دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رئیس جدید داعش کیست ؟
8
روز گذشته ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش توسط ارتش امریکا کشته شد . جانشین جدید ابوبکر بغدادی به احتمال زیاد عبدالله قرداش است...

سرکرده جدید داعش پس از بغدادی کیست ؟

دلگرم: هفته نامه نیوزویک در گزارشی به نقل از منابع آگاه گزارش داد عملیات نیروهای آمریکایی در روزهای شنبه و یک شنبه منجر به کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه تروریستی و همچنین «ابو الحسن المهاجر» شد اما این گروه از قبل یک جانشین برای بعد از مرگ ابوبکر بغدادی منصوب کرده بود.

نیوزوبک د ر ادامه توضیح داده است که «عبدالله قرداش» معروف به «حاجی عبدالله العفری» در ماه اوت به عنوان جانشین ابوبکر بغدادی انتخاب شده بود و کفته می‌شود که خود ابوبکر بغدادی این موضوع را پیشنهاد است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم عصر روز یکشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید از کشته شدن البغدادی خبر داد.

ارتش عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان اطلاعات ملی این کشور محل اختفای ابوبکر البغدادی سرکرده داعش را شناسایی کرده به نیروهای آمریکایی که حمله هوایی را انجام دادند اطلاع داده بود.

حال گفتنی است که عبدالله قرداش رهبر جدید گروه داعش را بر عهده خواهد گرفت.

عبدالله قرداش کیست ؟

رهبر جدید داعش و جانشین بغدادی کیست؟

قرداش، افسر سابق ارتش صدام است که به شدت به البغدادی نزدیک بود به ویژه زمانی که هر دو توسط نیرو‌های آمریکایی به سبب ارتباطشان با القاعده در بصره زندانی بودند.

با اینکه داعش عملا قدرت و توان خود را در منطقه از دست داده است اما نباید فراموش کرد که بغدادی قبل از هلاکت جانشین خود را انتخاب کرد و احتمالا رهبر جدید داعش در صورت حقیقی بودن مرگ البغدادی اکنون انتخاب شده است.

ابوبکر البغدادی چند ماه قبل «عبدالله قرداش» را به عنوان جانشین خود تعیین کرد. پیش از این برخی رسانه ها گزارش کرده بودند که دو معاون ابوبکر البغدادی با نام های «ایاد العبیدی» و «ایاد الجمیلی» گزینه های اصلی برای جانشینی وی هستند اما انتخاب البغدادی بسیاری را شوکه کرد.

زندگینامه عبدالله قرداش

طبق گزارش سایتهای عربی، قرداش یکی از نزدیکان البغدادی است و زمانی که خلیفه خودخوانده داعش در موصل بود، او یکی از حکام شرع در این شهر بوده است. او همچنین از نزدیکان ابو علا العفری (رهبر داعش در زمان مجروح بودن البغدادی) بوده و در مدت ریاست کوتاه او توانسته به قدرت بیشتری برسد.

سایتهای عربی نزدیک به داعش گفته اند که پدر قرداش یکی از خطیبان مشهور سلفی بوده و او یکی از اولین افرادی است که بعد از سقوط موصل از البغدادی استقبال کرد.
طبق گزارش سایت تسریبات، قرداش یکی از تروریستهای بی رحم داعش است که حتی در بین خود اعضای این گروه تروریستی به قساوت شهره گردیده.

همچنین طبق گزارش سان انگلیس، قرداش، افسر سابق ارتش صدام است که به شدت به البغدادی نزدیک بود به ویژه زمانی که هر دو توسط نیرو‌های آمریکایی به سبب ارتباطشان با القاعده در بصره زندانی بودند.

در زندان عراق بود که البغدادی به یک جهادی عوام فریب تبدیل شد و صد‌ها تن از زندانیان را پیرو رویکرد بیمارگونه خود از خلافت خودخوانده اش کرد.

این تبعه عراقی قبل از انتخاب به عنوان سرکرده گروه داعش به عنوان قانون گذار ارشد این گروه فعالیت می‌کرد. «استاد» لقب اوست و به عنوان یک سیاست گذار بی رحم در این گروه مشهور است.

قابل توجه است که داعش پس از مرگ البغدادی٬ خسارت‌های نظامی زیادی متحمل شده است. اطلاعات نشان می‌دهد که پیش از این٬ ابوبکر البغدادی از عناصر داعش خواسته بود تا پس از جنگ باغوز در ابتدای 2019 به ادلب بروند و تعدادی از فرماندهان و عناصر معروف خود را نیز به آنجا فرستاده بود.

ابوبکر بغدادی قصد داشت تا بازسازی گروه تکفیری داعش را از ادلب که در میان سیطره تعداد زیادی از گرو‌ه‌های افراط‌گرای وابسته به القاعده و گروه‌هایی که با داعش همکاری می‌کردند٬ دچار هرج و مرج امنیتی شده بود٬ آغاز کند. قابل توجه است در این میان باوجود اینکه ابومحمد الجولانی سرکرده گروه تکفیری النصره٬ حمله‌های زیادی ضد گروه‌های داعش و عناصر آن در دوسال گذشته ترتیب داده و تعداد زیادی از عناصر و هسته‌های وابسته به آن را از بین برد؛ اما صرف وجود البغدادی تاثیر زیادی در پروژه بازسازی داعش در ادلب داشت.

با کشته شدن بغدادی٬ پروژه جدید وی در نطفه خفه شد. همچنین ماموریت او که حمله به برخی کشورهای عربی و مردم آنها بود به پایان رسید و این گروه تروریستی دیگر هرگز قادر به بازسازی خود در سوریه و عراق در زمان نزدیک نخواهد بود. لازم به ذکر است که بازگشت احتمالی داعش ممکن است به شکل‌های دیگر و ضمن برنامه‌های جدید باشد و نیز شاید ماموریت جدید آن شبیه فعالیت‌های داعش در کشورهایی مانند یمن و لیبی که دارای امنیت شکننده بوده و شاخه‌های این گروه و یا هسته‌های خفته آن در این مناطق فعالیت می‌کنند٬ باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits