دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تصویر سال ویژه‌ شهر تهران منتشر شد
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عکس عکاسی- همشهری آنلاین:مجله «تصویر سال» ویژه «شهر تهران در ۳۳ سال گذشته» از نگاه هنرمندان عکاس، طراحان گرافیک، کاریکاتوریست و فیلمساز ایرانی منتشر

عکس عکاسی- همشهری آنلاین:مجله «تصویر سال» ویژه «شهر تهران در ۳۳ سال گذشته» از نگاه هنرمندان عکاس، طراحان گرافیک، کاریکاتوریست و فیلمساز ایرانی منتشر

تصویر سال ویژه‌ شهر تهران منتشر شد

عکس عکاسی- همشهری آنلاین:
مجله «تصویر سال» ویژه «شهر تهران در ۳۳ سال گذشته» از نگاه هنرمندان عکاس، طراحان گرافیک، کاریکاتوریست و فیلمساز ایرانی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این شماره ویژه در ۲۱۶ صفحه با کاغذ گلاسه‌ تمام‌رنگی دربرگیرنده‌ بیش از ۵۰۰ تصویر برگزیده عکاسان، طراحان گرافیک و کاریکاتوریست‌های ایرانی در 33 گذشته در شهر تهران و یا رویدادهای مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران به همراه اطلاعات مربوط به بیش از 100 فیلم‌ نمایش داده‌شده در بخش ویژه نهمین جشنواره‌ «فیلم تصویر» است.

در سرمقاله‌ این شماره از «تصویر سال» به قلم سیف‌الله صمدیان، سردبیر مجله و دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، آمده است: «تهران، موضوع اصلی بخش ویژه نهمین جشن تصویر سال بود و این شماره «تصویر» دربرگیرنده‌ آثار هنرمندان عکاس، گرافیست، کاریکاتوریست و فیلمساز است، با موضوع و یا موقعیت کلان‌شهری که خود «ایران» کوچکی است.

ویژگی این شماره تنها خود تهران نیست، بلکه دایره زیبا و غرورانگیزی است که این شهر را در میان گرفته است؛ دایره‌ای درخشان از ستارگان تصویرساز ایران».

در این ویژه‌نامه مقاله‌هایی از منظر شاعران و منتقدان نیز منتشر شده است؛ «نقش آه بر آینه، طهران و تصویر شاعران» به قلم سعیده آبشناسان، «سیری در سلوک تهران با ساکنانش» به قلم عبدالله صمدیان و «تهران برای شعر شدن» به قلم علیرضا بهرامی.

تصویر سال ویژه شهر تهران، بخش ویژه‌ای برای 15 نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایران با عنوان «یادنامه» دارد که در سال ۹۱ از میان ما رفته‌اند؛ در این بخش برای خاموشی احمد اسفندیاری (نقاش)، محمود جوادی‌پور (نقاش)، منصوره حسینی (نقاش)، فریده لاشایی (نقاش)، احسان نراقی (پژوهشگر)، حسن لاهوتی (پژوهشگر)، علی کسمایی (مدیر دوبلاژ)، جمال خرمی‌نژاد (نقاش)، فخری گلستان (سفالگر و مترجم)، فهیمه راستکار (مترجم، صداپیشه)، شاپور قریب (کارگردان)، حمید سمندریان (کارگردان)، حسن کسایی (نوازنده)، مسعود بهنام (صداگذار) و همایون خرم (نوازنده و آهنگساز) به قلم زهرا راد مطالبی نگاشته شده است.

همچنین معرفی دبیران میهمان و داوران بخش ویژه شهر تهران، گزارش تصویری مراسم پایانی و اهدای جوایز بخش ویژه تهران، عکس گروهی مراسم پایانی نهمین جشن تصویر سال، بخش عکس: شهر تهران از نگاه عکاسان ایرانی در ۳۳ سال گذشته، شهر تهران / برج میلاد از نگاه عکاسان، برندگان بخش عکس ویژه شهر تهران زیر ۳۳ سال، شهر تهران در پوسترهای گرافیک، برندگان بخش پوستر ویژه تهران زیر ۳۳ سال، شهر تهران از نگاه کارتونیست‌های ایرانی در ۳۳ سال گذشته، برندگان بخش کاریکاتور ویژه تهران زیر ۳۳ سال و ... در این نشریه آمده است.

در بخش فیلم با دبیری «پیروز کلانتری»، فیلم‌ها را رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری و ابراهیم مختاری داوری کردند.

آثار بخش عکس را با دبیری «احمد عالی»، نصرالله کسراییان، مهران مهاجر و پیمان هوشمندزاده، بخش پوستر را با دبیری «امرالله فرهادی»، آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی، ساعد مشکی، قباد شیوا، فرزاد ادیبی و مجید کاشانی و بخش کاریکاتور را با دبیری «کامبیز درم‌بخش»، جواد علیزاده، علی جهانشاهی و هادی حیدری داوری کردند.

عکس روی جلد این شماره به صورت دو صفحه‌ ای و توسط رضا لشکری گرفته شده که «پانارومای» تهران را در موقعیت نوری ویژه‌ای نشان می‌دهد.

بنا بر اعلام، این ویژه نامه‌ مجله تصویر (نشریه هنرهای تصویری ایران) در قالب شماره‌های ۷۷ تا ۸۰ از روز دوشنبه 22 مهرماه جاری در کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر تهران، شعبه‌های شهر کتاب و همچنین مراکز ویژه‌ فروش تصویر سال ازجمله مرکز فروش آثار فرهنگی مستقر در خانه‌ هنرمندان ایران، نشر چشمه، کتاب‌فروشی نشر ثالث، انتشارات یساولی، لابراتوارهای عکاسی آریا و گالری‌های محسن، کافه عکس و... و تا روز چهارشنبه 25 مهرماه در سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits