دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
افزایش خطر ابتلا به ملانوم چشمی در اثر اشعه ماوراء بنفش - محققان برزیلی در بررسی آثار مخرب اشعه UV بر چشم د-افزایش-ابتلا-ملانوم-چشمی-اشعه-ماوراء

محققان برزیلی در بررسی آثار مخرب اشعه UV بر چشم دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه ماوراء بنفش با افزایش خطر ابتلا به ملانوم چشم همراه است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، اکثر مردم شماره SPF ضد آفتاب را برای محافظت از آفتاب سوختگی کنترل می‌کنند، ولی تعداد کمی برای اطمینان حاصل کردن از استاندارد بودن عینک آفتابی در محافظت از چشم‌ها دقت می‌کنند.

دانشمندان در برزیل کیوسکهایی را توسعه داده‌اند تا اثرات حفاظت از چشم را مورد بررسی قرار دهند. در این تحقیق 800 نفر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا بررسی شود که آیا می‌توان حفاظت از چشم و خدمات مرتبط با آن را گسترش داد یا خیر.

اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند آسیبهای جدی به چشم وارد کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه خورشید با افزایش خطر ابتلا به ملانوم (توده بدخیم چشم) همراه است.

برآوردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می‌دهد که تا 20 درصد آب مروارید در نتیجه تاثیر بیش از حد اشعه UV ایجاد می‌شود. با آفتاب سوختگی قرنیه و ملتحمه، ناخنک (که در آن ملتحمه بیش از حد در سطح چشم رشد می‌کند) ایجاد می‌شود.

قرار گرفتن در معرض UV نیز به طور مستقیم به اختلالات دیگر مانند برف‌کوری (photokeratitis) و فتوکنژکتیویتیس (photoconjunctivitis) مرتبط است.

برخی از انواع عینک آفتابی‌ها محافظت کافی از اشعه UV می‌کنند. افرادی با صدور گواهینامه در این حوزه فعالیت دارند، ولی هیچ استانداردی در سراسر جهان برای این گواهینامه وجود ندارد.

در این پژوهش برای عموم مردم به رایگان در مکان‌های بزرگ عمومی مانند مراکز و سواحل اطلاعاتی نصب شد. برای بررسی میزان استاندارد عینک آفتابی، کاربران عینک آفتابی خود را در کیوسک و دستگاه انجام تست، برای اندازه گیری مقدار اشعه UV قرار می‌دادند. مشاهده شد از تعداد 800 نفر مراجعه کننده، عینک آفتابی 20 درصد از آنها حفاظت کافی و استاندارد داشت.

لیلیان ونتورا از دانشگاه سائوپائولو می‌گوید: این روش ساده‌ترین و جامع‌ترین راه برای محافظت از جمعیت در برابر آسیب رسیدن به چشم است و برای مردم یک وسیله ساده و قابل دسترس از یادگیری و چگونگی محافظت از چشم محسوب می‌شود.

نتیجه این پژوهش در مجله مهندسی پزشکی آنلاین شرح داده شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits