دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نوزادی که از رحم اهدایی یک متوفی متولد شد !
2
نوزادی که از رحم اهدایی یک شخص مرده متولد شد ! محققان دانشگاه سائوپائولو خبر از تولد موفقیت‌آمیز اولین نوزادی می‌دهند که رحم مادرش اهدایی و پیوندی از یک شخص مرگ مغزی بوده است.

مجله دلگرم : محققان دانشگاه سائوپائولو خبر از تولد موفقیت‌آمیز اولین نوزادی می‌دهند که رحم مادرش اهدایی و پیوندی از یک شخص مرگ مغزی بوده است.

برای بعضی از زنان نابارور، پیوند رحم تنها راه برای باردار شدن است، اما اهداکنندگان محدود هستند و این روش هم تنها روی تعداد انگشت‌شماری جواب می‌دهد. اکنون دانشمندان دانشگاه سائوپائولو اولین تولد موفقیت‌آمیز یک نوزاد را پس از پیوند رحم مادر از یک اهداکننده مرگ مغزی گزارش داده‌اند.

این اتفاق می‌تواند یک نقطه عطف در ایجاد گزینه‌های بیشتر برای زنان با مشکلات باروری باشد.

تقاضای اهدای رحم از یک بیمار زنده، درخواست بزرگی است و تا کنون این روش کمتر از ۴۰ بار انجام شده است و تنها ۱۱ تولد زنده از سال ۲۰۱۳ تاکنون به ارمغان آورده است.

اما استفاده از رحم اهداکنندگان متوفی امکان دسترسی به آن را افزایش می‌دهد. اگرچه این روش نیز طی ۱۰ سال اخیر بارها مورد آزمایش قرار گرفته بود، اما تاکنون هیچ تولد زنده‌ای گزارش نشده بود.

دریافت‌کننده عضو ، یک زن ۳۲ ساله بود که بدون رحم متولد شده بود، در حالی که اهدا کننده یک زن ۴۵ ساله بود که بر اثر سکته مغزی فوت کرده بود. چهار ماه قبل از پیوند، گیرنده تحت روش لقاح مصنوعی (IVF) قرار گرفت و هشت تخمک بارور منجمد شد.

عمل پیوند در سپتامبر ۲۰۱۶ به مدت ۱۰ ساعت و نیم طول کشید و همه چیز خوب پیش رفت. پنج ماه پس از عمل، هیچ علائم ناهنجار یا نشانه‌های مبنی بر رد عضو وجود نداشت و بیمار عادت ماهیانه خود را تجربه می‌کرد. هفت ماه پس از عمل جراحی، تخمک‌های بارور شده در رحم قرار داده شدند و در نتیجه یک حاملگی سالم اتفاق افتاد.

نوزاد در ۳۵ هفته و سه روزگی با وزن ۲.۵ کیلوگرم متولد شد. این نوزاد با روش سزارین به دنیا آمد و همزمان با خارج کردن نوزاد، رحم پیوند شده نیز برداشته شد.

مادر و فرزند طی ماه‌های بعد در سلامت کامل بودند.

دانی ازنبرگ، محقق ارشد این مطالعه گفت: استفاده از اهداکنندگان فوت شده می‌تواند به میزان زیادی دسترسی به این درمان را گسترش دهد و نتایج ما گزینه جدیدی برای زنان نابارور ارائه می‌دهد.

وی افزود: نیاز به یک اهدا کننده زنده محدودیت بزرگی است، زیرا افراد بسیار کمی حاضر به این کار می‌شوند. از طرفی تعداد افرادی که تمایل دارند اعضای بدنشان بعد از مرگ اهدا شود، بسیار بیشتر از افراد زنده‌ای است که حاضر می‌شوند رحم خود را اهدا کنند.

اگرچه این مطالعه امیدوارکننده است، اما هنوز روزهای اولیه توسعه آن است و باید پالایش شود.

محققان می‌گویند بهینه‌سازی در روش‌های جراحی باید انجام شود تا باعث کاهش احتمال رد عضو شود. همچنین نیاز به مقایسه نتایج و اثرات رحم اهدایی از افراد زنده و مرده هستیم.

این تحقیق در مجله The Lancet منتشر شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits