دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا خیانت همسر قابل بخشش است؟
50
زمان مطالعه: 11 دقیقه
اگر بفهمید همسرتان خیانت کرده است و یا حتی سوءظن نسبت به شریک زندگی‌تان داشته باشید در موقعیت سختی قرار می‌گیرید. در این تجربه ویرانگر چهار احساس طرد شدن، خشم، افسردگی و شک شما را درگیر می‌کنند. اما شما باید چگونه واکنش نشان بدهید؟

آیا باید همسر‌ خیانتکار را بخشید؟

اگر همسرتان در زندگی به شما خیانت کند چه واکنشی از خودتان نشان می‌دهید؟ حتماً فکر می کنید که هیچ چیز بدتر از خیانت در زندگی نیست. خیانت یکی از مشکلات بزرگ هر زندگی زناشویی است که تمام ابعاد زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد. اگر شما هم خدای نکرده با مشکل خیانت همسرتان واجه شدید و میخواهید به زندگی تان ادامه دهید ولی نمیدانید چگونه وی را ببخشید این مطلب را در دلگرم بخوانید.

آیا با مرد یا زنی که خیانت کرده دوباره میتوان زندگی کرد؟

بسیاری از افراد هستند کـــه در زندگی مشترکشان دست به خیانت می زنند و در اکثر موارد زندگی زناشویی به جدایی می انجامد، امروز نگاهی داریم به مقوله خیانت در زندگی همسران.

آیا کسی که خیانت کند باز هم کار خود را تکرار خواهد کرد؟

خیانت همسر

از سه کارشناس در این رابطه سوال کردیم:
شاید این خیانت توسط یک پارتنر جدی در زندگی‌تان کـــه به او اعتماد کرده بودید انجام شده باشد. شاید هم همسرتان به خیانت‌های خود در روابط قبل از شما اعتراف کرده باشد. حسابی شوکـــه شده‌اید و قلبتان شکسته اســـت و این کلیشه مدام در ذهنتان تکرار میشود، «کسی کـــه یک‌بار خیانت کند باز هم مرتکب خیانت خواهد شد.»
ولی این کلیشه تا چه اندازه درست اســـت؟ آیا میتوان به کسی کـــه یک بار خیانت کرده دوباره اعتماد کرد؟ اگر کسی مرتکب اشتباهی شود، پی به اشتباه خود ببرد، عذرخواهی کند و به نظر برسد کـــه در صدد جبران برآمده اســـت و میخواهد یک تغییر اساسی در رابطه‌تان ایجاد کند، چقدر احتمال دارد کـــه بتواند سر قول خود بایستد؟
واقعاً موقعیت سختی اســـت، مخصوصاً اینکـــه حس خیانت و عصبانیت باعث میشود نتوانید منطقی فکر کنید و درست تصمیم بگیرید. به همین دلیل با سه کارشناس روابط در این رابطه صحبت کرده‌ایم تا ببینیم اصلاً چی باعث میشود کـــه آدم‌ها به هم خیانت کنند و اینکـــه آیا فرد خیانتکار کار زشتش را دوباره تکرار خواهد کرد یا نه. جواب آن کوتاه اســـت: نه لزوماً ولی ایجاد اعتماد دوباره نیاز به زمان و تلاش دارد.

چرا بعضی‌ها خیانت میکنند؟

قبل از هر چیز، درک علل خیانت خیلی کمکتان خواهد کرد. دمتر تری اورباخ، اســـتاد دانشگاه اوکلند در میشیگان، اعتقاد دارد، ممکن اســـت فرد از رابطه‌ی خود احساس رضایت نکند و برای پُر کردن خلاء موجود در رابطه‌اش – کـــه میتواند صمیمیت احساسی، رابطه‌ی جنسی یا تایید و تحسین باشد – به فرد دیگری پناه ببرد.
یک دلیل دیگر میتواند کمرنگ شدن شور و عشق موجود در رابطه باشد کـــه معمولاً غیرقابل‌اجتناب اســـت. فرد ممکن اســـت در واکنش به این وضعیت برای حفظ آن اشتیاق و هیجان رابطه‌ی دیگری را شروع کند. اگر فرد از زندگی یا رابطه‌ی خود ناراضی باشد، خیانت میتواند نشانه‌ی تمایل به تغییر هم باشد.

آیا خیانت همسر قابل بخشش است؟

روانشناس ساری کوپر: اعتقاد دارد کـــه گاهی‌اوقات هم افراد به دلیل اینکـــه به‌دنبال نوع دیگری از رابطه‌ی جنسی هستند دست به خیانت میزنند. ممکن اســـت با خودشان تصور کنند کـــه اگر این نوع دیگر رابطه‌جنسی را از همسرشان بخواهند، او ناراحت میشود. اگر یکی از زوجین ساعت‌های طولانی کار کند و مداوماً درخواســـت همسر برای نزدیکی را رد کند یا بدتر او را تحقیر کند یا به او آزار برساند، این بی‌توجهی احساسی هم میتواند فرد را به خیانت تحریک کند.

دادن شانس دوباره به خیانت‌کار

اگر با کسی در رابطه هستید کـــه میدانید در رابطه‌ی قبلی خود خیانت کرده بوده، نباید تصور کنید کـــه به شما هم خیانت خواهد کرد. دکتر کوپر میگوید، «خیلی از کسانی کـــه خیانت میکنند، بعد از خیانت احساس شرم و پشیمانی شدیدی پیدا میکنند تا حدی کـــه از خودشان متنفر می شوند.» دکتر کوپر توصیه میکند کـــه این فرد خیانتکار باید حتماً مشکل خود را با یک متخصص مطرح کند. متخصص به او کمک خواهد کرد و راه‌های جلوگیری از تکرار این رفتار را در رابطه‌ی کنونی‌اش به او نشان خواهد داد.

دکتر اورباخ : اعتقاد دارد کـــه آدم‌ها میتوانند تغییر کنند. او میگوید، «من فکر میکنم کـــه بهترین پیشگوی رفتارهای آینده‌ی یک فرد رفتارهای گذشته‌ی او هستند ولی این به آن معنا نیست کسی کـــه یکبار خیانت کرده اســـت باز هم خیانت خواهد کرد.» آدم‌ها میتوانند الگوهای رفتاری جدیدی یاد بگیرند، میتوانند یاد بگیرند با طرفشان حرف بزنند و ارتباط برقرار کنند، نیازها و انتظارات خود را از رابطه مطرح کنند و پیش روند. او اضافه میکند، «اگر یکبار از خط قرمز عبور کنید به این معنی نیست کـــه باز هم اینکار را خواهید کرد.»

اگر این خیانت سال‌های قبل اتفاق افتاده اســـت و الان دلیلی ندارید کـــه بگویید همسرتان باز هم به شما خیانت میکند، باید اینطور فکر کنید کـــه همسرتان بالغ شده و از اشتباهش درس گرفته اســـت و برای جبران گذشته تلاش میکند.

خیانت همسر و نحوه مواجهه صحیح با آن

برای فراموش کردن خیانت چه باید کرد؟

دکتر راشل نیدِل :تصور میکند کـــه اگر همسرتان به خیانت اعتراف کرده اســـت، باید بدانید کـــه میتوانید بدون آسیب رسیدن به رابطه‌تان این مشکل را پشت‌سر بگذارید. «بازسازی اعتماد یکی از مهمترین و درعین‌حال سخت‌ترین کارها پیش‌روی زوج‌هایی اســـت کـــه یکی از ‌آنها مرتکب خیانت شده اســـت.» گاهی‌اوقات یک رابطه بعد از خیانت حتی قوی‌تر هم میشود، مخصوصاً وقتی کـــه دو طرف یاد میگیرند با هم به‌روش سالم‌تری حرف بزنند، با هم صادق‌تر میشوند و ارتباطشان با هم قوی‌تر میشود.

دکتر اورباخ میگوید:«ساختن دوباره‌ی اعتماد کار سختی اســـت.» بااینکـــه ممکن اســـت توانایی بخشیدن داشته باشید ولی ممکن اســـت هیچوقت کار او را فراموش نکنید. دکتر اوباخ توصیه میکند از متخصص روانشاس در این زمینه کمک بگیرید. روانشناس میتواند راه ساختن دوباره‌ی اعتماد را باوجود خشم و ناراحتی کنونی‌تان به شما نشان دهد.

دکتر کوپر میگوید:«سخت‌ترین قسمت احساساتی اســـت کـــه الان تصور میکنید از شما گرفته شده اســـت.» شاید گفتن موضوع به خانواده و دوستان برایتان سخت باشد و احساس کنید ممکن اســـت باعث شود دیگران همسرتان را تحقیر کنند. به همین دلیل اگر تصمیم به بخشیدن او بگیرید شرایط برایتان سخت‌تر هم خواهد شد.

چه بکنیم کـــه خیانت اتفاق نیفتد؟

دکتر نیدل: اعتقاد دارد کـــه تلاش برای محکم کردن رابطه و برطرف کردن دلیل خیانت همسرتان ممکن اســـت کار سختی باشد. او توصیه میکند کـــه چندوقت‌یکبار در این رابطه با همسرتان صحبت کنید و از نیازها و انتظاراتتان برای هم بگویید. هر روز باید حواســـتان به رابطه‌تان باشد و اربتباط و گفتگو را به اولویت برای خودتان تبدیل کنید. این یعنی برای با هم بودن و برنامه‌های دونفره برنامه‌ریزی کنید و از زمانی کـــه کنار هم هستید برای حرف زدن، گوش دادن به همدیگر و افزایش صمیمیت بهره ببرید.

بخشیدن خیانت همسر

حفظ صمیمیت فیزیکی و احساسی شاید به نظر ساده برسد ولی ممکن اســـت به‌خاطر سنیگینی کار و مسئولیت‌ها کمرنگ شود و به‌مرور رابطه‌ی جنسی بین‌تان اشتیاق اولیه را از دست بدهد. باید سعی کنید حداقل ماهی یکبار کاری هیجان‌انگیز و جدید انجام دهید تا شعله‌ی رابطه همیشه روشن بماند.
به این موضوع اشاره میکند کـــه ما معمولاً به سلامت روانی خودمان توجهی نداریم، از اینرو مراقب از سلامت روانی خودمان بسیار ضروری اســـت. به احساسات و امیال خودتان توجه کنید. اگر پُر از خشم و بی‌اعتمادی هستید یا غریزه‌تان میگوید هنوز اوضاع رابطه‌تان مرتب نشده، شاید بد نباشد کـــه رابطه‌تان را از و ارزیابی کنید و ببینید آیا ارزش ادامه دادن دارد یا نه. مراجعه به روانشناس میتواند برایتان مفید باشد.

راههایی برای فراموشی

بخشنده باشیم

کسی که از گناه خود توبه کند خداوند می بخشد و بهتر است ما هم بخشنده باشیم کما اینکه دوست داریم دیگران ما را ببخشند، و به یاد داشته باشیم که اگر ما چنین اشتباهی را مرتکب می شدیم و همسرمان از ما گذشت نمی کرد چقدر آزرده خاطر می شدیم . حتی ممکن بود به خاطر عدم بخشش به کارهای ناپسند ادامه دهیم اما بخشش مانع ادامه کارهای اشتباه است.
درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنیــــد.حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است

به گناهان خود هم توجه کنیم

ممکن است همسر شما در طول عمرش یک بار مرتکب چنین اشتباهی شده باشد، اما آیا خود شما معصوم هستید؟ بی شک گناهان بسیاری دارید که همسر شما هم می تواند آنها را نبخشد! لذا بهتر است هم از گناهان خودتوبه کنیم و هم اشتباه همسر را بپذیریم.

پیدا کردن عامل و علت خیانت

بی شک همسر شما بدون دلیل خیانت نکرده است و شما هم در به وجود آوردن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید بایستی عامل یا عوامل خیانت را پیدا کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام گردد و الا ممکن است این قضیه دوباره تکرار شود و آتش به جان زوجین زند.

تصمیم آنی نگیریم

هر انسانی از شنیدن چنین خبری روحش جریحه دار می گردد و ممکن است در مرحله اول تحت تاثیر احساسات تصمیمات نامعقولی بگیرد. لذا نباید عکس العمل آنی از خود نشان دهید و یک مرتبه به دلیل بد عهدی همسرتان تصمیم بگیرید که از او جدا شوید. شما نیازمند کمی زمان هستید تا مسایل دیگر را نیز زیر و رو کنید. نباید به طور خاص تمام توجه خود را به خیانتی که از او سر زده معطوف کنید. بلکه سکوت کنید و بررسی این مسئله را به فرصت دیگر موکول کنید.

نحوه بخشش زن و یا شوهر خائن

صحبت کردن با همسر

بعد از اینکه مدتی گذشت و شما آرامش خودتان را به دست آوردید با همسر خود در مورد بد عهدیش صحبت کنید. تمام سوال هایی که به ذهنتان می رسد را بپرسید. شاید با این کار به این نتیجه برسید که همسرتان هنگام ارتکاب به این کار، اصلا فکر نمی کرده که به شما خیانت می کند و حتی ممکن است کار وی آن چیزی نباشد که در تصور شماست و شاید سو تفاهمی بیش نبوده است .
بی شک همسر شما بدون دلیل خیانت نکرده است و شما هم در به وجود آوردن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید بایستی عامل یا عوامل خیانت را پیدا کنید.

ارتباط جنسی خود را حفظ کنید

یکی از موارد مهمی که باعث قوام زندگی زوجین می گردد ارتباط جنسی صحیح و درست است.اگر بعد از خیانت این مسئله تعطیل شود یعنی زمان مرگ زندگی شما فرا رسیده است اما با حفظ این رابطه هنوز می توان به زندگی امیدوار بود البته بایستی ضعف های ارتباط تان را برطرف کنید و چه بسا همین نا صحیح بودن رابطه و سردی شما در ارتباط باعث خیانت شده باشد.
بی شک همسر شما بدون دلیل خیانت نکرده است و شما هم در به وجود آوردن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید بایستی عامل یا عوامل خیانت را پیدا کنید.

حتماً بخوانید:
اگر میخواهید شوهر تان به شما خیانت نکند این ۱۰ کار را انجام دهید

اگر میخواهید شوهر تان به شما خیانت نکند این ۱۰ کار را انجام دهید

چه کار کنم شوهرم بهم خیانت نکنه؟ دلیل خیانت کردن اکثر مرد ها این نیست که دیگر شما را دوست ندارند، دلیل اصلی در اغلب موارد این است که آن ها تنوع…

از بین بردن زمینه های خیانت

مواردی همچون ارتباط بی حساب با نامحرم، بیکاری،وب گردیو حضور 24 ساعته در شبکه های اجتماعی، سردی رابطه جنسی، تحویل نگرفتن همسر، عدم تامین نیازهای عاطفی همسر و... باعث خیانت می شوند که این موارد باید از بین برده شوند.

بخشش خیانت

رازداری

درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنیــــد.حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است.

آزمایش الهی

بهتر است این مسئله را آزمایش الهی بدانید، چرا که بعضی از بلاها امتحان هستند بلا در معارف اسلامی به معنای آزمایش است. «اذابتلی ابراهیم ربه بکلمات» یا در سوره‌ی انبیاء که خداوند می‌فرماید: «و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه» ما شما را از طریق شرها و خیرها آزمایش می‌کنیم.
پس با رازداری و بخشیدن همسر راه بخشش خویش را هموارتر سازیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (50 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits