دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اعلام متوسط هزینه‌ و درآمد سالانه‌ ایرانی ها

هزینه و درآمد متوسط خانوارهای ایرانی اعلام شد

اعلام متوسط هزینه‌ و درآمد سالانه‌ ایرانی ها
2
طبق آمار رسمی خانوارهای ایرانی به طور متوسط در سال حدود ۴۳ میلیون درآمد دارند که در برابر حدود ۳۹ میلیون تومان هزینه، حدود چهار میلیونی هم اضافه می‌آورند.

هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی اعلام شد

اجرای طرح آمارگیر هزینه و درآمد خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۷ که توسط مرکز آمار انجام شده نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری حدود ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۱۹.۳ درصد افزایش داشته است.

گوشت؛ بالاترین هزینه خوراکی ایرانی‌ها

از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به هزینه‌های غیرخوراکی اختصاص دارد. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، نیز بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٥ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

درآمد سالانه ۴۳ میلیونی شهرنشینان

اما این گزارش حاکی از آن است که متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری به ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد که ۱۸.۶ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهرینشان می­دهد که ۳۳.۴ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۹.۶ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

هزینه ۲۱ میلیونی خانوارهای روستایی در سال

در رابطه با وضعیت درآمد و هزینه خانوار روستایی نیز آمار از این حکایت دارد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی حدود ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که ۲۰ درصد رشد داشته است.

از این هزینه هشت میلیون مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۴ درصد به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۲۸ درصد به مسکن، سوخت و روشنایی اختصاص داشته است.

این در حالی است که متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار روستایی به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۱۵.۵ افزایش داشته است.

منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که ۳۰.۷ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۱.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۷.۴ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

بر این اساس در خانوارهای روستایی درآمد سالانه حدود دو میلیون بیشتر از هزینه آنهاست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits