دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های ترمیم زخم عاطفی پس از شکست عشقی
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علایم جسمی و روانی فرد شکست خورده چیست ؟ پس از شکست عاطفی چگونه دوباره سرپا بایستیم؟ دست از خودسرزنش گری بردارید و به گذشته به عنوان یک تجربه نگاه کنید

بر اساس تجارب بالینی، تجربه ی شکست عاطفی می تواند در کنار عواملی مانند سیل، زلزله، تصادف، آتش سوزی و مرگ عزیزان قرار گیرد و شک عصبی سهمگینی را به فرد وارد کند که متخصصان از آن به عنوان “تروما” یاد می کنند.

علایم جسمی و روانی فرد شکست خورده

فرد شکست خورده ممکن است دامنه ی وسیعی از علایم جسمی و روانی از جمله:

  • احساس گیجی،
  • مشکل در تصمیم گیری،
  • مشکلات جسمی- عصبی،
  • دردهای بدنی بدون دلیل،
  • بیماری های روان تنی،
  • کابوس های شبانه،
  • حالت بهت و درماندگی،
  • تپش قلب،
  • خودسرزنشی
  • کناره گیری از دیگران

به میزانی که فرد انتظار مواجهه با چنین شکستی را نداشته باشد و برای آن آماده نباشد، سندرم شکست عاطفی قوی تر خواهد بود و فرد را با علایم سنگین تر و بیشتری مواجه میکند.

در صورتی که فرد شکست خورده به دنبال استفاده از منابع حمایت اجتماعی نرود و از دیگران برای غلب بر مشکلاتش استفاده نکند، خطر ابتلابه افسردگی و اضطراب بسیار بالاست و مساله می تواند با چندین اختلال دیگر نیز همراه شود.

برای مشاوره با یک روانپزشک خوب مشورت کنید.

ترمیم زخم عاطفی پس از شکست عشقی - مشاورانه

ترمیم زخم عاطفی پس از شکست عشقی

در چه مواقعی به روانشناس مراجعه کنیم؟

طبیعی است که مواجه شدن با شکست عاطفی مساله ای بسیار دردناک و آزاردهنده است اما اگر نتوانید پس از گذشت حداکثر ۶ ماه، بهبودی لازم را به دست آورید و به کار و زندگی روزانه تان بازگردید، لازم است هرچه سریعتر به یک روانشناس و یا مشاور مراجعه کنید.

پیشنهاد حرفه ای تر می تواند این باشد که منتطر گذر زمان نمانید و برای حفاظت از سلامت روانی تان، با یک روانشناس گفت و گو کنید.

بر اساس ماهیت شکست عاطفی، صرف گفت و گو کردن و بیان مشکل نیز تاثیر زیادی در تخلیه ی احساسات منفی دارد و می تواند حال تان را بهتر کند.

در صورتی که پس از تجربه ی شکست، از دیگران فاصله گرفته اید و قادر به برقرای روابط صمیمانه نیستید و یا برای داشتن تجربه ای خوشایند به مواد مخدر و یا داروهای آرامبخش روی آورده اید نیز بهتر است هرچه سریعتر برای حل ریشه ای مشکل از روانشناس کمک بگیرید.

پس از شکست عاطفی چگونه دوباره سرپا بایستیم؟

مراجعین زیادی پس از تجربه ی شکست عاطفی احساس نابودی می کنند.

آن ها احساس می کنند زندگی شان را از دست داده اند و اگر چه زنده اند و در بین مردم راه می روند اما روح و عاطفه شان متلاشی شده است.

بر اساس میزان ضربه ی روحی وارد شده به فرد، بازگشت او به زندگی عادی، سطوح مختلفی از دشواری را طی می کند.

برای برخی از افراد، سال ها طول می کشد تا بتوانند به فردی عادی تبدیل شوند.

بنابراین در اینجا به نکاتی می پردازیم که به شما کمک کند تا دیدگاه واقعی تری را شکل دهید و دوره نقاهت تان را کوتاه تر کنید.

دست از خود سرزنش گری بردارید

پس از شکست عاطفی چگونه دوباره سرپا بایستیم؟

  • ممکن است ساعت های زیادی را به نشخوار فکری در مورد گذشته بپردازید و اما و اگرهایی را پرورش دهید که “اگر اینطو رفتار می کردم، این تفاق نمی افتاد”.
  • واقعیت آن است که با شکست عشقی گذشته به پایان رسیده و فرد شکست خورده، بیش از سرزنش و تحقیر، محتاج نوازش و همدلی است.
  • تا زمانی که خودتان را سرزنش کنید، نمی توانید برای بهبود حال تان کاری کنید.
  • در حقیقت با سرزنش و مقصر دانستن خودتان، در حال وارد کردن ضربه های روحی بیشتری به خود هستید.
  • مسئولیت اتفاقات زندگی تان یعنی شکست عشقی را بپذیرید.
  • با شنیدن این جمله ممکن است کمی احساس خطر کنید اما واقعیت آن است که رابطه همواره از دو نفرتشکیل شده است.
  • اگر مورد خیانت قرار گرفته اید، طرد شده اید، محبت های تان با مهری روبه رو شده و یا به شخصیت تان توهین شده، به گذشته نگاه کنید و ازخودتان بپرسید ” کدام یک از رفتارهایم منجر به این شکست شده؟”
  • اگرچه طرف مقابل تان هم در ایجاد مشکلات نقش داشته است، اما نباید سهم خودتان را نیز فراموش کنید.
  • بهتر است با دیدگاهی سرزنش گرایانه به خواندن این مطلب نپردازید و تلاش کنید تا رفتارهای مشکل آفرین را شناسایی و اصلاح کنید.
  • در بسیاری از موارد، افرادی که با شکست عاطفی مواجه می شوند، نیازمند دریافت مداخلات تخصصی در حیطه ی عزت نفس هستند و با سرمایه گذاری بر احساس ارزشمندی درونی شان می توانند سریع تر بهبود یابند و در آینده نیز کمتر شکست بخورند.

راه های ترمیم زخم عاطفی پس از شکست عشقی

به گذشته به عنوان یک تجربه نگاه کنید

پژوهش ها نشان می دهند که پذیرا بودن نسبت به تجارب و داشتن دیدگاهی تجربی نسبت به مسایل، تا حد زیادی افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

بنابراین به شکست تان به عنوان تجربه ی ارزشمندی نگاه کنید که منجر به خودشناسی بیشتری در شما شده است.

با اتخاذ این دیدگاه، تلاش کنید تا با درس گرفتن از آن، در روابط بعدی تان بهتر عمل کنید.

خودتان و طرف مقابل تان را ببخشید

اگر چه ممکن است پس از پایان رابطه، تمایل زیادی به انتقام گرفتن داشته باشید، اما لازم است بدانید که با این کار حال تان بهتر نمی شود.

با مرور تجرب گذشته می توانید به خاطر آورید که رابطه ی تان مملو از خوشی ها و تلخی های به هم آمیخته است و تصمیم گیری برای بخشش می تواند آرام تر تان کند.

لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که منظور از بخشش، شروع دوباره ی رابطه و یا بازگشت به فرد نیست بلکه با این کار می توانید آرامش روانی بیشتری را تجربه کنید.

پخش زنده ی ذهن تان را خاموش کنید.

مقایسه ی دو دسته از افراد مواجه شده با شکست عشقی- گروه بدحال و گروه بهبود یافته- نشان می دهد که آن ها به شکل های متفاوتی به مرور گذشته می پردازند.

گروهی از شکست خوردگان که توانسته اند از بحران اجاد شده به خوبی عبور کنند، از گذشته و خاطرات آن به عنوان تجربه ای آمیخته از خوبی و بدی یاد می کنند که تمام شده و دیگر وجود ندارد.

اما گروه شکست خورده های بدحال، به شکلی به مرور وقایع گذشته –به ویژه اتفاقات منفی-می پردازند، که گویی در همین لحظه در حال وقوع است.

مرور وقایع منفی گذشته

در حقیقت این گروه، بیشتر وقایع منفی گذشته را برای مرور، انتخاب می کنند و حتی پس از گذشت سال ها، باز هم آن ها را به حالت پخش زنده مشاهده می کنند.

این حالت که ناشی از سطح بالای آمیختگی هیجانی با مساله است، باعث می شود تا فرد خودش را با مشکلش یکی بداند و نتواند از آن جدا شود.

یکی از مهم ترین روش هایی که می تواند به شما کمک کند تا از حالت آمیختگی هیجانی، به سمت گسلش حرکت کنید ان است که واقعه را با جزییات تمام و با افعال گذشته برای یک نفر تعریف کنید و دایما این جمله را با خودتان تکرار کنید که ” این مساله مربوط به چند سال یا چند ماه پیش است. این داستان با همه ی سختی هاش تموم شده و الان دیگه نیست”.

همچنین در مواقعی که خاطرات تلخ گذشته در ذهن تان مرور می شود، می توانید با خودتان بگویید “چه راه سختی رو پشت سر گذاشتم. چقدر تلخ بود. اما خدا رو شکرکه تموم شده و الان دیگه چیزی برای آزارم وجود نداره”.

در برخی موارد شاید نیازمند آن باشید تا با مراجعه به مشاور، روند رسیدن به گسلش و جدا کردن خودتان از واقعه ی شکست آمیز را سریع تر طی کنید و به آرامش دست یابید.

مشاوره پزشکی برایدرمان شکست عشقی

separator line

مشاورانه : مرکز مشاوره آنلاین

سایت مشاورانه : مرکز روانشناسی مشاوره آنلاین در زمینه های تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده در زمینه دعوای زناشویی و خیانت و طلاق ، مشاوره جنسی و آموزش های پیش از ازدواج، دوره نامزدی و عقد و اولین رابطه جنسی ، اختلال روانی و بیماری هایی همچون افسردگی ، اضطراب ، سایکو ، وسواس، مشاوره ازدواج در دروه پیش از ازدواج و مشاوره روانشناسی با استفاده از تست روانشناسی روایی شده به صورت حضوری ، مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین می پردازد. شماره تماس ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰ و ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ جهت رزرو وقت و مشاوره حضوری ، تلفنی می باشد.

منبع: مشاورانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits