید منبع آموزشی معتبر؛ یک معلم شبانه روزی برای رفع اشکال

به کارگیری همه روش‌های مطالعه خودخوان دروس در سال تحصیلی جدید، در کنار حل تمرین و استفاده از کتاب‌های کمک درسی معتبر، می‌تواند چالش‌های شما را تا حد زیادی رفع کند. در حقیقت این منابع به شما کمک می‌کند، تا آمادگی بیشتری برای آزمون‌های سخت به ویژه کنکور داشته باشید.

فروشگاه مارکاکتاب یکی از معتبرترین فروشگاه‌های عرضه انواع کتاب درسی و کمک درسی است و به شما کمک می‌کند تا با آگاهی از اطلاعات دقیق هر کتاب، بهترین و مناسب‌ترین منبع آموزشی را انتخاب کنید. شما می‌توانید هم به صورت حضوری و هم از طریق خرید اینترنتی، کتاب موردنیاز خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به فروشگاه آنلاین مارکا سر بزنید. همچنین می‌توانید برای دریافت راهنمایی با شماره 021-66400400 تماس بگیرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits