دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درخواست علیرضا فیروزجا، استاد شطرنج ایران برای تغییر تابعیت + سند
1
علیرضا فیروزجا تنها سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران که مدتی است در فرانسه به سر می برد، سرانجام از پرچم ایران خارج شد تا فعلا با پرچم فیده در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شود.

علیرضا فیروزجا تغییر تابعیت داد

دلگرم : نابغه شطرنج ایران سرانجام شایعه نگران کننده ای که مدتی پیش مطرح شده بود را با خروج از پرچم ایران تایید کرد.

علیرضا فیروزجا تنها سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران که مدتی است در فرانسه به سر می برد، سرانجام از پرچم ایران خارج شد تا فعلا با پرچم فیده در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شود.

مسابقات بلیتس و رپید قهرمانی جهان در روسیه در روزهای آتی برگزار می شود و تیم مردان ایران به رقابت ها اعزام نخواهد شد، اما فیروزجا در این رقابت ها حضور خواهد داشت.

در سایت مسابقات در پروفایل فیروزجا خبری از پرچم ایران نیست و در مقابل فدراسیون او نام فیده به چشم می خورد. هنوز مشخص نیست این تغییر پرچم برای این مسابقات است یا خیر و این که فیروزجا قصد دارد در آینده بار دیگر با پرچم ایران بازی می کند و یا کشور دیگری که احتمالا فرانسه خواهد بود را انتخاب می کند.

جماران چندی پیش از احتمال تغییر تابعیت فیروزجا طبق اخبار غیررسمی خبر داده بود که مسئولان فدراسیون با رد آن تاکید کردند وی به هیچ وجه با پرچمی جز ایران بازی نخواهد کرد.

پیش از این و در سال های گذشته نیز ملی پوشانی مانند امیر باقری و الشن مرادی پرچم خود را به ترتیب به فرانسه و آمریکا تغییر داده بودند که امیرباقری بار دیگر به پرچم ایران بازگشت، اما استاد بزرگ الشن مرادی که به آمریکا مهاجرت کرده همچنان با پرچم این کشور بازی می کند.

این موضوع لازم به ذکر است که تابعیت گرفتن به معنای پناهندگی نیست و این موضوع کاملا ورزشی است و ربطی به مسائل دیگر ندارد. در سال های اخیر که این اتفاق تغییر تابعیت برای ایرانی ها یا دیگر کشورها رخ داده آن ها با توانستند به پرچم اولیه برگردند. درواقع این تغییر پرچم یک اتفاق مرسوم در شطرنج است.

علیرضا فیروزجا شطرنج باز

علی رضا فیروز جا شطرنج باز ایرانی

در قسمت شرکت کنندگان ایران، تنها نام دختران شطرنج باز به چشم می خورد و اسم علیرضا فیروزجا در بخشی نوشته شده که شطرنج بازان با پرچم فیده مسابقه می دهند.

تغییر تابعیت شطرنج باز ایرانی

علیرضا فیروزجا استاد بزرگ شطرنج ایران که هم اکنون در فرانسه حضور دارد، به صورت شفاهی به مسئولان فدراسیون شطرنج کشورمان اعلام کرده که به دنبال تغییر تابعیت است تا از این پس زیر پرچمی به جز پرچم ایران مسابقه دهد.

مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان قرار است از فردا (چهارشنبه) به میزبانی روسیه برگزار شود و فیروزجا نیز زیر پرچم فدراسیون جهانی رقابت خواهد کرد. البته هنوز پرچم او در سایت فدراسیون جهانی همچنان پرچم ایران است، با این وجود پشت نام او در سایت رسمی مسابقات قهرمانی جهان پرچم فیده دیده می‌شود.

تغییر تابعیت شطرنج باز ایرانی تابعیت فرانسوی علیرضا فیروزجا

واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به درخواست تغییر تابعیت فیروزجا

مهرداد پهلوان زاده : من هم این موضوع را دیده‌ام. فیروزجا تصمیم گرفته به هر شکل ممکن در این مسابقات شرکت کند. با او صحبت کردیم، اما فیروزجا تصمیمش را گرفته و به ما اعلام کرده می‌خواهد تابعیتش را تغییر دهد.

هیئت رئیسه فدراسیون جهانی شطرنج می‌تواند به تنهایی در این باره تصمیم‌گیری و رأی نهایی را صادر کند.

در واقع این موضوع بدون آنکه ما بتوانیم در ایران کاری انجام دهیم، در فیده حل می‌شود. با توجه به سابقه‌ای که سراغ دارم، بعید می‌دانم فدراسیون جهانی با این مسئله مخالفت کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits