دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵ دلیل اصلی فوت ایرانیان چیست ؟
5
براساس آمارهای سازمان ثبت احوال، بیشرین دلایل فوت ایرانیان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان ها و تومورها با ۱۱.۳ درصد و بیماری های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، است.

بیشرین دلایل فوت ایرانیان چه می باشد ؟

به گزارش دلگرم، بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال میزان ناخالص مرگ و میر در سال ۹۷، ۴.۷ به ازای هر هزار نفر جمعیت است.

این میزان در تمام نقاط کشور وضعیتی همسان ندارد و بسته به سن جمعیتی استان‌ها و عوامل دیگری که می‌تواند بر این میزان اثرگذار باشد، مانند سلامت، مرگ و میر کودکان، حوادث، کیفیت ثبت و غیره بین ۶.۵ در استان گیلان و ۳.۵ در استان بوشهر متغیر است.

نسبت جنسی در مرگ‌های ثبت شده

با در نظر گرفتن کل مرگ و میرهای ثبت شده نسبت جنسی برابر ۱۲۷.۷ است، این نسبت برای ساکنان شهرها ۱۳۰ و برای روستانشینان ۱۲۱.۳ است.

میانگین سن فوت شدگان

بر پایه آمارهای مرگ و میر ثبت شده در سال گذشته، میانگین سن مردگان ۶۶.۹ سال است که این سن برای مردان ۶۴.۱ و برای زنان ۶۸.۸۴ سال ثبت شده است که این ارقام در استان‌ها در فاصله سنی ۷۰.۶۰ و ۴۸.۸۸ سال قرار دارد که کمینه میانگین سنی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشینه آن مربوط به استان گیلان است.

۵ دلیل اصلی مرگ

از کل مرگ‌های ثبت شده در سال ۹۷ عواملی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان‌ها و تومورها با ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۷.۱ درصد، بیماری‌های عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد پنج عامل اصلی مرگ‌های ثبت شده در کشور هستند که ۷۱.۵ درصد از مرگ و میرها با این دلایل رخ داده است.

بر اساس اطلاعات سازمان ثبت احوال، ۱۶.۵ درصد از مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال است و در مجموع ۶۳.۳ درصد مرگ‌های ثبت شده به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به افراد بالای ۷۰ سال بوده است.

با افزایش سن، درصد مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل سرطان‌ها و تومورها بیشتر می‌شود به طوری که ۶۷ درصد مرگ و میرهای ثبت شده به همین دلیل در گروه‌های سنی ۵۵ تا ۵۹ سال و ۸۰ تا ۸۴ سال قرار گرفته است و بیشترین درصد مربوط به گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال با ۱۲.۴ درصد است.

همچنین بالاترین درصد ثبت مرگ و میر به دلیل بیماری‌های دستگاه تنفسی مربوط به گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال که ۱۵.۴ درصد است و ۷۹.۶ درصد مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل بیماری‌های تنفسی را افراد بالای ۵۵ سال به خود اختصاص داده اند و سهم مرگ و میرهای ثبت شده به همین دلیل در گروه سنی کمتر از یک سال ۳.۵ درصد است.

نکته قابل توجه در مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل حوادث غیرعمدی آن است که سهم بالایی از مرگ‌های گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۹ ساله (۳۹.۴ درصد) را به خود اختصاص داده است.

بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در استان خوزستان

همچنین در میان استان‌های مختلف، بیماری‌های قلبی و عروقی، استان خوزستان با ۴۷.۱ درصد، استان سیستان و بلوچستان با ۲۹.۶ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در میان استان‌ها دارند.

در سرطان‌ها و تومورها نیز استان مازندران با ۱۵.۳ درصد، سیستان و بلوچستان با ۴.۵ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را دارند.

در بیماری‌های دستگاه تنفسی، استان کرمان با ۱۵.۵ درصد و ایلام و با ۴.۴ درصد بیشترین و کمترین سهم را دارند.

در حوادث غیرعمدی، سیستان و بلوچستان با ۱۴ درصد و تهران با ۴.۲ درصد بیشترین و کمترین سهم را دارند.

همچنین در بیماری‌های عفونی و انگلی استان قم با ۱۰.۶ درصد و کهگیلویه و بویر احمد با ۶ دهم درصد به ترتیب بیشینه و کمینه سهم را در بین سایر استان‌ها دارند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits