دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پایان تلخ جام ملت ها برای ایران
2
گل اول ژاپن به ایران به معنای واقعی تفاوت مردم ایران و ژاپن را مشخص کرد. چرا باختیم؟ پرخاش به داور عامل سقوط یک تیم و یک ملت !

علل باخت ایران در مرحله نیمه نهایی رقابتهای فوتبال جام ملت های آسیا 2019 مقابل ژاپن

به گزارش دلگرم به نقل از ورزش سه دیدار ایران و ژاپن در شرایطی به پایان رسید که خبرنگاران حاضر در جایگاه ورزشگاه بن زاید هنوز نمایش ضعیف ایران مقابل حریف جوان و باطراوت خود را باور نمی کنند. این بدترین نمایش ممکن از طرف تیمی بود که پیش از این مسابقه به عنوان مدعی اصلی جام دیدارهای پرگلی را به ثبت رسانده بود.

مردم ایران همیشه چشمشون به دیگرانه اما ژاپنی ها حتی زمین هم بخورن روی پای خودشون وایمیستن. پنج نفر دفاعمون چشمشون به داور بود اما مهاجم ژاپن فقط به هدفش فکر میکرد.
برای همینه که ما همیشه عصبانی هستیم چون فکر میکنیم دیگران باید برای ما کاری انجام بدن و چون دیگران برای ما کاری انجام نمیدن عصبانی هستیم. اما ژاپنی ها همیشه خوشحالن چون میدونن همیشه راهی برای رسیدن به هدفشون وجود داره و همه تلاششون رو میکنن و در نهایت به هدفشون میرسن.
پس از این لحظه بیایم به جای اینکه به داور ،بازیکنان،مربی حمله کنیم ظرفیت خودمان را برای باخت بیشتر کنیم و برای بهتر شدن تلاش کنیم.

خلاصه بازی ایران و ژاپن

  • تیم ملی فوتبال ایران با شکست سه بر صفر مقابل ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا از رسیدن به فینال بازماند و از این مسابقات حذف شد.
  • تیم ملی فوتبال ایران این مسابقه را با ترکیب علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، حسین کنعانی زادگان، رامین رضاییان، میلاد محمدی، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، وحید امیری و سردار آزمون آغاز کرد.
  • ایران در این مسابقه مهدی طارمی را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت اما وحید امیری که در بازی با چین به دلیل دو اخطاره بودن غایب بود، مقابل ژاپن به ترکیب اصلی برگشت.
  • بازی در نیمه اول با برتری نسبی ایران همراه بود و سردار آزمون هم روی یک حرکت فردی صاحب بهترین موقعیت بازی شد که توپش با فاصله کمی از کنار زمین بیرون رفت.
  • در این نیمه همچنین دو بازیکن ایران کارت زرد گرفتند: وحید امیری در دقیقه ۲۴ و امید ابراهیمی در دقیقه ۴۴.
  • در نیمه دوم بازی نسبتا متعادل بود تا این که اشتباه مدافعان ایران که فکر می‌کردند داور بازی را متوقف کرده موجب شد یویا اوزکو دروازه ایران را باز کرد. این نخستین بار در این تورنمنت بود که دروازه علیرضا بیرانوند باز شد.
  • ده دقیقه بعد توپ به دست مرتضی پورعلی‌گنجی که روی زمین افتاده بود برخورد کرد و داور نقطه پنالتی را نشان داد. او حتی برای دیدن تصویر ویدئویی کنار زمین رفت اما تصمیمش را تغییر نداد تا یویا اوزاکو در دقیقه ۶۷ از روی نقطه پنالتی برای دومین بار دروازه ایران را باز کند.
  • ایران در ادامه سه تعویض داشت: در دقیقه ۶۸ کریم انصاری‌فرد بجای وحید امیری وارد زمین شد و در دقیقه ۷۰ هم سامان قدوس و مهدی ترابی بجای علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه وارد زمین شدند.
  • در نهایت جنکی هاراگوچی در وقت‌های تلف‌شده بازی گل سوم ژاپن را وارد دروازه ایران کرد.
  • در آخرین لحظات بازی سردار آزمون با بازیکنان ژاپن درگیر شد و داور در دقیقه ۹۴ بازی به او یک کارت زرد داد.

علل باخت ایران در مقابل ژاپن ، پرخاش به داور عامل سقوط تیم ملی !
بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در خط دفاعی اشتباهی را مرتکب شدند که تا سالها در مورد آن صحبت خواهد شد.


وقتی با خبرنگاران ژاپنی صحبت می کردیم آنها این نتیجه را یک سورپرایز ارزیابی می کردند و البته بازی سازماندهی شده تیم خود را عامل پیروزی می دانستند؛ اما شکست تیم ملی فوتبال ایران با گلی پایه گذاری شد که در شرایط عادی نباید اتفاق می افتاد. لحظه ای که حسین کنعانی زادگان در مواجهه با بازیکن به جای ادامه بازی به سمت داور رفت تا مهاجم زمین خورده ژاپن را جریمه کند و با این تصمیم پورعلی گنجی، احسان حاج صفی و یک بازیکن دیگر را به سمت داور کشاند. این در حالی بود که چپ پای گریزپای ژاپن توپ را در نزدیکی خط کرنر مهار کرد و با ارسال آن روی دروازه گل اول را ناباورانه ثبت کرد.


این گل به دلیل روحیه پرخاشجوی تیمی به ثمر رسید که همواره به تصمیمات داوری اعتراض می کند کمااینکه در اغلب مسابقات شاهد جنگ بین کارلوس کی روش و داور چهارم و داور وسط مسابقه بوده ایم. اما اگر 4 سال پیش اتفاق نظری به خطای داور استرالیایی بنجامین ویلیامز وجود داشت این بار هیچ کس داور را مقصر شکست ایران نمی داند بلکه روحیه اعتراض به داوری و پرخاشگری را می شود به عنوان فاکتور اصلی شکست ایران ارزیابی کرد.

علل باخت ایران در مقابل ژاپن ، پرخاش به داور عامل سقوط تیم ملی !


نکته دیگر اینکه در لحظه اعلام پنالتی اگرچه داور به تصمیم خود مصر بود اما شاید اگر بازیکنان ایران اصرار به اعتراض به او نداشتند وقتی که اتاق وی ای آر او را برای بازبینی به سمت مانیتور دعوت کرد ممکن بود نظرش تغییر کند اما اعتراض مداوم بازیکنان ایران به داور در نهایت کار خود را کرد.

جالب اینکه در پایان مسابقه تنی چند از بازیکنان به جای بازی با حوصله و تلاش برای جبران یکی از گل های خورده روی به حرکات رزمی و درگیری با بازیکنان ژاپن آورده بودند و این مساله به از بین رفتن بیشتر تمرکز ایران کمک کرد.

علل باخت ایران در مقابل ژاپن ، پرخاش به داور عامل سقوط تیم ملی !


اتفاقی که در نهایت منجر به گل سوم ژاپن و حذف نه چندان آبرومندانه تیم ملی فوتبال ایران از جام ملت های آسیا شد. با این تفاسیر می شود گفت فقدان روحیه حرفه ای گری و جاری شدن روحیه مخاصمه جویانه سرمربی تیم ملی بر تیم با استعدادی که در دست داشت از عوامل اصلی شکست امروز تیمی بود که با خونسردی 90 دقیقه مقابل ما فوتبال بازی کرد.

آن‌چه باید از بازی ایران ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملتهای آسیا بدانید

  • این چهارمین مسابقه ایران و ژاپن در جام ملت‌های آسیا است. سه بازی قبلی در مرحله گروهی این مسابقات بوده و ایران نتوانسته در آن‌ها گل بزند (۲ تساوی و یک باخت). .
  • سه مصاف قبلی ایران و ژاپن در مرحله گروهی جام ملت‌ها فقط یک گل به همراه داشته. کازویوشی میورا در سال ۱۹۹۲ دروازه ایران را باز کرد و ژاپن یک بر صفر برنده بازی شد. .
  • ایران برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ است که به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها رسیده، ایران در پنج بار اخیری که به نیمه‌نهایی رسیده ناکام بوده و در ضربات پنالتی از مسابقات حذف شده است. .
  • ژاپن در پنج دوره از شش دوره اخیر جام ملت‌ها به نیمه‌نهایی رسیده است (۲۰۱۹ و ۲۰۱۱، ۲۰۰۷، ۲۰۰۴، ۲۰۰۰). تنها باری که ژاپن در نیمه‌نهایی شکست خورد سال ۲۰۰۷ بود که ۲-۳ به عربستان سعودی باخت. .
  • آخرین باری که ایران به فینال جام ملت‌ها رسید سال ۱۹۷۶ بود، زمانی که برای سومین بار پیاپی قهرمان این بازی‌ها شد. (۱۹۷۶ و ۱۹۷۲، ۱۹۶۸). .
  • ژاپن از آغاز جام ملت‌های ۲۰۰۰ از ۳۳ دیداری که به زمین رفته فقط یکی را باخته است (۲۳ پیروزی، ۹ تساوی و یک باخت). این تیم از نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۰۷ که به عربستان باخت تا کنون شکست‌ناپذیر باقی مانده (۱۶ بازی، ۱۲ پیروزی، ۴ تساوی). .
  • ایران و قطر تا اینجای مسابقات دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند و با کره جنوبی رکورددار بسته نگه داشتن دروازه مساوی کرده‌اند (۵ بازی بدون گل خورده در جام ملت‌های ۲۰۱۵). هرکدام از این دو تیم که بتواند دروازه‌اش را در نیمه‌نهایی بسته نگه دارد، رکورددار آسیا خواهد شد. .
  • ژاپن و قطر تنها تیم‌های جام ملت‌های ۲۰۱۹ هستند که تمام بازی‌هایشان را برده‌اند. تنها سه تیم دیگر هستند که تمام مسابقاتشان در یک دوره جام ملت‌ها را با برد پشت سر گذاشته‌اند: ایران (۱۹۷۶ و ۱۹۷۲، ۱۹۶۸)، اسرائیل (۱۹۶۴) و کره جنوبی (۱۹۶۰). .
  • سردار آزمون تا اینجای مسابقات ۴ گل زده است، فقط معز علی از قطر توانسته بیشتر از او در این تورنمنت گل بزند (۷ گل).
  • هیچ بازیکنی در جام ملت‌های آسیا به اندازه تاکومی مینامینو، مهاجم ژاپن شوت به دروازه حریف، بدون این که ضرباتش گل شود، نداشته است (۱۰ شوت و صفر گل). .
  • برنده این بازی در فینال جام ملت‌های آسیا با برنده بازی قطر و امارات بازی می‌کند. امارات و قطر فردا باهم بازی می‌کنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناصر | ۵ سال پیش
........ جوانان برومند وباغیرت مون با حداقل هزینه ودربعضی موارد بدون هزینه مقام ها ورتبه های شایسته ای کسب کردند وپرچم پرافتخار کشورعزیزمون رو درمیادین مختلف به کوری چشم دشمنان خبیث به اهتزاز درآوردند اما درحق آنها چه کردند ؟ باهمه اوصاف من از همه ورزشکاران وهمه ملت ورزش دوست میخواهم به پاس زحمات بروبچه های تیم ومربی وسرمربی تیم ملی به شایستگی تمام از همه تقدیر وتشکر واستقبال کنند به هرحال هرچه بود گذشت واین درس عبرتی برای همه ما باید باشد .....یکدلی ، همسویی واتحادواتحاد واتحاد رمز پیروزی ما در تمامی صحنه هاست
0
0
ناصر | ۵ سال پیش
من از لحظه ای که دروازه تیم ملی مون باز شد تا این ساعت دارم دیوونه میشم روانی شده ام بچه هاخیلی زحمت کشیدند بادست خالی وغیرت ایرانی به این جایگاه رسیده بودیم این جایگاه را به بهایی مفت بدست نیاورده بودیم که آسان وبه بهایی مفت از دست بدهیم .... دارم میسوزم خدا بازی رومفت به حریف واگذارکردیم حقیقتاً این چه ماجرایی است وچه دست هایی توکاره که هروقت بازی های تیم ملی چه درجام جهانی ویا جام ملتهای آسیا وغیره پیش میاد شایعاتی ویا بحث هایی رو پیش میکشند وافکار وحواس همه رو بسمتی می برن که نتیجه آن تخریب وبهم ریختن حواس بازیکنان منتج بشه چرا؟ دلم برای زحمات چندساله این بچه ها میسوزه وهمچنین برای چشمهای منتظر وامیدهای ناامیدشده /// دارم آتیش میگیرم ........ بخدا حق مون این نبود که ببازیم بچگانه ومسخره همه چیزو درعرض 10 دقیقه ازدست دادیم.... یعنی کشورپهناور ایران همیشه سربلند با این همه ثروت خدا دادی و متفکران خلاق لیاقت نداره ؟درتمام رشته های ورزشی از والیبال تا ورزش های رزمی وکُشتی و........
0
0
ناصر | ۵ سال پیش
به چه دلیلی وسط بازی مهم 5نفر بازی رو رها کرده سمت داور میرن آن هم جلوی دروازه خودی !!!! بعد همان بازیکن ژاپنی بلندشده توپ رو داره سانترمیکنه آقایون مدافع بجای سر زدن ومنحرف کردن توپ فقط توپ سانترشده مهاجم ژاپنی رو مشایعت می کنند وجناب آقای پورعلی گنجی در مستطیل 18 قدم تکل میره آیا وجداناً تحت این شرایط کی رُش مقصراست؟ نیازی نیست بازیکنان ما همیشه به نحوۀ داوری وقضاوت داور معترض باشند آقا توبازی توبکن هروقت داور سوت زد بازی رو نگه دار بدون شنیدن سوت داور درموقعیت حساس وبازی به این مهمی 5 نفربازیکن بسمت داور چه چیزی رو میخوای توضیح بدی مگه داور سوت زده بود؟ توبه بازیت ادامه بده اگه خطا بود داور سوت میزد واگه خطانبود چه لزومی داره 5 نفر بسمت داور برند؟یعنی این حرکت حرفه ای است میشه گفت این بازیکنا حرفه ای اند ؟توبازی های سرخیابون بچه های محلات این اشتباه رو نمیکنن اگه واقعاً تیم ما ضعیف بود ومی باختیم این همه ناراحت نبودم اما بنظرمن مسخره وخیلی بچگانه بازی رو به حریف دادیم //موفق وموید باشید
0
0
ناصر | ۵ سال پیش
باسلام / بادلی آکنده از غم ودرد وحسرتی جانسوز باید عرض کنم دست همه بروبچه های تیم ملی وبخصوص کارلوس درد نکنه خیلی زحمت کشیدند بقول گفتنی توپ گرده وزمین هموار اماباید اینوبگم که آیا چین وعربستان و.......بیشتر برای تیم ملی خود هزینه نمودند یا ایران ؟ اما بنظرشما حالا شایعه یا حقیقت اما چرا درشرایط حساس روزهای مسابقه باید استرس وبحث ماندن ورفتن آقای کارلوس کی رُش پیش بیاد ؟ وقتی سانحه ای وحادثه ای واتفاقی درکشورمون پیش میاد همه کارشناس میشن وبعد درفکر چاره میفتن چراین کارشناسان قبل از وقوع اتفاق کارشناسی نمیکنن ؟ توکشورما فوتبال نام حرفه ای دارد بنظرمن هیچکدام از بازیکنان ما حرفه ای نیستند حرفه ای کسی است که موقعیت خودشودرهرنقطه زمین بداند بخصوص وقتی در 18 قدم دروازه هستش وقتی بازیکن حرفه ای درمقابل دروازه حریف تک به تک میشه وشوت به آسمان لایتناهی میزنه چه حرفه ای ؟ دسمزد حرفه ای میگیرن عملگردشون غیرحرفه ای هست دیروز حقیقتاً و وجداناً چظورشد گل اول رو خوردیم؟ فقط اشتباهات فردی بوده !!!! به چه دلیلی
0
0

hits