دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رنگ های گرم کدامند؟ + چه کاربردی دارند؟
1
زمان مطالعه: 14 دقیقه
رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در مجموعه رنگها ، جزء رنگهای گرم محسوب می شوند و به علت افزایش آدرنالین ، موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و نهایتا افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند . رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.

رنگ گرم چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش دلگرم : رنگ‌‌ها را از لحاظ روانشناسی و بر اساس دمایی که به انسان منتقل می‌‌کنند، به دو دسته اصلی رنگ‌‌های سرد و گرم تقسیم می‌‌کنند. رنگ‌‌های سرد و گرم هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی‌‌های خاص و منحصر به فرد خود هستند که سبب متفاوت شدن آنها از یکدیگر شده است. بر اساس همین خصوصیات و ویژگی‌‌های متفاوتی که رنگ سرد و گرم دارد، کاربرد این رنگ‌‌ها هم متفاوت است و از هر کدام می‌‌توان در محیطی خاص استفاده کرد.به‌طور کلی باید گفت منظور از رنگ گرم، طیفی از رنگ‌‌ها است که انسان با نگاه کردن به این رنگ‌‌ها احساس گرما می‌‌کند و به‌نوعی نشان دهنده تابستان و گرمای روزهای تابستانی است.

رنگ‌‌های گرم شامل رنگ‌‌هایی از قبیل قرمز، زرد و نارنجی می‌شوند؛ که این رنگ‌‌ها سراسر شور و حرارت هستند و حس جنبش و تحرک را در انسان برمی‌‌انگیزند و شعله‌های آتش را به انسان یادآوری می‌‌کنند.رنگ‌‌های گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات افراد را تشدید می‌‌کنند. این دسته از رنگ‌‌ها به راحتی قابل مشاهده هستند و موجب جلب توجه می‌‌شوند. در واقع طول موج نور قرمز، بسیار به اشعه ماورابنفش نزدیک است و به همین دلیل منشا انتقال گرماست. رنگ‌‌های اصلی یا ترکیباتی از قبیل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، قرمز نارنجی، زرد نارنجی (پرتقالی)، بنفش قرمز، در زمره رنگ های گرم قرار می‌‌گیرند. استفاده از این رنگ‌‌ها موجب کوچک‌‌تر به‌نظر رسیدن فضا هم می‌‌شود.

رنگ‌‌های گرم کدامند؟

با وجود اینکه رنگ گرم به مجموعه طیف رنگی قرمز گفته می‌‌شود، ولی رنگ‌‌های اصلی و فرعی را هم شامل می‌شود. با این حال سه رنگ اصلی قرمز، زرد و نارنجی از جمله رنگ‌‌های گرم هستند و باقی رنگ‌‌های گرم از ترکیب این سه رنگ اصلی به‌دست می‌‌آید. این سه رنگ اصلی با وجود این که دارای خصوصیات و ویژگی‌‌های مشترکی هستند؛ با این حال تفاوت‌‌هایی نیز با هم دارند که نیازمند بررسی دقیق آنهاست.

رنگ‌‌های گرم کدامند؟

کاربرد رنگ‌‌های گرم

کاربری رنگ گرم براساس خصوصیات ویژگی‌‌های مختلفی که دارد، می‌‌تواند در مراکز مختلف و در حوزه‌‌های گوناگون باشد. از رنگ‌‌های گرم می‌‌توان برای نقاشی خانه، دکوراسیون و غیره استفاده کرد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای رنگ گرم عبارتند از:

۱- استفاده از رنگ گرم در دکورسیون منزل

رنگ‌‌ها با احساسات و عواطف انسان ارتباط دارد و بر روح و روان آنها تاثیر می‌‌گذارد. چرا که رنگ‌‌ها الهام‌بخش، انرژی‌زا، تسلی‌دهنده و حیات‌بخش هستند و استفاده از آن‌‌ها می‌‌تواند تاثیرات زیادی روی انسان داشته باشد. رنگ گرم از جمله رنگ‌‌هایی هستند که بسیاری از مردم در دکوراسیون منزل و نقاشی ساختمان خود استفاده می کنند و استفاده از این رنگ سبب ایجاد شادی و صمیمت مناسب بین اعضای خانواده می‌‌شود.در دکوراسیون داخلی کاربرد رنگ‌های گرم می‌‌تواند به دو صورت باشد؛ استفاده کامل در تمامی اجزای دکوراسیون یا به‌صورت تناژی در ترکیب با رنگ‌های دیگر. استفاده از رنگ‌های گرم در دکوراسیون خانه به شما توازن و آرامش می‌‌دهد و همچنین احساس صمیمت را در بین اعضای خانواده تقویت می‌‌کند. اگر می‌‌خواهید برای فصل زمستان در دکوراسیون خانه خود تغییراتی بدهید که موجب گرمابخشی به خانه شود، می‌‌توانید از رنگ گرم استفاده کنید. استفاده از رنگ‌‌های گرم در دکوراسیون خانه سبب ایجاد احساس گرما می‌‌شود و بسیاری از نقاشان در خدمات نقاشی ساختمان این رنگ ها را پیشنهاد می دهند.

دلیل گرما بخش بودن این رنگ‌‌ها این است که فشار خون و دمای بدن را بالا می‌‌برد، به همین دلیل سبب ایجاد حس گرما در خانه می‌شود. برای مثال همان طور که گفتیم قرمز رنگ عشق و علاقه است. اگر شما به خاصیت رنگ‌ها اهمیت خاصی می‌دهید بهتر است بدانید رنگ قرمز می‌تواند در تمام حالات موثر باشد. یعنی همانطور که می‌تواند آغازگر شادی و شور باشد، گاهی موجب خشم شود. این بدان معنا نیست که نباید از رنگ قرمز در طراحی منزل استفاده شود بلکه بهتر است بدانیم رنگ قرمز را با ترکیب چه رنگ‌هایی باید استفاده کنیم. قرمز رنگ گرم و پرانرژی است که کاربرد بیشتری در دکوراسیون اتاق پذیرایی خانواده‌های جوان دارد.

حتماً بخوانید:
راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون چند روش ساده و راحت برای نجات از سردرگمی را در ادامه بخوانید. رنگ مناسب را در وسایل اتاق پیدا کنیدآیا وسایل…

۲- استفاده از رنگ گرم در نقاشی ساختمان

استفاده از رنگ‌‌های گرم در نقاشی ساختمان به‌ویژه اتاق‌‌های بزرگ سبب گرم‌‌تر نشان دادن آنها می‌‌شود و به استراحت و خواندن و مطالعه انسان کمک می‌‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای رنگ گرم استفاده از آنها در نقاشی ساختمان است. چرا که استفاده از رنگ‌‌های گرم در نقاشی ساختمان سبب ایجاد انرژی در محیط شده و جذابیت خانه را افزایش می‌‌دهد. برای اینکه بتوانید بخش‌‌هایی از خانه را به محیطی صمیمانه‌‌تر تبدیل کنید، می‌توانید از رنگ‌‌های گرم استفاده کنید. برای مثال رنگ مناسب برای پذیرایی منزل رنگ گرم است که با استفاده از آن می‌‌توانید روی روابط افراد خانواده تاثیراتی مثبت بگذارد و یا با استفاده از رنگ زرد در آشپزخانه می‌‌توانید اشتهای افراد را تقویت کنید و یا اگر متراژ خانه کوچک است و می‌‌خواهید کمی بزرگ‌‌تر به نظر برسد، در این صورت استفاده از رنگ گرم در نقاشی خانه می‌‌تواند فضا را بزرگ‌‌تر جلوه دهد.

استفاده از رنگ گرم

۳- استفاده از رنگ گرم در تبلیغات

یکی از مهم‌‌ترین کاربردهای رنگ گرم استفاده از آنها برای تبلیغات است. چرا که این رنگ‌‌ها به‌راحتی قابل مشاهده هستند و سبب جلب توجه می‌‌شوند. به همین دلیل است که در رستوران‌‌ها و کافه‌ها اغلب برای جلب توجه مردم بیشتر از رنگ‌‌های قرمز و زرد استفاده می‌‌شود. چون که این رنگ‌‌ها به وضوح دیده می‌شوند و بیشتر در یاد مردم می‌‌مانند و سبب تحریک اشتهای انسان می‌‌شود. از این رو رستوان‌‌ها و فست فودها بیشتر از سه رنگ قرمز، زرد و نارنجی برای تبلیغات استفاده می‌‌کنند. تا بتوانند مشتریان خود را جذب کنند.

۴- استفاده از رنگ گرم برای اخطار و یا خطا

یکی دیگر از مهم‌‌ترین کاربردهای رنگ گرم استفاده از آنها برای اخطار دادن و یا نشان دادن خطا است. در سطح شهر و جاده‌ها، برای طراحی تابلوهای هشدار و خطر از رنگ‌های زرد و قرمز استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربری‌‌های رنگ گرم در راهنمایی و رانندگی، رنگ‌های گرم هستند که رنگی بسیار مفید و موثر است. از این رو هر جا نیاز به اعلام خطر و یا هشدار باشد، از رنگ گرم استفاده می‌‌کنند. به همین دلیل در راهنمایی رانندگی برای حاشیه جاده‌‌ها که در خطر سقوط و غیره قرار دارد، از رنگ زرد و یا نارنجی استفاده می‌‌شود. لذا باید گفت که استفاده از رنگ گرم برای اعلام خطر و هشدار دادن یکی از مهم‌ترین کاربری این رنگ‌‌ها است که در تمام دنیا از آن استفاده می‌‌شود.

۵- استفاده در پوشاک، رنگ آمیزی خیابان ها و نمای فروشگاه

یکی از موارد مهم کاربرد رنگ‌های گرم، استفاده از آنها در نمای فروشگاه‌ها، رنگ آمیزی خیابان‌ها و یا پوشاک از کارکنان و کارمند است. به همین دلیل امروزه شاهد هستیم که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر از رنگ قرمزی برای نمای خود استفاده می‌‌کنند، تا سبب به خاطر سپرده شدن توسط افراد شود و یا اینکه لباس و پوشاک افرادی مانند رفتگران را به رنگ نارنجی انتخاب می کنند، که مورد توجه قرار گیرد و انواع وسایل نقلیه با آنها تصادف نکند.

 رنگ­‌های گرم

تفاوت رنگ­‌های گرم و سرد

در بین رنگ‌ها 3 دسته رنگ کلی وجود دارد که ساختار تشکیل­‌دهنده رنگ­‌ها را به وجود می‌آورند. دسته‌بندی رنگ‌ها شامل رنگ‌های سرد، رنگ‌های گرم و رنگ‌های خنثی تبدیل می‌شود. البته دسته­‌بندی‌های متنوع دیگری در حوزه رنگ مانند دسته­‌بندی بر اساس تاریکی و روشنایی، سبکی و سنگینی و... نیز وجود دارد.در تعاریف رنگ‌­آمیزی و انتخاب آن برای موارد مختلف (تضاد رنگ‌­های سرد و گرم در دکوراسیون، رنگ­‌های گرم برای مو، رنگ­‌های گرم و سرد در لباس و...)، مسائل روانشناسی و روحیات فردی از جمله موضوعاتیست که منجر به انتخاب رنگ می‌شود. در ادامه برای شناخت رنگ­‌های سرد و گرم هر کدام از آنها را معرفی می­‌کنیم تا تفاوت رنگ‌­های گرم و سرد را بهتر درک کنید.رنگ‌های سرد و گرم در چرخه رنگی نقطه مقابل یکدیگر هستند و در نقاط همسایگی با یکدیگر رنگ‌های خنثی را تشکیل می‌دهند.

رنگ‌­های سرد رنگ‌هایی هستند که از طیف‌های آبی، سبز، و در موارد خاصی سفید تشکیل می‌شوند. از ویژگی رنگ­‌های سرد می‌­توان به آرامش‌بخشی، تازگی و طراوت، امنیت، و سکون اشاره کرد. به دلیل همین ویژگی رنگ‌­های سرد، این رنگ‌ها در مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثر مثبتی از خود (مخصوصا در دکوراسیون خانه) به جا می‌گذارند.رنگ‌های بنفش، نیلی، و سبزهای روشن و تیره که از سایه‌های رنگ اصلی هستند، در انتهای طیف سفیدی و سیاهی خود به رنگ‌های خنثی ختم می‌شوند. این رنگ‌­ها در دکوراسیون‌­های امروزی و مینیمال نیز طرفداران خاص خود را دارد و فضا را بزرگ‌­تر از چیزی که هست نشان می­‌دهند.

رنگ‌­های گرم از رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد یا ترکیب آنها به دست می‌­آیند. سایه‌های این رنگ‌ها از سمت رنگ‌های تیره به خنثی بودن نزدیک می‌شوند و سایه‌های روشن آنها نیز ویژگی‌هایی دوست­‌داشتنی از خود بروز می‌دهد.با توجه به روانشناسی رنگ­‌های گرم و تفاوت رنگ­‌های گرم و سرد متوجه می­‌شویم که این رنگ‌­ها حس نزدیکی را بیشتر می‌­کنند (مانند رنگ­‌های تیره). همان‌­طور که می‌­دانید، رنگ­‌های گرم برای مو بسیار محبوب­‌اند و فضاهای بزرگ را نیز کوچک­‌تر نشان می­‌دهند. روانشناسی رنگ‌­های گرم همچنین به ما ­می‌­گوید که این رنگ‌­ها طبعی هیجانی و انرژی درونی فراوانی دارند که آن را به محیط اطراف نیز القا می‌کنند. گرما، هیجان، بی قراری و عدم سکون از جمله مفهوم­‌هایی هستند که این رنگ‌­ها ناخودآگاه به ما القا می‌­کنند.

تضاد رنگ‌­های سرد و گرم در دکوراسیون

برای استفاده از تفاوت رنگ­های گرم و سرد (روشن یا تیره) یک نکته مهم را فراموش نکنید: هرگز یک رنگ را در یک اتاق استفاده نکنید. اگر می‌خواهید یک اتاق کوچ‌ک­تر به نظر برسد، از رنگ گرم را به عنوان رنگ اصلی استفاده کنید، و رنگ‌­های سرد را نیز به عنوان رنگ فرعی به کار ببرید (یا برعکس). تعادل رنگ‌­ها نیز مانند سایر عناصر موجود در دکوراسیون نیز باید حفظ شود. علاوه بر تفاوت رنگ‌­های گرم و سرد به سایر موارد نیز باید توجه کنید.برای مثال اگر در جایی زندگی می­‌کنید که هوا گرم است، از رنگ­‌های سرد استفاده کنید. اما اگر می‌­خواهید در خانه خود احساس گرما کنید، به رنگ­‌های گرم مراجعه کنید. چرا که روشنی یک فضا به روشنی رنگ مربوط است و نه گرم و سرد بودن آن. رنگ‌­های روشن در مقایسه با رنگ­‌های تیره نور را بیشتر منعکس می­‌کنند. اگر می‌­خواهید فضایی را که نور مصنوعی یا نور خورشید ندارد روشن­‌تر نشان دهید، از رنگ‌­های روشن استفاده کنید. اما اگر نور فضایی بسیار زیاد است، از رنگ‌­های تیره (گرم یا سرد) استفاده کنید.

رنگ‌­ گرم در لباس

رنگ‌­های گرم و سرد در لباس

همان­‌طور که گفتیم، با شناخت رنگ‌­های سرد و گرم و تفاوت رنگ­‌های گرم و سرد بهتر می‌­توان از ویژگی­‌های آن­ها استفاده کرد. ترکیب رنگ‌­های گرم و سرد در لباس یکی از مواردیست که با شناخت تفاوت رنگ­‌های گرم و سرد از همیشه ساده­‌تر خواهد شد. هنگام ست کردن و استفاده از رنگ­های گرم و سرد در لباس، نکات زیر را فراموش نکنید:

استفاده از رنگ­‌های گرم و سرد با رنگ­‌های گرم و سردی که در چرخه رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته­‌اند، توصیه نمی­‌شود. این رنگ‌­ها هرچند در ترکیب با هم همخوانی دارند، اما زیبایی چندانی به یکدیگر نمی‌­بخشند، زیرا نور یکدیگر را خنثی می­‌کنند. به رنگ­‌های گرم و سردی که در چرخه رنگ روبروی یکدیگر قرار می­‌گیرند، رنگ­‌های مکمل یا کنتراست مکمل گفته می­‌شود. این رنگ‌­ها با یکدیگر کاملا همخوانی دارند و برای تضاد رنگ­‌های سرد و گرم بسیار مناسب­‌اند. این رنگ­‌های گرم و سرد در لباس در کنار یکدیگر جلوه بیشتری ایجاد می‌­کنند.لباس­‌هایی که چند رنگ دارند را باید با یکی از رنگ­‌های آن ست یا هماهنگ کنید. رنگ موردنظر همان رنگیست که بیشتر از بقیه در لباس به کار رفته است.بهتر است پارچه­‌ها و لباس­ه‌ایی که طرح­‌دار هستند را برای ست کردن استفاده نکنید، چرا که طراحان این مدل ست کردن را توصیه نمی­‌کنند. به عنوان مثال، یک پارچه گل­دار در کنار یک پارچه خال‌­خالی یا راه‌­راه جلوه زیبایی نخواهد داشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits