دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول روانشناسی دروغ
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اصول ناشناخته روانشناسی دروغ:روان شناسان مدارک و مستنداتی از افراد دروغ گو و راست گو دارند که تفاوت این دو را نشان می دهد. دروغ گو خیلی به چپ و راست نگاه نمی کند

اصول ناشناخته روانشناسی دروغ

با اصول ناشناخته روانشناسی درباره دروغ آشنا شوید

شما نمی توانید دروغ را در چشمان کسی ببینید

انسان دروغ گو چشمانی فریبنده دارد و دروغ از چشمانش پیدا نیست. این عقیده که می توان دروغ را درچشمان کسی یافت محکم ترین چیزی است که در زمینه دروغ به آن اعتقاد داریم درحالی که عقیده باطلی هست. روان شناسان مدارک و مستنداتی از افراد دروغ گو و راست گو دارند که تفاوت این دو را نشان می دهد. دروغ گو خیلی به چپ و راست نگاه نمی کند، نگاهشان اثر گذار و فریبنده است. تفاوت قابل اندازه گیری بین افرادی که دروغ می گویند و کسانی که راست می گویند وجود ندارد.

کسی نیست که بتواند دروغ را تشخیص دهد

بر خلاف این حقیقت که تست دروغ گویی قابل قبول است و از آن به عنوان مدرک در بعضی از دادگاه ها استفاده می شود، مدرک موثقی وجود دارد که نشان می دهد ، نسبتا راحت می توان کاشفان دروغ گویی را فریب داد.
ضرورتا تمامی کاشفان دروغ گویی میزان استرس و نگرانی را اندازه گیری می کنند. بعضی ها پیشنهاد می دهند که ما از تصویر fMRI مغز برای شناسایی دروغ استفاده می کنیم. اما مدارک کمتری وجود دارد که نشان دهد دروغ می تواند با این روش کشف شود.

مدارکی هست که نشان می دهد انسان ها می توانند بیش تر از حد نرمال دروغ بگویند و کاشفان دروغ هم گاهی دلایل احمقانه ای را برای دروغ می آورند.

دروغگویان نیز، اغلب خود را احمق فرض می کنند

با وجود این که دروغگویان و متقلبان این توانایی را دارند که خیلی خوب دروغ بگویند ، طوری که دیگران به راحتی فریب آن ها را می خورند،آن ها خود را یک احمق به تمام معنا می دانند. یک تحقیق که درسال 2011 نشان داد که انسان هایی که در کارهایشان تقلب می کنند تا بتوانند امتیازشان را ارتقا دهند ، با وجود این که توانایی آن ها بسیار ارزشمند است و پیشرفت می کنند اما در درون خودشان می دانند که دروغ گفته اند به عبارت دیگر آن ها همان طور که دیگران را با دروغ فریب می دهند ، خودشان را نیز گول می زنند.

مردم زمانی که تحت فشار زمان قرار میگیرند ، دروغ می گویند

دروغ ها معمولا عمل از قبل پیش بینی شده نیست.حقیقت امر این است که مردم دروغ می گویند زیرا که آن ها میخواهند تصمیم عجولانه ای را اتخاذ کنند و زمانی برای فکرکردن به نتایج دروغ گویی شان ندارند. طبق مطالعه روان شناسانه که در سال اخیر منتشر شد، مردم اغلب دروغ می گویند یا در کارهایشان تقلب می کنند تا سریع به علایق و تمایلات خود دست یابند. شال شالوی، محقق روان شناس دانشگاه آمستردام در باره این موضوع می گوید:" زمانی که مردم عجولانه عمل می کنند، ممکن است حداکثر توان خود را به کار بگیرند تا خطوط اخلاقی را با دروغ منحرف کنند. داشتن زمان بیشتر انسان را به سمتی هدایت می کند که دروغ نگوید و تقلب نکند." زمانی که شما درگیر تجارت و خرید و قروش در بازار هستید ، این کشف خیلی کمک می کند تا شما از مسایل بازار و اقتصادی سردربیاورید.

دروغ گفتن

آمریکایی ها حداقل یک بار در روز دروغ می گویند

در یک مطالعه تحقیقاتی که در آن از آمریکایی ها سوال شد که تخمین بزنند در روز چقدر دروغ می گویند، به طور میانگین دو یا سه بار در روز پاسخ دادند. نکته بسیار جالب این است که مطالعه دیگری آشکار ساخت که آمریکایی ها تصور می کنند 56% از زمان خود را بدون دروغ گویی سپری می کنند. این بی پروایی در مورد دروغ گویی می تواند مربوط به این حقیقت باشد که آمریکا توسط پروتستان (عضوی از فرقه مسیحیان) موفق شد. از مطالعه مشابه چنین دریافت می شود که پروتستان ها معتقدند که آن ها می توانند 55% از زمانشان را بدون دروغ گویی سپری کنند در حالی که مسلمانان معتقدند دروغ فقط 45% از زمانشان را دربر می گیرند و اثر گذار است.

شاید دروغ تعاون و همکاری را آسان کند

یک بار به این موضوع فکر کنید. این موضوع حس خوبی را به انسان القا می کند. انسان ها مجبور بودند که با یکدیگر در روند تکاملشان به منظور زنده ماندن و زندگی کردن ،همکاری کنند. اما واقعا آن چیزی که تعامل انسان ها بایکدیگر را بشتر می کند چیست؟ تقلب تاکتیکی و جعل کردن این اجازه را در دنیا به دیگر افراد می دهد که عمدا دروغ بگویند. دروغ پایه و اساس نوع دوستی است.

دو ساله ها هم می توانند دروغ بگویند

آیا فکر می کنید بچه ها آن قدر بی گناه هستند که فقط اعصاب شما را به هم بریزند یا این که به دنبال خواسته هایشان باشند؟. خیر
بچه ها درست بعد از این که راه رفتن را شروع می کنند، دروغگویی را یاد می گیرند.

دروغ های مواقع اضطراری افراد را باهوش می کنند

یک مطالعه ی روان شناسی در سال 2005 ، مطلبی فوق العاده جالب را مطرح کرده است که در مورد اتفاقاتی که در مغز افراد هنگام دروغ گفتن می افتد، می باشد. در لایه جلویی مغز ، اتصال و ربط دادن مطالب به یک دیگر اتفاق می افتد. ناحیه مغز به دو قسمت منطق و ذهن تقسیم می شود. در حقیقت دروغ هایی که در موارد اضطراری می سازید، 22 تا 26 درصد از این قسمت مغزشان بیشتر استفاده می کنند.

سرم های حقیقت شما را از دروغ گویی منع نمی کند

بر خلاف چیز هایی که در فیلم ها می بینید مثل سرم های راست گویی هیچ گاه افراد را ملزم به راست گویی نمی کند. این موارد فقط باعث فوران کردن حجم اطلاعات در شما می شود.

divider

دراین رابطه بیشتر بخوانید:

احادیث ائمه در مورد دروغگویی؛دروغگو را بهتر بشناسید!

نکات و دلایل جالب درباره دروغگویی کودکان

چگونه متوجه شوید خواستگارتان دروغ میگوید؟

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits