دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آمریکا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را تحریم کرد !
1
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را مورد تحریم قرار داده است.

آمریکا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را تحریم کرد

خزانه‌داری آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران)، نام «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد.

قرارگیری نام افراد در این فهرست، دارایی‌های احتمالی آن‌ها در آمریکا را مسدود کرده و اتباع آمریکا را از داد و ستد مالی با آن‌ها منع می‌کند.

این اقدام، اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که ظریف در سفر به آمریکا، با تعداد زیادی از رسانه‌های آمریکایی مصاحبه کرد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا پیش از این، به صراحت از مصاحبه‌های ظریف ابراز خشم کرده است. وی پس از اعلام تحریم‌های ظریف هم با انتشار توییتی، از این اقدام استقبال کرد.

در بیانیه خزانه‌داری آمریکا، برای تحریم ظریف به فرمان اجرایی اخیر ترامپ در ارتباط با دفتر مقام معظم رهبری استناد شده است.

در این بیانیه، ظریف «سخنگوی اصلی رژیم ایران در سرتاسر جهان» توصیف شده است. این بیانیه همچنین ظریف را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای «پروپاگاندا و نشر اطلاعات غلط» متهم کرده است.

علاوه بر این، خزانه‌داری آمریکا عنوان کرده است که وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد ایرانی با نیروی قدس سپاه پاسداران، همکاری دارند.

واکنش ظریف به تحریم آمریکا

در واکنش به این اقدام آمریکا، ظریف با انتشار توییتی، گفت این تحریم هیچ اثری روی او ندارد. وی نوشته است: «ایالات متحده می‌گوید مرا به عنوان "سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان" تحریم کرده است. واقعیت انقدر دردناک است؟ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.»

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، تحریم ظریف را ادامه راهبرد «فشار حداکثری» علیه ایران توصیف کرده و گفته است که واشنگتن به اعمال فشار به تهران ادامه می‌دهد.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تحریم ظریف

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم به تحریم محمد جواد ظریف توسط آمریکا واکنش نشان داده و گفته است: «اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند! آمریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.»

پیشتر ​استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سوم تیرماه اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف در فهرست تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

با این حال وزیر امور خارجه ایران ۲۴ تیرماه برای نشست سازمان ملل وارد نیویورک شد. منابع خبری به رویترز گفته بودند که مایک پومپئو خود، صدور روادید محمد جواد ظریف را تائید کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits