دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حدادعادل: حجاب با یک قرص درمان نمی شود - احمدی مقدم:جلوه گری برخی به معنای بد شدن حجاب و عفاف نیست
0
حدادعادل: حجاب با یک قرص درمان نمی شود - احمدی مقدم:جلوه گری برخی به معنای بد شدن حجاب و عفاف نیست - به گزارش خبرگزاری مهر، «دیروز،امروز،فردا» این هفت-حدادعادل-حجاب-درمان-احمدی-مقدم:جلوه-معنای
حدادعادل: حجاب با یک قرص درمان نمی شود - احمدی مقدم:جلوه گری برخی به معنای بد شدن حجاب و عفاف نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، «دیروز،امروز،فردا» این هفته با حضور غلامعلی حداد عادل (نماینده مجلس) و فرهمندپور (مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور) از شبکه سه سیما پخش شد.

حداد عادل:حجاب دغدغه روز است

حداد عادل در ابتدای این برنامه تلویزیونی در مورد وضعیت عفاف و حجاب جامعه گفت:«موضوع حجاب یکی از دغدغه های قدیمی بنده بوده و آن را از قبل انقلاب در خدمت شهید مطهری پیگیری کرده ام. اوایل سال 59 بنده کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی را نوشتم که به مساله حجاب اشاره داشت که این کتاب تا امروز 23 بار به چاپ رسیده و به زبان های مختلف ترجمه شده است. در حال حاضر مردم متدین و انقلابی در این زمینه گلایه های زیادی دارند و یکی از خواسته هایشان از ما این است که فکری به حال حجاب شود. خیلی ها پیش از این که در مورد گرانی و مسائل اقتصادی صحبت کنند نگرانی خود را در مورد مساله عفاف وحجاب بیان می کنند و این یعنی مساله حجاب یک مساله و یک دغدغه روز است.»

فرهمند پور: کار هدفمند باشد

فرهمند پور هم در ابتدای «دیروز،امروز،فردا» اظهار داشت:«مساله ای که به شدت ما را از اجرای یک برنامه عملیاتی بازداشته این است که ما دقیقاً روشن نکرده ایم به دنبال تحقق چه چیزی هستیم! وقتی در مورد پوشش و حجاب و صحبت می کنیم مشخص نمی کنیم دقیقاً به دنبال چه چیزی هستیم؟ حجاب را به عنوان یک هنجار اجتماعی و مصداقی از انضباط اجتماعی مطرح می کنیم یا یک انتخاب فردی؟ این دو موضوع با یکدیگر تفاوت دارد و راه رسیدن به هریک بادیگری متفاوت است.»

وی افزود:«دستگاه هایی که مسول هدف گذاری هستند این کار را انجام داده اند اما در ادامه به درستی عمل نشده است. ما در سیاست گذاری مشکلی نداریم و سیاست هایمان در این زمینه روشن است. فکر می کنم در مرحله بررسی متغییرهای محیطی خوب عمل نشده است. همچنین در مورد پایش و رصد تقسیم کار ملی دستگاه ها به درستی انجام نشده و با دستگاه هایی که به وظیفه خود به خوبی عمل نکرده اند به خوبی برخورد نشده است.»

فرهمندپور ادامه داد:«کار سیستمی یعنی هر بخشی به درستی وظیفه خود را ایفا کند اما وقتی در یک سیستم یکی از اجزا به خوبی عمل نکند کار کل سیستم مختل می شود. در موضوع عفاف و حجاب متاسفانه شاهد یک کار هدفمند سیستمی نبوده ایم.»

حداد عادل:حجاب دواهای مختلفی نیاز دارد

حداد عادل هم در ادامه برنامه گفت:«ما به دولت و معاون رئیس جمهور در امور زنان و هر مقام دولتی دیگر پیشنهاد می کنیم اگر در مورد طرح جامع عفاف وحجاب را لازم می دانند هرچه زودتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند و شورا در صورت صلاحدید این اصلاحات را اعمال می کند. ما باید عزم و اراده ای جدی در زمینه حجاب داشته باشیم. قانون به خودی ِ خود مساله ای را حل نمی کند، چیزی که نتیجه عملی در پی دارد اقدام سنجیده و هماهنگ و مبتنی بر واقعیت هاست. مساله ما قانون نیست، مساله اجرای درست قانون است. فکر می کنم بعد از 35 سال باید نگاهی به گذشته داشته باشیم! وضع امروز ما با سال های اول انقلاب خیلی متفاوت است و امروز تجربه بسیار بیشتری داریم. با این اوصاف باید از خودمان بپرسیم مشکل ما در موضوع حجاب چیست؟»

وی افزود:«حجاب یک پدیده پیچیده و چند بعدی است. حجاب نه فقط مساله ای فرهنگی است و نه فقط محتاج دخالت نیروی انتظامی است! حجاب در کنار این ها یک مساله اجتماعی است که دشمنان انقلاب نسبت به آن حساسیت دارند و روی آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده اند. کسانی که می خواهند اقدام کنند نباید اقدام تک بعدی داشته باشند. این موضوع مثل یک بیماری است که نمی توان آن را فقط با یک قرص درمان کرد و نیاز به دواهای متفاوت است. بعد از 35 سال باید نگاهمان را نسبت به حجاب عوض کنیم.»

فرهمند پور: نگرانی کافی نیست

فرهنمدپور نیز در ادامه این برنامه تلویزیونی اظهار داشت:«متاسفانه ما در جامعه اجازه می دهیم کار به یک جای حاد برسد و بعد به فکر علاجی می افتیم که متعلق به آن مرحله نیست. ما در زمینه بحث حجاب و پوشش و عفاف چهار مرحله امکان ورود داریم. یک مرحله، تقابل است. یک مرحله قبل تر این است که ما در یک شرایط حداقلی موضوع را مدیریت کنیم و قبل از آن هم مرحله پیش بینی و پیشگیری وجود دارد.»

وی افزود:«من برای حجاب نگرانم اما آیا نگرانی به تنهایی کافی است؟ خانواده ما قبل از نگرانی چه پیش بینی کرده است؟ خانواده های ما قبل از انقلاب در جامعه طاغوت چون می دانستند خودشان باید فرزندانشان را تربیت کنند به خوبی از پس تربیت بچه ها بر می آمدند اما بعد از انقلاب دچار مساله واسپاری تربیت بچه ها به جامعه است. حتی اگر جامعه، جامعه امام زمان هم باشد، آیا خانواده باید فرزند خود را رها کند؟ یکی از اساسی ترین مسائل ما در جامعه امروز این است که خانواده ها وظیفه خود را در قبال تربیت دینی فرزندان خود به خوبی ایفا نمی کنند. قبل از انقلاب خانواده ها معتقد بودند تلویزیون حرام است و مراقب بچه ها بودند تا به درستی از تلویزیون استفاده کنند. اما الان که تلویزیون جمهوری اسلامی است، باید بچه ها تمام وقت پای تلویزیون باشند؟ وقتی من نمی توانم تلویزیون تماشا کردن بچه 7 ساله ام را مدیریت کنم قطعاً در سن نوجوانی و جوانی نمی توانم استفاده او از اینترنت و ماهواره را مدیریت کنم.»

فرهمندپور ادامه داد:«وقتی این مدیریت در خانه انجام نشود، این مشکلات به آموزش پرورش سرریز می شود که این دستگاه هم به خوبی به وظیفه خود عمل نمی کند و شاهد این هستیم که همه به سمت فرافکنی می روند.»

حدادعادل در بخش دیگری از «دیروز،امروز،فردا» در مورد نقش خانواده ها در مورد حجاب و عفاف گفت:«واقعیت امید بخش این است که زن ِ ایرانی باحجاب و عفیف است. حجاب ارزشی است که زن ایرانی آن را از دیرباز انتخاب کرده و حتی پیش از اسلام هم از آن استفاده می کرده است. شما در نقش های تخت جمشید تصویر هیچ زنی را نمی بینید، این یک مساله مهم است. زمینه فطری و فکری برای گرایش به حجاب در زن ایرانی وجود دارد. امروز جامعه ما در امر حجاب نسبت به پیش از انقلاب خیلی بهتر شده است.»

وی افزود:«پدیده بی حجابی یک پدیده پیچیده است، درست شبیه به اعتیاد! در زمینه اعتیاد ما دست بیگانگان را می بینیم، همچنین در این موضوع شاهد یک مافیای اقتصادی نیز هستیم. غفلت خانواده ها، مسائل تربیتی و... نیز از موارد موثر در موضوع اعتیاد است که حجاب هم به همین شکل است. حجاب یک کار تربیتی است که جای تربیت در خانواده است. مدرسه هم کار تربیتی می کند اما اگر پیام تربیتی خانواده و مدرسه متغایر باشد این تربیت به نقطه درستی نمی رسد.»

حداد عادل همچنین گفت:«مساله حجاب هیچ وقت نباید از دستور کار مسولان کنار رود. دیدن بدحجابی در جامعه کار دشواری نیست و هرکس در ماشین خود نشسته باشد هم می تواند شاهد این پدیده شود. حس می کنم هر سال وضعیت بدحجابی در کشور بدتر می شود. اینطوری نیست که امروز همه با حجاب باشند و سال دیگر همه بی حجاب می شوند بلکه وضعیت هرسال نسبت به سال قبل بدتر می شود و باید در این مورد تدبیری اندیشید.»

فرهمندپور: نباید فرافکنی کنیم

مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور نیز در ادامه برنامه گفت:«باید مراقب باشیم فرافکنی نکنیم و کسی تقصیر را به گردن دیگری نیاندازد و هرکس سهم خود را به خوبی ایفا کند. نقطه قوت ما در این زمینه زیرساخت های قوی نظام فرهنگی ماست. سازمان تبلیغات،بسیج و نیروی انتظامی پایش متفاوتی در این زمینه داشته اند که بر اساس نتایج به نظر می رسد شرایط اعتقادی در جامعه ما خوب است و 95 درصد از خانم هایی که مکلف هستند، به اصل حجاب اعتقاد دارند، هرچند بعضاً در عمل گاهی پوشش مناسب ندارند.»

وی افزود:«از بین 100 درصد زنانی که به سن رعایت حجاب رسیده ایند 5-6 درصد هستند که از نظر بد حجابی وضعیت نگران کننده ای دارند که متاسفانه این افرادِ اندک خیلی به چشم می آیند. مساله حجاب و عفاف ابعاد مختلفی دارد. متاسفانه در تمام این سال ها مباحث اقتصادی مد را مورد غفلت قرار داده ایم. یکی از مسائلی که طی سال های گذشته مردم را خیلی اذیت کرد، موضوع ساپورت بود که خانم ها با 10-15 هزارتومان آن را خریداری می کردند اما در عمل شلوارهای موقر قیمت های بالایی داشتند.»

حداد عادل: لزوم پرداخت یارانه به تولیدکننده ها

حدادعادل هم گفت:«حکومت اگر به حجاب معتقد است باید یارانه بپردازد. چه اشکالی دارد برای پوشش اسلامی حکومت به تولید کننده ها یارانه بدهد؟»

فرهمندپور هم گفت:«چطور مرجع و منبع دیگری برای پوشش نامناسب کشور ما برنامه ریزی و هزینه می کند ولی ما نمی توانیم برای عفاف و حجاب کشور برنامه ریزی کنیم؟»

حدادعادل هم در ادامه «دیروز،امروز،فردا» گفت:«دراینکه حجاب یک مساله سیاسی است اصلاً نباید شک کرد. از سال 1314 که کشف حجاب در ایران عملی شده، غربی ها اصرار داشته اند در همه کشورهای اسلامی حجاب از سر زنان مسلمان برداشته شود. همه جوانان ما به استقلال و سربلندی ایران اعتقاد دارند. دشمنی که استقلال ما را نمی خواهد چرا اینقدر با حجاب در ایران مخالفت می کند؟ من گاهی که با خارجی ها روبه رو می شوم می گویم شما ادعا می کنید هر کشوری حق دارد خودش سبک زندگی اش را انتخاب کند اما چرا لباس زن ایرانی را به عنوان یک خصوصیت فرهنگی این ملت نمی پذیرید؟»

وی افزود:«جوان ایرانی باید بداند این همه فشار و تبلیغ و مخالفت با پوشش زن ایرانی به این دلیل است که این پوشش یک نسل را حفظ می کند و آن ها می خواهند جوانان ما به جای فکر کردن به اهداف متعالی، گرفتار مسائل شهوی و روابط غلط جنسی باشند. وقتی نیروی جوان یک کشور در این باتلاق گرفتار شود، خیال دشمن راحت می شود. اگر جوانان ما هشت سال جبهه ها را اداره کردند به این دلیل بود که از این گرفتاری ها رها بودند. مساله حجاب چیزی است که دشمن به دنبال آن است و باید به آن توجه داشت.»

حدادعادل همچنین گفت:«یکی از گرفتاری های ما این است که در امر مبارزه با حجاب یک حرف واحد نمی زنیم. یکی می گوید باید کار فرهنگی کرد. دیگری می گوید باید با فعالیت های سازمان یافته با این موضوع مقابله کرد و... این صحبت های چندگانه و حرکت های موسمی کار را خراب کرده است. اقتدار نظام با این قبیل کارها از بین می رود. من از دولت و مسولان درخواست می کنم حرف هایی نزنند که خیال ساختار شکنان راحت شود. بنده از آقای روحانی انتظار دارم همانطور که در ماه های اول ریاست جمهوری خود روی حجاب تاکید داشتند، در هر فرصت و مناسبت دیگری تاکید خود را روی مساله حجاب حفظ کنند.»

فرهمندپور هم در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی خاطرنشان کرد:«اگر سیاسی بازی در مورد وضعیت حجاب بد است ما هم در این برنامه نباید گرفتار آن شویم.»

وی ادامه داد:«فکر می کنم کار در این حیطه باید عملیاتی و مشخص پیش برود. انتظار از خانواده این است که فرزندی را تربیت کند که زیرساخت لازم برای قبول حجاب در او وجود داشته باشد و انتظار داریم بچه آرمان گرا و باطن بین تربیت شود. همچنین انتظار از دولت هم این است که اولاً شرایط را برای باحجاب شدن افراد فراهم کند و ثانیاً اقتدار و قاطعیت لازم را برای مدیریت فضاهای دولتی حفظ کند.»

احمدی مقدم:نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل می کند

سردار احمدی مقدم هم در ادامه «دیروز،امروز،فردا» اظهار داشت:«همانطور که از آقای روحانی انتظار می رفت ایشان از مبانی قانونی و حقوقی دفاع می کنند. شورای اجتماعی کشور، بعد از کش و قوس هایی که در دولت قبل صورت گرفت در مورد طرح جامع عفاف وحجاب مسولیت پیدا کرد. اما مساله یک مقدار پیچیده است و پاسخ به این سوال که بالاخره در این زمینه چه کسی مسول است یک مقدار سخت است!»

وی افزود:«تصور دشمن این است که حجاب پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی است. من فکر می کنم این تلاش متعلق به امروز نیست و دشمن از همان ابتدای انقلاب تلاش خود را در این مورد به خرج داده است. برداشت من برخلاف برداشت مهمانان برنامه این نیست که وضعیت روز به روز بدتر می شود! آن هایی که اهل جلوه گری هستند بیشتر در چشم ظاهر می شوند و کسانی که اهل عفاف و حجاب هستند کمتر در منظر عمومی ظاهر می شوند و این به معنای بد شدن وضعیت حجاب و عفاف نیست.»

احمدی مقدم اظهار داشت:«شیطان تلاش می کند گناه را در چشم انسان زیبا جلوه دهد. آقا در مشهد فرمودند دشمن تلاش می کند لذت جویی را جایگزین همت عالی جوانان کنند. کار سخت است اما به نظرم پیشرفت دارد. انسان با اختیار خود مسیرش را انتخاب می کند. آقای رئیس جمهور به درستی فرمودند که ما به زور کسی را نمی توانیم اهل یقین کنیم. ما به عنوان دولت و حاکمیت به جای بحث های نظری باید از قانون دفاع کنیم.»

حدادعادل هم گفت:«حجاب یک امر اعتقادی و فرهنگی است که نیاز به تربیت است. اما وقتی قرار شد در یک جامعه ای حجاب رعایت شود، با کسی که تصمیم گرفت در این مورد قانون را رعایت نکند چه برخوردی باید شود؟ آیا دولت و نیروی انتظامی در این زمینه وظیفه دارد یا خیر؟ ما معتقدیم نیروی انتظامی باید عاقلانه و مدبرانه به قانون عمل کند. ممکن است اجرای بد قانون آسیب ایجاد کند اما نیروی انتظامی نباید خودش را بدون مسولیت بداند و دولت هم باید از نیروی انتظامی حمایت کند. آقای احمدی مقدم می داند که یک زمانی از نیروی انتظامی حمایت نشد. نیروی انتظامی وارد عمل شد اما یک فردی در جایی حرف دیگری زد! »

فرهمندپور هم اظهار داشت:«انتظار از نیروی انتظامی این است که به وظیفه خود عمل کند اما اگر قرار باشد دیگر دستگاه ها به وظیفه خود عمل نکنند این مشکلات به سمت نیروی انتظامی سر ریز می شود، کما اینکه الان هم این اتفاق افتاده است. اگر دستگاه های دولت حداقل در ساختار خود به وظیفه خود عمل کنند ما شاهد این وضعیت در جامعه نیستیم.»

احمدی مقدم هم در پایان برنامه گفت:«نیروی انتظامی به وظیفه قانونی خود عمل می کند. هرچند هرازچندگاهی صحبت هایی علیه کارهایی که انجام می دهیم، به گوشمان می رسد.»



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits