دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 انشا درمورد بار کج به منزل نمیرسد مناسب برای تمامی مقاطع
63
زمان مطالعه: 17 دقیقه
در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم چند انشای زیبا با موضوع بار کج به منزل نمی رسد به شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

انشا بار کج به منزل نمیرسد

اگر به دنبال انشا با موضوع بار کج به منزل نمی رسد هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید. امیدواریم بهره کافی را از این مطلب ببرید.

انشا درمورد ضرب المثل بار کج به منزل نمیرسد

یکی از بچه های کلاسمان بود که همیشه در همه ی امتحان ها تقلب می کرد. ما همه مجبور بودیم از مدرسه به خانه برگردیم و کلی درس بخوانیم.

تازه خیلی وقتها هم نمره هایمان خوب نمی شد. اما او هیچ وقت درس نمی خواند. فقط سر جلسه امتحان از روی دست بقیه بچه ها یا از روی کتاب و جزوه تقلب می کرد و نمره های خوب می گرفت.ما همه خیلی از او بدمان می آمد.

و او هم همیشه ما را مسخره میکرد که کلی درس می خوانیم و آخر سر نمره مان از او کمتر است. چند باری نشستیم و سعی کردیم راه حلی پیدا کنیم اما بجایی نرسیدیم. به دلایلی هم نمی خواستیم به معلممان بگوییم.

خلاصه یکسال گذشت و او همه نمره هایش بهتر از ما شد. امتحانات ترم آخر رسید. باز هم همین کار را تکرار کرد و آنقدر اعتماد بنفسش زیاد شده بود که بدون ترس جلوی مراقب ها تقلب می کرد. امتحانات تموم شد و روز دادن کارنامه ها رسید.

دیدیم که گریان از اتاق مدیر به بیرون آمد. پرس و جو کردیم که ببینیم چه شده است، فهمیدیم که معلممان همه ی این مدت را حواسشان به او بوده، و می دانستند که او دارد تقلب می کند اما می خواستند او به کارش ادامه دهد تا در آخر مچش را بگیرند.

خلاصه او آن سال مردود شد و مجبور شد که یکبار دیگر آن پایه را بخواند. و آنج بود که من معنی ضرب المثل «بار کج ب منزل نمی رسد» را فهمیدم.

انشا بار کج به منزل نمیرسد

انشا بار کج به منزل نمیرسد برای پایه یازدهم

در روزگار قدیم مردی جوان زندگی می کرد که بسیار به زرنگی معروف بود. این مرد لقب زرنگ را با دوز و کلک به دست آورده بود. هرجا که می توانست نقشه ای می کشید تا دیگران را فریب بدهد و کار خودش را پیش ببرد. هیچ توجهی به درست یا نادرست بودن کارهایش نداشت.

این مرد، پدری پیر و درستکار داشت که همیشه او را نصیحت می کرد:«اگر خواهان به سرانجام رسیدن کارها و موفقیت در برنامه هایت هستی، راست گو و راست کردار باش و باور داشته باش که ناراستی و حقه بازی عاقبت خوبی ندارد».

اما او گوشش به حرف پدر پیر بدهکار نبود. می گفت:«می بینی که من از تو پولدارترم یعنی بهتر کار کرده ام».

روزی مرد جوان به در سرای همسایه اش رفت و گفت:«آنقدر بی پول شده ام که برای خرید غذا هم پول ندارم. می ترسم بچه هایم از گرسنگی هلاک شوند».

مرد همسایه از آشنایان پدرش بود؛ گرچه می دانست که مرد جوان ممکن است به او حقه بزند، به خاطر پدرش و به دلیل حق همسایگی مقداری از پولی را که خودش نیاز داشت، به او داد.

مرد که پول را گرفته بود، به همسایه قول داد که به محض اینکه پول دار شد، پول او را پس بدهد. اما برخلاف سخنش، دلش نمی خواست پول همسایه را پس بدهد. می خواست آنقدر پس ندهد تا همسایه به تنگ بیاید و سراغ پولش را بگیرد.

او از افراد دیگری هم به همین شیوه و به اعتبار پدرش پول قرض کرده بود. مرد جوان می خواست با این پول ها کالایی را بخرد و در انبار بگذارد تا گران شود و از این طریق سود کند.

چند روز بعد، همه پول هایی را که داشت، در جیب قبایش گذاشت و به بازار رفت تا آن کالا را خریداری کند. در میانه راه مردی ناشناس به او تنه زد و مرد جوان بر زمین افتاد. مرد ناشناس با عجله از آنجا دور شد.

مرد جوان اول نفهمید چه شده است. بعد که بلند شد و دست به جیب قبایش برد، فهمید که کیسه پولش نیست. بر سرش زد و گفت:«وای پول هایم… حالا چه کار کنم؟»

در همان حال همسایه اش از آنجا رد می شد. او را دید و گفت:«چه شده؟ مگر تو نگفتی که هیچ پولی نداری؟» مرد جوان که خجالت زده شده بود، گفت:«بله! من اشتباه کردم، بار کج به منزل نمی رسد».

همیشه بهتر است که راستی و درستی را پیشه خود سازیم؛ چرا که بار کج به منزل نمی رسد.

انشا درمورد بار کج به منزل نمیرسد

انشا بار کج به منزل نمیرسد برای کلاس هفتم

در زمان های قدیم پسر جوانو بازیگوش در روستا زندگی می کرد که از قضا دستش کج بود و دزدی می کرد و سر اطرافیان خود را کلا میذاشت اما هر چه قدر دزدی می کرد و حق دیگران را می خورد،

نه خانه خوبی داشت و نه غذا درست حسابی برای خوردن داشت و همیشه بدهکار بود و از نظر مالی مشکل داشت روزی کیسه ای زر و سکه دزدید بود از دست سربازان در حال فرار بود.

بعد از دویدن زیاد و تنگی نفس و رهایی از دست سرباز ها گوشه ای دنج ایستاد تا نفسی بکشد و دوباره بگریزد و وقتی دست در جیب خود کرد تا از وجود کیسه اطمینان کند هر چه قدر گشت اما کیسه ای در جیب او نبود.

پیر مردی که در گوشه ی همان دیوار بود در نظاره گر رفتار پسر جوان بود و گفت ای جوان بار کج به منزل نمی رسد.

انشا با موضوع بار کج به منزل نمیرسد

انشا بار کج به منزل نمیرسد پایه دوازدهم

بار کج به منزل نمی رسد یعنی نمی توان با استفاده از کارهای اشتباه به یک هدف خوب رسید زیرا اشتباهات باعث می شوند کار وضعیت بدتری پیدا کند و نه تنها به هدف نخواهیم رسید بلکه دچار مشکلات بیش تری هم خواهیم شد.

باید برای به دست آوردن و رسیدن به هر هدفی کارها را به درستی انجام دهیم و از رفتارهای ناپسند و نادرست خود داری کنیم زیر این کارها ما را بیش تر از هدفمان دور می کند.

این ضرب المثل نشان می دهد هدفی که با استفاده از کارهای ناپسند و دوز و کلک به دست بیاید ماندگار نیست و به زودی از دست خواهد رفت و همچنین مردم را تشویق می کند تا همیشه کارهای خوب و درست در زندگی انجام دهند.

خداوند متعال همیشه نظاره گر اعمال ماست و وعده داده است که همه ی ما نتیجه ی اعمال خوب و بد خود را خواهیم دید پس نتیجه ی انتخاب راه درست خوبی خواهد بود و نتیجه ی انتخاب راه اشتباه هم زیان دیدن خود شخص است.

برای مثال هیچ کس نمی تواند با دزدی کردن پول دار شود و پول دار بماند، شاید بعضی از افراد را ببینیم که با استفاده از راه های خلاف پول دار شده اند اما باید بدانیم که آن ها حتما نتیجه ی کارهایشان را خواهند دید و روزی متوجه اشتباه خودشان خواهند شد.

زیرا سرگذشت گذشتگان نشان داده هیچ رفتاری بدون نتیجه نیست و محال است که رفتار انسان ها بدون پاداش و جزا باشد.

مقصدی برای بار کج وجود ندارد زیرا این کار از همان ابتدا اشتباه است پس باید همواره بکوشیم تا بهترین و درست ترین کارها را انجام دهیم و دیگران را هم تشویق کنیم تا از انتخاب کارهای اشتباه بپرهیزنید زیرا ما در قبال دیگران هم مسئول هستیم.

انشا راجع به بار کج به منزل نمیرسد

انشا با موضوع بار کج به منزل نمی رسد

داستان های زیای درباره ی ضرب المثل بار کج به مقصد نمی رسد وجود دارد و همه ی این داستان ها در پایان یک نتیجه دارند و آن هم راستی و درستی در کارهاست.

در واقع این ضرب المثل ریشه در داستان مرد جوانی دارد که پدر درستکاری داشت اما خودش فرد فریب کاری بود و به شیوه های مختلف از مردم پول قرض می گرفت و به آن ها قول می داد این پول را پس بدهد اما قصد پس دادن آن ها را نداشت.

مردم به خاطر درستکاری پدر مرد جوان به او اعتماد کرده و پول قرض می دادند و پدر نیز همیشه پسرش را نصیحت می کرد اما متاسفانه مرد جوان گوش شنوایی برای حرف های پدر نداشت،

تا این که بالاخره یک روز دزدی سراغ او آمد و پول هایش را دزدید و او که فریاد می زد پول هایم کو رسوا شد و همه فهمیدند که او فردی متقلب بوده و قصد فریب همه را داشته است.

این ضرب المثل به ما یاد آوری می کند که نتیجه ی بیراهه رفتن، نابودی خودمان است و اگر انسانی دزد باشد و قصد داشته باشد با پولی که متعلق به خودش نیست کار کند در نهایت کسی هم پیدا خواهد شد که از آن فرد دزدی کند.

ضرب المثل بار کج به مقصد نمی رسد مرا یاد ضرب المثل دیگری انداخت که باز هم معنی مشابهی دارد: “خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج”

درستکاری همیشه بهترین کار است حتی اگر بعضی مواقع کار سختی باشد و بار کج به منزل نخواهد رسید همان طور که اگر معماری خشت اول دیواری را کج گذاشته باشد،

هر چقدر هم در کارش پیشرفت کند باز هم بنای خوبی نخواهد داشت و در پایان باعث فرو ریختن دیوار و یا حتی کل بنا می شود.

انشا برای ضر المثل بار کج به منزل نمیرسد

انشا درباره بار کج به منزل نمی رسد

مقدمه: هر عملی که در زندگی ما انجام می گیرد، عواقب و نتایجی دارد. حال ممکن است این عواقب نیک یا بد باشند . ناراستی و حقه بازی جزء کارهایی است که عاقبت خوبی ندارد و با گذشت زمان آثارشان را نشان می دهند.

بدنه: نظام آفرینش نیز بر پایه راستی و دادگری بنا شده است و هرگونه کژی [” معنی کژی = انحراف “] ، و ناراستی در آن بی ثمر و تباه خواهد بود.در نقطه مقابل ، هر کاری که اساس محکم و درستی داشته باشد ، پر ثمر و مفید خواهد بود.

بی گمان این ضرب المثل را شنیده اید که : بار کج به منزل نمی رسد . این مثل در تشویق به درستکاری و اخطار به افرادی که به بیراهه می روند کاربرد دارد و از آن این گونه می توان برداشت کرد که :

هر کاری که اساس و بنیانش سست و کج باشد ، بی شک نتیجه نامطلوبی به بار خواهد آورد .

به طور مثال اگر یک ساختمان پی و بنیان استوار و اساسی نداشته باشد ، با خفیف ترین زمین لرزه ، دچار بیشترین ادثه و خرابی خواهد شد. و یا دانش آموزی که با تنبلی و تقلب سال تحصیلی را سپری می کند ولی در انتها و در زمان امتحان نهایی ، در قبول شدن به مشکل می خورد.

نتیجه: همان طور که دیدید ، سرانجام راستی ، خوشبختی و فرجام کژی و ناراستی شکست و ناامیدی است . اگر خواهان موفقیت در زندگی هستیم ، باید راستگو و درست کردار باشیم و بدانیم که در مسیر راستی ، کلمه ای به نام گم شدن وجود ندارد.

انشا ادبی بار کج به منزل نمیرسد

انشا بار کج به منزل نمیرسد نگارش هفتم

ضرب المثل بار کج به منزل نمی‌رسد در تشویق به راستی و درستکاری به کار می‌رود و می‌خواهد افرادی را که به بیراهه می‌روند متوجه کند که هرگونه ناراستی بی‌نتیجه و نابود خواهد بود؛ همانطور که عمل پسری که می‌خواست بار را کج بگذارد و به خانه ببرد، بی‌نتیجه ماند.

پسر پای تلویزیون نشسته بود و به خواهر شیرخوارش که گریه می‌کرد توجهی نداشت. مادرش داشت شام می‌پخت. شب مهمان داشتند، مادر گفت:

«خورش را پختم و تا چند دقیقه دیگر برنج را می‌پزم. زود برو از نانوایی دایی‌ات دو تا نان بگیر برای ته دیگ برنج. دیرنکنی‌ها». پسر در حالی که غرولند می‌کرد از خانه بیرون رفت. نانوایی دایی دو تا کوچه بالاتر بود.

وقتی به کوچه رفت، دوستانش که فوتبال گل کوچک بازی می‌کردند، صدایش زدند و گفتند:«بیا با ما بازی کن». نمی‌دانست چکار کند. از یک طرف مامان گفته بود که برود نان بخرد و از طرفی فوتبال لذت بیشتری داشت.

پسر نگاهی به پول توی دستش انداخت و نگاهی به بچه‌ها و همراه آنها مشغول بازی شد. با خودش گفت:«می‌گویم نانوایی بسته بود. صبر کردم تا باز شود و شروع به پخت کند».

از این فکر خوشش آمد و با خیال راحت تا دم غروب وسط کوچه بازی کرد. بازی که تمام شد، بدو بدو رفت در نانوایی. پول را دراز کرد و گفت:«دو تا نان!» شاگرد نانوا پوزخندی زد و گفت:«دیگر نیاز نیست نان بخری. مادرت سلام رساند و گفت…»

حرفش تمام نشده بود که دایی سرش را از پشت تنور بیرون آورد و با اخم گفت:«این کارها خوب نیست. مادرت بنده خدا بچه به بغل آمد اینجا. داشت حرص می‌خورد. گفت تو را وسط کوچه دیده، آنقدر مشغول بازی بودی که حتی صدایش را هم نشنیدی. چه جوابی داری برایش؟»

پسر می‌خواست جوابی را که قبل از بازی آماده کرده بود به دایی بگوید، اما مادرش او را دیده بود پس دروغ و ناراستی فایده نداشت. آنقدر غرق بازی بود که اصلاً گذر مادرش را متوجه نشده بود.

باری که قرار بود کج به منزل برسد، هرگز به منزل نرسید. چه خوب است که همه با راستی و درستی رفتار کنند و به این فکر نکنند که می‌توانند بار را کج بگذارند.

انشا با موضوع بار کج به منزل نمیرسد

انشا بار کج به منزل نمیرسد با مقدمه

بند مقدمه: قرار است یک انشا درباره بار کج به منزل نمی‌رسد بنویسم. چه جمله درستی؛ واقعا هر کاری که با نادرستی آغاز شود، حتما در جایی از مسیر خود با شکست روبرو خواهد شد.

هر آن قدر که برای به سرانجام رساندن چیزی یا کاری که بنیاد آن نادرست چیده شده، تلاش کنیم، باز در نهایت به نتیجه دلخواه در خصوص آن نخواهیم رسید.

بدنه انشا: این قانون طبیعت است؛ در مقابل اقدامات مثبت و رفتارهای صحیح و اصولی، نتایج مثبت حاصل می‌شود و در مقابل اقدامات منفی و رفتارها و تصمیم‌های نادرست و منفی، باید انتظار شکست و نتایج منفی را داشته باشیم.

اگر برای رسیدن به هدفی، به پایمال کردن حق دیگران برخیزیم، نباید انتظار داشته باشیم که آن کار به سرانجامی مثبت برسد.

شاید از خود بپرسید پس چطور در طول تاریخ و حتی زمان فعلی، عده زیادی با کلاهبرداری و کارهای ناپسند و نادرست، به موفقیت‌های بزرگ در زندگی خود دست می‌یابند و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد؟

اما اگر داستان زندگی این افراد را تا انتها دنبال کنید، شاهد خواهید بود که سرانجام در جایی، تمام آنچه چیده و برپا کرده‌اند، به چشم برهم زدنی بر باد خواهد رفت!

این به نوعی قانون طبیعت است و هیچ فعالیت نادرستی به سرانجام خود نمی‌رسد. هر چه قدر نقشه‌های زیرکانه برای فریب دادن دیگران و به نتیجه مثبت رساندن امری نادرست ریخته شود، سرانجام آن محکوم به شکست بوده و بار کج به منزل نمی‌رسد.

نتیجه گیری: باید از این ضرب المثل معروف “بار کج به منزل نمی‌رسد” آموخت که برای موفقیت در زندگی کاری، اجتماعی و … لازم است که در کارها صداقت داشته باشیم و همه چیز را بر پایه درستی و راستی پیش ببریم.

باید به تاریخ نگریسته و از آن چه پیش از این اتفاق افتاده است، درس عبرت بگیریم.

انشا بار کج به منزل نمیرسد

انشا ادبی درمورد بار کج به منزل نمیرسد

مقدمه: طریقه ی کسب درآمد و نحوه ی جمع آوری مال و منال هر کسی متفاوت از دیگری است. به طوری که هر کدام روشی را دنبال کرده و بدان شاد است اما آیا این راهه برگزیده اش ودرآمدش از راه درست تامین شده است یا از راه کج؟

تنه انشاء: راه راست همان راهی است که صخره های سنگ جلوی دید آن را گرفته است و در نگاه اول در نظرت سخت و دشوار است. اما همین که کمر همت ببندی،

و دست های توانمندت را به کارگیری و مانع ها را از سر راهت برداری متوجه خواهی شد که پشت آن سنگ های بزرگ،مسیری هموار و منظره ایی شگفت انگیز به انتظارت است.

اما راه کج همان راهی است که راحت و آسوده به نظر می رسد اما هرچه بیشتر پیش روی، در سیاهی ها بیش از پیش غرق خواهی شد و انتظارت را دره ایی عمیق که انتهایش بی کران است، می کشد.

اما آیا بار کج که از مسیر و راه کج بدست آمده است به منزلت می رسد؟ انسان عاقل بلافاصله بعد از طرح پرسش جواب خیر می دهد.

او یقین دارد که هر چه از این راه کسب کنی تنها بار گناهانت را بیشتر می کند و هر چه درآمد به دست آوری، بدون هیچ برکتی،دود می شود و به هوا می رود. بازتابی نخواهد داشت. هرگز موجب رونق مال و سیری شکم نخواهد شد.

بار کج به مانند کیسه ایی از سکه ی طلاست که روی دوش دارید اما خبر از سوراخ کیسه ندارید و در طول راه همه ی سکه ها خواهد ریخت و زمانی که به منزل رسیدید، تنها با کیسه ای خالی مواجه خواهی شد!

در حالی که راه درست برعکس آن است و کافی است دانه ایی گندم در آن زمین بکارید، خیلی زود چند برابرش را باز پس خواهید گرفت.

نتیجه گیری: بار کج به مانند سکه ی طلاست، همانقدر چشم گیر و همانقدر درخشنده اما راه درست به مانند دانه ی گندم است. سکه هرگز تکثیر یا برکت نمی کند شاید قیمتش بالا و پایین رود اما هرگز نمی تواند جای گندمی را که زندگی بدون آن ممکن نیست را بگیرد.

انشا راجب بار کج به منزل نمیرسد

انشای زیبا درباره ضرب المثل بار کج به منزل نمیرسد

مقدمه: انسانی که مال حرام به خانه بیاورد آن خانه بی برکت میشون و بر عکش اگر کسی مال حلال به خانه بیاورد خانه او پر از برکت میشود .

بدنه: یک خوانواده با دو فرزند , یک فرزند سالم و صالح و فرزندی دیگر نادان و خلاف کار , آنها پدر پولداری داشتند پدری با داریی هایی کلان ,در کوچکی مادر خود را از دست داده بودند و پس از سکته ای که پدرش کرد و از دنیا رفت .

فرد خلافکار با برادرش بر سر ارث با برادرش دعوایش شد و همه ی دارایی های پدرش را به نام خود کرد و برای خود برداشت پسر صالح و دانا جمله ای از زبانش در آمد و به او کفت بار کج به منزل نمیرسد،

ولی آن پسر اصلا به گفته برادرش برادرش اهمیتی نداد او با کمی از آن پول ماشین مدل بالا , خانه ای لوکس و زیبا و باغی گرفت .

سالها گذشت و گذشت , او ازدواج کرد و تصمیم گرفت که به مسافرتی بروند . آن ها در راه مسافرت بودند که ناگهان تصادف کردند و آن مرد به شدت زخمی شده بود ولی زنش حتی یک تار مو از سرش کم نشد .

به بیمارستان منتقل شدند شدت جراحت مرد انقدر بالا بود که تمام داریی هایش را خرج کرد ولی باز هم نمیتوانست خوب راه برود.

نتیجه: برادرش به عیادتش آمد و به او گفت : همان طور که گفته بودم بار کج به منزل نمیرسد . مرد به اشتباه خود پی برده بود اما چه فایده وقتی که کار از کار گذشته بود .

انشا درباره بار کج به منزل نمیرسد

همچنین بخوانید:

3 انشا با موضوع به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست برای ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (63 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits