دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رقص زنان در ورزشگاه کربلای عراق جنجالی شد
4
در ورزشگاه کربلا و در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا برپایی مراسم رقص و آواز زنان واکنش های زیادی را در پی داشت...

واکنش ها به بی حجابی زنان در ورزشگاه کربلا

دلگرم : اجرای رقص و موسیقی توسط زنان در ورزشگاه کربلا در عراق در پی برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا واکنش ها و حواشی بسیاری در پی داشت

بازیهای قهرمانی غرب آسیا در حالی در کربلا شروع شد که در افتتاحیه اش مراسم رقصی بر اساس داستانهای هزار و یک شب شهرزاد با حضور زنان عراقی برگزار شد.

رقص زنان در ورزشگاه کربلای عراق جنجالی شد

فیفا، فدراسیون بین المللی فوتبال، محرومیت عراقی‌ها در میزبانی از رویدادهای بین المللی را مارس 2018 برداشت و اربیل در اقلیم کردستان عراق، کربلا و بصره از نظر فیفا، توانایی میزبانی مسابقات مختلف را دارند.

فیفا پس از تجاوز صدام حسین به کویت، این کشور را از میزبانی مسابقات فوتبال محروم کرده بود و این محرومیت تا سال 2012 ادامه داشت، پس از اینکه این تحریم در سال 2012 برداشته شد، یک مسابقه در استادیوم اربیل کردستان عراق برگزار شد که به دلیل قطعی برق نیمه تمام ماند، فیفا باز هم محرومیت خود را تا سال 2018 علیه میزبانی عراق، تمدید کرد.

رقص زنان در ورزشگاه کربلای عراق جنجالی شد

در این تورنمنت که از سال ۲۰۱۴ به بعد برگزار نشده بود تیم ملی ایران با ۴ قهرمانی رکورددار است، اما از سال ۲۰۱۲ به بعد دیگر در این مسابقات شرکت نکرد.

در این مراسم سه رقاص (دو زن و یک مرد) حضور داشتند که و لباسی که برتن داشتند، نماد پرچم عراق بود. یک زن نوازنده هم در زمین چمن استادیوم، با ویولن سیاه رنگ خود، سرود عراق را اجرا کرد.

گفته می‌شود مسئولیت برگزاری این مراسم برعهده وزارت ورزش و جوانان عراق بوده است و مسئولان رده بالای این نهاد هنوز واکنشی به این موضوع نداشته اند. شهردار کربلا هم در بیانیه ای جداگانه، وزارت ورزش عراق را به هتک حرمت به مقدساتِ شهر کربلا، متهم کرد و برگزاری این مراسم را محکوم کرد.

رقص زنان در ورزشگاه کربلای عراق جنجالی شد

حالا ساعتی پس از برگزاری این مراسم و فراگیر شدن تصاویر آن در فضای مجازی که واکنش‌هایی را به دنبال داشته، دیوان وقف شیعی، در بیانیه ای برگزاری چنین مراسمی را در کربلا، محکوم کرده است.

واکنش دیوان وقف شیعی به بی حجابی در ورزشگاه کربلا

دیوان وقف شیعی، حضور زنان بدون حجاب را در این مراسم افتتاحیه، بی احترامی به مقدسات خوانده است. نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون، بلافاصله پس از این مراسم، با انتشار بیانیه ای شدیدالحن، برگزاری این مراسم را محکوم کرد.

وی از دولت خواست تا هرچه سریعتر تحقیقاتی را آغاز کند و افرادی را که مسئول هتک حرمت به مقدسات شهر کربلا بوده اند را شناسایی و بازخواست کند.

فیلم رقص زنان در ورزشگاه کربلا


از طرفی احمد الموسوی، رئیس روابط عمومی وزارت ورزش عراق، مسئولانی که برگزاری این مراسم را محکوم کرده اند را ریاکار توصیف کرده است و در این باره به تلویزیون روداو گفته:

سیاستمداران معترض عراقی (اشاره به نوری المالکی)، بهتر است ابتدا به بغداد بروند و مشروب فروشی‌ها و کلوب‌های شبانه را تعطیل کنند و سپس به وزارت ورزش عراق بابت برگزاری یک مراسم ساده، حمله کنند. هیچ قانونی، وزارت ورزش عراق را در برگزاری چنین مراسمی در کربلا، منع نکرده است و هیچ نقض قانونی رخ نداده است.

انتشار تصاویر افتتاحیه، واکنش‌هایی را در میان برخی کاربران ایرانی به دنبال داشت و بسیاری به مقایسه وضعیت حضور زنان در استادیوم، در دو کشور عراق و ایران پرداخته بودند. فراگیر شدن واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض مقامات شیعی در عراق و نوری المالکی را به دنبال داشت.

رقص زنان در ورزشگاه کربلای عراق جنجالی شد

واکنش نوری المالکی به بی حجابی و زنان در ورزشگاه کربلا

نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین و دبیرکل حزب‌ الدعوه اسلامی عراق، پنجشنبه 10 مرداد طی بیانیه‌ای ضمن "محکوم کردن "حواشی" مراسم افتتاحیه بازی‌های غرب آسیا در ورزشگاه کربلا، پخش موسیقی و اجرای رقص در این مراسم را "موجب هتک حرمت و قداست" این شهر عنوان کرد. وی همچنین خواستار "تحقیقات فوری" دولت عراق برای "مجازات عاملان این هتک حرمت اعم از دولت محلی، وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال" شده است.

دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی، بزرگترین مرجع شیعیان عراق، هنوز درباره برگزاری این مراسم هیچ اظهار نظری نکرده است.

رقص زنان در ورزشگاه کربلای عراق جنجالی شد

واکنش شیخ حسین انصاریان

شیخ حسین انصاریان در واکنش به ماجرای رقص زنان در ورزشگاه کربلا گفت : در باورمان نمی‌گنجید در ورزشگاهی در حریم مقدس و پاک کربلا زنان رقاصه و نوازنده که یادآور فساد بنی‌امیه و وارث یزید و یزیدیانند حضور یابند.

هرگز در باورمان نمی‌گنجید در برابر چشمان شیعیان غیرتمند عراق که همه ساله میزبان میلیون‌ها زائر حضرت سیدالشهداء (ع) هستند در ورزشگاهی در حریم مقدس و پاک کربلا و حرم پاک و مطهر آل الله (ع) که محل نزول ملائکه و قدمگاه اولیا و انبیا و ائمه معصومین (ع) و سرزمین کرب و بلا و غم و مصیبت جانکاه آل طه (ع) است،

زنان رقاصه و نوازنده که یادآور فساد بنی‌امیه و وارث یزید و یزیدیانند حضور یابند و قلب مقدس امام زمان (عج) و اهل بیت (ع) و شیعیان پاک و مخلص را به درد آورند و با این حرکت شیطانی دل شیطان صفتان و دشمنان اهل بیت (ع) به ویژه وهابیت خبیث را شاد کنند و داغی جانگداز بر پیکر اسلام بگذارند.

امید است با موضع‌گیری صریح مراجع و علمای اعلام و اعتراض فراگیر و جدّی شیعیان مخلص و غیور، و اعلام انزجار از اینگونه رفتارهای بی‌شرمانه و موزیانه و این ظلم فاحش دردآور،

این حرکت فجیع در نطفه خفه و از تکرار آن در این سرزمین مقدس جلوگیری شود و با استغفار به درگاه ربوبی و عذرخواهی از ساحت مقدس ارباب غریب و مظلوم، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و فرزند رشید امیرالمومنین حضرت قمر بنی‌هاشم و خاندان پاک رسول با کرامت اسلام (ص) موجبات شادی آن حضرات فراهم و قلب جریحه دارشان التیام یابد

واکنش طنز آمیز ارژنگ امیرفضلی به ماجرای بی حجابی در ورزشگاه کربلا

ارژنگ امیرفضلی کمدین محبوبه کشورمان که این روزها در زمینه انتقادهای سیاسی و اجتماعی به شدت فعال شده نسبت به ماجرای رقص زنان در ورزشگاه کربلا واکنش طنزآمیزی داشت .

ارژنگ امیر فضلی با انتشار ویدئوی زیر در اینستاگرامش نوشت:
و جَو مردانه و صمیمی و محکم در ورزشگاهشون حکم فرما شد
کسی نگران نباشه -
-د ض؛ حتما دیگه سو تفاهم ها براتون رفع شده



واکنش فدراسیون فوتبال عراق به بی حجابی در ورزشگاه کربلا

فدراسیون فوتبال عراق با اشاره به ماجرای جنجالی در ورزشگاه کربلا مراتب عذرخواهی خود را به دلیل برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا در ورزشگاه کربلا اعلام کرد.

فدراسیون فوتبال عراق با انتشار بیانیه‌ای در خصوص برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا اعلام کرد: فدراسیون فوتبال عراق بر خود لازم می‌داند به واکنش‌هایی که در قبال برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا دیده شد احترام بگذارد و بر این نکته تاکید دارد که شهر کربلا دارای قداست خاصی است.

در خصوص وقایع مراسم افتتاحیه لازم به ذکر است که برگزاری این مراسم بر عهده وزارت ورزش و جوانان بوده و در خصوص بخش‌هایی از این مراسم قراردادی با یک شرکت لبنانی به امضا رسیده بود که با حضور کارمندان این شرکت برنامه اجرا شد و تنها هدف از این اقدام نشان دادن زیباترین چهره کشور پس از رهایی از ظلم نیروهای تکفیری بود.

رقص زنان در ورزشگاه کربلای عراق جنجالی شد

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به آنکه برخی بر این عقیده هستند آنچه در این مراسم روی داد توهین به وجهه دینی و مذهبی استان کربلای مقدس است فدراسیون فوتبال عراق مراتب عذرخواهی جدی خودش را اعلام می‌دارد با ذکر این موضوع که چنین قصد و هدفی وجود نداشته و تمامی عوامل تنها به دنبال خدمت به کشور بوده‌اند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits