دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سهمیه حج تمتع ۹۹ مشخص شد
1
رییس سازمان حج و زیارت از تعیین سهمیه حج ایران در توافق با عربستان خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم، ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از ایران در سال ٩٩ به حج تمتع اعزام می‌شوند.

سهمیه حج ٩٩

دلگرم : به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان پس از بازگشت از سفر عربستان با یادآوری این‌که این سفر به دعوت وزیر حج و عمره عربستان برای مذاکره و امضای تفاهم‌نامه حج ۱۳۹۹ (برابر با ۱۴۴۱ قمری) انجام شده است، بیان کرد: این سفر دستاوردهای خوبی در بر داشت و اصلی‌ترین محور تیم مذاکره‌کننده ایران پیگیری اصل عزت، کرامت، آرامش و امنیت حجاج ایرانی بود که به عنوان اولین اصل تفاهم‌نامه مطرح شد و طرف عربستانی هم بر پایبندی و رعایت آن تاکید داشت.

او ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه جمعیت حجاج ایرانی نسبت به توافق سال قبل بیش از یک‌هزار نفر افزایش یافته است و طبق مصوبه سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی که سهمیه حج کشورها به ازای هر یک میلیون جمعیت آن‌ها یک‌هزار نفر است، در نتیجه ۸۵ هزار زائر ایرانی به این سفر معنوی اعزام می‌شوند که با 2550 نفر عوامل اجرای حج، این تعداد به ۸۷ هزار و۵۵۰ نفر می‌رسد.

درخواست ایران از عربستان برای ٢٢ هزار سهمیه اضافی

رشیدیان افزود: در این میان با توجه به صف طولانی منتظران حج و سال‌هایی که اعزام حجاج ایرانی انجام نشده، درخواست سهمیه مازاد به تعداد ۲۰ هزار حاجی در تفاهم‌نامه آمد و نامه آن به صورت رسمی و به طرف عربستانی ارائه شد و وزیر حج عربستان هم در این زمینه قول مساعد داد.

او یادآور شد: پارسال سهمیه مازادی که به جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت دوهزار زائر بود.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: با توجه به این‌که یکی از مشکلات هر سال نبود امکان ثبت نام از زائران ایرانی خارج از کشور بود، امسال در مذاکره رسمی موضوع اختصاص سهمیه مازاد برای حجاج ایرانی خارج از کشور طرح شد و طی نامه رسمی درخواست سهمیه مازاد دوهزار نفری برای این گروه از هموطنان‌مان به طرف عربستانی ارائه شد.

چند نامه برای عربستان

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در راستای افزایش رفاه حال زائران ایرانی در جریان عملیات انتقال به عربستان و مدیریت و کاهش زمان اقامت آن‌ها، برنامه زمان‌بندی مورد درخواست خود را طی همین مذاکرات تحویل وزارت حج عربستان دادیم.

او افزود: موضوع به‌کارگیری ظرفیت دو شرکت هواپیمایی دیگر ایرانی یعنی ماهان و قشم ایر در کنار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در عملیات انتقال حجاج نیز محور گفت‌وگوها قرار گرفت و درخواست مربوطه طی نامه رسمی به طرف عربستانی تحویل داده شد.

او ادامه داد: با توجه به تراکم ترددها و ترافیک سنگین پروازهای حجاج در دو فرودگاه جده و مدینه موضوع بهره‌گیری از ظرفیت فرودگاه طائف در کنار فرودگاه‌های جده و مدینه هم پیگیری شد.

رییس سازمان حج و زیارت از دیگر محورهای این مذاکرات را مباحث مربوط به ایام تشریق و خدمات‌رسانی به زائران در منا ذکر کرد و گفت: بحث دوطبقه کردن چادرهای اقامتی و سرویس‌های بهداشتی زائران ایرانی از دیگر مباحثی بود که در این رابطه هم وزیر حج عربستان اعلام کرد که آن‌ها هم به این ضرورت رسیده‌اند و قول مساعد داد انجام این پروژه با اولویت قطعه چادرهای زائران ایرانی انجام شود تا فضای بیشتر و بهتری برای اسکان زائران فراهم شود.

وی ادامه داد: در موضوع تامین سرویس های اتوبوسرانی برای انتقال منظم حجاج ایرانی از همان شب اول از منا به مکه بعد از وقوف واجب با وزیر حج عربستان و نیز شرکت‌ها و موسسات مربوطه مذاکره شد ضمن آن‌که اصلاح زمان و مسیرهای حرکت حجاج ایرانی برای رمی جمرات و بهبود شرایط از جمله نصب سایبان و استقرار پنکه و آبپاش‌ها و غیره مورد تاکید قرار گرفت.

رشیدیان افزود: با توجه به تعطیلی سفارت دو کشور ، مذاکره درباره موضوع صدور ویزای زائران هم انجام و مقرر شد ویزای زائران ایرانی مشابه سال قبل به صورت الکترونیکی صادر شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این سفر در زمینه مسائل اجرایی حج ۹۹ با توجه به آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده در کمیته‌های تخصصی بیست‌گانه، با موسسات زیرمجموعه وزارت حج عربستان مذاکره شد و حدود ۱۰ تفاهم‌نامه کلی در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به حجاج کشورمان و ارتقا رفاه و آسایش آنان امضا شد.

او گفت: در مباحث درمانی همچون سال‌های گذشته در بحث تسهیل انتقال دارو و تجهیزات پزشکی، استقرار تیم‌های پزشکی در مدینه، مکه و عرفات و منا و نیز استفاده از ظرفیت مراکز درمانی عربستانی مذاکره شد و بحث استقرار رابطین مسلط به زبان به منظور تسهیل خدمات درمانی به حجاج ایرانی در مراکز درمانی عربستان هم مورد تاکید قرار گرفت.

رشیدیان در ادامه در زمینه انتقال برخی اقلام تدارکاتی به تناسب سلیقه و ذائقه ایرانی‌ها هم گفت: باید بخشی از این اقلام از کشورمان منتقل شود که با مذاکره انجام‌شده امید است سهم بیشتری از اقلام تدارکاتی حجاج ایرانی را از کشورمان تامین کنیم.

او از دیگر مباحث مورد مذاکره را موضوع اسکان در مکه و مدینه با توجه به تغییر و تحولات سال‌های اخیر و تخریب بخشی از هتل‌های مدینه و کمبود فضای اسکان در هسته مرکزی عنوان کرد و افزود: این موضوع مشکلاتی را بویژه در بحث اقامت در مدینه برای ما ایجاد کرده بود که با بررسی وضعیت هتل‌های خارج از محدوده مرکزی، امید است از این امکان برای اسکان طولانی‌تر زائران‌مان در مدینه استفاده کنیم ضمن آن‌که موضوع فراهم شدن امکان اسکان خانوادگی در مکه هم مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به افزایش هزینه در صورت تمایل حجاج ایرانی بتوانند از این امکان استفاده کنند.

این مقام مسؤول در حج با بیان این‌که یکی از مباحث مهم در کنگره حج اهداف فرهنگی است، اظهار کرد: سال گذشته در رابطه با کتاب‌های ادعیه و نیز تبلت‌ها و گوشی‌های همراه هوشمند مشکلاتی وجود داشت، این مباحث به طرف عربستانی اعلام و مقرر شد برای تسهیل، پیگیری کنند و برای همراه بردن کتاب‌های مناسک و ادعیه چاپ حوزه نمایندگی ولی فقیه هم هماهنگی‌های لازم انجام شود .

برگزاری دعای کمیل و برائت مثل سال قبل

او درباره برگزاری مراسم و دعاها در حج ٩٩ توضیح داد: طی این هماهنگی‌ها، برنامه‌ها و مراسم فرهنگی و عبادی حجاج ایرانی مطابق سال گذشته در محل‌های اقامت در مدینه ، مکه ، عرفات و منا به صورت منسجم برگزار می‌شود.

رشیدیان با اشاره به قول طرف عربستانی برای صدور ویزای دست‌اندرکاران حج طی یکی، دو هفته آینده گفت: به منظور پیگیری سازوکارهای اجرایی امور حج ۹۹ با صدور ویزای عوامل اجرایی ظرف هفته‌های آینده تیم دفتر نمایندگی حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و کمیته‌های اجرایی تخصصی به عربستان اعزام می‌شوند و فعالیت خود را برای انجام مقدمات کار آغاز می‌کنند.

تکلیف عمره چه شد ؟

رییس سازمان حج و زیارت درباره عمره گفت: راه‌اندازی عمره منوط به حل مسائل و حمایت‌های کنسولی از عمره‌گذاران ایرانی است که از اصول جدی حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران کشورمان است.

او اضافه کرد: در موضوع برقراری عمره طی مذاکراتی که با وزیر حج و عمره عربستان در دو مرحله انجام شد طرف عربستانی در خصوص مسائل اجرایی اعلام آمادگی کرد و خواستار شروع فعالیت بخش‌های اجرایی اعم از مسکن ، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و غیره شد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بر این مبنا طرف عربستانی اعلام کرد که امکان صدور ویزای زائران عمره‌گزار ایرانی به صورت الکترونیکی وجود دارد و اقدامات اجرایی اعم از حمل و نقل و مسکن وغیره هم طبق سنوات گذشته قابل اجراست. اما با توجه به حساسیت‌ها در موضوع حفظ عزت ، کرامت ، امنیت زائران ایرانی و حمایت‌های کنسولی لازم ، موضوع استقرار کنسولگری جمهوری اسلامی یا راه‌اندازی دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی برای حمایت‌های مربوطه از اتباع عمره‌گزار ایرانی که شرط اولیه و اساسی ما برای راه‌اندازی مجدد عمره است، پیگیری شد.

رشیدیان گفت: به دلیل آن‌که این بحث مرتبط با حوزه وزارت خارجه این کشور است، طرف عربستانی هنوز پاسخ قطعی در این رابطه نداده است.

او ادامه داد: بر این مبنا باید نخست این موضوع در مسئولان سیاسی دو کشور حل شود که در این صورت مشکلی برای شروع عملیات اعزام عمره‌گزاران وجود نخواهد داشت.

از دیگری حقوق شهدای منا و مسجدالحرام چه خبر؟

او با بیان اینکه از جمله مباحثی که به صورت مستمر بعد از فاجعه منا محور مذاکرات ما بوده و هست، پیگیری موضوع شهدای منا است ،اظهار کرد: در مذاکرات پیگیری موضوع شهدای منا از طرف عربستانی انجام شد و همچنین پیگیری حقوق باقی‌مانده شهدا و مصدومان حادثه مسجدالحرام هم دنبال شد.

بیشتر بخوانید :

آموزش مناسک حج عمره و حج واجب قسمت اول

آموزش مناسک حج عمره و حج واجب قسمت ۲

مناسک حج تمتع : اعمال حج واجب به ترتیب کدامند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits